Gezondheid alle pijlers

darm problemen

05-03-2009 13:21 831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Darm problemen, vaak niet een onderwerp waar open over wordt gepraat. Helaas wel een onderwerp waar veel mensen last van hebben. De pijn, de ongemakken die erbij komen kijken zoals plotseling naar toilet moeten maar ook schaamtes die je daarbij kan hebben zoals een stinkende toilet achterlaten wanneer jij bent geweest. Kortom, NIET PRETTIG

Bij deze open ik, na het goede idee van een mede forummer, het topic darmklachten. Schaam je niet en laat je horen!!
Volgens mij is het rustig met onze buikjes?

Hier gaat het de laatste tijd redelijk. Zeker met dit warme weer moet je opletten met wat je eet en genoeg drinken!
jeetje ind erg rustig!

vandaag weer naar mld arts geweest.kan weinig voor me doen aangezien uit alle onderzoeken niets is gekomen.toch prikkelbaar darm syndroom,moet dr maar mee leven!

grrrrrrrrrrrrrrrrr
Hm Bloem, lastig dat er niets anders uitgekomen is.

Ik ben een tijdje afwezig geweest van het forum, maar ben weer terug. Met mijn darmen gaat het redelijk. Voor mijn doen in ieder geval.

Ik haal dit topic even omhoog n.a.v. een ander topic over hetzelfde onderwerp.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
AriMa, wat heftig dat je blindedarm er ook nog uit moest!

Hoe gaat het nu?

Alle andere dames: veel sterkte met de buik!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik had even niet in de gaten dat er alweer gereageerd was op mijn berichtje.

@Bloem: Tja PDS, het heeft iig een naam nu, maar veel meer doe je er niet aan.

Bij mij gaat het de afgelopen dagen waardeloos. Vooral na het avondeten heb ik een opgezwollen buik en doet het pijn. En het enige wat ik kan doen is snel naar de wc gaan. Ben ook erg aan de diarree
Gavia
quote:Moonlight82 schreef op 21 juli 2009 @ 13:44:

Gavia Bedankt Moonlight. Hoe gaat het met jou?
Het gaat wel. Ik heb niet zoveel last van mijn darmen de laatste tijd. t Is er altijd wel een beetje, maar zoals het nu gaat ben ik best tevreden.

Had psychisch even een dip. Maar ben nu weer op de goede weg, voel me weer een stuk beter (schrijf nu ook veel bij de peiler psyche). En het heeft altijd invloed op elkaar he... lichaam en geest.

Is het bij jou nog steeds zo erg als een paar dagen geleden? Ik hoop dat het inmiddels ietsje beter gaat want als je echt erge diarree hebt kun je je behoorlijk hulpeloos voelen.
Hey Moonlight,

Ik weet maar al te goed hoe je psyche invloed kunnen hebben op je fysieke gezondheid. En het komt er het eerste uit bij je zwakke plekken. Ik hoop dat het snel beter met je gaat

Bij mij gaat het gelukkig weer beter. Ik probeer goed te blijven eten, ook al heb je soms helemaal geen zin om te koken enzo. Ik ben wel erg moe, en vraag me af of het iets met elkaar te maken heeft.

Gelukkig hoef ik niet aldoor naar de wc, maar meestal 1 keer per dag zet het ineens op en moet ik echt snel naar de wc gaan. Daarna is het ook weer weg.
Dat is het inderdaad: mijn darmen zijn mijn zwakke (zwakste) plek.

Een ander krijgt misschien snel hoofdpijn, huiduitslag of weet-ik-veel wat voor klachten. Bij mij slaat alles op mijn darmen.

Je zegt dat je erg moe bent... heb je wel eens bloed laten prikken? Misschien neem je niet al je voedingsstoffen op door je darmklachten.

Lijkt me goed om te zorgen dat je altijd wat eten in huis hebt. Als je te moe bent om te koken kun je misschien een boterham smeren, altijd beter dan niets eten.

Wel vervelend als de aandrang zo plotseling komt. Is het een vast tijdstip op de dag, of word je er iedere keer door verrast?

Vroeger (toen ik het heel erg had) kon ik t ineens heel erg hebbben... dat op school mijn buik zich omdraaide en dan moest ik HEEL snel naar de wc. Rottijd was dat (op dat punt dan, verder ging school goed). Nu is t meestal niet meer zo erg.
Jammer dat hier niemand meer schrijft. Of zijn de darmklachten over?
Als ik mee mag schrijven, heb ik nog wel een berg darmproblemen. Ik begin onderhand ten einde raad te raken.

Zolang als ik me kan herinneren heb ik maag/darmproblemen. Volgens de huisarts toen, PDS. Tot 2 jaar geleden, toen is het echt mis gegaan. Ik had al zo'n drie dagen flink pijn rechtsonder in de buik, ben naar de huisartsenpost gegaan. Hij dacht aan blindedarmontsteking en heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis.

Binnen 2 uur lag ik onder het mes. Toen ik weer bijkwam, wist ik gelijk dat er meer gebeurd was, dan het verwijderen van de blindedarm. De chirug vertelde dat ze een stuk darm eruit hadden gehaald omdat het er onrustig uit zag. (kanker). Ik was te ziek om er op dat moment meer van te denken. De darm is op kweek gezet en na 5 dagen kreeg ik te horen dat het geen kanker was maar een geperforeerde divertikel. Een beetje a-typisch allemaal, omdat ik slechts 39 jaar was (komt op oudere leeftijd veel voor), omdat ik geen koorts had, omdat het meestal het andere stuk darm (laatste stuk) darm betreft. Kortom, tegen de verwachtingen in. Op de dag van het ontslag heb ik nog gevraagd hoeveel darm ze verwijderd hebben....70 cm (bijna de helft dus).

Okee, na een langdurig herstel is het een jaar min of meer beter gegaan. Toen begon het weer, heftige krampen, niet te harden soms. Weer naar de internist gegaan. Zij stelde een coloscopie voor. Ik heb het geprobeerd. Moest 2 liter drinken, waarvan 1 liter moviplex. Niet eten en de volgende dag weer 2 liter. Van die moviplex ben ik enorm ziek geworden. Heb de hele middag en avond overgegeven en ik had een gigantische hoofdpijn (ik ben migraine gewend, het was erger). Het ziekenhuis gebeld wat ik moest doen. De coloscopie kon niet doorgaan omdat ik door het braken niet voldoende gelaxeerd had. Een maand daarna had ik weer een afspraak met de internist. Intussen waren de krampen minder geworden, maar had ik wel behoorlijk last van hartkloppingen en een hoge bloeddruk. Dus met de internist afgesproken dat ik eerst naar de cardioloog zou gaan en later zou beslissen wat ik met mijn darmproblemen zou doen. Het laxeerspul is op enorme hoeveelheden zout gebaseerd, durfde het niet nog een keer aan.

Ondertussen bij de cardioloog geweest (moest 3 maanden wachten op de eerst afspraak, 2 maanden op een ct-scan, enz). De cardioloog constateerde een hartritmestoornis, wat verder niet zo ernstig was, mits de rest goed zat (mijn aders waren schoon). Maar hij had wel een vlekje op de longen gezien....pfff.

Dus afspraak met longarts....

Ondertussen begonnen ik weer opnieuw darmklachten te krijgen. Veel diarree, pijn in de buik. Ik ben naar de huisarts gegaan, bloedonderzoek gehad. Daaruit bleek dat mijn alvleesklier ontstoken was (ontstekingswaarde van bijna 600, normaal is rond de 20). Weer in het ziekenhuis gelegen. 3 dagen aan het infuus (geen eten en drinken), daarna thee, daarna vla, enz. Langzaam opbouwen tot ik weer vast voedsel kon verdragen. Ondertussen had ik dus ook nog steeds darmproblemen. Maar de alvleesklier was op een gegeven moment weer normaal en ik mocht naar huis. Voor de darmproblemen een afspraak eind september.

Kort daarna de onderzoeken van de longarts. Zijn diagnose: beginnend longemfyseem.

De darmklachten werden erger. Weer naar de huisarts. Mijn ontstekingswaarde waren wat verhoogd, niet ernstig. Afgelopen vrijdagavond weer de hele avond op de ehbo gezeten, voelde me zo beroerd. Niets gevonden, een recept voor vezels meegekregen. Echter de klachten blijven verergeren. Gisteren wel 5 keer naar de wc geweest. De hele dag pijn. Als ik eet wordt het erger, als ik beweeg wordt het erger.

Toen heb ik gegoogled op darmkanker. Is niet slim, ben een beetje een angsthaas. Toch gedaan, en oeps. Er zit al weken slijm bij mijn ontlasting. Ik poep of brij of dunne slierten (potlooddik). En ik heb pijn ergens in mijn zitvlak (los van de buikpijn). Dat kom ik allemaal tegen.

Denk erover om weer naar de huisarts te gaan. Ik heb wel verteld van de brij en de slijm, maar niet over de potlooddikke ontlasting en niet van de pijn in mijn zitvlak. Daarnaast zit ik een beetje op hete kolen omdat ik over 2 weken een vakantie naar Italie geboekt heb, samen met 3 vriendinnen. Ik wil mijn vriendinnen niet op kosten jagen, maar ik wil ook niet in een buitenlands ziekenhuis belanden....pffff

Aan de andere kant loop ik mezelf zo'n zorgen te maken, dat ik me afvraag i hoeverre de klachten van de spanning zijn.

Bovendien zie ik er ook tegenop om weer naar de huisarts te gaan. Ik heb niet ergens specifiek pijn en dan kan ze niet zoveel. De internist heb ik ook al benaderd of de afspraak niet eerder kan, maar dat kan niet. (of er moet iemand uitvallen, maar dan moet ik zelf elke dag een paar keer bellen).....De vezels durf ik niet te nemen omdat je ze niet mag nemen als je een vernauwing in de darmen heb....gezien mijn ontlasting, ben ik daar wel bang voor.

En als laatste (sorry voor dit hele lange verhaal). Toen ik 2 jaar geleden geopereerd ben, dachten ze eerst aan kanker. Later bleken het ontstoken divertikels te zijn. Maar divertikels zitten aan de buitenkant van de darm. Kanker ontstaat vanuit een poliep en zit dus aan de binnenkant van de darm. Dat hebben ze toch gelijk al moeten hebben zien?

Ik weet niet meer wat te doen......
Just a little strenght in our hearts. Enough to heal.
Wat een verhaal Lin67.

Welkom hier. Goed dat je het hebt opgeschreven. Je hoeft je niet te verontschuldigen dat het zo´n lap tekst is, er is gewoon veel gebeurd.

Dit is wel even wat heftiger dan een prikkelbare darm. Poeh.

Ik denk dat je het best toch naar de huisarts kunt gaan. Schrijf van tevoren alles op wat je wilt zeggen, print evt uit wat je hier nu geschreven hebt. Slijm bij ontlasting is niet goed, brij of dunne slierten is ook niet ´gezond´ (het hoeft ook niet op iets ernstigs te wijzen maar kan wel). Pijn bij het zitvlak... ik heb het zelf nooit gehad maar dat lijkt me ook een teken dat het niet in orde is. Bij ´gewone´ darmklachten komt (voor zover ik weet) geen pijn in het zitvlak voor.

Heb je één huisarts, of een praktijk met meerdere, zodat je een soort second opinion kunt krijgen (sorry mijn vraagteken doet t niet)

Als de huisarts het idee heeft dat het ernstig zou kunnen zijn, kan zij misschien de afspraak met de internist proberen te vervroegen.

In die twee jaar tussen de operatie en nu, kunnen er dingen veranderd zijn natuurlijk.

Maar... het kan ook zijn dat het niets ernstigs is en dat je een vernauwing hebt omdat er een stuk darm erg gespannen - verkrampt is. (die vezels zou ik bij twijfel niet nemen)

Wat je vakantie betreft weet ik niet wat ik je kan adviseren.

Veel sterkte en houd ons op de hoogte.
Dank je voor je snelle reactie, Moonlight. Ik ga inderdaad morgen maar weer (is nu de derde keer) mijn huisarts bellen. Is ook pas de derde keer dat ik haar zie....en ze is een beetje stug. Durf niet zo goed naar een andere te gaan....

Ik zal alles opschrijven deze keer.

De internist zei een jaar geleden dat ik ook last kan hebben van littekenweefsel. De resterende dikke darm is aan mijn dunne darm vastgenaaid en met de operatie zijn ze natuurlijk door allerlei spieren en pezen heengegaan. Dat zou de pijn verklaren, maar niet mijn verstoorde ontlastingspatroon....

Ik ga zo maar eens slapen, kom er nu toch niet uit. Nogmaals bedankt voor je reactie.
Ik heb de huisarts weer gebeld en kan morgenochtend terecht. Ik krijg dan een andere arts in de praktijk, heb ik gelijk een second opine. Ook het ziekenhuis gebeld, maar helaas geen uitvallers.

Moest vanmorgen gelijk weer naar de w.c. ....damn. Ik zit ook te overwegen of ik mijn darmen wat rust kan geven door een paar dagen vloeibaar te eten. Weet niet of dat werkt, zal ook dat overleggen met mijn huisarts.

Verder wat goede adviezen gekregen op de pijler psyche i.v.m. mijn vakantie.
Oh ik kan het me zo goed voorstellen... op een gegeven moment heb je zo'n genoeg van dat rennen naar de wc iedere keer.

Fijn dat je morgen een andere arts hebt.

Succes!
Hoi allemaal,

Hier weer even een berichtje van mij. Er zit een tijdje tussen maar het ging de laatste tijd dan ook erg goed met me! Ik heb inmiddels ook een nieuwe baan, meestal geeft dat wel weer darmklachten door de spanning maar deze keer helemaal niets!!!! ( niet dat ik veel van baan verwissel maar veranderingen betekenen vaak klachten....) Ook met de warmte van de laatste tijd heb ik weinig last, wat kan ik daar toch gelukkig van worden Het enige probleem wat ik nu heb is mijn menstruatie.... Ik heb zo'n ongelooflijke buikpijn, niet normaal. En het gekke is als de pijn echt heel heftig wordt gaan de darmpjes gezellig mee doen! Gevolg: heftige pijn veel bloedverlies, flauwvallen en daarna nog even flinke diarree en dan gaat het weer ietsje beter, na heel wat pijnstilling.

Daar baal ik wel van want ik heb nooit eigenlijk last gehad van mijn menstruatie . Gelukkig krijg ik er geen vervelende buien bij anders is het hel voor man lief .

Ga straks de dokter maar eens even bellen want ik word het wel helemaal zat!!!! Soms lijkt het me wel even makkelijk om gewoon een keer in de maand een paar dagen man te zijn......
Hoi Vrouwke,

Goed idee om naar de arts te gaan. Als je dit normaal niet hebt en nu ineens wel, is het goed om er even naar te laten kijken. Met flauwvallen erbij lijkt me erg heftig!

Ik heb al een paar weken meer last dan anders.

Ik weet eigenlijk niet of hier nog mensen meelezen die advies kunnen geven, of alleen dames die ervaringen willen delen...maakt niet uit.

Vaak diarree 's ochtends, soms waterdun, soms iets dikker. Of eerst een 'gewone boodschap' en dan een half uur of een uur later alsnog heel dunne ontlasting, soms gepaard met krampen. t Komt dan vrij plotseling opzetten.

Ik heb een prikkelbare darm en ben daar aan gewend, maar de laatste weken is het klachtenpatroon anders.

Als het zo blijft wil ik even langs de huisarts gaan, misschien kunnen ze een kweekje maken van de ontlasting. Waar onderzoeken ze eigenlijk op, bij een kweekje?

(Hoop dat hier nog iemand komt met professioneel advies )
Ben gisteren naar de dokter geweest. Een veel fijnere arts, ik denk dat ik voortaan maar met haar afspreek. Ze zou proberen de afspraak met de internist naar voren te krijgen. Verder kan ze alleen met pijnmedicatie wat doen.

Ik heb een maagbeschermer gekregen en moet nu eerst paracetamol proberen, anders ibuprofen en als dat allemaal niet helpt, kan ze een aan morfine verwant medicijn voorschrijven.

Vandaag was niet zo leuk, ben echt beroerd. Heel veel buikpijn, kan niet eten en ook nog vette migraine.....Het 1000 mg paracetemol zetpil genomen, en de maagbeschermer en probeer het uit te zitten.....baal als een stekker....morgen(dag3) moet de migraine overzijn.....
@Lin

Heb even je verhaal meegelezen. Heb je veel last van diaree en buikpijn?? Ik mis een stuk dunne darm, misschien is dat anders dan dikke darm, maar ik heb omdat de darm korter is een verstoring gekregen van de galzouten ed waardoor diaree ontstaat. Misschien is een galonderzoek een idee?? Ik heb er sinds kort medicijnen voor Cholestagel en heb bijna geen diaree meer. En als je erg moe bent kun je missch ook b12 laten prikken. Sterkte
Fijn dat je een goede arts hebt Lin.

Verder rot dat het zo slecht gaat. Hoop dat je snel een beetje opknapt
Thanks Moonlight...hoop het zelf ook. Heb nu migraine aan de andere kant van mijn hoofd (minder heftig)

Lente...volgens mij is de functie van de dikke darm het indikken van de ontlasting. Verder weet ik het eigenlijk niet. Is een goede vraag voor de internist. Maar met die alvleesklierontsteking is natuurlijk ook de boel ontregeld geraakt qua enzymen enzo....kost misschien tijd. Het eerste jaar na mijn operatie ging het eigenlijk wel goed, qua ontlasting. Ik heb niet echt diarree, meer een soort van brij. Kan ik wel mee leven, met de pijn echter niet.

Moonlight, ik heb nog nooit een kweekje laten maken, dus ook geen idee wat ze daarmee kunnen controleren. Ik kreeg van de huisarts het idee niet ze er niet veel brood in zien.....maar dat was maar een indruk

wat een ellende die darmen
lente, vraagje... Hoe komt het dat je een stukje dunne darm hebt moeten inleveren? Ik dacht dat meestal de problemen vanuit de dikke darm komen.....
Nee ze moeten er ook geen brood in zien, maar bacteriën

Vandaag geen last gehad. Ik ben straks 2 dagen weg: wordt veel feesten (met alcohol) maar ook lekker dansen, goede vrienden zien en spreken, alles even loslaten.

Dan kijk ik volgende week wel hoe het ervoor staat met Den Buik. Soms komt het toch gewoon door spanning (onderhuidse spanning zegmaar, ik voel me dan niet gestresst maar ergens zit er toch wat).

Veel sterkte hoor Lin. Vergeleken bij jouw ziekte zijn mijn klachten niets...

Lin, Ik heb een acute darmafsluiting gehad waardoor er al een gedeelte was afgestorven en ze dat meteen eruit moesten halen. Er is waarsch iets om de darm heen gegroeid en toen is die aflsuiting ontstaan. Ze hadden ook eerst de blindedarm eruit gehaald maar dat was het dus niet. Dus vandaar dat de boel bij mij ook ontregeld is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven