Gezondheid alle pijlers

Bijwerkingen koperspiraal

15-07-2024 10:36 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb sinds 2,5 maanden een koperspiraal. Ik heb hiervoor 'gekozen' (ik wilde het eigenlijk niet) omdat deze vorm van anticonceptie minimale bijwerkingen zou geven, maar ik merk een iets vettere en minder zuivere huid én ik heb 1.5-2 kilo bijgekomen en een meer opgeblazen buik. Verder geen veranderingen in mijn levensstijl. Ik vroeg me af of er mensen zijn die ook een koperspiraal hebben (gehad) en dit ook herkennen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ambrozijn schreef:
15-07-2024 10:36
Ik heb hiervoor 'gekozen' (ik wilde het eigenlijk niet) omdat deze vorm van anticonceptie minimale bijwerkingen zou geven,
Wat is dit voor een paradox ?

Waarom heb je er voor ‘gekozen’ als je het niet wilde?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Had je eerder de pil/hormonale anticonceptie? Dan kan het ook zijn dat de "bijwerkingen" komen omdat je met de pil bent gestopt en je eigen hormonen nu weer dingen doen. Eigenlijk heeft de koperspiraal geen bijwerkingen, behalve dan een zwaardere bloeding.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb tweemaal een koperspiraal gehad en behalve hevigere menstruaties nergens last van gehad. Het soort bijwerkingen als een vettere huid en 2 kg aangekomen kan overal van komen dus omdat aan de koperspiraal te linken lijkt mij nogal overdreven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klinkt niet als een echte keuze. Wat wilde je eigenlijk als anticonceptie en waarom raadde je huisarts in plaats daarvan een koperspiraal aan? (Rook je misschien? Tromboserisico?)

Dat je wat meer pukkeltjes hebt kan komen doordat de koperspiraal je normale hormooncyclus niet meer beïnvloedt (als je hiervoor hormonale AC had).

Gewichtstoename had ik niet. Bij mijn tweede koperspiraal bleef die bolle harde buik na zes maanden nog en heb ik in samenspraak met de huisarts besproken om de spiraal te verwijderen. Kennelijk paste de koperspiraal niet (meer) bij mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
De symptomen die jij noemt zijn bij mij normaal onderdeel van mijn cyclus. Let er maar eens op of dat opgeblazen gevoel en die vettere huid de hele maand duren of alleen in de week voor je menstruatie.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh ja ik herken dit ook wel. Maar dit had ik met en zonder spiraal. Voor mn menstruatie houd ik altijd wat meer vocht vast, dus ben ik wat zwaarder. Na de menstruatie is dat weer weg.

Gewoon goed voor jezelf zorgen. Voldoende water drinken, veel groenten en voldoende fruit. Het standaard rideltje.

Tegen een opgeblazen gevoel werkt het om in de ochtend wat water met citroen en gembersap te drinken.
Heb je hier min of meer voor “gekozen” omdat je wilde stoppen met anticonceptie en dit de enige zonder hormonen is? Vervelend en ik herken het gevoel, van het geen keuze hebben als je geen kinderen wil en geen hormonen.

Deze zogezegde bijwerkingen lijken me inderdaad veroorzaakt door je eigen hormonen, die nu zijn werk gaan doen gezien de koperspiraal geen hormonen afgeeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank allemaal :)

Een paar aanvullingen
* Hiervoor heb ik een aantal jaar geen AC gebruikt, maar we zijn het gesukkel met condooms en kalenders een beetje moe + er was een kleine pregnancy-scare (bleek uiteindelijk niet zwanger). De dokter raadde toen het koperspiraal aan. Toen ik aangaf hele slechte ervaringen te hebben met de Mirena-spiraal werd dat weggezet als 'irrationale angst'. Ik voel me er een beetje ingeluld.

* Ik wil inderdaad geen hormonale AC wegens die slechte ervaringen die door dokters vaak als 'ingebeeld' of 'niet gerelateerd aan de AC' werd weggezet.

* De enige verandering in mijn leven de laatste drie maanden is die koperspiraal. Ik ben heel fit, let op wat ik eet, en ik heb al jaren een stabiel gewicht - exact 54.5 kilo. Dat kan weg eens schommelen rond ovulatie en aan het begin van mijn regels, maar dat lost zichzelf dan steeds op in een aantal dagen (en dus niet zoals nu, het zit er gewoon "aan"). Dat er plots twee kilo bijzit die ik er niet afkrijg, is echt nog nooit gebeurd (en ik ben petite gebouwd, dus dat zie je ook echt). Ik ben ook te jong voor de overgang :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Vervelend voor je! En idd zo te horen aan niets anders aanwijsbaars te wijten. Maar ik herken het zelf ook niet.
Heb je geen of een vervulde kinderwens? En is een sterilisatie bij jou of jouw partner geen optie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook jaren een koperspiraal gehad. Enige bijwerking die ik had was heftigere menstruaties en een andere geur in mijn vagina. Althans, dat vond ik zelf. Mn vriend vond dat niet. Ik rook een soort metaalgeur. Nu gebruik ik niets meer en is die geur er ook niet.
De eerste 6 maanden had ik ook wel krampen. Volgens mij is dat ook gebruikelijk dat je een paar maanden moet wachten om zeker te weten hoe je lichaam op de koperspiraal reageert.
Gewichtstoename lijkt mij een onwaarschijnlijke bijwerking van de koperspiraal gezien er geen hormonen in zitten. Eet je niet anders dat je meer vocht vasthoudt? Anders misschien even de apotheker vragen of dat toch kan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
15-07-2024 11:20

Gewichtstoename had ik niet. Bij mijn tweede koperspiraal bleef die bolle harde buik na zes maanden nog en heb ik in samenspraak met de huisarts besproken om de spiraal te verwijderen. Kennelijk paste de koperspiraal niet (meer) bij mij.
Had de dokter iets gezegd over correlatie bolle buik/koperspiraal?

Dankjewel :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Spiraal zat niet helemaal goed waardoor mijn lichaam bleef proberen hem eruit te werken. Soort ontstekingsreactie had ik, vandaar die harde buik. Het zal bij mij mogelijk ook met perimenopause hebben samengehangen (ik ben wat ouder dan jij).

Als je geen mogelijke kinderwens meer hebt, dan is sterilisatie van een van jullie of allebei misschien een optie. Anders heb je naast koperspiraal alleen condooms of pessarium als hormoonvrije opties..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ambrozijn schreef:
15-07-2024 13:34
Had de dokter iets gezegd over correlatie bolle buik/koperspiraal?

Dankjewel :)
Een hele kleine groep vrouwen is overgevoelig voor koper. Als jullie beiden geen kinderen willen zou ik gewoon voor een wat definitievere optie gaan. Hoewel ook dat niet 100% betrouwbaar is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Euhmmm gewoon last van je eigen hormonen? Met een koperspiraal verloopt je cyclus verder natuurlijk..

Tussentijds bloedverlies en heftigere menstruaties zijn wel bijwerkingen vd koperspiraal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een koperspiraal maar dit herken ik niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven