Gezondheid alle pijlers

Blaffende honden buren + CVS

04-03-2023 18:54 200 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ik lijd sinds een aantal jaren aan ME/CVS waardoor ik veel meer nood heb aan slaap en rust dan iemand anders.
Daarom ben ik een tijdje geleden naar een veel rustiger appartement verhuisd.

Nu heb ik sinds een paar weken een nieuwe buurvrouw in het huis naast het appartementsgebouw.
Zij vindt het normaal om haar honden de héle dag buiten te laten, vijf dagen per week, terwijl zij gaat werken.

Die honden blaffen dan veel meer dan wanneer zij wel thuis is.

Mijn slaapkamer is onmiddellijk boven het koertje waar de honden zitten.
Gevolg is dat ik voortdurend uit mijn slaap gehaald word, elke blaf klinkt als een wekker die afgaat in mijn slaapkamer.

Het probleem is ook dat het over zóveel uren gaat dat ik eigenlijk nooit ononderbroken kan slapen.

1 buur had er na drie dagen al genoeg van en belde anoniem de politie. Anderen kloppen blijkbaar op haar poort waardoor de honden nog onrustiger worden. Ik zag ook al eens een buur met haar gsm opnames maken toen de honden blaften. Ik ben dus niet de enige die er last van heeft.

Ik heb geprobeerd op een vriendelijke en constructieve manier een gesprek aan te gaan waarin ik vroeg om de honden binnen te houden wanneer zij niet thuis is, en ze dan juist buiten te laten wanneer ze wel thuis is zodat ze ze kan binnen roepen wanneer ze te veel blaffen. Indien dat niet mogelijk is, was mijn voorstel om het dan tenminste een paar dagen zo te doen. Indien ook dat niet mogelijk is, was mijn vraag om tenminste het uurschema waarop de honden wel en niet buiten zitten te laten weten, zodat ik mijn slaapschema daarop kon afstemmen.

Dit alles stuitte op een vrij onvriendelijke nee. Ze gaat zich niet aanpassen aan een ander en ze wil haar honden niet opsluiten. Die honden hebben blijkbaar altijd al buiten gezeten in vorige huizen en dat gaat ze nu niet veranderen.
Ik heb gezegd dat er een dagopvang is voor honden hier in het dorp, maar ook dat vond ze geen optie. Haar reactie kwam eigenlijk neer op: pech!!!

Ik voel mijzelf fysiek en mentaal zienderogen achteruit gaan. Echter is verhuizen geen optie aangezien ik dit appartement gekocht heb en er bovendien bij de vorige verhuis alleen voor stond terwijl ik dit eigenlijk fysiek totaal niet aankon, en hiervan nog steeds dagelijks de gevolgen ondervind.

Oordoppen zijn moeilijk omdat ik ook last heb van tinnitus. Met oordoppen in is die pieptoon zeer luid en slaap ik al helemaal niet.

Wat kan ik doen? Het is grijze zone of wat ze doet legaal is: enerzijds mag je overdag lawaai maken, anderzijds mag je geen "onnodig lawaai of lawaai door gebrek aan voorzorg" veroorzaken. Het is dus heel erg voor interpretatie vatbaar. Feit is dat het een groot probleem is voor mij zelfs al zou het legaal zijn wat ze doet....
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij ben je Vlaams? Hebben jullie ook iets van een dierenpolitie? Zou ik zeker bellen dan.
Alle reacties Link kopieren Quote
En met alle mensen die er last van hebben gezamenlijk aanbellen ?

Wat deed de politie ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Buurtbemiddeling inschakelen als die bij jou actief is.
Anders politie blijven bellen en buren verenigen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe zit het met geluidsoverlast van dieren?

Het GAS-reglement bepaalt dat dieren geen abnormale geluidshinder (aanhoudend hondengeblaf, geschreeuw, gekrijs of andere geluiden) mogen veroorzaken voor de omwonenden. De houder van het dier is strafbaar.

Heb je last van een blaffende hond in de buurt? Probeer dan in eerste instantie de eigenaar van het dier aan te spreken en tot een oplossing te komen.

Je kan ook je wijkinspecteur contacteren. Die zal proberen te bemiddelen. Hij kan ook de Gemeentelijke Administratieve Sanctie toepassen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja kan/ mag overigens niet verwachten dat iedereen voor jou de hele dag stil is.
Zeker in een flat heb je last van geluiden overal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou je ook nog naar een andere slaapkamer kunnen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
04-03-2023 19:20
Ja kan/ mag overigens niet verwachten dat iedereen voor jou de hele dag stil is.
Zeker in een flat heb je last van geluiden overal.
Volgens mij verwacht TO dat ook niet.
Uren lang honden buiten laten blaffen, is het veroorzaken van overlast en heeft niets te maken met de leefgeluiden die je altijd wel hoort.
Ik heb zelf aan een hele drukke straat gewoond, door de geluiden van auto's, mensen die over de galerij liepen e.d. sliep ik heen.
Maar van de urenlange blaffende hond van de buurman op het balkon naast mij werd ik wel wakker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt ook zonder ME/CVS en tinnitus overlast van die blaffende honden, dat is gewoon een ellende.
Ook vind ik het niet diervriendelijk om die dieren de hele dag buiten te laten, maar ja dat mag kennelijk.

Ik zou je aanraden iedere keer de politie te bellen en ook met de politie te overleggen een dossier op te bouwen van de overlast. Hopelijk worden er dan in de nabije toekomst maatregelen genomen en moeten de honden binnen gaan zitten blaffen...
Dit soort dingen zijn echt moeilijk aan te pakken, ik wens je sterkte!
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de reacties die tot nu toe al gepost zijn. Ik woon inderdaad in België dus buurtbemiddeling of dierenpolitie bestaat hier niet, denk ik. De politie stelde een blafband voor maar dat wou ze niet omdat ze het zielig vind. Toegegeven, dat vind ik zelf ook wel zielig, maar hou ze dan binnen of breng ze naar een opvang denk ik dan. Politie bellen is natuurlijk meteen alle bruggen opblazen, maarja, ik heb het eerst op een vriendelijke manier geprobeerd...
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
04-03-2023 19:32
Ook vind ik het niet diervriendelijk om die dieren de hele dag buiten te laten, maar ja dat mag kennelijk.
Dat mag zolang ze voer en water hebben en een hok om te schuilen voor regen en zon. Maar dat hebben ze helaas wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sunflowergirl schreef:
04-03-2023 19:34
Bedankt voor de reacties die tot nu toe al gepost zijn. Ik woon inderdaad in België dus buurtbemiddeling of dierenpolitie bestaat hier niet, denk ik. De politie stelde een blafband voor maar dat wou ze niet omdat ze het zielig vind. Toegegeven, dat vind ik zelf ook wel zielig, maar hou ze dan binnen of breng ze naar een opvang denk ik dan. Politie bellen is natuurlijk meteen alle bruggen opblazen, maarja, ik heb het eerst op een vriendelijke manier geprobeerd...
Ik zou met de andere buren afspreken dit allemaal te doen
Slaap oordoppen met geluid?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
04-03-2023 19:20
Ja kan/ mag overigens niet verwachten dat iedereen voor jou de hele dag stil is.
Zeker in een flat heb je last van geluiden overal.
Ik verwacht dat op zich niet maar dat neemt niet weg dat het wel erg vervelend is. Ik heb al lang werk en hobby 's moeten opgeven. Zit elke dag alleen thuis aangezien ik single en kinderloos ben. Kan eigenlijk niet meer de deur uitgaan zonder een grote terugslag achteraf, dus dat doe ik enkel voor noodzakelijke dingen zoals een doktersafspraak en 1 à 2x per maand voor een sociaal contact (wegens mentale gezondheid).

Als ik zelfs wanneer ik gewoon thuisblijf mij ook nog totaal uitgeput moet voelen door hondengeblaf, dan vraag ik mij af wat er nog resteert aan levenskwaliteit. Maar een ander is misschien inderdaad niet wettelijk verplicht daar rekening mee te houden.
sunflowergirl wijzigde dit bericht op 04-03-2023 19:39
3.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
04-03-2023 19:36
Ik zou met de andere buren afspreken dit allemaal te doen
Ik weet dus niet wie ze zijn (die op de poort kloppen en anoniem de politie bellen), maar ik vraag eens rond...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja een blafband is zielig daar geef ik je buurvrouw gelijk in. De honden naar binnen halen is niet zielig en wel zo sociaal naar je buren toe.

Ik zou de politie maar bellen een dossier op gaan bouwen en voor je eigen rust gaan.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
04-03-2023 19:41
Ja een blafband is zielig daar geef ik je buurvrouw gelijk in. De honden naar binnen halen is niet zielig en wel zo sociaal naar je buren toe.
Ze vindt dat het haar eigen vrije keuze is of haar honden binnen of buiten zitten wanneer zij gaat werken...
Ik ben overigens wel een dierenvriend, een blafband zou ik zelf ook niet zo snel doen.

Misschien slopen ze binnen de boel en wil ze ze daarom niet binnen hebben als ze weg is. Dan is het een kwestie van opvoeden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het een koopappartement? Dan de VVE inschakelen. Er zal in de algemene voorwaarden vast wat instaan over geluidsoverlast.

Is het huur, de verhuurder benaderen. Ook die heeft vast algemene voorwaarden waarin geluidsoverlast verboden is.

Sowieso contact leggen met de andere buren die ook overlast ervaren en krachten/klachten bundelen.

Succes! Lijkt me heel zwaar en bijzonder asociaal van je buurvrouw. Naast het feit dat het zielig is voor de dieren. Blijkbaar zijn ze gestressed anders zouden ze niet zoveel blaffen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sunflowergirl schreef:
04-03-2023 19:34
Bedankt voor de reacties die tot nu toe al gepost zijn. Ik woon inderdaad in België dus buurtbemiddeling of dierenpolitie bestaat hier niet, denk ik. De politie stelde een blafband voor maar dat wou ze niet omdat ze het zielig vind. Toegegeven, dat vind ik zelf ook wel zielig, maar hou ze dan binnen of breng ze naar een opvang denk ik dan. Politie bellen is natuurlijk meteen alle bruggen opblazen, maarja, ik heb het eerst op een vriendelijke manier geprobeerd...

Dat is absoluut niet geschikt in geval van meerdere blaffende honden: die banden reageren ook als de andere hond blaft dus dan krijgt de hond ook stroom als hij zelf niet blaft. Idioot voorstel van die agenten.

Maar gezien jij netjes het gesprek aangegaan bent, zij zo resoluut over nee op zegt en veel meer mensen er last van hebben zou ik toch maar de politie gaan bellen. Hopelijk gaat ze ze dan toch binnen houden overdag.
Alle reacties Link kopieren Quote
summerheat schreef:
04-03-2023 19:44
Is het een koopappartement? Dan de VVE inschakelen. Er zal in de algemene voorwaarden vast wat instaan over geluidsoverlast.

Is het huur, de verhuurder benaderen. Ook die heeft vast algemene voorwaarden waarin geluidsoverlast verboden is.

Sowieso contact leggen met de andere buren die ook overlast ervaren en krachten/klachten bundelen.

Succes! Lijkt me heel zwaar en bijzonder asociaal van je buurvrouw. Naast het feit dat het zielig is voor de dieren. Blijkbaar zijn ze gestressed anders zouden ze niet zoveel blaffen.
Ik woon in België, VVE is iets Nederlands denk ik. Het is inderdaad een koopappartement. Maar zij woont niet in het appartementsgebouw, maar in het rijhuis ernaast. Ze huurt het huis. Ik zou haar verhuurder kunnen contacteren, maar verhuurders zeggen dan meestal dat ze niet tussenkomen in "burenruzies", dat zijn ze ook niet verplicht...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook als de honden de hele dag binnen blaffen kan je daar heel veel last van hebben. ik betwijfel of dat de oplossing is

Masr ik snap je zeker hoor, dit is zeer irritant en frustrerend.
mika2022 wijzigde dit bericht op 04-03-2023 19:51
1.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
summerheat schreef:
04-03-2023 19:44
Is het een koopappartement? Dan de VVE inschakelen. Er zal in de algemene voorwaarden vast wat instaan over geluidsoverlast.
In België is dat VME. EIgenaar van de honden woont niet in het appartementencomplex en heeft dus niets te maken met regels VME.

TO, ik zou toch steeds melding blijven doen bij de politie en wellicht opnames maken. Ik word ook gek van de buurhond en ben verder gewoon gezond. Ik kan mij echt voorstellen hoe slopend dit voor je is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sunflowergirl schreef:
04-03-2023 19:49
Ik woon in België, VVE is iets Nederlands denk ik. Het is inderdaad een koopappartement. Maar zij woont niet in het appartementsgebouw, maar in het rijhuis ernaast. Ze huurt het huis. Ik zou haar verhuurder kunnen contacteren, maar verhuurders zeggen dan meestal dat ze niet tussenkomen in "burenruzies", dat zijn ze ook niet verplicht...
Goed idee, doen!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Sunflowergirl schreef:
04-03-2023 19:34
Bedankt voor de reacties die tot nu toe al gepost zijn. Ik woon inderdaad in België dus buurtbemiddeling of dierenpolitie bestaat hier niet, denk ik. De politie stelde een blafband voor maar dat wou ze niet omdat ze het zielig vind. Toegegeven, dat vind ik zelf ook wel zielig, maar hou ze dan binnen of breng ze naar een opvang denk ik dan. Politie bellen is natuurlijk meteen alle bruggen opblazen, maarja, ik heb het eerst op een vriendelijke manier geprobeerd...
Buurvrouw heeft genoeg waarschuwingen gehad.
Over buurtbemiddeling: de wijkagent gaat eerst de rol van bemiddelaar op zich nemen. Houdt het geblaf aan, kan de buurvrouw een GAS-boete krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Polite Belgie:

Hoe zit het met geluidsoverlast van dieren?

Het GAS-reglement bepaalt dat dieren geen abnormale geluidshinder (aanhoudend hondengeblaf, geschreeuw, gekrijs of andere geluiden) mogen veroorzaken voor de omwonenden. De houder van het dier is strafbaar.

Heb je last van een blaffende hond in de buurt? Probeer dan in eerste instantie de eigenaar van het dier aan te spreken en tot een oplossing te komen.

Je kan ook je wijkinspecteur contacteren. Die zal proberen te bemiddelen. Hij kan ook de Gemeentelijke Administratieve Sanctie toepassen.



Er is dus een wijkinspecteur die je kan helpen, ik zou zeggen ga ervoor dat geblaf is niet uit te houden, succes :)
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven