Gezondheid alle pijlers

Burn out

07-02-2019 18:07 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Onlangs heb ik de diagnose burn out gekregen. Ik zit inmiddels bijna 5 weken thuis.
Ik heb mijn burn out vooral te danken aan mijn eigen karakter eigenschappen en niet zozeer aan een hoge werkdruk.
Mijn burn out is inclusief paniekaanvallen en vele lichamelijke signalen ( heel irritant )

Ik merk dat het mij helpt om ervaringsverhalen te lezen. Vooral op de slechte dagen waarbij je je afvraagt of dit ooit nog goed komt. Ik heb een verouderd topic doorgenomen waar mensen met een burn out dagelijks steun vonden aan elkaar. Ook kon je op de lange termijn zien dat er verbetering in zat.

Ik wil graag een nieuw topic starten waar iedereen met vergelijkbare klachten zich welkom voelt. Wellicht kunnen we elkaar voorzien van tips maar ook steun. Wie weet worden de slechte dagen dan steeds ietsje minder...
Nog een tip: wanneer ik graag zelf naar de supermarkt wilde, dan ging ik op maandagochtend. Lekker rustig :-)
Je hebt helemaal gelijk Elf...
Ik denk dat ik al heel ver ben in de acceptatie maar ik ben er nog niet.
Ik voel niet de druk aan het werk te moeten of iets maar ik merk een enorm gevecht met mezelf elke dag om me gewoon een beetje “ Oke “ te voelen.
Ik merk dat ik het moeilijk vind om me hier helemaal aan over te geven. Als ik me weer depressief begin te voelen gaat dat vrijwel altijd gepaard met frustratie. Ik laat mijn tranen echt wel de vrije loop maar ik voel toch dat er van binnen een groot gevecht gaande is.

Het duurt nog even voordat ik naar de psycholoog kan. Tips om hier beter mee om heb gaan de komende tijd? Ik weet namelijk heel goed dat zolang ik het niet accepteer en me er echt aan overgeef dat ik toch nergens kom. Probeer een control freak alleen maar is duidelijk te maken dat je dat niet alleen moet zeggen maar echt moet voelen.
Ik merk dat ik m’n dagen opvul met dingen als kleuren en puzzelen en ja ik word er ook wel rustig van maar het is vooral opvulling zodat de minuten sneller voorbij gaan.
Uitrusten en nutteloze dingen doen is juist goed.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
10-02-2019 13:13
Uitrusten en nutteloze dingen doen is juist goed.

Dit!
Doe dingen die jou een beetje energie geven. Wat vind je leuk?
Ik heb kilometers gewandeld met m'n koptelefoon op en luisterde naar luisterboeken. Dat vond ik heerlijk.
Wees lief voor jezelf.
De eerste weken was ik er van overtuigd dat het allemaal wel mee zou vallen. Ik was sterk genoeg om dit te overwinnen en zo erg was ik er nou ook weer niet aan toe.

Toen kwam langzaam het besef. Ik moest stoppen met vechten en leren luisteren. Hoe meer ik accepteerde dat ik een burn-out had en besefte wat dit voor mij betekende hoe ‘slechter’ ik er aan toe was. En dat bedoel ik niet negatief. Pas op dat moment kon ik gaan werken aan herstel.

Het duurt zo lang als het nodig is. Acceptatie is de eerste stap. Je hebt in dit beginstadium geen terugvallen. Het heeft geen zin om de weken te tellen. Accepteer dat je een burn-out hebt en dat het is voor nu. Pas dan kan je gaan ontspannen en werken aan herstel.
Oh, wat fijn dat ik ook dit topic gevonden heb. Ik heb eerder al een post gemaakt in de depressie topic, maar mijn klachten zijn met burn-out gerelateerd. Ik postte in het andere topic dat ik vroeger een burn-out heb gehad en pas na jaren van therapie er uiteindelijk met citalopram vanaf ben gekomen.

Ik ben anderhalf jaar geleden gestopt met citalopram, cold turkey zonder hulp, want ja, soms kan ik wat impulsief zijn. Wat een domme Actie. Alle spanning kwam alle hevigheid weer terug, maar ik vind dat ik moest doorzetten. Maar tijdens de vijf jaar dat ik het geslikt heb, heb ik een hoop meegemaakt dat allemaal weg is gestopt door het medicijn.

Lang verhaal kort, van het weekend weer heftige paniek, vanochtend bij de dokter geweest. Ik ga de citalopram weer opbouwen, ik mag met 10mg beginnen, dat doseer ik de komende dagen even met 5mg voor het slapen gaan en 5mg bij mijn ontbijt. Over een paar dagen volledig 10mg voor het slapen gaan en over een week of twee opbouwen naar 20mg. Daarnaast een doorverwijzing gevraagd voor een psycholoog.

Ik lees in dit topic zoveel clichés, maar stuk voor stuk zijn ze waar. Ik wens iedereen hier kracht en rust toe. Ik zit nu weer even in een diep dal, maar ik ben vroeger uit een nog veel dieper dal gekropen. Medicatie, hulp, bewust leven en beweging zijn voor mij op het moment de dingen waar ik naar uitkijk. Het voelt met vlagen als een enorme overwinning dat ik vandaag zoveel stappen richting mijn herstel heb gezet. Het wordt de komende weken even doorbijten, maar ik hoop dat ik weer snel uit deze heftige funk raak, zodat ik weet ruimte voor herstel krijg.

Fijne, rustige nacht iedereen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven