Gezondheid alle pijlers

Bloedtest voor antidepressants

08-12-2017 18:14 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Ik zit hier met een probleem. Mijn man gebruikt olanzapine, citalopam en mirtazopine. Ik zie helaas geen verbetering en ik verdenk hem dat hij zijn medicatie niet of nauwelijks gebruikt.

Nu moet hij een bloed test doen, of zijn organen goed werken ondanks zijn vele medicatie.

Mijn vraag is, kunnen ze hier bij zien hoeveel hij gebruikt, hoelang enzovoort.?

Alvast bedankt!

Madelief.
Nee, ze kunnen wel zien hoe hoog de spiegels zijn van deze medicatie, maar de hoogte van zo'n spiegel is van veel meer dingen afhankelijk dan hoe vaak en hoe lang hij het gebruikt. Als hij een lage spiegel heeft, dan kan het zijn dat hij te weinig neemt, maar het kan ook betekenen dat hij zulke medicijnen snel afbreekt.
Dus hey is onmogelijk om te zien hoeveel en hoelang hij die gr built, begrijp ik het goed?? 0☹️
madeliefgretjes1982 schreef:
08-12-2017 18:24
Dus hey is onmogelijk om te zien hoeveel en hoelang hij die gr built, begrijp ik het goed?? 0☹️
Niet helemaal onmogelijk. Ze kunnen een spiegelbepaling doen zoals iemand al zei. Hier moet je dan wel specifiek op testen en kan niet zomaar uit een andere bloedtest opgemaakt worden. Een spiegelbepaling kan in overleg met de behandelend arts en die kan ook de uitslag interpreteren. Hoe lang slikt je man dit al? AD heeft een behoorlijk lange tijd nodig om te kunnen werken. Ongeveer 6 weken.
waarschijnlijk niet. ze gaan kijken naar de waardes van de organen, niet naar medicijn gebruik.

waarom vertrouw jij je man niet? heb je enig idee hoe deze medicatie werken en wanneer ze aanslaan?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Behalve dat jij geen verbetering ziet; zijn er redenen waarom je man het niet zou willen/kunnen innemen?
Hij gebruikt ze al 2 jaar. En de test is km te kijken of zijn organen er wel goed tegen kunnen. Dus dan zal het helaas niets worden, want een specifieke test zal hij hoogstwaarschijnlijk niet willen.
Er kunnen ook andere redenen zijn voor verandering in stemming. Het gebeurt regelmatig dat mensen opnieuw ingesteld moeten worden op medicatie. Maar ik vraag me af waarom je je man ervan verdenkt te sjoemelen?
Waarom denk je dat hij ze niet neemt?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Omdat hij altijd tegen medicijn gebruik was. En omdat ik geen verandering zie.
Dan wordt het helaas niets.
08-12-2017 18:39
Omdat hij altijd tegen medicijn gebruik was. En omdat ik geen verandering zie.
Dan wordt het helaas niets.
Dan is 2 jaar rijkelijk lang om te wachten met het uiten van je zorgen.
geen idee wat voor klachten je man heeft, maar wanneer je deze medicatie slikt zal er best wel wat aan de hand zijn. en de kunnen deze medicatie een hulpmiddel zijn, maar zeker niet altijd "de genezing". heeft je man nog andere behandelingen?
Dat is een mogelijkheid, ik zal een kijken. Bloedtest is dus niets neem ik aan. Want als hij getest zou worden, kan hij net zo goed maand voor de test beginnen te slikken.
08-12-2017 18:42
Dat is een mogelijkheid, ik zal een kijken. Bloedtest is dus niets neem ik aan. Want als hij getest zou worden, kan hij net zo goed maand voor de test beginnen te slikken.
Het zal vast niet makkelijk zijn om samen te leven met iemand die afhankelijk is van zoveel medicatie, maar staar je niet blind op testen en stop al helemaal om tegenover hem te gaan staan. Je belandt zo in een welles-nietes spelletje en daarmee eindig je allebei als verliezer.

Bespreek je zorgen met hem en waar mogelijk met zijn arts erbij.
Ik neem aan dat die bloedtest (in ieder geval de bloedafname) heel snel zal zijn. Dus dat het maandag al kan. Moet hij zich niet ergens melden met een labformulier?
Ik heb een keer aan het begin van een opname bloed moeten prikken op standaard waarden en zelf gevraagd of er ook op amitriptyline (ook een antidepressivum) getest kon worden. Er zijn gewoon "voor het geval dat" een paar buisjes extra afgenomen en later is die opdracht ook naar het lab gestuurd. En ik had mijn antwoord. Laag-normaal, dus prima.
anoniem_35141 wijzigde dit bericht op 08-12-2017 18:58
51.41% gewijzigd
Bij mij was het niet traceerbaar in het bloed. Kan komen omdat ik zwanger was.

Maar er gaat iets flink mis in je relatie als jullie hier niet gewoon over kunnen praten.
poesiepoes schreef:
08-12-2017 18:51
Ik neem aan dat die bloedtest (in ieder geval de bloedafname) heel snel zal zijn. Dus dat het maandag al kan. Moet hij zich niet ergens melden met een labformulier?
Dan kan TO niet zomaar even ergens aanvinken dat ze een spiegelbepaling wil.
Nee dat kan niet. Hij moet er zelf om vragen. Maar als je het bloed alvast hebt, kun je ook extra testen. Het waren echt andere buisjes die ze ervoor moesten hebben toen. Ik bedacht het me pas vlak voor het prikken. Het leek me wel handig om gewoon extra af te nemen en dat vond de dame die het deed ook. Daarna heeft mijn arts die opdracht erbij gegeven, op mijn verzoek.

Neemt niet weg dat je beter naast dan tegenover je man kunt gaan staan...
anoniem_35141 wijzigde dit bericht op 08-12-2017 19:04
15.28% gewijzigd
Coco87 schreef:
08-12-2017 18:55
Hier stonden deze op een ander formulier, niet op het standaardformulier met vit d en je bezinksel.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Dus het kan eigenlijk niet of er moet specifiek op getest worden?
Coco87 schreef:
08-12-2017 18:55
Dit en tegenwoordig kan veel digitaal zodat mensen hun labbriefjes niet kwijt raken tussen kantoor en de vampieren.

To bespreek dit met zijn psychiater. En ook met je man...
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
08-12-2017 19:08
..... we praten tegen een muur. Jammer. Als je ook zo met je man communiceert kan ik me voorstellen dat er wat problemen zijn.
08-12-2017 19:08
Lees even goed je topic door. Hier is al een aantal keer op verschillende wijze antwoord op gegeven.
kia wijzigde dit bericht op 08-12-2017 19:15
0.87% gewijzigd
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Iedereen bedankt. Sorry voor de reacties.
Mvg
focus op de relatie met je man ipv op wat te testen tijdens een bloedtest

er is heel wat meer mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven