Gezondheid alle pijlers

COPD en andere longaandoeningen.

28-07-2016 23:55 709 berichten
Sinds een aantal jaren ben ik bekend met COPD en longemfyseem. Ik sta onder controle van de huisarts en de longarts. Gebruik 2 verschillende puffers en een antibioticum die ik continue moet slikken, dus geen kuur.

Gisteren weer op controle en wat ik juist niet verwacht had was dat ik weer gedaald was bij de longfunctietest. Van 71 naar 62 in nog geen 4 maanden. Wel regelmatig bloed gezien bij het sputum maar dat was vorig jaar ook en toen was er ook niets te zien.

Nu vermoed de longarts dat er ook iets anders aan de hand is, een andere vorm van astma, copd of longemfyseem, dat op de reguliere manier niet onder controle te krijgen is.

Hij heeft gelijk een afspraak gemaakt voor een nieuwe CTscan, een bronchoscopie en een longspoeling over 14 dagen.

De antibiotica moest ik direct mee stoppen om onstekingen in de longen en de luchtwegen uit te lokken zodat de onderzoeken niet beïnvloed woorden door medicijnen.

Nou ja, zijn er hier nog meer "longlijders" die mee willen schrijven?
Dag lieve dames,

Het gaat naar omstandigheden goed. Wat fijn dat jullie even die virtuele schop hebben gegeven want ik deenk niet dat ik heelhuids de nacht was doorgekomen. Van het echt doodziek zijn herinner ik me niet veel. Wel dat ik binnenkwam op de spoed en geen adem meer kreeg dus er was gelijk actie. Vanaf het moment dat ik koorts kreeg kreeg ik het zooooo koud, zo ontzettend vreselijk koud. Een laken, een deken, een stola, alles heeft mijn vriendin op bed gelegd om me warm te krijgen. Na bloedgasmeting en alle andere testen en foto naar een kamer op de spoed gebracht maar mocht geen extra deken. Allicht, ik had 40 graden koorts, op een gegeven moment zelfs daarboven. Maar ohh die kou die vergeet ik niet snel meer.

Morgen de uitslag van de ct scan.

Voor de rest is het hier net als altijd, goede verzorging, goed eten met veell mogelijkheden en hele lieve verpleging. Ik lig hier wel goed voor nu.
Alle reacties Link kopieren
Voor een doktersassistente handelde je wel wat laks

Mooi dat je daar goed ligt en je de zorg laat welgevallen.

Hatsjikideee...
Ha dat is een bekend verschijnsel in de zorg. Zorgverleners zorgen vaak minder goed voor zichzelf . En hey, ik ben geen arts hoor Ja de zorg is hier echt super altijd. Hier lig ik zeker goed...
Zorgverleners schijnen zelf nogal eigenwijs te zijn als het op zelf ziek zijn aankomt.

Fijn dat je het nu comfortabel hebt Prada. Laat je maar een beetje vertroetelen.
Prada, voortaan beter voor jezelf zorgen hoor. Je bent dan wel geen arts,maar toch maar eerder aan de bel trekken. Beterschap en sterkte meiske.
Hopelijk voel je je vandaag weer een stukje beter.
Hatsjikideee...
Dag lieverds. De ct scan heeft uitgewezen dat het niet om een longontsteking gaat maar om een acute bronchitisaanval. Moet tot zeker na het weekeinde blijven want het kan evt. doorschieten naar wel een longontsteking. Ik moet ook wel blijven want ik kan geen uur volhouden zonder zuursstof. Blies ik vorige week nog een mooie 72%, nu blies ik 42%.

Ik voel me redelijk goed, temp/bloeddruk is goed alleen de saturatie blijft te laag. Maar dat is bekend bij mij, als ik 91 zie staan ben ik al blij. De dokters duidelijk niet.

Maar goed, ik lig hier prima verzorgd dus dat is een bijkomend voordeel.

Hoe is het bij jullie, IBA al iets gehoord van de UWV?

Blies je 42% mét zuurstof? Hoeveel was dat dan zonder vraag ik me af...

Hatsjikideee...
Goed dat ze het in de gaten houden Prada.

Het UWV moet voor 30 december met hun beslissing komen.
Ik kreeg daarvoor en daarna zuurstof maar tijdens de test niet Paus.

Spannend IBA, ik duim door..
O nee, je blaast geen saturatie, wat DOM van mij.
Hatsjikideee...
Haha geeft niets. Daarstraks even bij de arts de bloeduitslagen opgehaald. De ontstekingswaarden zijn van 152 gedaald naar 35

Nu nog van de zuurstof af maar dat duurt denk ik nog wel een paar dagen. Temp. was ook iets verhoogd, niet schrikbarend maar ze zijn hier heel alert. 37.3 dus niet schokkend, vind ik dan.

Dankjewel nogmaals voor jullie medeleven
Dat is prima nieuws Prada! Fijn om te horen.
Dat is goed nieuws Prada!
Fijn!
Hatsjikideee...
Hoe gaat het Prada?
Hatsjikideee...
Ha ik zit net even het forum bij te lezen. Vandaag de eerste dag zonder zuurstof, amai ik merk dat ik een stuk kortademiger ben dan met de zuurstof. Ben benieuwd wat de saturatie is vanavond, zo een hele dag zonder.

Ik voel me trouwens heel goed op het moment, niet zoveel hoesten en ik moet het gewoon een beetje rustig aandoen maar dat zit niet zo in mijn aard. Alleen al van gaan plassen kan ik een heel spectakel maken zodat ik uitgeput op het toilet neerplof haha.

Ik zou eigenlijk best wel naar huis willen
Dat is een goed teken dat je naar huis wilt!

Kun je thuis geen zuurstof krijgen?
Hatsjikideee...
quote:prada schreef op 12 december 2016 @ 17:42:

Ha ik zit net even het forum bij te lezen. Vandaag de eerste dag zonder zuurstof, amai ik merk dat ik een stuk kortademiger ben dan met de zuurstof. Ben benieuwd wat de saturatie is vanavond, zo een hele dag zonder.

Ik voel me trouwens heel goed op het moment, niet zoveel hoesten en ik moet het gewoon een beetje rustig aandoen maar dat zit niet zo in mijn aard. Alleen al van gaan plassen kan ik een heel spectakel maken zodat ik uitgeput op het toilet neerplof haha.

Ik zou eigenlijk best wel naar huis willen Van plassen een spektakel maken? Geen idee wat je dan zoal doet (maar hoef ik ook echt niet te weten), en goed dat je alweer naar huis wil. Nog even en dan erger je je aan iedereen die met je op zaal ligt, zo van net geen ruzie. Dan wil je ook echt naar huis. (Dat had ik bij dubbele longontsteking al na 2 dagen, helaas mocht ik pas op dag 4 naar huis...)
Fijn dat je je weer wat beter voelt Prada.
Pausini, ik denk wel dat dat ter sprake gaat komen. Een nacht zonder zuurstof was niet echt een succes blijkbaar. Ik heb heerlijk geslapen maar bij het wakker worden was mijn saturatie nog maar 84, veel te laag natuurlijk. Na een kwartier aan de zuurstof herstelde zich dat wel naar 90, voor mijn doen best goed.

Haha Greeneyed, het plassen op zich is geen spektakel maar de weg ernaar toe. Even een nieuwe fles water pakken, zakdoekjes bijvullen, laatje opruimen, bed rechttrekken, even in mijn tas zoeken naar iets en dan plof ik dus uitgeput op het toilet haha. Ik blijf een spring in het veld, de zuster zei er ook al wat van.

Dat is al snel dat je naar huis mocht, ik lig hier nu 9 dagen. Mijn kamergenoten zijn over de 80 en allemaal lieve dames dus daar heb ik geluk mee.

Ik heb gisteren zo gelachen. De overbuurvrouw kwam eens kijken wat ik allemaal aan het doen was en ik vertelde over FB. Dus ik stuur een berichtje naar mijn broer dat oma van 81 even kwam kijken hoe het werkte. Hij stuurde terug, Hallo oma van 81. Echt, ze kwam niet meer bij. Dat dat bestaat gilde ze en rende gierend terug naar haar bed
En zo kwam de dokter vanochtend aan mijn bed om te vertellen dat ik zeker nog een week moet blijven omdat er nieuwe inzichten zijn. Er is een vermoeden dat ik longfibrose heb ten gevolge van Sarcoidose. Verdomd dat ik hem een paar maanden geleden daarnaar verwees en hij zei dat ik daar zeker niet aan moest denken. Maar nu blijken er symptomen te zijn die daar wel naar zouden kunnen verwijzen.

Vanochtend een longfunctietest gedaan, 58%. Dat viel me zwaar tegen omdat ik dacht dat het heel goed ging bij de test.

Volgende week eerst een punctie van de lymfeklieren bij de longen. Ik heb het gevoel dat ik de controle een beetje kwijtraak en daar baal ik van.

Hopelijk mag ik van het weekend twee daagjes naar huis.
Jeetje Prada, dat is geen goed nieuws. Waarom vermoedde jij deze ziekte al?
Hatsjikideee...
Omdat ook mijn ogen een paar maanden geleden opeens achteruit gingen.
Och Prada, dat is een domper.

Ik hoop echt dat je 2 dagen naar huis mag.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven