Gezondheid alle pijlers

Bijna helft vrouwen drinkt tijdens zwangerschap

20-11-2013 16:53 119 berichten
Opmerkelijk. Is het nou echt zo moeilijk om 9 maanden niet te drinken als je een kind op de wereld gaat zetten?

Bijna helft vrouwen drinkt tijdens zwangerschap
quote:frettie schreef op 20 november 2013 @ 17:41:

Markovic, bedoel je dat je totaal dronken was terwijl je drie maanden zwanger was? Dat haal ik uit je posts. En daar heb ik inderdaad problemen mee.HIJ kan helemaal niet zwanger zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 20 november 2013 @ 19:34:

Ik vind tijdens de zwangerschap dom en egoïstisch ook. Net zo dom en egoïstisch als drinken en rijden, als je nou zelf de consequenties er van moest dragen, maar de kans is groot dat je er een ander met een hoop ellende opzadelt.

Het is heel simpel: kans op FAS is nul als je niet drinkt en kans op FAS is aanwezig als je wel drinkt. Ik snap die keuze voor kans op FAS gewoon niet.

Ik vind wijn en port erg lekker hoor, daar niet van. Maar ik had het een partij voor schut gevonden als men de rest van mijn zoon's leven iedereen aan hem kan zien dat ik drank niet kon laten staan tijdens de zwangerschap.

Oh, en kolven is een leuke tip, maar als je kind niet uit de fles wil drinken houdt het op hè?

Ik vond in elk geval de kans op schade te groot om te drinken, al was het maar een half glaasje. Ben ook getrouwd toen ik zwanger was, niks gemist hoor.

Ik kan nog jaren en jaren alcohol drinken als ik dat wil zónder mijn kind eventuele schade toe te brengen, dus die paar maanden overleef ik echt wel. Zo lekker vind ik het niet eens.
Ik vind dat ik verantwoordelijk ben voor mezelf, voor mijn kinderen en wat anderen doen daar kan ik wel een mening over hebben, maar wat helpt dat? Het is beter om meer voorlichting te geven, meer nog dan er nu gebeurd. Het advies is nu al 8 jaar hetzelfde, bij mijn eerste werd alcohol sterk afgeraden en bij mijn tweede kindje ook. Als er toch nog vrouwen zijn die zich daar niet aan houden dan zijn de risico's wellicht nog te onbekend.

En nog niet zo lang geleden was het prima om te drinken tijdens de zwangerschap dus als je een oude huisarts hebt of je krijgt advies van je ouders dat het zelfs goed is om wijn te drinken, tja.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik hoor ook altijd dezelfde smoes bij rokers; het stoppen met roken geeft zo veel stress dat het gezonder is om niet te stoppen en te minderen.

Dan denk ik echt; ja joh, geloof je het zelf maar hey, het excuus is er en er zijn inderdaad huisartsen en verloskundigen die er in mee gaan.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alcohol en sigaretten.. Ik was van beide niet vies. Maar geen haar op mn hoofd die eraan denkt nu een borrel of peuk te nemen. Kind in wording hoeft geen last te hebben van mijn ongezonde gewoontes.

Daarnaast zou ik het mezelf erg kwalijk nemen als er iets mis zou gaan/zijn. Ik wil er gewoon alles aan doen om risico's te vermijden. Vind ik een klein en zelfs tijdelijk offer.
Ik heb heel de zwangerschap geen druppel alcohol gedronken. Kosten mij veel minder moeite dan ik eigenlijk gedacht had.

Normaal dronk ik zo'n 2 glaasjes per dag, gezellig bij het koken en eten vaak.
quote:sole-mare schreef op 20 november 2013 @ 19:42:

Vooral hoogopgeleide vrouwen schijnen te drinken tijdens deDat zou dan meteen verklaren waarom de kinderen van drinkende vrouwen gemiddeld een tikje slimmer zijn. Of is dat onderzoek wel echt goed uitgevoerd?
het valt me op dat ook veel hoogopgeleide dames (in mijn omgeving dan) sporadisch blijven drinken tijdens hun zwangerschap. ook 'een' of 'twee' glaasjes kan jammergenoeg behoorlijke gevolgen hebben voor je kind, denk maar eens aan FAS (foetaal alcohol syndroom). ik heb in ieder geval niks gedronken tijdens mijn zwangerschap.
quote:wendy7474 schreef op 20 november 2013 @ 17:12:

Ik dacht bij de topictitel: Nee, zoveel kan niet. Daar geloof ik niks van.

En toen las ik de reacties en blijkt dat het toch door mensen min of meer normaal gevonden wordt.

Ik heb geen druppel gedronken, zelfs niet toen ik pril zwanger was.

Ik heb voor de zwangerschap alleen gedronken tijdens de menstruatie. Tijdens de zwangerschap 2 glazen ofzo, na de 6 maanden ofzo. Beide keren bij een etentje, met glazen water ernaast.

Geen idee hoe dat onderzoek gedaan is, maar ik zou dus in moeten vullen dat ik inderdaad gedronken heb tijdens de zwangerschap. Maar ik heb altijd begrepen dat je zelf ook wel alcohol aanmaakt in je lichaam. 1 glas over een hele avond leek me dan ook niet echt een heel groot probleem.
Later is nu
quote:patsydarling schreef op 20 november 2013 @ 22:14:

het valt me op dat ook veel hoogopgeleide dames (in mijn omgeving dan) sporadisch blijven drinken tijdens hun zwangerschap. ook 'een' of 'twee' glaasjes kan jammergenoeg behoorlijke gevolgen hebben voor je kind, denk maar eens aan FAS (foetaal alcohol syndroom). ik heb in ieder geval niks gedronken tijdens mijn zwangerschap.FAS is alleen onomstotelijk aangetoond bij vrouwen die 9(!!) glazen of meer alcohol per dag dronken voor langere periode tijdens hun zwangerschap. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat het een goed idee is maar een beetje relativeren mag ook wel.
quote:blauwuiltje schreef op 20 november 2013 @ 19:30:

Weet je wat ik altijd bijzonder vind? Op het moment van ahum conceptie is het ook wel fijn dat de Man niet drinkt/rookt of erger. Hoor je nooit wat over. Er wordt zooooo op de moeder gelet masr wat dacht je van de vader tijdens het maken? Heeeeel bepalend. Overigens mijn moeder rookte ( drie sigaretten per dag) en dronk een glaasje per week ....jaren zestig he....tijdens de zwangerschap en ik ben jern en kerngezond. Moeder ook, 83 nooit in ziekenhuis gelegen en geen medicijnen. T is dus ook je genen en een portie geluk :)

Dat is absoluut waar, helaas weet je van te voren niet of je kind goede genen heeft. Mijn moeder rookte ook tijdens de zwangerschappen, wie weet heeft het niks gedaan. Maar wie weet heb ik over 30 jaar een grotere kans op kanker doordat zij niet kon stoppen met roken. En misschien hadden we alledrie dan geen ADD gehad en was ons leven wat makkelijker geweest..

Het blijft gewoon een gok nemen zowel roken als drinken, een gok die je je niet kunt veroorloven..
Op RTL 4, is nu reclame. Straks in Late Night gaat het over dit onderwerp.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
quote:

Mevrouwdekees, 21 minuten geleden

FAS is alleen onomstotelijk aangetoond bij vrouwen die 9(!!) glazen of meer alcohol per dag dronken voor langere periode tijdens hun zwangerschap. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat het een goed idee is maar een beetje relativeren mag ook wel.

Dit klopt niet. Er is heel weinig bekend over wanneer tijdens de zwangerschap en hoeveel alcohol, etc. en de ernst van de symptomen van FAS.

En uit het artikel wat je kon vinden als je onderaan het Britse jubelonderzoek doorklikte blijkt weer dat alcohol drinken sterk afgeraden moet worden.

http://onlinelibrary.wile ... 277.2011.01664.x/abstract
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Star schreef op 20 november 2013 @ 18:28:

Of dat er geen eenduidig advies is en de heren wetenschappers er ook nog niet helemaal uit zijn.En dames.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
En zolang het vermoeden tav negatieve gevolgen voor de vrucht bestaat neem ik liever het risico gewoon helemaal niet.
Vanochtend bij Max (don't ask) een item over drinken tijdens de zwangerschap. Interessant. Het werd me ook duidelijk dat kinderen met Fas niet altijd een moeder hebben die overmatig alcohol drinkt. Hoeveel alcohol en in welke termijn enz, is nog te weinig bekend.
Mijn verloskundige raadde me ook een half glaasje wijn aan op het einde van de zwangerschap (veel pijn). Niet gedaan, ik vond het een raar advies.
Ik heb geen druppel alcohol gedronken tijdens mijn zwangerschappen en ik kan er met mijn pet niet bij dat andere zwangeren dat wel doen. Ik lust normaal best wel een glaasje maar in het geval van zwangerschap of autorijden drink ik uit principe geen druppel alcohol. Dat het geen kwaad kan volgens sommige onderzoeken maakt m.i. niet uit. Je kind krijgt het binnen, dat is al reden genoeg.

Ik las ook ergens dat iemand haar peuter een slokje wijn gaf. Puur vergif voor een kindje. Ik begrijp dat écht niet. Waarom in godsnaam? Wat is de meerwaarde om een kind van wijn te laten proeven?
Ik heb tijdens mijn zwangerschappen en borstvoeding periodes (dat was dan maar kort) niet gedronken als ik wist dat ik zwanger was.

Bij mijn eerste in de eerste twee weken voor de test wel een avond flink gedronken.

Ik heb totaal geen moeite met het laten staan van alcohol. Ik ken wel vrouwen die er heel veel moeite mee hadden, dat vind ik dan wel apart om te zien, hoe veel moeite het kost om op een terras het bij 1 wijntje te houden, want geen wijn drinken lukte zeker niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven