Gezondheid alle pijlers

Candida - diagnose en behandeling?

18-07-2013 11:34 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom net bij de huisarts vandaan. Vorig week had ik daar aangekaart dat ik het vermoeden heb dat ik candida heb, omdat ik een aantal symptomen herken.

Deze symptomen zijn:

- 'spontane' lactose intolerantie (heb ik sinds 2 jaar)

- regelmatig sluimerende vaginale schimmelinfectie

- overgewicht

- gebrek aan energie / vermoeidheid

Omdat ik me vooral in deze symptomen herkende, heb ik gevraagd of ik er eens op getest kon worden. Het antwoord van mijn huisarts was dat iedereen candida in de darmen hoort te hebben en dat ze het wel wilde laten onderzoeken, maar dat ze niet weet wat ze er verder mee zou moeten. Mijn ontlasting is dus opgestuurd naar het lab, maar toen ik zojuist bij de huisarts terug kwam, vertelde ze dat er, zoals ze al vermoedde, door het lab geen uitslag is gegeven.

Volgens haar zou ik me moeten wenden tot het alternatieve circuit.

Nu heb ik hier al wat andere topics over met name candida-dieet gelezen, maar mijn vragen zijn eigenlijk onder andere:

- Hoe zijn jullie tot diagnose gekomen?

- Welke behandelingen zijn er, behalve je de rest van je leven aan een streng candida-dieet houden?

Ik begreep namelijk ook dat je dan geen fruit mag en omdat ik al tijden tevergeefs strijd tegen mijn overgewicht (er gaat geen kilo vanaf) heb ik het idee dat ik mezelf vreselijk aan het tegenwerken ben met een koolhydraten-arm maar erg fruitrijk dieet.

Hopelijk kom ik door jullie antwoorden wat verder dan bij mijn huisarts...
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Mmmmm, beetje vreemd. Jij beweert mijn denkwijze te accepteren en noemt mij dan vervolgens een azijnpisser????
quote:Apatura, 39 minuten geleden

Wat je ook doet, laat iig je partner tegelijk met jou eens behandelen tegen die schimmelinfectie.Dat en gooi je pil eruit en neem geen anticonceptie met hormonen meer.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:dubbeltje4 schreef op 18 juli 2013 @ 14:42:

Mmmmm, beetje vreemd. Jij beweert mijn denkwijze te accepteren en noemt mij dan vervolgens een azijnpisser????

Nee, dat baseer ik op de positiviteit in ál je postings hier op het forum

Verder ben ik wel klaar met reageren op je nu, okee?
quote:MrsStanleyWalker schreef op 18 juli 2013 @ 14:49:

[...]

Dat en gooi je pil eruit en neem anticonceptie met hormonen meer.En dat helpt tegen m'n lactose intolerantie?
Stoppen met hormonale anticonceptie kan je van je schimmel af helpen.
Nee, tegen je schimmelinfecties.

Je moet je gewoon laten onderzoeken of je inderdaad lactoseintolerantie hebt (door een echte arts bij voorkeur) en als dat zo is, dan mijd je alles waarin lactose zit. Meer kan je daar niet aan doen.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 18 juli 2013 @ 14:54:

Nee, tegen je schimmelinfecties.

Je moet je gewoon laten onderzoeken of je inderdaad lactoseintolerantie hebt (door een echte arts bij voorkeur) en als dat zo is, dan mijd je alles waarin lactose zit. Meer kan je daar niet aan doen.

Was ook geen serieuze vraag hoor

Maar die lactose intolerantie, die is wel duidelijk hoor...die hoef ik niet nog eens te laten onderzoeken. Het zou dan hooguit gaan om de vraag of die zo spontaan is ontstaan doordat ik Candida heb.
Afkloppen maar ik ben wel nog meer van mn darmproblemen af sinds ik gestopt ben met depil. Je zou eens kunnen kijken of een ander merk (iets met n Q heeft natuurlijkee hormonen) vermindering van klachten geeft.
Been there, done that, got the T-shirt.
Er is ook nog een verschil in lactoseintollerantie en bijv. koemelkallergie. Dus toch laten testen!
quote:Apatura schreef op 18 juli 2013 @ 15:12:

Afkloppen maar ik ben wel nog meer van mn darmproblemen af sinds ik gestopt ben met depil. Je zou eens kunnen kijken of een ander merk (iets met n Q heeft natuurlijkee hormonen) vermindering van klachten geeft.

Kijk, maar dat bedoel ik dus; soms kunnen oorzaken van klachten in hele onduidelijke dingen zitten. Had jij verwacht dat je darmklachten afkomstig waren van de pil?

Dat is dus ook waarom ik een aantal van mijn klachten, die ik al tijden heb, dacht te herleiden naar Candida. Tja, zou toch mooi zijn als ze allemaal minder/opgelost kunnen worden als dat blijkt.

Te mooi, dat waarschijnlijk ook. Daar ben ik me van bewust.
@TO: Wat MrsS.Walker zegt, gooi de pil er direct uit. Van de pil krijg je echt candida. Ik knapte zo op toen ik stopte met die hormonen, had ik het maar eerder geweten. Van de pil word je ook oestrogeendominant, wat nog voor veel meer klachten kan zorgen. (Een vaginale schimmelinfectie is trouwens sowieso een (uiting van) candidainfectie, ook in de reguliere medische wereld, dus begrijp niet waarom dubbeltje4 beweert dat het een zelfbedachte aandoening is. Maar goed, blijkbaar vinden bepaalde mensen het prettig tegen het alternatieve aan te schoppen. Als alles bewezen moet worden, dan zijn we nog wel even bezig, ook in het reguliere circuit. Maar dat is weer een heel andere discussie).

Fruit barst van de suiker, ook niet goed voor je darmen. Het fruit wat je in de supermarkt kunt kopen is niet het fruit van vroeger. Het is zo vaak gekruist dat het een enorm hoog fructosegehalte heeft helaas. Zelfs zuur fruit is nu zoet, ik merkte het laatst aan een Granny Smith, die normaal heel zuur zijn. Ik ken een hele goede darmfloratherapeut die een ontlastingsonderzoek laat doen, je kan helpen met voedingsadviezen, en je weer op de rit kan krijgen. Je hoeft echt niet je hele leven streng op dieet, maar je hebt wel hulp nodig. Als je het adres wilt van de therapeut, mail me dan even op meryljansen@gmail.com, voor ik per ongeluk reclame maak (Is niet mijn echte naam, voor de geinteresseerden).
Zelfdiagnoses zitten er negen van tien keer er flink naast, ik zou me daar niet aan wagen. Verder heeft je huisarts gelijk, iedereen heeft candida in zijn darmen. Doe je vrij weinig aan, ook niet met dat zogenaamde candida-dieet.

Sowieso ben ik niet happig op adviezen die fruit als boosdoener aanwijzen, dat is zo'n nonsens. Fruit is goed voor je, het bevat vezels, vitaminen, mineralen en nog veel meer stoffen die goed voor je zijn, koekjes bij de koffie en dropjes daarentegen voegen niks toe.
Ben je al eens een tijd gestopt met de pil nadat de schimmelinfecties zijn begonnen?
Je bent er helemaal van overtuigd dat je een candida infectie hebt.

Het lijkt me duidelijk, de huisarts verwijst je naar het alternatieve circuit, er kan niks worden gevonden.

Maar in jouw hoofd zit dat je candida hebt...

En een diagnose krijg je niet, alternatieve kwakzalverij is namelijk geen echte diagnose. Het is nep, om misbruik te maken van jouw wanhoop

Maar succes!
Sinds ik gestopt ben met de pil hangen mijn darmklachten af van het moment in mn cyclus. Wel kan ik wel weer wat smaakversterkers hebben. Ik crepeer niet meer als ik een beetje curry op heb bijv. Cup-a-soup en pakjes en zakjes met smaakversterker vermijdt ik nog wel als voorzorg.

Fruit hou ik op 2 st per dag. Omdat ik door de suikers er in ook suikerdips krijg

ik ben nu als test vaker salades enzo als lunch aan het eten en af en toe speltbrood en even geen tarwe.

Of je nu candida of wat dan ook heb. Het is een feit dat je lijf uit balans is. Je zal zelf moeten puzzelen en voelen hoe je het weer beter maakt.

Maar ik blijf er bij. Laat jullie beide behandelen tegen die schimmel en laat nader onderzoek doen naar dat lactosegedoe.

Succes
@apatura: als jouw darmklachten afhankelijk zijn van je cyclus, heb je dan al eens gedacht aan endometriose? Ik heb ook endometriose en mijn klachten zijn ook afhankelijk van mijn cyclus. Ik heb een paar jaar geleden een laparoscopie gehad waarbij een aantal endometriosehaarden zijn weggelaserd, o.a. op mijn darmen en blaas. Mijn klachten zijn nu gelukkig een heel stuk verminderd. Misschien wel de moeite waard om het eens aan te kaarten bij de huisarts.
Is ovulatiepijn daar ook een symptoom van?

En wat is het effect op je vruchtbaarheid?

ik heb wel een stipte cyclus. (op 1 hik na 1,5 mnd geleden)
Ow en ververmoeidheid is ook een gevolg lees ik.....

Hadden ze dat niet kunnen zien bij een darmonderzoek?
Zucht...... Ik wil niet weer de mmm in.
Candida is geen diagnose of een "ziekte' het is een volstrekt natuurlijke gist die in iedereens lijf huist. Soms bij een verstoord evenwicht kan het leiden tot een schimmelinfectie in je vagina of een infectie bij babies of spruw. als er sprake is van Candidiasis ben je doodziek, dit komt bijv. voor bij HIV patienten.

De alternatieve sector wil nog wel eens roepen dat candida de oorzaak is van zo'n beetje alles waar je last van kan hebben. Vooral vage klachten zoals, gewrichtspijn, slapeloosheid, opgeblazen gevoel, vermoeidheid, stress, nervositeit, buikpijn etc.

Maar er is geen enkel bewijs voor, noch voor het bewijs dat een dieet of druppels helpen.
OMG lees ik nu echt dat fruit niet goed zou zijn voor je darmen????
quote:Miss.Innuendo schreef op 18 juli 2013 @ 14:52:

[...]

En dat helpt tegen m'n lactose intolerantie? dat is ook een vrij normaal iets. Komt veel voor bij bepaalde bevolkingsgroepen. Hoe ouder je bent hoe minder goed sommigen lactose kunnen verdragen. Probeer het eens met zure zuivel.
quote:Apatura, 57 minuten geleden

Ow en ververmoeidheid is ook een gevolg lees ik.....

Hadden ze dat niet kunnen zien bij een darmonderzoek?

Nee, dat zou echt niet goed zijn als ze het dan tegenkomen. Endometriose kan inderdaad een pijnlijke ovulatie veroorzaken en het is niet echt goed voor je vruchtbaarheid helaas.

Hier kan je meer informatie vinden.

http://www.endometriose.nl/index.php?page=Home
quote:sabbaticalmeds, 52 minuten geleden

OMG lees ik nu echt dat fruit niet goed zou zijn voor je darmen????Ja, FANTAstisch hè?
quote:MrsStanleyWalker schreef op 18 juli 2013 @ 18:03:

[...]

Nee, dat zou echt niet goed zijn als ze het dan tegenkomen. Endometriose kan inderdaad een pijnlijke ovulatie veroorzaken en het is niet echt goed voor je vruchtbaarheid helaas.

Hier kan je meer informatie vinden.

http://www.endometriose.nl/index.php?page=Home

Als ik het lees heb ik denk ik nergens last van.

Echt ondragelijke pijn heb ik niet meer en n menstruatie is perfect sinds ik gestopt ben met de pil. Dagje of 4 en geen / weinig pijn. Mijn moeder heeft ook altijd do ovulatie gevoeld en zo ver ik weet zijn mijn zusje en ik op de natuurlijke manier gemaakt

Ik hou het wel in de gaten, tnx voor de link.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven