Brandwond

donderdag 15 augustus 2013 om 13:24
Beste,
Ik was gister aan het koken en er kwam een spatje olie op me waardoor ik schrok en een verkeerde beweging maakte waardoor er nu veel meer olie op me lichaam is gekomen.
Welk crème/zalf kan ik het beste gebruiken? Ik heb sowieso even een afspraak gemaakt bij de huisarts maar dat is pas volgende week. Dus voor die tijd wil ik iets tegen de brandwonden doen, maar wat dat weet ik niet.
Kunnen jullie mij helpen?
Gr.
Ik was gister aan het koken en er kwam een spatje olie op me waardoor ik schrok en een verkeerde beweging maakte waardoor er nu veel meer olie op me lichaam is gekomen.
Welk crème/zalf kan ik het beste gebruiken? Ik heb sowieso even een afspraak gemaakt bij de huisarts maar dat is pas volgende week. Dus voor die tijd wil ik iets tegen de brandwonden doen, maar wat dat weet ik niet.
Gr.

donderdag 15 augustus 2013 om 13:39
donderdag 15 augustus 2013 om 13:49
Ga naar je huisarts en vraag om flammizine zalf! Het haalt de brand uit je huid en er zit abtibiotica in, want vet waarmee gebakken is, is vuil vet en kan ontstekingen geven. En probeer om de blaren heel te houden. Heb een aantal weken geleden mn hand ook goed verbeand met frituurvet. Vandaar dat ik je dit aanraadt. Sterkte!
donderdag 15 augustus 2013 om 13:50
quote:chocs schreef op 15 augustus 2013 @ 13:44:
Ik zou toch even vragen of je eerder terecht kunt.
Wat moet de huisarts er dan aan doen?
Gezien de paniek die TO voelt voor het uitknijpen van een puist. Heb ik het vermoeden dat het wel mee zal vallen met de grootte van deze brandwond. Hij is gekoeld, dus nu een kwestie van tijd.
Je kunt er mee langs de huisarts gaan, maar misschien beter om vanmiddag even langs de apotheek te lopen en daar advies/ geruststelling te vragen.
Ik zou toch even vragen of je eerder terecht kunt.
Wat moet de huisarts er dan aan doen?
Gezien de paniek die TO voelt voor het uitknijpen van een puist. Heb ik het vermoeden dat het wel mee zal vallen met de grootte van deze brandwond. Hij is gekoeld, dus nu een kwestie van tijd.
Je kunt er mee langs de huisarts gaan, maar misschien beter om vanmiddag even langs de apotheek te lopen en daar advies/ geruststelling te vragen.
donderdag 15 augustus 2013 om 13:55
Ik zou wel even nú naar de huisarts gaan, als het nodig is krijg je flamazine zalf. Daarnaast zodra het dicht is; goed gaan masseren en eventueel met vitamine e olie. Het smeren zelf is belangrijker dan het goedje, massage stimuleert de doorbloeding.
Zelf heb ik ook eens een brandwond gehad, een pot kokend water. Bij mij stierf een deel van de huid af die dagelijks weg geknipt moest worden en ik kreeg morfine. De ernst van jouw wond valt niet te beoordelen, maar je wilt echt niet dat de huid gaat ontsteken.
Zelf heb ik ook eens een brandwond gehad, een pot kokend water. Bij mij stierf een deel van de huid af die dagelijks weg geknipt moest worden en ik kreeg morfine. De ernst van jouw wond valt niet te beoordelen, maar je wilt echt niet dat de huid gaat ontsteken.

donderdag 15 augustus 2013 om 14:33
Cinderella, de reden dat men lauw water adviseert is dat mensen dat vaak langer volhouden en dat je niet onderkoeld raakt, vooral als je over een groot deel van je lijf verbrand bent. Koud water is dus prima als je lang genoeg gekoeld hebt, dat de brand er echt uit was.
Het grootste probleem van brandwonden is als de huid stuk is, dat dat gevoelig is voor infecties. Dat moet je dus voorkomen. De huisarts kan je daarin adviseren. Hoe groot zijn de blaren en hoe groot is de scheur? Als je dat hebt gezegd en brandwond en je hoeft niet langs te komen dan zou ik nog even bellen en advies vragen over afdekken ja of nee en hoe schoon houden. Die adviezen opvolgen dan. Beterschap!
Het grootste probleem van brandwonden is als de huid stuk is, dat dat gevoelig is voor infecties. Dat moet je dus voorkomen. De huisarts kan je daarin adviseren. Hoe groot zijn de blaren en hoe groot is de scheur? Als je dat hebt gezegd en brandwond en je hoeft niet langs te komen dan zou ik nog even bellen en advies vragen over afdekken ja of nee en hoe schoon houden. Die adviezen opvolgen dan. Beterschap!

donderdag 15 augustus 2013 om 14:46
quote:Cinderella00 schreef op 15 augustus 2013 @ 13:24:
Beste,
Gr.Denk dat de ha volgende week niks kan doen. Man had een fikse brandwond en hij smeerde vaseline. Goed vet houden, maar hij moest het wel goed verbinden. Ligt ook aan de grote van de wond.
Beste,
Gr.Denk dat de ha volgende week niks kan doen. Man had een fikse brandwond en hij smeerde vaseline. Goed vet houden, maar hij moest het wel goed verbinden. Ligt ook aan de grote van de wond.
donderdag 15 augustus 2013 om 14:50
Laatst ook een brandwond opgelopen, ongeveer zo groot als m'n hand (maar dan op m'n been). Huisartsenpost gebeld en die adviseerde me om het te verbinden met zalfgaas (kun je halen bij de apotheek) met daaroverheen gewoon gaas. Je wilt inderdaad voorkomen dat de wond gaan ontsteken. Weet niet of je wond vies is door de olie? Mijne was namelijk wel al schoon.
Je kunt altijd de (assistent van) de huisarts bellen voor advies? Hoef je wellicht niet langs voor een afspraak.
Je kunt altijd de (assistent van) de huisarts bellen voor advies? Hoef je wellicht niet langs voor een afspraak.

donderdag 15 augustus 2013 om 15:07
Wond is op mn arm en net boven mn borsten, klinkt raar dat weet ik had echt een hele rare beweging gemaakt. Van mn arm is niet zo heel erg wel paar vlekjes. Onder mn borst is t wat heftiger, ik maak dit voor het eerst mee en schrok echt. Ik heb mezelf dus bedekt met wat dichtere kleding aan te doen anders kon je het zien als ik bijvoorbeeld een tshirt aan had. Het doet geen pijn ziet er alleen eng uit in mijn ogen, klein stukje huid is opgeb gescheurd dus daar zie ik mijn eigen huidskleer niet meer maar lichter.

donderdag 15 augustus 2013 om 15:46

donderdag 15 augustus 2013 om 17:13
Ongeveer 4 jaar geleden ongeveer had ik een brandblaar op mijn borst.
Ik had toen Zilversulfadiazine crème gekregen en daarnaast deed ik elke dag een schone gaasje eroverheen.
Heden is het een lichte kleurafwijking, maar niet storend. Ik ben erg tevreden hoe het is geheeld, want toen dacht ik dat het een grote litteken werd.
Hier voor meer informatie over brandwonden.
http://www.rkz.nl/brandwondbehandeling
Kon/ kan je niet gewoon langs je huisartspraktijk gaan? Want voor zulke gevallen kan de huisartsassistenten/receptionisten prima helpen
Dat had ik toen destijds gedaan.
Ik had toen Zilversulfadiazine crème gekregen en daarnaast deed ik elke dag een schone gaasje eroverheen.
Heden is het een lichte kleurafwijking, maar niet storend. Ik ben erg tevreden hoe het is geheeld, want toen dacht ik dat het een grote litteken werd.
Hier voor meer informatie over brandwonden.
http://www.rkz.nl/brandwondbehandeling
Kon/ kan je niet gewoon langs je huisartspraktijk gaan? Want voor zulke gevallen kan de huisartsassistenten/receptionisten prima helpen

donderdag 15 augustus 2013 om 17:40
Ik heb maandag tijdens het koken een brandwond in mijn hals opgelopen. Omdat de plek deels op mijn kaaklijn zit, valt het onder 'het gezicht' en aangezien koelen moeilijk ging, wilden ze me bij de HAP zien (ik belde alleen voor advies hoe te koelen).
Koelen had na 10min al geen zin meer, zei de huisarts. Ze hebben daarna een flinke klodder flamazine erop gedaan en gezegd dat ik dat de volgende ochtend eraf moest halen. Daarna vethouden met gewone vaseline.
Succes
Koelen had na 10min al geen zin meer, zei de huisarts. Ze hebben daarna een flinke klodder flamazine erop gedaan en gezegd dat ik dat de volgende ochtend eraf moest halen. Daarna vethouden met gewone vaseline.
Succes
donderdag 15 augustus 2013 om 21:17