Gezondheid alle pijlers

borstkanker

25-02-2007 23:53 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, ben al wel jaren lid van de viva, maar wilde nu toch graag wat kwijt.

Ik heb pas te horen gekregen dat ik borstkanker heb. Ik ben pas 33. Mijn moeder heeft het 2 jaar geleden gehad. Ik zou wel eerder onder controle moeten maar nu nog niet. Ik ben ook zo kwaad. Niet om het feit dat het mij is overkomen maar waarom nu al. Morgen heb ik een gesprek met de chirurg over wat voor soort operatie het moet worden. Woensdag(op mijn vriend zijn verjaardag) krijg ik radio activiteit ingespoten om de schilwachtklier op te sporen. Donderdag 1 maart word ik geopereerd. Dood eng. Heb al een angst en paniek stoornis. Dus extra moeilijk.

15 maart krijgen mijn vriend en ik de sleutel van ons nieuwe huis. Ik weet het, het komt nooit goed uit. Maar ik wil ook niet zielig doen. Ik sta toch ondanks alles behoorlijk positief in het leven. Maar het even van me af typen is wel lekker. Ik ben persoonlijk en telefonisch wel uitgelult. Gelukkig heb ik veel vrienden die naar mij informeren, vandaar dat ik nu even geen zin meer heb om te praten.

Heb ook gewoon gewerkt de afgelopen week. Dinsdag werk ik nog en dan heb ik geen idee wanneer ik weer zou kunnen werken, of wat dan ook.

Alles hangt van die verdomde uitslag af.

Mijn contract loopt begin mei af. Ik functioneer op mijn werk erg goed(heb pas een functioneringsgeprek gehad) maar ben nu ook bang dat dit niet verlengt gaat worden.

Ik zoek bij jullie wat steun en misschien eventuele ervaringen uitwisselen?

Alvast bedankt.

groetjes marcec
ik duim voor je dat je klieren schoon zijn, wat een vreemde tijd zit je in, precies een jaar geleden maakte ik hetzelfde mee, dus weet ongeveer hoe je je voelt,ik heb echt gigantisch en nog steeds veel steun van het forum van http://www.de-amazones.nl/heel veel sterkte meid
Hoi allemaal

Ik had nog 14 klieren, en ze zijn allemaal schoon. Dus het was alleen die ene klier waar iets in zat. Dit was nog het beste scenario wat ik kon wensen.

Maar ik durfde het niet meer te hopen. Ik hoopte dat de achterste schoon was, maar allemaal??? Yes yes yes.

Nu sluiten ze uit dat het nog ergens anders in mijn lichaam zit. Eindelijk zit het me mee. 3x scheepsrecht. Vrijdag weet ik meer over de behandelingen.

Ik word donderdag besproken in de oncologiecommissie en dan hoor ik dat vrijdag. Chemo en hormonen zijn eigenlijk zeker hoor. Maar nu afwachten hoeveel kuren, wat voor kuren. Alle uitslagen tellen mee. Dat zijn er nogal wat

@Thillot, ben benieuwd naar jouw ervaring. Sta je al op amazones.nl?

Ik heb daar een pb maatje. Echt tof. Echt verder actief ben ik niet op die site.

Fivi, ik duim voor je. Laat het zsm weten, ben erg benieuwd.

Ik ben er snel weer. Vandaag ga ik ff andere dingen nog doen.

Bedankt voor jullie medeleven.

tot snel

liefs marcec
Marcec, wat geweldig voor je, goed nieuws na alle onzekerheid!

:R Coucou
Lieve Marcec,

Wat een goed nieuws!!! Dit moet echt een hele opluchting zijn. Ik hoop dat je je hierdoor ook weer iets sterker voelt waardoor je de komende kuren wat beter door komt.

Veel liefs :R
WAANZINNIG GOED NIEUWS!!!

Ben happy voor je *;

Eindelijk positief nieuws voor je ..

Heerlijk.

Dat geeft moed...

dikke kusss

:R Marjolein
Wat een goed nieuws! Heerlijk voor je *;
Kom eigenlijk nooit op deze pijler, net met tranen in mn ogen je verhaal zitten lezen... wordt er stil van...

Maar wat een SUPER uitslag!!!

Ben blij voor je! Kun je weer een beetje van de leuke dingen in het leven genieten.

Veel sterkte met de chemo *;
Ha Marcec, hoe was het gister? Wat is hun verdere "plan van aanpak"? En hoe is het met je arm? Kun je er al iets meer mee doen?
Hoi,

Ben gisteren niet veel wijzer geworden. Kreeg alleen een bevestiging van wat ik al wist. Moet binnenkort naar oncoloog en dan krijg ik pas echt details. Krijg per post de datum te horen wanneer ik daar heen moet. Was een beetje tegenvaller gisteren.

Chemo, hormonen. En i.p.v. hormonen de eierstokken laten verwijderen. Maar dat heeft niet meteen haast.

De linkerkant mag voorlopig blijven zitten mits ik geen dragen ben van het beruchte gen. Maar dat moet t.z.t. allemaal nog uitgezocht worden.

Laat binnenkort wat meer weten. Heb net een uur lang mailtjes zitten typen.

Dus ben nu een beetje uitgetypt. Maar wilde laten weten dat ik jullie niet vergeten ben. Al dat medeleven is echt tof.

@pb maatje, jou mail ik morgen weer, oke? Mocht je dit nog lezen.

Jou vergeet ik natuurlijk niet. Hoop dat het een beetje gaat.

Hoor ik morgen wel.

liefs marcec
p.s mijn arm kan nog niet wat ik wil.

Het lijkt net of de pezen en spieren tekort zijn. Is niet maar best balen. Het is tenslotte eigenlijk mijn goede kant. Het is rechts en ben rechts. Maar dat heeft tijd nodig. Anders krijg ik nog therapie daarvoor. Maar dat probeer ik natuurlijk te voorkomen. Heb het al druk genoeg straks. Zeer doet het eigenlijk niet hoor. Het is voornamelijk vervelend.
Hoi Marcec

Geweldig dat je nu ook goed nieuws gekregen heb.

Ik heb de uitslag van de week gekregen en alles was gelukkig goed.

Ik blijf je volgen en wens je heel veel sterkte en veel goed nieuws.

dikke knuffel
goh meid,

toch wel goed nieuws

ik ben af en toe op het amazones forum,

het is nu een jaar geleden en het komt erg dichtbij weer als ik daar ben,

mijn nick daar is shokie,

ik wens je heel veel sterkte!!!
Hoi marnec hier nog een patient.

wilde je een tip geven voor je arm.

ga vlak voor een deur of muur staan,en probeer dan met je hand als een muisje omhoog te kruipen.zover als je kunt,je mag best ietsje rekken,maar niet dat het pijn doet,(stijf is normaal) probeer dat iedere dag een stukje verder

en je zult zien dat dat gevoel van strengen en te korte spieren steeds minder wordt(het is een normaal verscheinsel na een okseltoilet)heel vervelend dat wel

verder sterkte,liefs Daisy
Hoi,

Vandaag naar de oncoloog geweest. Binnen nu en 2 weken start ik met de chemokuren. Het worden 5 FEC kuren om de 3 weken. Een lang en technisch verhaal zal ik jullie besparen. Ik moet maar zien hoe het loopt en hoe ik erop ga reageren. Kaal word ik zeker, de rest scheelt per persoon. Ik zie er erg tegenop. Elke keer een grens over. Ik heb besloten dat ik heel binnenkort naar de kapper ga om mijn haar te kortwieken. Heb geen zin in lange lokken op mijn hoofdkussen.

Kom net terug van een etentje met collega's.

Ben er morgen of overmorgen weer.

Die krabbelende oefening werkt wel het beste. Ik kende hem al maar toch bedankt voor het meedenken. Helaas spreek je uit eigen ervaring.

Misschien heb je nog andere goede ideeen, in het algemeen.

Sta overal voor open.

Bedankt alemaal voor al het meeleven en meedenken.

tot gauw

liefs marcec
Dat is best een heftige cyclus, Marcec, om de drie weken! Ik wens je "gemakkelijke kuren" toe, dat het je maar mee mag vallen!

Sterkte en succes!

*;
Wat wilde ik nou toch typen?
Hoi Marcec,

Lees al een tijdje mee op dit forum,maar n.a.v jou laatste berichtje wilde ik even reageren.Behoor zelf n.l ook helaas tot de club van borstkanker patienten.Ook bij mij is een borst verwijderd en ben ik 28 maart mijn eerste chemo gaan halen(krijg ook 5 FEC kuren)Je gaat daarvoor aan een infuus,en staat binnen twee uurtje weer buiten(in de zon!!)Heb zelf het grote geluk tot nu toe,dat ik er helemaal geen last van heb!!!!!!!(dat kan dus ook)Die haaruitval begon na een dag of twaalf.Heel maf;'s middags nog niets aan de hand,en om een uur of zes kon ik plukjes los trekken(had wel ook voor die tijd mijn haar van erg lang naar een kort koppie laten knippen(stond nog leuk ook!)Heb toen 's avonds besloten om het eraf te halen.Mijn vriend lag al op bed,en ik dacht;nu ga ik het doen!Wat bleek;tondeuse deed het niet;kut!!!!Toen maar in de weer gegaan met scheermesjes.(geen haar op m'n hoofd,die eraan dacht om het uit te stellen tot de dag erna)Heb het daarna wel even aan m'n vriend laten zien,en hij vond dat ik een mooi bolletje had.Zo werd ik dus tweede paasdag wakker zonder haar en..........valt allemaal best mee meid!Het is maar haar moet je maar denken.Kijk naar Sugar Lee Hooper!Draag nu hoofddoeken,en grote leuke oorbellen.Loop ook weleens door de tuin zonder iets,maar dat zo koud.Komende zomer,hebben wij het dus misschien niet zo warm als de rest;lekker puh.Geen benen scheren,geen bikini lijn bijhouden;het heeft dus ook z'n voordelen.Meid,ik hoop dat jij je chemo's net zo goed doorstaat als ik tot nu toe,en hoop dat je wat aan dit berichte hebt.Zet hem op,en laat het gewoon allemaal over je heen komen,succes ermee!
Hoi Boma,

Absoluut heb ik iets aan jouw berichtje. Altijd fijn om positieve verhalen te horen. Vooral omdat het dezelfde kuur betreft. Geeft de burger moed.

Ik heb er een lange dag opzitten en vanavond ook nog weg. Dus kom een andere keer weer terug op het forum maar moest even laten weten dat ik het erg tof van je vindt dat je mij een hart onder de riem wilt steken.

Ben erg blij voor je dat het voor jou zo goed uitgepakt heeft tot nu toe.

Ik hoop dat ik jou voorbeeld kan volgen.

Ik heb trouwens gehoord dat bij deze kuur, de wenkbrauwen en wimpers blijven zitten. Is dat bij jou ook nog zo?

Ik hoor het wel.

Morgen of vanavond ben ik hier weer te vinden. Ik ga nu ff omvallen.

liefs marcec
Hoi Marcec,

Hier weer een berichtje.Het schijnt dat je wimpers en wenkbrauwen pas uitvallen na een aantal kuren(mijn zus heeft hetzelfde gehad als jij en ik,en bij haar zijn dat soort dingen niet of nauwlijks uitgevallen)Wat ik vanmiddag ook mailde over die benen en bikini lijn was ook meer als een grapje bedoeld.

Met andere woorden;waar je haar uit mag vallen,valt het niet uit,en op plekken waar je het niet erg zou vinden blijft het verdorie gewoon zitten!Mijn zus was trouwens 35 toen ze dat vervelende bericht kreeg(in 2003)en ik nu 34.Zij is toen ook in Leiden geweest voor een erfelijkheids onderzoek(moet ik zelf ook op 23 mei)bij haar was geen bepaald gen aangetroffen.Maar toch heb ik het nu ook;zelfde borst,bijna zelfde leeftijd,zelfde plek en zelfde soort(hormoongevoelig)Maar ondertussen gaat het geweldig met mijn zus,heeft zelfs een kindje ui China geadopteerd,en ze is 100 procent genezen veklaard.En dat zijn de goeie berichten,waar je voor moet gaan.

Veel sterkte,je bent veeeeeeeeeeeeeeeeel sterker als je denkt!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Liefs van Boma.
Wat een fijne berichten van Boma! :D Daar hou ik van!

Waanzinnig spannend Marcec, wat er over 3 weken gaat gebeuren. Leef met je mee! Heb je eigenlijk nog iets gehoord over je baan, contract loopt toch af in mei? Niet dat dat nu heeeeel belangrijk is maar toch... ?! :P
Hallee

Ik start aanstaande woensdag met de chemo. En dan zit er steeds drie weken tussen.

Vandaag pruik uitgezocht. Het tegenovergestelde van wat mijn eigen haar is. Complete metamorfose. Dat werd het toch al omdat ik mijn haar al ruim 15 jaar hetzelfde draag.

Ik heb nog geen contract getekend maar dat gaat wel gebeuren. Ze verlengen het. Had gisteren de bedrijfsleider aan de telefoon om te vragen of hij deze week wat tijd had. Hij wilde graag weten waarvoor.

Kreeg weer hetzelfde verhaal te horen dat ik me vooral niet druk hoefde te maken en dat ze mij niet kwijt wilde. Sowieso was de maand opzegtermijn al verstreken.

Ik zei heel droog: Cool. Hij zei: wij vinden jou ook cool. Lekker flauw maar ik vroeg of we het dan wel even officieel konden maken. 

Dan ben ik pas tevreden. Geen woorden maar daden.

Positieve verhalen Boma. Ik laat dat gen onderzoek ook nog doen. Weet helemaal nog niet wanneer dat allemaal plaats moet gaan vinden.

Het liefste willen ze dat ik dat in Rotterdam laat doen.

Maar heb ff geen zin om te reizen. Het had ook geen haast hoor. Kan het wel bij ons in de woonplaats laten doen, want dan komen er mensen uit Nijmegen. Ik zal het er nog een keer over hebben.

Ga nu naar bed. Slaap erg slecht de laatste tijd. Terwijl ik dat altijd erg goed kon. Maar heb nu een goede reden.

Morgenvroeg even naar de Arbodienst. Zal niet lang duren.

Spreek jullie snel weer.

Bedankt voor de reacties.

jij ook succes Boma.

p.s. ik had juist gehoord dat schaamhaar en okselhaar wel uit gaat vallen.

Ik dacht dat is tof. Maar dat is maar afwachten dan. Het scheelt ook p.p

groetjes marcec
Hoi Marcec,

Ik ben een stille meelezer en wil je heel veel succes wensen met de chemokuren. Denk dat iedereen wel eens iets met kanker te maken heeft gehad. Mijn moeder heeft borstkanker althans het is al weggehaald en de bestraling en chemo's zitten erop.

Het gaat nu erg goed met haar het lijkt erop dat het helemaal weg is. Vind het leuk om te zien dat ze nu geniet van het leven ze koopt hele kledingwinkels leeg en gaat veel op familiebezoek. Ze is nu ook minder gaan werken, dus heeft er nu ook tijd voor.

Ben zelf al een hele tijd aan het twijfelen voor een gen onderzoek, denk dat het wel in de familie zit, mijn oma (mijn moeder haar moeder) heeft het ook gehad namelijk. Weet niet of ik het wil weten.

Heb wel al 1 maatregel genomen, ben namelijk gestopt met de pil en heb een spiraaltje. Dat scheelt weer hormonen.

Nogmaals heel veel sterkte.

Liefs Joyce*;
Tof dat ze je willen houden op je werk! Echt goed!

Heb je lang haar nu? Ik zou het dan denk er ook afhalen, lijkt me zo naar als je op een gegeven moment van die plukken vindt. En hoe is je pruik geworden? Wel dezelfde kleur als je nu hebt?

Zie je op tegen as woensdag? Krijg je een infuus? Heel veel sterkte Marcec! Ik leef met je mee en denk vaak aan je.
Hoi

Morgen mijn eerste kuur. Zie er er erg tegenop, vooral omdat ik niet weet hoe ik erop ga reageren. Dat is per persoon zo verschillend.

Ik hoop zo dat het mee valt. Ook zie ik er mega tegen op dat mijn haar zeker uit gaat vallen. Hoe reageer ik daar weer op. Ga ik het allemaal wel trekken?

Een controlefreak als ik is alle controle kwijt. Moet echt dingen verzinnen waardoor ik dat weer krijg. Maar ben er nog niet achter hoe.

Ik heb nu een staart. Die knip ik zelf voor een groot stuk af. Voor de rest heb ik nog geen plannen. Heb net ook echt mijn laatste sigaret op.

Ook een vreemd idee, dat ik niet meer ga roken. Zo onverstandig. Je moet je mond goed verzorgen tijdens de chemo. Extra poetsen en spoelen e.d. Dan lijkt het me wel erg onverstandig om er ook nog eens bij te roken.

Maar het is voor een goed doel. Ik! Mijn gezondheid.

Ga zo maar proberen te slapen. Ben al dagen op rij vroeg opgemoeten.

Dus, ik ga een poging wagen. Mijn vriend is morgen vrij.

Ook een geruststelling.

Ik kom zo snel mogelijk weer op het forum.

Maar zal de komende dagen weer veel vrienden te woord moeten staan.

Heb met een aantal afgesproken dat ik wel sms. Kan niet de hele dag aan de telefoon gaan hangen. Geen zin in.

Morgen weet ik waarschijnlijk toch nog niets.

Afwachten, afwachten en nog eens afwachten. Bah!

Zo dat ben ik weer ff kwijt.

tot gauw.

Liefs allemaal

p.s. over mijn nieuwe coupe, dat had ik al verteld. Iets specifieker, heb nu redelijk lang blond haar en mijn pruik wordt erg donker en kort.

Mijn vriend heeft hem nog niet gezien.

Ben benieuwd hoe hij zal reageren. Misschien zal hij denken dat ik gek ben geworden. Maar een blonde pruik stond echt niet.

Hou jullie op de hoogte.
Hoi Marcec,

Als je dit leest,heb je waarschijnlijk de eerste kuur al binnen.Nog maar vier te gaan!!!!!!!Hopelijk is het een beetje mee gevallen voor je,en voel je jezelf niet  al te beroerd.Ga zelf morgen voor de tweede,moet ook vier mei geopereerd worden aan m'n andere borst ivm een knobbeltje.Punctie en allles was goed,maar de chirurg vindt het beter om weg te halen.Krijg dan 10 mei de derde kuur,ben dan dus over de helft!!!!!Daarom hoop ik ook zo voor je dat ook jij je vrij goed blijft voelen;dan kan je nl van alles doen,en vliegen de weken voorbij.En hoe sneller ze voorbij vliegen,des te sneller ben je door je kuren  heen,toch?En wat je haar betreft;heb zelfs afgelopen weekend zonder iets op m'n hoofd in de tuin gewerkt.Wel ingesmeerd met factor 20,maar het ging goed,niet verbrand ofzo,maar nu wel een lekker bruin bolletje.Is het verschil met gezicht en hoofdhuid niet zo groot.Verder went het best wel snel hoor,mijn vriend doet er ook totaal niet moeilijk over als ik kaal door het huis of tuin loop.Zou het zelfs niet erg vinden als ik zonder hoofddoek mee ging naar een verjaardag ofzo,dat helpt allemaal wel hoor.Was van de week zo in de tuin bezig dat ik op een gegeven moment

in de spiegel op het toilet pas weer zag van;o ja,ik heb geen haar!Loop soms ook bijna zo naar buiten,en dat wil ik niet.Wil nl niet dat mensen bv in de supermarkt meelijwekkend naar me kijken,voel me daar beter met hoofddoek.Misschien moet je wel vast nadenken,over wie je haar erafhaalt als het zover is.Er komen nl ook sommige kappers aan huis als je dat zou willen.Belangrijk lijkt mij,is dat het het doet op een manier die voor jou het  prettigst is(voor zover je natuurlijk over prettig kan spreken)Maar dat haar is van later zorg;nu eerst maar eens zorgen dat je je goed blijft voelen meid.

Ik zal voor je duimen,misschien dat het helpt......liefs,Boma

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven