bloed bij ontlasting
vrijdag 24 augustus 2012 om 21:22
Darmkanker ontstaat vaak uit goedaardige poliepen die kwaadaardig kunnen worden, kans dat je (een nog niet kwaadaardige) poliep hebt is vanuit je familiegeschiedenis niet zo klein vermoed ik. Maar dat ontstaat niet van de ene op de andere dag, dus na het weekend de ha bellen en vragen om een doorverwijzing naar een internist is denk ik een goed plan.
vrijdag 24 augustus 2012 om 21:26
Als het helderrood bloed is heb je eerder kans op een aambei dan darmkanker. Bloed uit je darmen kleurt je ontlasting zwart. Gewoon maandag even je ha bellen. Zolang je geen hoge koorts en buikpijn krijgt, extreem afvalt, geen eetlust meer hebt enz... zou ik me tot maandag niet druk maken.
En bovendien diarrree heerst. Zei zij die vannacht 2 keer kind en bed heeft moeten verschonen omdat de luier het niet meer aankon, alles onder zat en de slaapkamer (jongste slaapt bij ons op de slaapkamer) stonk als een beerput.
En bovendien diarrree heerst. Zei zij die vannacht 2 keer kind en bed heeft moeten verschonen omdat de luier het niet meer aankon, alles onder zat en de slaapkamer (jongste slaapt bij ons op de slaapkamer) stonk als een beerput.
vrijdag 24 augustus 2012 om 21:26
Hoi, ik zou even de huisartsenpost bellen. Al is het alleen maar voor overleg. Wat belangrijk is hierbij is te vermelden of je buikpijn hebt (krampen), of het bloed door de ontlasting zit of erop of alleen aan het toiletpapier zit.
Ik raad je daarom aan om toch de huisartsenpost te bellen, ook al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust. Wanneer je je zorgen maakt, moet je bellen en dit ook melden.
Veel succes!!
Ik raad je daarom aan om toch de huisartsenpost te bellen, ook al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust. Wanneer je je zorgen maakt, moet je bellen en dit ook melden.
Veel succes!!
vrijdag 24 augustus 2012 om 21:50
vrijdag 24 augustus 2012 om 22:09
Rood bloed kan ook uit de darmen komen:
Als het om helderrood bloed aan de buitenkant van de ontlasting gaat, is het meestal onschuldig. Dan is het waarschijnlijk afkomstig van een wondje aan de anus, darmwand of aambeien. Het gaat om weinig bloed, maar soms lijkt het veel omdat het zich mengt met het toiletwater. Bij strepen of klonten bloed vermengd met de ontlasting, kan het wijzen op een ontsteking in het maag-darmkanaal. Meestal heb je dan ook koorts en diarree. Het is verstandig om hiermee naar de arts te gaan, omdat het op aandoeningen als de ziekte van Crohn kan wijzen. Ook bij zwarte ontlasting kun je het beste zo snel mogelijk naar de huisarts gaan. Behalve als je een kilo drop hebt gegeten, wat de ontlasting ook zwart kan laten kleuren. Zwarte ontlasting komt door bloedingen van boven de maag. Bloed kleurt zwart onder invloed van maagsappen. Hierdoor kleurt de ontlasting zwarter. Bron
Zeker naar laten kijken maandag.
Als het om helderrood bloed aan de buitenkant van de ontlasting gaat, is het meestal onschuldig. Dan is het waarschijnlijk afkomstig van een wondje aan de anus, darmwand of aambeien. Het gaat om weinig bloed, maar soms lijkt het veel omdat het zich mengt met het toiletwater. Bij strepen of klonten bloed vermengd met de ontlasting, kan het wijzen op een ontsteking in het maag-darmkanaal. Meestal heb je dan ook koorts en diarree. Het is verstandig om hiermee naar de arts te gaan, omdat het op aandoeningen als de ziekte van Crohn kan wijzen. Ook bij zwarte ontlasting kun je het beste zo snel mogelijk naar de huisarts gaan. Behalve als je een kilo drop hebt gegeten, wat de ontlasting ook zwart kan laten kleuren. Zwarte ontlasting komt door bloedingen van boven de maag. Bloed kleurt zwart onder invloed van maagsappen. Hierdoor kleurt de ontlasting zwarter. Bron
Zeker naar laten kijken maandag.
zaterdag 25 augustus 2012 om 02:30
zwarte ontlasting kan ook komen als je spinazie of ander groen groente heb gegeten hoor hoeft ook niks ergs betekenen, niet alleen maar bij drop.
en zelf met tomaat kan je ontlasting lijken te bloeden maar dat zijn soms velletjes tomaat en hetzelfde met bietjes en dergelijke.
ik heb ook een keer bloed bij een toilet bezoek gehad en gelijk de dokter gebeld ik was ook heel bang en ook hypogondrisch aangelegt maar het bleek een scheurtje te zijn niks ergs en ging vanzelf weer over erg vervelend en ook pijnlijk maar billenzalf heeft wel geholpen van zwitsal toen geen last meer gehad.
het komt vaak voor dat het een scheurtje is hoor niks om je zorgen over te maken, maak je je toch steeds zorgen dan gelijk maandag de huisarts bellen
en zelf met tomaat kan je ontlasting lijken te bloeden maar dat zijn soms velletjes tomaat en hetzelfde met bietjes en dergelijke.
ik heb ook een keer bloed bij een toilet bezoek gehad en gelijk de dokter gebeld ik was ook heel bang en ook hypogondrisch aangelegt maar het bleek een scheurtje te zijn niks ergs en ging vanzelf weer over erg vervelend en ook pijnlijk maar billenzalf heeft wel geholpen van zwitsal toen geen last meer gehad.
het komt vaak voor dat het een scheurtje is hoor niks om je zorgen over te maken, maak je je toch steeds zorgen dan gelijk maandag de huisarts bellen
zaterdag 25 augustus 2012 om 09:27
zaterdag 25 augustus 2012 om 10:03
heb trouwens geen bietjes gegeten. Of iets anders roods. Wel heb ik af en toe (3 x pj ofzo)slijm erbij. (beetje vies). Bloedverlies nog nooit eerder gehad. Ben toch nog jong voor darmkanker? Kun je dat al hebben na 1 keer bloedverlies? (mijn moeder had trouwens geen bloedverlies).
Verder geen klachten zoals buikpijn, kramp, koorts, loze aandrang, winderigheid enz. En na de diarree is het bloedverlies ook weer gestopt.
Verder geen klachten zoals buikpijn, kramp, koorts, loze aandrang, winderigheid enz. En na de diarree is het bloedverlies ook weer gestopt.
zaterdag 25 augustus 2012 om 10:11
Aafke,
De huisarts zal je niet na 1x (ok, 2x op 1 dag) doorsturen voor onderzoeken.
Ik had 3 weken buikkrampen, (helderrood!) bloed en slijm bij de ontlasting voor ik de ha heb gebeld en de enige reden waarom ik meteen werd doorgestuurd voor onderzoeken was omdat mijn zus ook een darmziekte heeft. Anders had ik nog een poosje moeten wachten om te kijken of het iets was dat vanzelf over zou gaan.
De huisarts zal je niet na 1x (ok, 2x op 1 dag) doorsturen voor onderzoeken.
Ik had 3 weken buikkrampen, (helderrood!) bloed en slijm bij de ontlasting voor ik de ha heb gebeld en de enige reden waarom ik meteen werd doorgestuurd voor onderzoeken was omdat mijn zus ook een darmziekte heeft. Anders had ik nog een poosje moeten wachten om te kijken of het iets was dat vanzelf over zou gaan.
dinsdag 28 augustus 2012 om 10:09
ben bij de Ha geweest, en omdat mijn moeder er aan is overleden heb ik een verwijzing voor de MDL arts voor preventie. Gewoon om het in de gaten te houden. Krijg dan een scopie. Ik ben nog jong dus ik hoef me eerst geen zorgen te maken zei zei. Het bloedverlies kan onschuldige oorzaken hebben zei ze. Doet het pijn zon onderzoek?
dinsdag 28 augustus 2012 om 12:43
Mijn zoontje had ook bloed bij zijn ontlasting, bleek 24 poliepen te hebben. De kans dat jij poliepen hebt/krijgt is vrij groot gezien de geschiedenis van je moeder. Lijkt me sowieso een goed idee on jezelf te laten onderzoeken op bepaalde darmsyndromen, dit gebeurd door DNA onderzoek. Het kan ook zijn dat jij een poliep hebt in je endeldarm en dat die beschadigd is door harde ontlasting en dat geeft bloed mee (dit had mijn zoontje). Maar je hebt diarree dus dan is die kans klein. Ik zou dus onderzoek aanvragen bij je huisarts.