Gezondheid alle pijlers

Brita waterfilter

03-08-2025 15:38 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand ervaringen met de brita waterkan (filter) of een andere waterfilter?

En hoe vaak vervangen jullie de filters en wat zijn hier de kosten van?
Wij hebben jaren een kan gehad, maar hebben het nu vervangen met een Brita on tap. Zodat het direct op de kraan kan. Het is ideaal dus die zou ik aanraden. Een hervulling is 15 euro dacht ik en we doen er 3 maanden mee. De aanschafkosten waren 60 euro.
Elsy schreef:
03-08-2025 19:44
Wij hebben jaren een kan gehad, maar hebben het nu vervangen met een Brita on tap. Zodat het direct op de kraan kan. Het is ideaal dus die zou ik aanraden. Een hervulling is 15 euro dacht ik en we doen er 3 maanden mee. De aanschafkosten waren 60 euro.
De kan lijkt me fijn, zodat ik het water gelijk kan koelen in de koelkast.
Maar dan twijfel ik weer tussen een plastic of glazen kan.
Ik lees online dat brita helemaal niet zo veel eruit filtert. Maarja soms lees je tegenstrijdige berichten. Altijd nog beter dan gewoon kraanwater denk ik?
Maar bedankt voor de tip!
Wat zit er volgens jou in kraanwater wat eruit gefilterd moet worden?
toulouse_74 schreef:
03-08-2025 19:51
Wat zit er volgens jou in kraanwater wat eruit gefilterd moet worden?
Chemicaliën, pfas, chloor en andere rotzooi
Bezigbijtje567 schreef:
03-08-2025 20:01
Chemicaliën, pfas, chloor en andere rotzooi
Volgens het RIVM is kraanwater in Nederland ontzettend veilig om te drinken. En de stoffen die je noemt zitten er in zulke kleine concentraties in, dat het geen nadelig effect heeft op je gezondheid. Een waterfilter brengt ook weer risico's mee. Schimmel, bacteriegroei. De kwaliteit van het drinkwater kan zelfs slechter worden van een waterfilter: https://www.milieucentraal.nl/huis-en-t ... drinkwater
Hier was nog een aflevering over van Keuringsdienst van waarde.

Conclusie: er zitten meer bacteriën in water uit een waterkan met waterfilter door schimmelvorming. Een handelaar in waterfilters gaf dat zelfs toe.

Het is dus schijnhygiene. Maar ik heb zomaar het idee dat je niets gaat doen met de informatie aangezien je allemaal heule enge stoffen erbij haalt.
EstelleGallois schreef:
03-08-2025 20:19
Volgens het RIVM is kraanwater in Nederland ontzettend veilig om te drinken. En de stoffen die je noemt zitten er in zulke kleine concentraties in, dat het geen nadelig effect heeft op je gezondheid. Een waterfilter brengt ook weer risico's mee. Schimmel, bacteriegroei. De kwaliteit van het drinkwater kan zelfs slechter worden van een waterfilter: https://www.milieucentraal.nl/huis-en-t ... drinkwater
De kwaliteit kan slechter worden als je het niet goed onderhoud.
Ik twijfel nog
Heb inderdaad ook een video van npo 3 gezien over kraanwater en gefilterd water. Ik twijfel omdat de berichten zo tegenstrijdig zijn
Bezigbijtje567 schreef:
03-08-2025 20:51
Heb inderdaad ook een video van npo 3 gezien over kraanwater en gefilterd water. Ik twijfel omdat de berichten zo tegenstrijdig zijn
Voor ons heeft het wel veel toegevoegde waarde doordat de smaak van het kraanwater ook niet echt lekker is (aardig wat chloor).

Je moet het wel goed onderhouden. De kan waste ik ook altijd goed af tussen het vervangen van de filters door.
Elsy schreef:
03-08-2025 20:57
Voor ons heeft het wel veel toegevoegde waarde doordat de smaak van het kraanwater ook niet echt lekker is (aardig wat chloor).

Je moet het wel goed onderhouden. De kan waste ik ook altijd goed af tussen het vervangen van de filters door.
In Nederland zit er geen chloor meer in het drinkwater.
Huh, in Nederland word niet meer met chloor gefilterd, al lange tijd niet meer. Het drinkwater wordt daarnaast streng gecontroleerd. Het is helemaal niet nodig om het extra te filteren.

Ik vraag mij af hoe het kan dat mensen het water naar chloor vinden smaken.
OgenvanTijgers schreef:
03-08-2025 21:41
In Nederland zit er geen chloor meer in het drinkwater.
Ik woon niet in Nederland, maar wilde de reden geven waarom het voor ons sowieso al heel fijn was qua smaak.
Ik woon in hetzelfde land als Elsy. Water smaakt hier wat naar chloor inderdaad. Wij gebruiken alleen fles water voor letterlijk een glaasje water. Koffie tandenpoetsen gewoon met kraanwater. Een fles van 10 liter kost hier 0,79 dus dat is het geld niet. Die filter hebben wij niet nodig en duur in verhouding. Voor het douchen is het water ook prima. En dat glaasje water kan eigenlijk ook prima, maar ik vind het minder lekker. Ook best verwend inmiddels.
Wij hebben het een tijd gebruikt, maar inmiddels gestopt. Gedoe om steeds alles over te gieten. Ik vond t eigenlijk onzin. Dus de kan staat nog ergens in een kast te verstoffen
Totale onzin dit apparaat

Een stukje van hun site.

Alle voordelen op een rij
Een On Tap waterfiltersysteem is een kosteneffectieve manier om drinkwater te filteren en zo altijd heerlijk fris drinkwater bij de hand te hebben. Chloor, kalkaanslag, enz. worden zichtbaar gereduceerd. En bovendien is er de mogelijkheid een speciaal filter te gebruiken voor het verwijderen van schadelijke stoffen zoals herbiciden, pesticiden en geneesmiddelen. Het filteren van bacteriën is ook mogelijk. BRITA heeft een breed scala aan modellen waterfilters.

Chloor word niet meer gebruikt dus hoe ga je dit filteren?
Voor ontkalking is het filter gewoon te klein Als het werkt zou je het filter iedere 3 dagen moeten vervangen.
Het filter verwijderd ook enz. Wie enz. ooit heeft ontdekt mag er patent op aanvragen.
Tevens hebben ze nog andere filters maar als je die gebruikt heb je nog wel chloor kalk en enz. in je water.

Ja In drukwater zitten bacteriën maar tot een minimum beperkt en totaal ongevaarlijk en we zouden niet oud worden zonder ongevaarlijk bacteriën.
Bacteriën zijn essentieel voor veel processen in het menselijk lichaam, zoals de spijsvertering, het immuunsysteem en de bescherming tegen schadelijke micro-organismen.
Het is dus gewoon veel blablabla en gebakken lucht.
Andre schreef:
04-08-2025 11:46

Een stukje van hun site.

Een On Tap waterfiltersysteem is een kosteneffectieve manier om drinkwater te filteren en zo altijd heerlijk fris drinkwater bij de hand te hebben. Chloor, kalkaanslag, enz. worden zichtbaar gereduceerd. En bovendien is er de mogelijkheid een speciaal filter te gebruiken voor het verwijderen van schadelijke stoffen zoals herbiciden, pesticiden en geneesmiddelen. Het filteren van bacteriën is ook mogelijk. BRITA heeft een breed scala aan modellen waterfilters.

Voor ontkalking is het filter gewoon te klein Als het werkt zou je het filter iedere 3 dagen moeten vervangen.
Het filter verwijderd ook enz. Wie enz. ooit heeft ontdekt mag er patent op aanvragen.
Tevens hebben ze nog andere filters maar als je die gebruikt heb je nog wel chloor kalk en enz. in je water.

Ja In drukwater zitten bacteriën maar tot een minimum beperkt en totaal ongevaarlijk en we zouden niet oud worden zonder ongevaarlijk bacteriën.
Bacteriën zijn essentieel voor veel processen in het menselijk lichaam, zoals de spijsvertering, het immuunsysteem en de bescherming tegen schadelijke micro-organismen.
‘Enz’ hahaha
Nee dat is inderdaad apart.
Denk dat ik toch gewoon kraanwater blijf drinken
Andre schreef:
04-08-2025 11:46

Een stukje van hun site.

Er is een nieuwe versie die ook PFAS schijnt te filteren. De details weet ik niet, dus daar kan ik niks over zeggen.

Gebakken lucht is het het echt niet, je proeft het verschil wat betreft de chloor (zit waar ik woon wel in het water). M’n moeder was bij ons op bezoek en vond het drinkwater uit de kraan zo vies, dat ze amper nog dronk. De Brita scheelde veel. Je kan je wel afvragen of het voor in Nederland nuttig genoeg is.
Elsy schreef:
04-08-2025 13:33
Er is een nieuwe versie die ook PFAS schijnt te filteren. De details weet ik niet, dus daar kan ik niks over zeggen.

Gebakken lucht is het het echt niet, je proeft het verschil wat betreft de chloor (zit waar ik woon wel in het water). M’n moeder was bij ons op bezoek en vond het drinkwater uit de kraan zo vies, dat ze amper nog dronk. De Brita scheelde veel. Je kan je wel afvragen of het voor in Nederland nuttig genoeg is.
Chloor er uit filteren kan je in NL ook met een toverspreuk want in NL gebruiken ze al lang geen chloor meer.
Andre schreef:
04-08-2025 14:57
Chloor er uit filteren kan je in NL ook met een toverspreuk want in NL gebruiken ze al lang geen chloor meer.
En daarom zeg ik ook dat dat er wel in zit waar ik woon.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven