Gezondheid alle pijlers

blaasontsteking voorkomen: iemand nog tips??

20-06-2007 22:50 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 15 jaar heb ik zeer geregeld blaasontsteking. In heftige periodes eens per 2 maanden, in de minder heftige periodes soms twee jaar niet. Momenteel zit ik weer in een heftige periode en heb sinds december al 4 antibioticakuren achter de rug. Na de antibiotica is de ontsteking echt weg, maar tada.... een paar weken later weer terug.

Een jaar of 10 geleden is door een uroloog onderzoek gedaan, ik blijk een verkorte urinebuis te hebben waardoor bacterien eerder binnenkomen. Alle adviezen van uroloog en huisarts volg ik op:

- billen van voor naar achter vegen

- wassen en plassen na het vrijen

- daarna nog weer extra drinken om nog eens te plassen binnen een uur

- minimaal 2 liter water drinken per dag

Een homeopaat heeft me ooit druppels voorgeschreven (die overigens niet hielpen te voorkomen of genezen).

Cranberry boeren zijn rijk van me geworden door alle pillen en sappen die ik heb geslikt en gedronken

Extra vitamine C (tabletten of via fruit) waren ook niet effectief

Kortom, de meest gebruikelijke en bekende manieren heb ik gevolgd, maar tot op heden blijkt niets echt effectief.

Wie o Wie heeft een gouden tip??

Soms heb ik wel het idee dat de blaasontsteking tussen mijn oren zit: ik hoef er maar aan te denken en dan heb ik het al. Het gebeurt ook altijd tijdens vakanties (Frankrijk, Spanje, Griekenland, Egypte, Ierland) Meestal op de eerste dag.

Daarnaast een vervelende bijkomstigheid. Twee weken na een antibioticakuur heb ik standaard een vaginale schimmelinfectie. Ik krijg tegenwoordig ook meteen daarvoor een kuurtje mee. Dus gouden tips om dit te voorkomen zijn dus ook welkom.

Alvast dank!
De bekende tips;

- plassen na het vrijen

- ja man/vriend zijn geslacht laten wassen voor de vrijpartij

- van voor naar achter vegen

- veel vitamine C (sinaasappelsap drinken dus of tabletjes)

- cranberrysap of - tabletten

- veel drinken

- je vagina wassen met water of speciaal daarvoor bestemde wasgel en niet met gewone zeep/douchegel, GEEN vaginale douches, washandjes, lotiondoekjes e.d. Deze verstoren de natuurlijke zuurgraad!

- geen strings en synthetische slips dragen, maar katoen.

Heb het nu een hele poos niet meer gehad, dus bij mij werkt het in ieder geval wel. Sterkte!
Ik zweer bij een flinke dosis vitamine C, bruistabletten. Helpt echt! Ook regelmatig granberry tabletjes nemen.
voer eendjes geen oorlog!
Dat hangen, dat zou ook wel eens de reden kunnen zijn dat je op vakantie altijd blaasontsteking krijgt.

Tenminste als je net als ik op vakantie overal boven de wc gaat hangen.

Er staan echt goed tips tussen, alleen de bekendste die je zelf noemde kende ik eigenlijk.
De laatste reactie is heel oud, maar ik probeer het toch even... Misschien weet iemand het...

Ik heb weer eens een periode van steeds blaasontsteking. Ik neem pas AB als ik mijn nieren voel. Tot die tijd drink ik veel en gebruik ik cranberry en vitamine c pillen. Iemand maakte laatst een opmerking die me aan het denken heeft gezet: "Met cranberry en vitamine c maak je je lichaam zuur, maar door veel te drinken maak je het juist basisch." Dat zou betekenen dat je dus juist niet te veel moet drinken. Het vele drinken zorgt er voor dat de bacterie niet kan hechten, maar zou het echt de werking van de pillen verminderen? Ik weet niet meer zo goed wat wijsheid is. In ieder geval helpen de pillen nu niet om een nieuwe blaasontsteking te voorkomen. Iemand een idee er over?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven