Gezondheid alle pijlers

Bloed doneren mislukt

07-04-2020 16:16 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Deze week ging ik voor het eerst bloed doneren. Dit is helaas niet gelukt omdat mijn bloed te langzaam in de zak stroomde. Na 5 minuten zijn we gestopt omdat ik toen nog maar op 100 ml. zat. Het was erg druk dus ik vroeg nog even snel aan de medewerker hoe dit kwam. Volgens haar kon het zijn omdat mijn ader te klein was. Volgens haar kan ik het een volgende keer gewoon weer proberen, maar dan in mijn andere arm. Zijn er meer mensen die dit wel eens hebben gehad? En lukt het dan de volgende keer wel?
Alle reacties Link kopieren
nee het is bij mij nog nooit mislukt.
Ik moet soms wel in een balletje knijpen om wat meer stroming te krijgen.
De naald kan ook niet helemaal lekker gezeten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend en jammer!

Bij mij gaat het ook altijd (heel) traag. Ik geef nu altijd aan dezelfde kant en daar is het prikken makkelijker. Veel sneller gaat het niet, maar wel ietsje. Daarnaast voelt het beter en dat is wel fijn. Ik geef plasma dus zit wel een uurtje. Als ie dan niet lekker zit dan is dat niet echt prettig.

Goed dat je het doet en gewoon nog een keer proberen zou ik zeggen! Veel water/thee drinken voordat je gaat is ook belangrijk trouwens, weet niet of je dat wist en gedaan had?
Ik heb nog nooit bloed gedoneerd, maar bij mij is een beetje bloed afnemen ook altijd lastig. Dunne aderen die ook nog weg schijnen te rollen bij het aanprikken.
Ben weleens 6 x geprikt voordat het ze lukte bloed uit mijn ader te krijgen en bij de GGD zelfs ongeprikt naar huis gestuurd omdat het ze simpelweg niet lukte.
Ze hebben ook weleens wat bloed via mijn vingertop eruit weten te persen, omdat het via de aders niet wilde lukken.
Het kan per keer heel erg schelen, ligt er soms ook een beetje aan of degene die prikt ervaren is.
Als ik het koud heb lukt het zowiezo al niet, dus even een beetje jezelf opwarmen laat het bloed beter stromen, misschien een tip voor de volgende keer.
Je hebt best kans dat het de volgende keer gewoon in 1 keer lukt hoor, gewoon proberen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon volgende keer je andere arm proberen. Mij lukt het alleen met links.
Had je flink veel water gedronken in de uren voordat je naar de afname ging?
Dat maakt bij mij vaak een groot verschil.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb besloten te stoppen.
Steeds als ik ga is:

- of mijn ijzergehalte te laag

soms proberen ze het een tweede keer en dan net goed maar dan:

- kunnen ze mijn aders niet vinden, ze mogen per arm maar 1 keer prikken (bekend probleem bij mij)

en als beide gelukt is:

- geef ik vaak idd te langzaam zelfs als ik ergens in knijp

de paar keer dat het wel gelukt is:

Ben ik dagenlang duizelig en loom.

Misschien pak ik het wel weer op maar dan juist als de drukte er voor hun af is. Dit kost vaak veel tijd, tijd die ze nuttiger kunnen besteden aan mensen die, hopelijk, veel makkelijker bloed geven.
Het is elke keer ook wel een teleurstelling voor mij.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 07-04-2020 16:29
2.15% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Kreeg je wel iets om in te knijpen?
Bij mij stroomt het meestal ook langzaam maar mbv wat stimulatie (vuist maken of in iets knijpen) lukt het meestal wel.
Alle reacties Link kopieren
Baal er trouwens echt van. Mijn man heeft leukemie gehad en ik zag het direct als hij "vers" bloed had gekregen ook als hij me dat niet verteld had. Het heeft er absoluut voor gezorgd dat mijn man de beste kansen heeft gehad die hij kon hebben.
Daardoor ben ik ook begonnen met bloed geven in naam van mijn man, als bedankje. Tja.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Anniexx schreef:
07-04-2020 16:19
Wat vervelend en jammer!

Bij mij gaat het ook altijd (heel) traag. Ik geef nu altijd aan dezelfde kant en daar is het prikken makkelijker. Veel sneller gaat het niet, maar wel ietsje. Daarnaast voelt het beter en dat is wel fijn. Ik geef plasma dus zit wel een uurtje. Als ie dan niet lekker zit dan is dat niet echt prettig.

Goed dat je het doet en gewoon nog een keer proberen zou ik zeggen! Veel water/thee drinken voordat je gaat is ook belangrijk trouwens, weet niet of je dat wist en gedaan had?
Ja ik hoop ook dat het bij links wel lukt! Had inderdaad van tevoren thuis al water en thee gedronken en daar nog een glas water. Maar misschien toch nog wat meer doen de volgende keer =)
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
07-04-2020 16:18
nee het is bij mij nog nooit mislukt.
Ik moet soms wel in een balletje knijpen om wat meer stroming te krijgen.
De naald kan ook niet helemaal lekker gezeten hebben.
Dat balletje kreeg ik ook inderdaad, dat hielp helaas niet. Ja de vrouw die me geprikt had zei inderdaad ook dat het eraan kon liggen dat de naald niet helemaal goed zat. Maar ze wilde niet gaan forceren daarin met het risico dat ze door het vat heen prikte. Vond ik eigenlijk wel fijn haha.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
07-04-2020 16:27
Ik heb besloten te stoppen.
Steeds als ik ga is:

- of mijn ijzergehalte te laag

soms proberen ze het een tweede keer en dan net goed maar dan:

- kunnen ze mijn aders niet vinden, ze mogen per arm maar 1 keer prikken (bekend probleem bij mij)

en als beide gelukt is:

- geef ik vaak idd te langzaam zelfs als ik ergens in knijp

de paar keer dat het wel gelukt is:

Ben ik dagenlang duizelig en loom.

Misschien pak ik het wel weer op maar dan juist als de drukte er voor hun af is. Dit kost vaak veel tijd, tijd die ze nuttiger kunnen besteden aan mensen die, hopelijk, veel makkelijker bloed geven.
Het is elke keer ook wel een teleurstelling voor mij.
Echt vervelend dat het elke keer niet lukt!!
Alle reacties Link kopieren
De belangrijkste tips zijn zo te zien al gegeven;
- in een balletje knijpen
- vooraf genoeg drinken
- de verpleging moet ervoor zorgen dat de naald goed zit

De laatste keer dat ik ging, kreeg ik geen balletje ivm corona, maar gelukkig had ik dat al gelezen dus had ik zelf een stressbal van thuis meegenomen.

Je kunt de volgende keer op het formulier aangeven dat deze donatie is gestopt omdat het niet snel genoeg ging. Dan houden ze daar bij het prikken al rekening mee en letten ze tijdens de donatie wat beter op je.

Ze hebben bij de bloedbank vast nog meer manieren om de donatie wel te laten lukken! Ik heb bijvoorbeeld bij bloedplaatjes doneren ook een keer een soort warmtematje om m'n arm gekregen.
Ik ben definitief afgekeurd ivm slecht aan te prikken
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook opgehouden met bloed doneren. Mijn aders trekken op de één of andere manier vacuüm, anders kan ik het niet uitleggen en daardoor hield het de hele tijd op.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik had alleen een te laag ijzergehalte, maar dat is met wat ijzerpillen gemakkelijk te verhelpen. Was eerst ook altijd teleurgesteld als het door te laag HB niet lukte, wil je graag iets goeds doen, mag het niet! Ik zou het gewoon nog een keer proberen, TO, van tevoren voldoende drinken, zorgen dat je het lekker warm hebt, en hopen dat je iemand treft met (nog) meer talent voor het vinden van de juiste plek om te prikken.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, zijn er toch best veel mensen waar het niet bij lukt. Ik dacht eigenlijk dat het meestal wel goed te doen was.

Zal het in ieder geval de volgende keer op het formulier aangeven inderdaad.
Overigens was ik bijna omgedraaid toen ik binnen kwam in de donorruimte. Bij een mevrouw was het prikgaatje niet goed dichtgegaan. Ze was naar buiten gelopen en toen begon het weer te bloeden. Toen ze terugliep naar binnen liet ze een heel spoor van bloed achter. Lag allemaal bloed op de vloer en de stoel waarin zij zat. Leek wel een soort horrorfilm scenario o_o

Ach ja, wel weer een beetje afwisseling in deze eentonige coronatijd.
Alle reacties Link kopieren
Ga de volgende keer op de fiets of hardlopend naar het prikpunt.
Niet geschoten is altijd mis
drominique schreef:
07-04-2020 16:24
Gewoon volgende keer je andere arm proberen. Mij lukt het alleen met links.
Alleen rechts hier!
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
07-04-2020 16:45
Ga de volgende keer op de fiets of hardlopend naar het prikpunt.
Het is 30 minuten met de auto, dus dat zit er helaas niet in :-D Misschien kan ik wel de auto iets verder weg parkeren en dan het laatste stukje op een flink tempo erheen wandelen =)
Alle reacties Link kopieren
ik doneer al jaren, de eerste tijd altijd links, omdat rechts niet lukte. Toen ineens had links er genoeg van blijkbaar. Toen rechts geprobeerd en dat ging wel, dus nu voortaan rechts. En met ijzergehalte zat ik ook altijd net op het randje, sinds ik niet meer ongesteld ben, is dat ook geen probleem meer
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Naast de tips die al gegeven zijn (balletje, warmtedeken om je arm en veel drinken vooraf) hoorde ik ook laatst dat je bij een hoog hb ook langer bezig bent. Of juist minder lang, dat weet ik niet meer. Maar in elk geval heeft de hoogte van je hb ook invloed, ook als je boven de minimumwaarde zit.

Volgende keer aangeven en gewoon opnieuw proberen!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef ook al een paar jaar bloed en het is 1x mislukt en 1x bijna. Mijn bloed stroomde ook te langzaam.
(Warm) drinken helpt echt van tevoren, net als goed ontbeten of lunch te hebben gehad. Kopje koffie / thee thuis en een flesje water drinken mee voor daar ter plekke. Als ik dan ook nog zo'n knijpballetje krijgt, gaat het prima. 5 min. en er is een halve liter gegeven.

Hopelijk helpt dit jou ook een volgende keer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook regelmatig gehad dat mijn hb te laag was waardoor je niet mag doneren. Zelfs een keer een heel jaar niet mogen doneren omdat mijn ferritinewaarde te laag was.

Hopelijk gaat het de volgende keer wel goed!
Alle reacties Link kopieren
1x bloed en 1x plasma mislukt doordat de naald te dicht op de aderwand zat.
Alle andere keren ging het goed. Zou het zeker nog eens proberen. Zelf laat ik de naald altijd zetten in mijn dominante arm.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven