Gezondheid alle pijlers

Bloedprikken, what happened?

22-12-2015 10:41 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op het moment even de kluts kwijt.

Een maand geleden heb ik in een buitenlands ziekenhuis gelegen (wel Europa) waar ik een infuus heb gekregen en er bloed is afgenomen. Toen het bloed afgenomen werd had ik na 5min al een bult zo groot als een tennisbal op die plek, verder was het ontzettend stijf (kon werkelijk waar m'n arm niet bewegen). Naja, geen ervaring daarmee maar dacht dat binnen paar daagjes wel over zou gaan.

Binnen paar dagen kreeg ik echter overal op die arm blauwe plekken. Geen kleintjes maar echt hele grote. In de loop van de week is de pijn ook gaan toenemen ipv afnemen. Ik kon mijn arm vrijwel niet strekken, maar ook niet goed buigen. Als ik bijvoorbeeld mijn haar ging wassen had ik al pijn, jas aantrekken idem dito etc etc.

Als ik probeerde een keer wel wat rek op de arm te zetten met strekken schoot er een schok door mijn arm, voornamelijk van mijn elleboog tot in mijn oksel en kon ik wel door de grond gaan van de pijn. Het voelde echt alsof daar gewoon iets niet goed zat, alsof een spier/ader noem het maar op op knappen stond

Week dus aangekeken en uiteindelijk maar weer terug gegaan naar dat ziekenhuis (nog steeds in buitenland). Omdat de artsen daar amper Engels spraken was communicatie vrij moeilijk maar ze dachten aan trombose, kreeg echo bleek geen trombose te zijn maar hoogstwaarschijnlijk dus flebitis, heparine injecties mee waar ik mezelf elke dag mee moest injecteren maar ik voelde me toen al niet echt op mijn gemak meer dus heb besloten terug naar Nederland te komen aangezien de pijn erger werd en ik gewoon een Nederlandse arts wilde spreken. Daarnaast heb ik echt een beetje trauma voor naalden ontwikkeld in dat ziekenhuis dus zag het niet zitten mezelf 2 weken lang die injecties te geven

Nu zon 2.5 week hier, 2x bij de huisarts geweest maar die verwijst me enkel naar de fysio omdat het in m'n rug "vast" zit. Ik al uitgelegd dat het gekomen is sinds dat bloedprikken en ik in m'n rug geen pijn heb. Ondertussen doen m'n nek, schouders en rug wel zeer maar dat is eerder omdat die arm zo pijn doet en ik die hoogstwaarschijnlijk dus ook verkeerd gebruik. Maar huisarts lacht het een beetje weg, zegt nee alles is in orde. Gister avond stond ik echter op punt naar de huisartsenpost te gaan, ik hield het gewoon niet meer uit van de pijn. De pijn is dit weekend erg toegenomen, heb al ibu en tramadol geslikt maar niks helpt. Ik voel constant pijn, soms branderig in mijn schouders en bovenarm (sinds kort), en soms voelt het letterlijk alsof er nog steeds een naald in mijn ellenboog zit. Ook de plekken op mijn onderarm waar de blauwe plekken hebben gezeten voelen nog beurs aan en doen pijn, lijkt ook iets dikker te zijn die plek. Daarnaast merk ik dat het stuk van mijn ellenboog tot schouder ook harder is, zeker als ik het probeer te strekken merk ik dat er een soort van 'harde strengel' zit. Heb dus sinds paar dagen ook maar weer Hirudoid creme geprobeerd maar dat werkt ook niks.

Ik kan morgen opnieuw pas bij de huisarts terrecht, heb gisteren gebeld maar ben zo bang weer weg te worden gestuurd. Aan de buitenkant is er niet veel te zien, mijn arm is iets dikker maar dat is het. Maar van binnen verga ik van de pijn. Ik ben 3 weken terug gekomen, echt niet voor de lol, maar om antwoord te krijgen wat het nu is en wat ik er tegen moet doen en het lijkt mij niet normaal dat je zo'n erge last kan houden van een paar buisjes bloed afnemen, dan moet er toch iets verkeerd zijn gegaan lijkt me?

Iemand ideeën of tips die ik morgen mee kan nemen naar mijn huisarts? Ben zelf op moment echt beetje einde raad
quote:mwcactus schreef op 22 december 2015 @ 11:18:

[...]

TO wordt behandelt voor flebitis zegt ze zelf en dat kan weken duren en pijnlijk zijn. Daar kan een andere arts ook weinig aan doen ook al is het heel naar om te hebben. Dan kun je wel naar de HAP of de eerste hulp maar daar kunnen ze ook niet meer doen. Hopelijk gaat het snel weg.O, overheen gelezen dan.
OK, een arts constateert flebitis, je krijgt heparine injecties die je jezelf niet toedient, vanwege een 'trauma voor naalden' en blijft nu klagen over pijn ....

Enig idee waar die heparine voor is? Die verkleint de kans op trombose, een beroerte of longembolie.

Maar goed, als jij liever dat risico neemt en wel tramadol slikt zonder medische noodzaak .... Ik zou zeggen: jouw lijf, jouw beslissing!
Hebben ze het infuus geprikt in je elleboogsplooi? Meestal doen ze dat op je handrug. Of hebben ze alleen de bloedafname uit je elleboog gedaan?

Natuurlijk is dit niet normaal. Er is een op zich niet ernstige complicatie opgetreden van het bloedprikken. Het vat is onderhuids blijven lekken, mogelijk is er niet lang genoeg afgedrukt of zo. Die 'tennisbal' was een onderhuidse bloeding. Dat bloed kan niet terug het vat in en loopt door je weefsels. Daardoor ga je het later ook aan de buitenkant zien en krijg je die blauwe plekken.

Dat losse bloed wordt langzaam afgebroken en weer in je lichaam opgenomen. Vóór de hele zwelling weg is kan daar best een paar weken overheen gaan. De pijn die jij nu beschrijft, en het feit dat die alleen maar erger wordt, vind ik wél vreemd. (Maar als er gezegd is dat het om flebitis gaat, zou ik óf de behandeling daarvoor aangaan óf een second opinion regelen. Edit: Huisarts geloofde daar dus niet in. Ok.)
Nee bij terugkomst in Nederland zei de huisarts meteen dat ik met die injecties moest stoppen en hij constateerde geen flebitis, maar hij constateerde dus ook niks anders? Moest alleen fysio en ibuprofen slikken als ik pijn had, en toen dus na een week weer terug gegaan en exact zelfde verhaal..
Infuus en bloed inderdaad beiden elleboogplooi, maar mijn linkerarm waar infuus heeft gezeten heb ik vrijwel geen last, het is echt de arm van bloedprikken
quote:Lariba schreef op 22 december 2015 @ 11:50:

Hebben ze het infuus geprikt in je elleboogsplooi? Meestal doen ze dat op je handrug. Of hebben ze alleen de bloedafname uit je elleboog gedaan?

Natuurlijk is dit niet normaal. Er is een op zich niet ernstige complicatie opgetreden van het bloedprikken. Het vat is onderhuids blijven lekken, mogelijk is er niet lang genoeg afgedrukt of zo. Die 'tennisbal' was een onderhuidse bloeding. Dat bloed kan niet terug het vat in en loopt door je weefsels. Daardoor ga je het later ook aan de buitenkant zien en krijg je die blauwe plekken.

Dat losse bloed wordt langzaam afgebroken en weer in je lichaam opgenomen. Vóór de hele zwelling weg is kan daar best een paar weken overheen gaan. De pijn die jij nu beschrijft, en het feit dat die alleen maar erger wordt, vind ik wél vreemd.

Bovenstaande ben ik het volledig mee eens.

De pijn klinkt meer als zenuwpijn, ik wil geen diagnose stellen maar heeft je huisarts genoemd dat het een zenuwbeschadiging als gevolg van de venapunctie zo kunnen zijn.
Oh en echt niet mee naar de eerste hulp gaan, dat is echt onzin, het is niet spoed of acuut. Het duurt namelijk al weken.

Er moet wel serieus naar gekeken worden
Terug naar de huisarts inderdaad. Er kunnen verschillende complicaties optreden na bloedafname (waaronder flebitis, maar ook een bloeding of een geraakte zenuw of pees). Laat je huisarts die mogelijkheden serieus onderzoeken. Of zoek een andere huisarts voor een second opinion (via je zorgverzekering, zoals hierboven geschreven wordt).

Ik sta ervan te kijken dat je huisarts de bloedafname negeert. Het is bekend dat na een bloedafname complicaties op kunnen treden, al komen die niet zo vaak voor. Maar als ze voorkomen, dan kun je natuurlijk niet doen alsof die niets met de bloedafname te maken hebben.
Toen er bij mij een zenuw geraakt was, voelde dat trouwens alsof er een elektrisch stroompje door mijn arm liep, van mijn hand tot boven mijn elleboog. Ook de bloedafname zelf was al heel erg pijnlijk. Maar ik had geen bulten en mijn arm was niet dik of stijf. Dik en stijf was mijn arm wel toen er een pees geraakt werd, ook dat deed veel pijn. Dat was in mijn elleboog en in mijn onderarm, niet in mijn bovenarm en ik had geen bulten. En de -in mijn geval- tromboflebitis daarbij was alleen de ader dik en pijnlijk en gevuld met een stolsel (kon je duidelijk zien aan de oppervlakte, dat dat mijn ader was en ook dat er een stolsel zat in mijn geval). Dat wordt behandeld met bloedverdunners. (Ja ja, complicaties komen weinig voor, maar ik word dus nogal vaak geprikt. )

Zegt allemaal niets over jouw klachten, maar misschien is het wel fijn om te lezen ter vergelijking. Deze complicaties bij de bloedafname werden bij mij wel serieus opgepakt, dat kan dus wel gewoon.

Mocht je je melden bij de huisartsenpost of bij de spoedeisende hulp (wat me niet nodig lijkt, maar de suggestie wordt hier wel gedaan), meld dan inderdaad dat je in het buitenland in een ziekenhuis hebt gelegen. Die informatie is erg belangrijk!
quote:viva-amber schreef op 22 december 2015 @ 11:01:

Ben je wel met schone naalden geprikt in het buitenland?Dat vraag ik me ook af.... Erg vervelend! Zorg dat je ergens serieus genomen word.,dit klinkt niet normaal...
Anders ga je volgende week naar de vervangend arts ( als je eigen arts tenminste vakantie houdt )
quote:Honeymoonquiz schreef op 22 december 2015 @ 11:23:

Zegt jouw eigen huisarts ook dat het flebitis is?

Zo ja, heb je dan ook besproken wat je moet doen, bijvoorbeeld ivm rust houden, passende pijnstilling etc?
Als je echt zoveel pijn hebt dan zou je idd. naar de huisartsenpost kunnen gaan vanavond. Dan zie je ook een andere arts.
Ik heb besloten nog geen HAP of second opinion in te schakelen, maar nog eenmaal te kijken wat mijn huisarts morgenochtend zegt. Ik leg het allemaal gewoon nog één keer uit, in de hoop dat hij nu wel actie onderneemt of het in ieder geval serieus neemt.

Ik zit nu namelijk al 3 weken thuis en het minste of geringste is al pijnlijk en dat de pijn inderdaad toeneemt vind ik geen geruststellend teken. Ik neem aan dat ze in Europese ziekenhuizen overal gewoon schone naalden gebruiken overigens, maar zeker weten doe ik dat natuurlijk ook niet.

Ik vind het gewoon heel lastig omdat ik zo ook aan mezelf ga twijfelen, aan de buitenkant is niks raars te zien, behalve dat mijn arm iets dikker is maar ook dit is niet mega opvallend. Maar ik heb eigenlijk nog nooit een maand lang zo'n erge constante pijn gehad die niet te verhelpen is met pijnstillers en dat baart me gewoon wat zorgen omdat ik gewoon niet weet wát het is en wat ik er dus tegen kan doen. Ik merk dat ik als persoon ontzettend chagrijnig van de pijn word en eigenlijk nergens zin in heb, wat totaal niks voor mij is.
Lijkt me een goed idee om morgen met de huisarts in gesprek te gaan. Leg goed uit hoeveel last je hebt en dat je je zorgen maakt omdat je niet zeker weet wat het nou is en vraag om iets tegen de pijn. Soms is tijd wel de beste behandeling en kun je niet meer doen dan afwachten en de symptomen bestrijden. Misschien kun je dan een pijnstiller krijgen en afspreken hoelang je nog af wacht als de huisarts het nog even af wil wachten.

Naar de HAP of SEH gaat je waarschijnlijk niet verder helpen, buiten pijnstillers ofzo zullen ze je terug verwijzen naar de huisarts. Ze behandelen en onderzoeken alleen wat acuut nodig is en gaan geen uitgebreide onderzoeken en behandelingen opstarten voor iets dat gewoon verder via de huisarts kan. Ze kijken hoogsten naar dingen die acuut gevaarlijk zijn en als daar niets uitkomt (wat waarschijnlijk is) dan sta je gewoon weer buiten en ben je niets verder alleen het kost een berg geld. Ik vind het ook een raar advies dat wel te doen als de klachten al weken bestaan en er de volgende dag een afspraak bij de huisarts is. Ik snap het als je echt niet verder komt en een second opinion niet lukt of te lang gaat duren maar dan echt alleen als je alle normale kanalen geprobeerd hebt.
quote:mwcactus schreef op 22 december 2015 @ 14:56:

Lijkt me een goed idee om morgen met de huisarts in gesprek te gaan. Leg goed uit hoeveel last je hebt en dat je je zorgen maakt omdat je niet zeker weet wat het nou is en vraag om iets tegen de pijn. Soms is tijd wel de beste behandeling en kun je niet meer doen dan afwachten en de symptomen bestrijden. Misschien kun je dan een pijnstiller krijgen en afspreken hoelang je nog af wacht als de huisarts het nog even af wil wachten.

Naar de HAP of SEH gaat je waarschijnlijk niet verder helpen, buiten pijnstillers ofzo zullen ze je terug verwijzen naar de huisarts. Ze behandelen en onderzoeken alleen wat acuut nodig is en gaan geen uitgebreide onderzoeken en behandelingen opstarten voor iets dat gewoon verder via de huisarts kan. Ze kijken hoogsten naar dingen die acuut gevaarlijk zijn en als daar niets uitkomt (wat waarschijnlijk is) dan sta je gewoon weer buiten en ben je niets verder alleen het kost een berg geld. Ik vind het ook een raar advies dat wel te doen als de klachten al weken bestaan en er de volgende dag een afspraak bij de huisarts is. Ik snap het als je echt niet verder komt en een second opinion niet lukt of te lang gaat duren maar dan echt alleen als je alle normale kanalen geprobeerd hebt.

Ja dat is dus ook de reden dat ik niet naar de HAP of SEH ga. Maar er moet toch haast een verklaring voor de pijn zijn? Ik zie het eerlijk gezegd somber in en denk dat ik morgen exact hetzelfde te horen krijg of wellicht weggestuurd word met een andere pijnstilling, mijn huisarts kennende.

Maar dan nog, na een maand wil je toch wel weten waarom die pijn er is en waar je aan toe bent? Het is niet dat het hoogstens beetje irritant is, op dit moment kan ik vanwege die pijn juist vrijwel niks.

Omdat ik onverhoopt toch weer terug in Nederland ben, maar het plan wel is om over paar weken/enkele maanden weer terug te gaan was ik gaan zoeken naar een tijdelijk baantje en heb ik iets heel moois aangeboden gekregen, wat echt uitzonderlijk is maar dat kan ik op dit moment tot mijn spijt dus niet eens aannemen. Elke kleine inspanning doet al pijn, ik snap niet dat mijn huisarts het dan af doet als 'alles is prima' alsof het tussen mijn oren zit ofzo?!
Zou het kunnen dat je spier is aangeprikt en deze nu verkrampt is? En dat er daardoor een zenuw klem zit ofzo? Ik heb echt geen idee of dit in je arm medisch mogelijk is hoor, ben geen dokter, ik had alleen zelf een keer een beklemde zenuw door een spierkramp en ik werd ook gillend gek. Tot de kramp uit de spier ging, pijn was meteen weg.
Hoe ging de kramp uiteindelijk weg beanie of wat heb je eraan gedaan?
Dry needling. Volgens een dynamisch duo op het forum je reinste kwakzalverij, ik zeg het maar alvast erbij.
quote:evalala schreef op 22 december 2015 @ 11:02:

Ik zou ook naar de eerste hulp gaan, klinkt niet goed...

Door dit soort acties wordt de zorg onbetaalbaar.

Een SPOED eisende hulp is absoluut niet voor dit soort problemen bedoeld. Ze hebben wel een zorgplicht dus ze mogen je niet wegsturen, het kan zijn dat je dan een paar uur moet wachten want spoedgevallen zijn eerder aan de beurt.
en wat zei de dokter?
quote:newimprovedkitty schreef op 24 december 2015 @ 21:23:

en wat zei de dokter?

Helemaal niks..

Ik denk dat ik er zo'n 20 min zeker heb gezeten. Het enige wat hij te melden had was dat ze inderdaad vast wel fout hebben geprikt en dat er nog wat bloed gelekt kon zijn en iets over bindweefsel etc etc en dat dat lang kan duren voor dat weer hersteld is. Ik heb zo'n 10x gevraagd hoe het dan kan dat de pijn erger word ipv minder en dat de pijn met pijnstillers niet te onderdrukken is maar daar had hij geen antwoord op, 'je zult het toch uit moeten zitten en ik kan niet zeggen hoelang dat gaat duren'.

woensdag, donderdag en vandaag bijna de hele middag alweer in bed gelegen omdat ik gewoon 0 energie heb en de pijn constant erg aanwezig is, zelfs slapen is niet eens meer fijn vanwege de pijn, dus veel verder ben ik helaas niet gekomen... ik zal na de feestdagen nog maar eens een poging wagen bij wellicht een second opinion dan?
dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven