Gezondheid alle pijlers

Brood vervanger gevraagd, en andere gezonde tips qua voeding

09-06-2014 23:47 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd ben ik helemaal blij met mijn sapcentrifuge omdat ik daardoor meer fruit en groente binnen krijg. Ik voel me hierdoor al veel beter. Maar nu zoek ik nog een vervanging voor brood.

Iemand gaf de tip van lijnzaad en havermout, maar hoe moet je lijnzaad klaarmaken? eet je dat warm of koud?

ik eet s avonds na het eten al turkse jojhurt met chiazaad, gojibessen, bijenbollen, hennepzaad, pompoenpitten en nog allerlei zaadjes...

heeft iemand anders nog gezonde tips qua voeding? ik wil dit niet om af te vallen maar gewoon om me beter te voelen. van brood krijg ik namelijk na een uur al weer enorme honger.
Met brood eten is niets mis. Misschien eens afwisselen? Roggebrood met kaas is heerlijk. Of zelf brood bakken.

Volgens mij ben je met al die zaden met de mode mee aan het doen. Hartstikke goed dat je je fitter voelt maar laat je niet wijs maken dat brood slecht voor je is.
quote:machiavelliaan schreef op 10 juni 2014 @ 00:23:

Juist omdat we 's avonds minder bewegen, verbranden we minder. Hoe eerder je de koolhydraten binnenkrijgt, hoe meer tijd je hebt om ze te verbranden. Tenzij je 's nachts jogt enzo...

We? Speak for yourself.

Het is klinkklare onzin wat je beweert.

Het gaat om je totale verbruik. Als jij 's ochtends minder eet en je bunkert 's avonds een half brood weg, dan is dat geen enkel probleem zolang je maar niet meer eet (calorieën) dan je verbrandt.
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 juni 2014 @ 00:23:

Jij ziet er echt niet zo versteend uit door het eten van koolhydraten beeldig Dat komt niet door de koolhydraten nee, al zijn die wel moeilijk te verteren voor me. Maar dat komt door het totale gebrek aan peristaltiek. Dat marmer geeft zo slecht mee...
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 juni 2014 @ 00:25:

[...]

We? Speak for yourself.

Het is klinkklare onzin wat je beweert.

Het gaat om je totale verbruik. Als jij 's ochtends minder eet en je bunkert 's avonds een half brood weg, dan is dat geen enkel probleem zolang je maar niet meer eet (calorieën) dan je verbrandt.Okay, kenner
quote:machiavelliaan schreef op 10 juni 2014 @ 00:26:

[...]

Okay, kenner

en praktiserend.

en slank

en droog

nu jij
Ik ben het gewoon niet met je eens. Ik ga ook geregeld naar de gym en onderling hebben we door de jaren heen veel voedingsschema's besproken en geadopteerd.
onderling?

Ik heb nog nooit iets met je besproken.

Ik eet al jaren zoals ik eet, dat is gezond, gevarieerd met koolhydraten (minimaal 60%) proteïne en vetten. Af en toe wat lekkers en geen flauwekul zoals indianenkeutels door mijn yoghurt.

Ik sta strakker dan menig leeftijdsgenoot. En dat heeft gewoon te maken met efficiënt trainen.
Volkorenbrood is prima, net als volkoren pasta en zilvervliesrijst. Dit gecombineerd met verse groenten en fruit, en je hebt al die moderne, peperdure superfoods helemaal niet nodig om je gezond en goed te voelen.

Voor een verzadigd gevoel kun je als ontbijt yoghurt met vers fruit en muesli eten (gewoon simpel een zak fruitmuesli van AH basic). Daar kun je heel de ochtend op door.
Ik eet sochtends kwark met muesli (van zonnatura, die vind ik het lekkerste) maar smiddags gewoon volkorenbrood. Of andersom, maar hoe dan ook, gewoon brood eten hoor. Is niks mis mee. Omdat ik wat kg's kwijt wil eet ik nu meer eiwitten dan eerst en wat minder koolhydraten maar echt niet koolhydraatarm of zo. Volgens mij zou ik meteen omvallen....
quote:machiavelliaan schreef op 10 juni 2014 @ 00:45:

Ik ben het gewoon niet met je eens. Ik ga ook geregeld naar de gym en onderling hebben we door de jaren heen veel voedingsschema's besproken en geadopteerd.en hoe slank & gezond zijn al die gymmerts?
Ben ik nou de enige die bijenbollen moest googelen (en er toen achter kwam dat het om bijenpollen gaat)? Wat is er mis met yoghurt, muesli en wat gedroogd en/of vers fruit (rozijnen, cranberry's, blauwe bessen, banaan)?
Om even serieus op TO te reageren; ik eet ook veel minder brood. Na jaren onverklaarbare buikpijn te hebben gehad, opperde iemand om eens brood te minderen en sindsdien, weg buikpijnen. Ik eet sowieso al jarenlang 's morgens alleen maar fruit (verse fruitsalade van ca. 4 a 6 stuks) en nu eet ik 's middags bv maaltijdsoep of salade (bv met pasta of met couscous of met kaas of met ei, heel afwisselend) en 's avonds mijn vegetarische avondeten. En ja, soms doe ik zeker nog wel een broodje, maar door het minderen, voel ik me stukken beter. En doordat ik veel beweeg en regelmatig sport, heb ik een aardig strak lijf voor mijn 42e :-). Voel me goed, voel me energiek. In veel brood zit een hoop rommel. Ben sowieso zeer kieskeurig in wat ik wel en niet eet, omdat er helaas zoveel rotzooi in veel voeding zit. Ik let ook op suikers en helaas zit dat ook veel in muesli's.......
quote:machiavelliaan schreef op 10 juni 2014 @ 00:19:

Haha brood maakt wel degelijk dikker, koolhydraten verbranden moeilijker in de latere uren. Maar je hebt ze ook nodig. Dus ontbijt en lunch ja, daarna nee. En altijd vers. Altijd.

Enkel TE VEEL maakt dikker. (en dat geldt voor alles wat te veel is, van 3000 van die goji bessen en 20 kilo van dat zaad wordt je ook dik)

Nerd: daar is helemaal niks mis mee. Mijn diëtiste vertelde dat heel veel mensen roepen dat ze zo goed bezig zijn met salade's als lunch ipv brood. Vergeten ze wel even dat in die salade's dressing/pijnboompitten/kaas en andere lekkere, calorierijke dingetjes zitten...

M.a.w: dat kan je ook niet onbeperkt eten...

Zoettie: fijn dat dat werkt voor jou. Heeft echter weinig te maken met dat tarwe en koolhydraten (zit net zo goed in couscous) maar meer met dat jouw darmen gevoelig zijn.

(net als de mijne ivm. prikkelbaar darmsyndroom, die van volkoren en spelt juist rustig worden)
Gelukkig hoef ik ook zeer zeker niet af te vallen met mijn lunchsalades, Marilyn82 . En van de juiste dressing, pijnboompitten en wat kaas, kom je echt niet zoveel aan, hoor. Juist de combi met groenten is daarnaast nog eens zeer goed. Ik heb in elk geval geen dietiste nodig .
quote:marilyn82 schreef op 10 juni 2014 @ 09:17:

[...]

Zoettie: fijn dat dat werkt voor jou. Heeft echter weinig te maken met dat tarwe en koolhydraten (zit net zo goed in couscous) maar meer met dat jouw darmen gevoelig zijn.

(net als de mijne ivm. prikkelbaar darmsyndroom, die van volkoren en spelt juist rustig worden)Maar ik zeg ook helemaal nergens dat het met tarwe en koolhydraten te maken heeft . Alleen dat ik letterlijk ziek wordt van brood eten. Die buikpijn is niet te harden en geen of nauwelijks meer brood eten, blijkt DE truuk. Nou, dan is de keuze simpel. Maar pasta, couscous, rijst, ja, dat gaat gelukkig prima, dus dat eet ik wel. Maar de hoofdbestanddelen in mijn voeding zijn toch wel (biologische) fruit en groenten en daar is volgens mij, weinig mis mee.
quote:zoetie schreef op 10 juni 2014 @ 09:26:

Gelukkig hoef ik ook zeer zeker niet af te vallen met mijn lunchsalades, Marilyn82 . En van de juiste dressing, pijnboompitten en wat kaas, kom je echt niet zoveel aan, hoor. Juist de combi met groenten is daarnaast nog eens zeer goed. Ik heb in elk geval geen dietiste nodig .

Nee dat klopt, maar dat maakt het qua caloriëen even veel als dat je smiddags een paar boterhammetjes eet.

Het een is echt niet 'beter' dan het andere, het ligt aan variatie en hoeveelheden.
quote:zoetie schreef op 10 juni 2014 @ 09:14:

Om even serieus op TO te reageren; ik eet ook veel minder brood. Na jaren onverklaarbare buikpijn te hebben gehad, opperde iemand om eens brood te minderen en sindsdien, weg buikpijnen. Ik eet sowieso al jarenlang 's morgens alleen maar fruit (verse fruitsalade van ca. 4 a 6 stuks) en nu eet ik 's middags bv maaltijdsoep of salade (bv met pasta of met couscous of met kaas of met ei, heel afwisselend) en 's avonds mijn vegetarische avondeten. En ja, soms doe ik zeker nog wel een broodje, maar door het minderen, voel ik me stukken beter. En doordat ik veel beweeg en regelmatig sport, heb ik een aardig strak lijf voor mijn 42e :-). Voel me goed, voel me energiek. In veel brood zit een hoop rommel. Ben sowieso zeer kieskeurig in wat ik wel en niet eet, omdat er helaas zoveel rotzooi in veel voeding zit. Ik let ook op suikers en helaas zit dat ook veel in muesli's.......Cruesli bevat veel suiker, echte kale muesli niet! Maar dat is dan ook niet echt lekker, vind ik dan!
quote:zoetie schreef op 10 juni 2014 @ 09:40:

[...]

Maar ik zeg ook helemaal nergens dat het met tarwe en koolhydraten te maken heeft . Alleen dat ik letterlijk ziek wordt van brood eten. Die buikpijn is niet te harden en geen of nauwelijks meer brood eten, blijkt DE truuk.

Bij mij blijkt dat te komen van melkproducten. Eerst alleen aan melk, later kreeg ik het ook van yoghurt.

Op 1 of andere manier (jij niet) wordt nu brood gezien als bron van al het kwaad: elke buikpijn, ieder overgewicht etc.

Terwijl je beter kan kijken, waar je klachten vandaan komen, dan zomaar brood te gaan schrappen. Voor een niet-coeliakie-patient is er weinig mis met brood
Dat je vanwege je gezondheid geen brood kan eten is natuurlijk iets heel anders. Dat wil nog niet zeggen dat brood in het algemeen genomen ongezond is. Er zijn ook mensen die niet tegen melkproducten kunnen, allergisch zijn voor ananas, voor noten, of noem maar op. Die producten worden toch ook niet meteen voor iedereen ongezond verklaard.
Precies Meivogel.

Er bestaat geen goed of slecht eten, het gaat om de hoeveelheden.
quote:meivogel schreef op 10 juni 2014 @ 10:37:

Dat je vanwege je gezondheid geen brood kan eten is natuurlijk iets heel anders. Dat wil nog niet zeggen dat brood in het algemeen genomen ongezond is. Er zijn ook mensen die niet tegen melkproducten kunnen, allergisch zijn voor ananas, voor noten, of noem maar op. Die producten worden toch ook niet meteen voor iedereen ongezond verklaard.Maar dan gaat het niet over brood maar over gluten en dan heb je Coeliakie.

Om even serieus op TO te reageren; ik eet ook veel minder brood. Na jaren onverklaarbare buikpijn te hebben gehad, opperde iemand om eens brood te minderen en sindsdien, weg buikpijnen. Ik eet sowieso al jarenlang 's morgens alleen maar fruit (verse fruitsalade van ca. 4 a 6 stuks) en nu eet ik 's middags bv maaltijdsoep of salade (bv met pasta of met couscous of met kaas of met ei, heel afwisselend) en 's avonds mijn vegetarische avondeten. En ja, soms doe ik zeker nog wel een broodje, maar door het minderen, voel ik me stukken beter. En doordat ik veel beweeg en regelmatig sport, heb ik een aardig strak lijf voor mijn 42e :-). Voel me goed, voel me energiek. In veel brood zit een hoop rommel. Ben sowieso zeer kieskeurig in wat ik wel en niet eet, omdat er helaas zoveel rotzooi in veel voeding zit. Ik let ook op suikers en helaas zit dat ook veel in muesli's.......In brood zit helemaal niet veel rommel. Wat een onzin.
We zijn een groep van vijf, waarvan twee gasten behoorlijk gepompt, twee fit, en de vijfde is slank, maar met een buikje.

Voor de goede orde: ik zeg niet dat brood slecht is. Enkel dat je volkorenbrood (witbrood is echt rommel) in de ochtend en tijdens lunch moet eten. Max. 5-7 sneetjes.

Als je andere ideeën erover hebt, prima.
je zit met vijf man achter de PC?

Om even serieus op TO te reageren; ik eet ook veel minder brood. Na jaren onverklaarbare buikpijn te hebben gehad, opperde iemand om eens brood te minderen en sindsdien, weg buikpijnen. Ik eet sowieso al jarenlang 's morgens alleen maar fruit (verse fruitsalade van ca. 4 a 6 stuks) en nu eet ik 's middags bv maaltijdsoep of salade (bv met pasta of met couscous of met kaas of met ei, heel afwisselend) en 's avonds mijn vegetarische avondeten. En ja, soms doe ik zeker nog wel een broodje, maar door het minderen, voel ik me stukken beter. En doordat ik veel beweeg en regelmatig sport, heb ik een aardig strak lijf voor mijn 42e :-). Voel me goed, voel me energiek. In veel brood zit een hoop rommel. Ben sowieso zeer kieskeurig in wat ik wel en niet eet, omdat er helaas zoveel rotzooi in veel voeding zit. Ik let ook op suikers en helaas zit dat ook veel in muesli's.......Ik weet niet welke muesli's jij het over hebt, maar de allergoedkoopste in zo ongeveer elke supermarkt is zonder suiker. En nog goedkoop ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven