Gezondheid alle pijlers

Cadeautips voor vriendin met borstkanker

02-11-2009 22:33 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, het staat wellicht een beetje gek op deze pijler, maar ik denk dat ik hier de meeste ervaringsdeskundigen kan aantreffen. Een goede vriendin van mij heeft borstkanker en ze staat aan de vooravond van een lang traject (neem ik aan tenminste, het is nogal wat). Ze zal geopereerd worden en bestraald worden/chemo krijgen. Het is een lieve, nuchtere down-to-earth vrouw die ik graag een passend cadeautje zou willen geven. Passend in de zin van: handig/nuttig voor de periode die nu volgt. Heeft iemand van de schrijfsters op deze pijler, een goede tip? Was er -in het geval dat je zelf langdurig ziek was/allerlei ingrepen etc. moest ondergaan- een attentie waar je echt wat aan had? Ik zat zelf te denken aan een simpel hard schrift met mooi versierde kaft, zodat ze daarin kan bijhouden wat er allemaal gebeurt (een soort dagboek dus). Of moet ik het in de verzorgingsmiddelen zoeken? Kortom; wat zou een schot in de roos kunnen zijn? Bedankt voor de eventuele tips..
Is goed, doe ik.
Moet ze in het ziekenhuis blijven, of mag ze steeds tussen de behandeling door naar huis toe?

Je kunt ook denken aan iets doen, zoals boodschappen doen, koken of extra muziek op een mp3 speler of ipod zetten...

Sterkte!
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Hoi, daar ben ik weer. Ben net terug van die vriendin. De attenties die ik had meegenomen waren een groot succes. Ik had een agenda voor 2010 van Pink Ribbon gekocht, die vond ze prachtig (en ze had gelukkig nog geen agenda voor volgend jaar). Verder een schrift met harde kaft (rood met tulpen; haar lievelingskleur en haar lievelingsbloemen). Ik had thuis een stukje tekst van haar lievelingslied (geestelijk lied, troostend) geprint en heb dat in de winkel in het schrift geplakt voordat het werd ingepakt. Pen erbij. Hier was ze ook erg blij mee (en verrast dat ik juist die tekst erbij had gedaan..maar ik wist van een andere vriendin (die dat lied geschreven heeft) dat ze dat nu veel draait/zingt omdat het haar erg aanspreekt. En verder nog een perzikmaskertje (ze zit zelf in de groente/fruit, dus dit onder de noemer dat ik geen fruit kon geven). Ze vond het geweldig en wilde me wel 100 zoenen geven maar dat deed ze niet uit angst voor de Mexicaanse griep (wat heel begrijpelijk is). Verder hebben we gewoon zitten praten, natuurlijk vooral over haar situatie. Ze heeft haar borst laten zien en ik mocht ook aan het bobbeltje voelen. Ze heeft daar totaal geen moeite mee; wil dat haar vriendinnen weten hoe zoiets voelt (hard, en het was nog blauw van de punctie). Ik vond het bijzonder maar ook weer bij haar passen dat ze dit aan me vroeg. Mijn dochter (bijna 3) mocht ook voelen, maar die vond het gek/eng/vies. Ik had mijn dochtertje verteld dat we naar die vriendin toegingen met cadeautjes omdat ze een zieke borst had. Nu heeft ze het dus ook met eigen ogen kunnen zien.

Verder zal ze binnen nu en een week wel geopereerd zijn. Het kan toch nog borstbesparend, dat viel haar weer mee. En verder is het gewoon afwachten. Ik ben blij dat ik haar even heb gezien. Natuurlijk ziet ze er hetzelfde uit, en ze voelt zich ook prima. We vinden het allebei maar raar dat je dan dus toch zo ziek kunt zijn.
En o ja, ik heb nog gevraagd of ze nu juist wel of niet behoefte heeft aan het lezen van ervaringsverhalen. Maar dat heeft ze niet op dit moment. Ieder verhaal is anders en zij heeft weer haar eigen verhaal. Ze kan er nu niet zoveel mee (wel met tips van een vriendin van haar die ook borstkanker heeft gehad en die in hetzelfde ziekenhuis behandeld is, maar verder dus niet).
Wat ben jij een heerlijk lieve vriendin!
Ja, dat vind ik echt.
Dank je Mamasaar. Het voelt mij voor mij gewoon om dit te doen, maar ik vond het inderdaad wel heel leuk toen ik zag dat het zo aansloeg. Dat is toch ook het allerfijnste (vind ik dan), om een ander een plezier te doen.
Fijn dat je het allemaal helemaal goed hebt gedaan! En inderdaad, een lieve vriendin ben je! Vriendschap is onbetaalbaar!
Mirjam, je bent echt een supervriendin. Ik denk dat haar dit altijd blij zal blijven.
Mirjam, ten eerste vind ik het super om te horen wat voor een goede een lieve vriendin jij bent. Alleen al het feit dat je hier om goede tips vraagt, serieus je bent een schat.

Ik heb net een paar maanden geleden kanker met uitzaaiingen ervaren en ik herken vooral de opmerkingen dat je vooral een langere tijd aandacht kunt / moet geven heel erg.

Het enge met kanker is dat het een marathon is. Je krijgt enorm veel liefde en hulp in de eerste weken, maar daarna gaat het leven voor de mensen om je heen door, terwijl je zelf dan juist meer tijd hebt om erover na te denken (althans, zo gaat het bij mij).

Ik ben zelf ook geen voorstander van boeken over mensen met kanker, maar heb net het boek crazy sexy cancer (boek 1 met tips, wel in het engels) gelezen. Dat vond ik toch wel een goed boek. Gewoon over vrouwen van 20 - 30, die met kanker worden geconfronteerd. Mooi en vooral ook leuk!

Gewoon een tip voor als ze over een paar maanden zin heeft in een boek met positieve verhalen.

Heel veel sterkte voor je vriendin en dikke knuffel voor jezelf.
Swissie, bedankt voor je reactie. Jij gaat ook door een heftige tijd he...niet te weinig. Overigens heb ik die vriendin 's avonds ook nog even gezien (een bijeenkomst van de kerk waar ze heel even haar verhaal kwam doen, en toen weer gauw weg uit angst voor de Mexicaanse griep), en ze vertelde dat ze zich enorm gesteund voelt door haar vrienden (want ze heeft veel mensen die om haar geven) en ook door haar geloof/God. Het was echt bijzonder, hoe ze haar verhaal deed. Ik denk dat het natuurlijk is dat na verloop van tijd de aandacht wat minder wordt, maar ik weet ook dat de vrienden en vriendinnen die ze heeft (want velen van hen ken ik ook) wel trouw zullen zijn. Verder heeft ze een superlieve echtgenoot die haar op handen draagt, en grote kinderen die ook hun steentje (in praktisch opzicht) kunnen bijdragen. Ze voelt zich gezegend met zoveel lieve mensen om zich heen.

En bedankt voor de boekentip. Voorlopig zal ik er niets mee doen, want haar hoofd staat er niet naar op dit moment, maar misschien kan ik het ooit wel voor haar kopen (hoewel ze niet helemaal in de doelgroep past; zij is boven de 40 namelijk).

Swissie, jij veel sterkte!!
- Toen mijn man chemo's kreeg ontving hij het liefst bezoek met lekker eten! Indien je vriendin haar eetlust behoudt is dat misschien een idee, want het ziekenhuis-eten is echt niet je van het. Zelfs als hij zich wat minder optimaal voelde tijdens de kuren, dan ging zijn lievelingsmaal er nog 10x beter in dan het eten van de afdeling.

- Cremes, geurtjes, verzorgingsproducten met rozenolie (!) - deze hebben een verzachtende werking op de huid en worden zelfs in de oncologie gebruikt.

- Een laptop lenen of een dvd-speler met beeld. En veel dvd;tjes uiteraard. Dan gaat de dag een stuk sneller om.

- Opbeurend leesvoer, iets komisch bijvoorbeeld. Als je in het ziekenhuis ligt wil je niet altijd over kanker lezen, je wordt er al de hele dag mee geconfronteerd. En tijdschriften uiteraard. Even een rondje vriendenkring doen en dan komen er vast stapels naar boven. Als ze veel steun vind in haar geloof is het wellicht mooi om in die richting iets te zoeken. Op marktplaatst kun je vaak voor een heel redelijke prijs bijbels kopen die al een paar honderd jaar oud zijn. Ik heb op een boekenbeurs voor vijf euro een bijbel op de kop weten te tikken uit 1670! Voor gelovigen heeft dit misschien wel een meerwaarde. Of inspirerende boeken in die richting van gelovige schrijvers, of een boek over de mooiste kerken of zoiets.

- Als je in de gelegenheid bent op over enige tijd met haar op vakantie te gaan, even er tusssen uit as grilfriends, misschien leuk om wat brochures met mogelijkheden mee te nemen, kan ze die lekker uitpluizen en voorpret hebben.

- Goed luisteren wat ze zegt en daar een origineel cadeau op bedenken. Mijn man had me al een paar keer voor de grap verteld dat hij graag een clini-clown wilde hebben! Ik ben gaan zoeken en vond een opblaasbare clown. Die heb ik toen meegenomen, in de lift opgeblazen en voor me uit de kamer in geschoven! Hij heeft hier vreselijk om kunnen lachen en die gekke clown heeft nog dagen lang de verplegers de stuipen op het lijf gejaagd (hij was eigenlijk best eng haha).

sterkte en die vriendin die heeft al een geweldig en onvervangbaar cadeau: jou!
Deboraki, bedankt voor je uitgebreide lijst met tips!! En bedankt voor het compliment, heel aardig.

Van dat eten is wel een goed idee, dat houd ik in mijn achterhoofd. Maar het is ook wel een beetje riskant; want wie weet hoe zij straks op de chemo zal reageren, en wat ze dan wel of niet lust?

En boeken en bijbels heeft ze voldoende of daar kan ze ook heel makkelijk aan komen (door een kleine bibliotheek vanuit de kerk). Wat gaaf, voor zo'n spotprijs zo'n bijbel op de kop tikken!! Dat heb je goed gedaan (en als je hem ooit kwijt wilt haha..).

Met elkaar op vakantie wordt hem niet. Sowieso wil ik niet bij mijn gezin weg voor een week en haar tijd is ook te kostbaar om zo lang weg te gaan. Ik laat haar fijn met haar gezin/familie. De situatie is nu erg onzeker dus op vakantie gaan zit er niet bepaald in en daarbij; het past ook niet bij onze vriendschap. Wij zijn meer van de wandelingen, daar genieten we het meest van. Maar ik heb gisteren gehoord dat de tumor toch al is uitgezaaid en dat haar okselklieren ook verwijderd zullen worden (en dat de borst er ook in zijn geheel af moet, dus niet borstbesparend kan worden geopereerd). Heel naar dus maar dit maakt het plaatje weer anders en van wandelen komt het zeker de eerste paar maanden, niet en dat hoeft ook niet.

Ik ga nu niet meer te veel initiatieven tonen behalve kaartjes schrijven en af en toe een email. Zij zit in de rats voor de operatie en de tijd erna en ze heeft steun aan haar man en kinderen. Ik ga me nu niet opdringen. En als ze me nodig heeft, weet ze me wel te vinden.

Hoe gaat het met jou? Jij hebt je man aan kanker verloren toch? Wat verschrikkelijk heftig moet dat zijn. Veel sterkte!!
Dag Mirjam.

Ik hoop dat het een beetje gaat met je vriendin. Ja, je kunt haar wel wat rust gunnen, maar blijf wel initiatief tonen. En praktische dingen doen vaak het meeste goed. Dus misschien eens een stofzuiger door haar huis halen, of een lekker luchtje neerzetten. Eens de boodschappen doen. Eens de kinderen meenemen (als ze die heeft) En niet vragen, maar gewoon melden dat je dat gaat doen. Dat is wat iemand in zo'n situatie nodig heeft.

Met mij gaat het wel, lief dat je het vraagt. Natuurlijk heb ik geen keuze, de situatie is zoals hij is, maar ik denk dat mijn kerl trots op me zou zijn hoe ik het tot nu rooi!
He meiden,

daar ben ik nog even. Vriendin krijgt chemo's en nu zat ik me af te vragen; is er iets dat nog een beetje lekker smaakt als je een chemokuur krijgt (en dus een vieze smaak in je mond hebt/eten anders en minder lekker smaakt)? Is daar iets universeels over te zeggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven