Gezondheid alle pijlers

darm problemen

05-03-2009 13:21 831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Darm problemen, vaak niet een onderwerp waar open over wordt gepraat. Helaas wel een onderwerp waar veel mensen last van hebben. De pijn, de ongemakken die erbij komen kijken zoals plotseling naar toilet moeten maar ook schaamtes die je daarbij kan hebben zoals een stinkende toilet achterlaten wanneer jij bent geweest. Kortom, NIET PRETTIG

Bij deze open ik, na het goede idee van een mede forummer, het topic darmklachten. Schaam je niet en laat je horen!!
Hallo iedereen,

ik zal me hier ook even voorstellen: ik loop sinds eind januari met buikklachten, galblaas is weggehaald maar zelfde klachten zijn daarna teruggekomen met name steken rechtsonder, vooral pijn bij inspanning en verhoging/lage koorts. Bloed geeft ontsteking aan. Ook darmen leveren problemen op; vaak perioden met diarree en brijerige ontlasting, dus zie het toilet ook veel vaker de laatste maanden. 5 oktober krijg ik nu een colonscopie om te kijken of er aan de binnenkant wel wat zichtbaar is wat niet op ct-scan en echo te zien was. Ik praat er wel redelijk open over met vrienden en familie, maar merk dat ik het de laatste tijd minder met ze over wil hebben; ze weten het nu wel en hoeven het niet elke keer aan te horen en ikzelf doe ook het liefst alsof er niets aan de hand is...

@xenaatje

wat een naar verhaal! hoop dat de X-colon wel beter gaat en ze zo iets meer te weten komen!

@moonlight82

nog bedankt voor je reactie op mijn topic, jij hebt het ook niet makkelijk zo te lezen dus ook sterkte van mijn kant!
Lin, hoe was je vakantie?

Bedankt Greenmonk. Nee, het leven gaat niet altijd over rozen. Maar mijn darmproblemen zijn nu een stuk minder dan vroeger, daar ben ik heel blij om.

Laatste dagen nauwelijks last trouwens.

Andere dames: Welkom hier! Blijf vooral schrijven.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Mijn vakantie was fantastisch. Prachtig hotel met geweldig uitzicht over Toscaans landschap (hangend aan de rand van het zwembad, ver weg kijkend, wauw) We hadden een klein autootje gehuurd, maar die was blijkbaar op, want we kregen een gigantische Alfa Romeo (1.9 l) met airco...starten met een knop, 6 versnellingen....Buiten ontbijten onder de wijnranken....wil zo wel wonen. Elke dag 30 graden, 's avonds dineren op een terasje ergens.....kan wel uren doorvertellen. Was echt heerlijk.

Wel pijn gehad en de 2de dag diaree (gelukkig in de ochtend, voor we weer op pad waren). Ik heb heel veel gelopen (bergopwaarts), maar soms wat bochtjes afgesneden, en de andere meiden de langere route laten lopen. Gerust waar het kon, enz.

Fijn trouwens dat je even wat minder last hebt. Is ook echt nodig om bij te kunnen tanken.

Greenmonk, jou staat ook een colonscopie te wachten, gedeelde smart is halve smart. Waar ga je mee laxeren? Moviprep? Als ik jouw verhaal zo hoor, ga ik ook mijn gal laten nakijken. De gal heeft mijn alvleesklier al ontstoken en ik heb ook daaglijks verhoging. Mijn ontstekingswaardes zijn ook nog steeds aan de hoge kant. Het is al maanden geleden dat ik voor het laatst normaal gepoept heb (moet kunnen op dit topic), altijd of brij of diaree of hele dune sliertjes.....

Schrijf hier vooral je verhaal. Mijn vriend wordt zo onderhand ook een beetje maf van mijn dagelijkse perikelen op spijsverteringsgebied.....
Just a little strenght in our hearts. Enough to heal.
lin67, klinkt goed die vakantie!! ook een goed idee om ook naar je galblaas te laten kijken. Bij mij is het alleen de vraag of de ontsteking in januari toen daadwerkelijk door de galblaas kwam, beetje lang verhaal, maar omdat mijn pijn veel lager zit en de klachten na operatie terugkwamen denk ik dat ze toen toevallig op mijn galstenen en galblaas met verdikte wand zijn gestuit en ze de oorzaak, de echte onsteking, niet hebben weggenomen. Huisarts denkt nu aan chronische blindedarmontsteking, internist zegt dat dat niet bestaat. Blijft dus een groot vraagteken, maar ik hou er ook rekening mee dat het misschien Crohn is.

Ik ga laxeren met phosphoral, 2x 45 ml (die het meest reinigt schijnt). Elk flesje moet ik oplossen in half glas water en daarnaast nog heel veel glazen helder drinken. Hoeveel moet je drinken van moviprep?
Oh wat fijn Lin, dat je het zo geweldig gehad hebt.

Ik ben gisteren bij een informatiebijeenkomst geweest voor een rondreis. Denk dat ik me wel ga aanmelden. Dan gaat wel heel even door mijn hoofd: oh ja... wel genoeg meenemen voor als ik last van mijn darmen krijg.

Met gewone vakanties is t niet zo'n ramp als je wat vaker naar t toilet moet (ik verspil ook geen energie met me druk maken om de hygiene van de toiletten... als ik moet dan moet ik). Met zo'n groepsreis zit je soms een tijd in een bus, of je staat ergens een tijd te wachten. En met t andere eten enzo.. Nouja, we zien het dan wel.

Misschien zit er in die bus wel n toilet en als ik echt een slechte dag heb blijf ik gewoon in t hotel. (ook lekker rustig, dagje alleen als je verder steeds met een groep bent )
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Bij mijn alvleesklierontsteking vermoedde ze dat dat kwam door gruis uit de gal. Zeker weten deden ze niet. Op de MRI was niets te zien. Bij mij is mijn halve dikke darm al verwijderd vanwege een geperforeerde divertikel...dus de rest van de darm ligt nu "anders" in buik. Lastig met pijnklachten. Ik dacht dat de gal links zat, dus ook pijnklachten links....

Met moviprep moet je een liter moviprep en een liter andere zuivere vloeistof drinken. Twee liter in 2 uur. Ik heb het in een half uur naar binnen gewerkt, omdat ik het zo vies vond. Ben vreselijk gaan braken en kreeg een knallende hoofdpijn, dus de colonscopie ging toen (vorig jaar) niet door. Nu hoop ik de internist zo ver te krijgen dat ik het in het ziekenhuis mag doen, want dan kan ik via het infuus medicijnen tegen misselijkheid en tegen hoofdpijn krijgen. En ik zal dan de volle 2 uur benutten. Een ander alternatief is via een slangetje via de neus rechtstreeks het spul in de maag brengen, maar daar zie ik tegenop (stikfobie). Dus wordt spannend morgen als ik de internist aan de telefoon heb.

Phosphoral durfde ik niet aan omdat het heel veel zout bevat en ik last van hartklachten had (heb).
Moonlight, wat voor een rondreis ga je maken? Ook in Toscane? Echt aan te raden! Hoe lang ga je dan?

Ik had standaard een schone onderbroek, schone rok, wc-papier en hygienische doekjes in mijn rugzak zitten, voor het geval dat. Dat geeft ook rust in je hoofd en dat schilt. De meiden wilden graag naar Lucca (een grote vestingsstad), dat zou voor mij heel veel lopen betekend hebben (je moet je auto buiten de muren parkeren) dus ik heb gezegd dat ik het prima vond als ze zouden gaan, maar dat ik dan in het hotel zou blijven. Toen hebben ze de plannen aangepast en zijn we alleen 's ochtends naar een andere, kleinere vestingsplaatsje geweest.

Alles is op te lossen. Als ze echt graag hadden willen gaan, was ik met alle plezier in het hotel gebleven, kan me uitstekend alleen vermaken.
Hoi Lin,

[quote]Lin67 schreef op 08 september 2009 @ 17:32:

Wat een rotverhaal xenaatje, kan me voorstellen dat je het helemaal gehad hebt. Wat is een X-colon onderzoek? Kan er niet iets met je milt zijn? En hoe zijn je bloedwaardes?

Schrik wel van je colonscopie verhaal. Ik moet um nog en ik zie er al zo tegenop. Mijn pijn zit of rechts onder de ribbenboog of links boven de navel.

Schrik maar niet van mijn colonscopie hoor. Bij anderen lijkt het een peace of cake te zijn, sommigen slapen als een roosje. Bij mij viel het gewoon vet tegen. Of er iets met mijn milt is weet ik niet, in ieder geval zit daar iets van een verkleving.

Mijn bloedwaardes waren in juni goed en ik heb in juli nog een ontlastingonderzoek gehad waarbij ik 3 dagen poep mocht scheppen... geen parasiet te vinden.

Bij mij zit de pijn ook aan de rechterkant zowel boven als onderkant.

Greenmonk: dat klinkt ook niet echt jofel, dat je pijn weer terug is met de bijbehorende wc bezoeken. Wat een gedoe zeg.

Moonlight: Fijn om te lezen dat jouw darmpjes zich rustiger houden.

Lin: Ben stiekum wel jaloers dat je zo'n fijne vakantie hebt gehad... maar fijn om te lezen dat je toch zo hebt kunnen genieten ondanks je ochtendritueel....

En wat je vriend betreft dat herken ik wel, mijn man vindt het ook heel vervelend.

Nou dames een prettige avond nog, ik ga zo nog maar eens ff de plee opzoeken.
Succes op de plee, hopelijk een rustige nacht.

De vakantie was een kadootje voor mijn verjaardag (was zondag jarig) van mijn vriend, en dat maakt hem o.a. geweldig. Hij genoot gewoon omdat ik zo genoot. (terwijl hij niet eens mee was). Ik had al gezegd tegen mijn vriendinnen dat ik niet mee kon, want geen geld. Toen zei hij: "onzin, je gaat gewoon mee en ik betaal" ....

Maar wat is dan een X-colon onderzoek ?(nog nooit van gehoord)
Lin, het gaat om een rondreis door Israel. Lijkt me een mooi land.

Wat waarschijnlijk al scheelt: vooraf aan de reisleiding doorgeven dat ik hier last van heb.

Bij een andere reis (jaren terug) heb ik dat ook gedaan, vond dat toen heel moeilijk, toen praatte ik er nog nauwelijks over. Maar reisleiding had tips voor bepaalde medicijnen en zeiden: Als je moet dan moet je, desnoods zetten we de bus langs de kant van de weg en duik je de bosjes in.

Voor mij uiteindelijk niet nodig geweest. Wel voor iemand anders.

Mijn opa heeft trouwens een stoma en die heeft zich er ook weinig door laten beperken. Moet hem gewoon als voorbeeld nemen! (maar met stoma hoef je niet naar de wc, dus eigenlijk is t niet eerlijk )
lol, sorry, moest ff hardop lagen om je opa met zijn stoma. Ik snap wat je bedoeld, maar in deze context....lol
Haha, gelukkig 'valt' het niet verkeerd

Dat kan ook nog wel eens gebeuren met mijn humor.

Heb oprecht bewondering voor opa hoor. Hij heeft de stoma al een jaar of 40 en in de begintijd waren die dingen echt niet revolutionair. Zacht uitgedrukt.
Respect daarvoor. Ik kan een enorme bewondering hebben voor mensen die met dat soort 'handicaps" toch gewoon doen wat ze willen en daar niet mee koketteren of over zeuren. Dus petje af voor je opa!
@Moonlight82

heb wel respect voor je dat je zo'n reis gaat ondernemen! ik heb deze zomer geen vakantie geboekt deels vanwege mijn buik; meer vanwege de angst plotseling naar een ziekenhuis te moeten dan toiletbezoek, maar het lijkt me wel heel moeilijk. Je moet accepteren dat je niet weet hoe het over een tijdje gaat en dat je darmen heel erg kunnen reageren op ander eten, weer etc. Respect dus!
Gewoon doen, moonligt. Is zo'n bijzondere ervaring. Vooral geen water drinken wat niet uit een gezegelde fles komt, maar ook geen fruit of ijs wat van een kraampje komt.

Het andere eten in Italie heeft mij geen kwaad gedaan.....
Hoi Lin,

Ja ik dacht dat ik dat al had uitgelegd. Maar mijn eerste bericht was in een keer verdwenen en moest toen een nieuw bericht tikken.

Een X-colon is een rontgenonderzoek. Ik moet eerst 2 dagen dieten en laxeren en op de dag van het onderzoek zelf krijg ik bariumpap in mijn achterwerk gespoten.

Nog gefeliciteerd met je verjaardag trouwens. En een tip als je die Moviprep naar binnen moet werken neem dan je tijd ervoor. Binnen een halfuur word je natuurlijk ook kotsmisselijk.

Succes met je gesprek met de internist vandaag.

Moonlight: Net als Greenmonk heb ik respect voor je dat zo'n rondreis door Israel wilt maken.

Greenmonk wat fijn dat je zo weinig laxeermiddel hoeft weg te werken.
Bedankt, xenaatje. Ik word om 11.50 gebeld en heb behoorlijk de zenuwen. Ik snap niet wat de bedoeling van dit gesprek is, want huisarts heeft dit geregeld. Misschien kan ik met dit gesprek de onderzoeken bespoedigen? Dat legt dan ook weer druk op mij, want dan moet ik alles goed uitleggen. Bovendien ben ik zo bang voor dat onderzoek, dat ik misschien mezelf wel saboteer, wat ook niet handig is.....damn, wat een gedoe. Zit mezelf in de knoop te denken.

Ik heb in ieder geval het lijstje met klachten klaarliggen....
nog geen telefoon.....
Hai meiden,

mag ik ook meepraten? Volgens mij is Moonlight stiekem bij mij thuis komen kijken en heeft toen hier beschreven wat ik heb Bij mij is ook in een alternatief circuit candida 'vastgesteld' en ik heb er een dieet tegen gekregen, maar dat is echt niet vol te houden. (geen zout, suiker, gist, kruiden, melkproducten, varkensvlees, kunstmatige toevoegingen, enz) Als je zelf boodschappen doet en kookt nog enigzins, maar 1 stap buiten de deur en het is onmogelijk. Ik heb ook een tijdje zuurdesembrood gegeten, varkensvlees eet ik niet meer, ik gebruik thuis kaliumzout ipv natriumzout en suiker probeer ik te mijden, maar daar faal ik jammerlijk over het algemeen.

Verder heb ik ook het probleem dat ik regelmatig ineens naar de wc MOET en wel NUNUNU!!!! Dat gebeurt me meestal 's ochtends. Als ik zenuwachtig ben voor bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek oid, dan kan ik rustig 4 keer achter elkaar, vraag me dan echt af waar het allemaal vandaan komt, normaal moet ik max 1x per dag, verder niet. Een van mijn beste vriendinnen heeft het ook, dus gelukkig kan ik het er wel met haar over hebben. Niet in detail, maar wel qua practische problemen. Ze moest een keer midden in de nacht in de auto op de snelweg, en durfde niet te stoppen in de berm....

Donny kent mijn probleem en accepteert het gewoon, hij is een man en stinkt wat dat betreft echt niet minder dan ik. Soms maakt hij er grapjes over of zingt hij liedjes of zo, meestal kan ik daar ook om lachen. Behalve als hij het doet als ik verga van de pijn. Ik weet dat hij eht dan juist probeert om me af te leiden en aan het lachen te maken, maar dat valt dan een beetje verkeerd.

Verder een tip tegen de geur op de wc, (misschien heeft iemand hem al genoemd en mag ik bitterballen gaan bakken) Ik heb altijd een doosje lucifers in mijn tas. Als je wanneer je klaar bent een lucifer afstrijkt, verdwijnt de geur door de zwavel. Werkt echt briljant.
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
@Moonlight: Ik heb in juli een maand rondgereisd door Thailand. Hoewel ik darmproblemen voorzag, is het echt heel goed gedaan. Elke avond een capsule orthiflor en een multivitamine tablet en dan kon ik elke ochtend naar de wc. Soms 5 min nadat ik wakker was, soms pas na 30 min, maar letterlijk elke ochtend zat ik met Obamiaanse vreugde op de wc Yes we can! En dan was ik voor de rest van de dag klaar.
quote:Lin67 schreef op 09 september 2009 @ 12:02:

nog geen telefoon.....Nou Lin, al telefoon gehad???
Hehe, ze heeft gebeld......

Het volgende gaat gebeuren. Ik mag via een opname voorbereiden (laxeren) op de colonscopie. Als ik dan misselijk word of erge hoofdpijn krijg, kunnen ze via het infuus medicijnen toedienen (als je poept en braakt is dat nog de enige mogelijkheid), hoef dus niet eerst een slangetje in mijn neus....daar deed ze heel makkelijk over, gelukkig. De wachtlijst voor een colonscopie bedraagd 3 maanden, maar ze zou voorrang regelen en dan duurt het maximaal 6 weken.

Ondertussen krijg ik potjes thuis gestuurd om 4 keer mijn ontlasting op te vangen, zodat het op parasieten gecontroleerd kan worden (is nog nooit gebeurd). Mijn bloed wordt op alles gecontroleerd (ook ijzer, B12, Foliumzuur, schildklier, enz.). Foliumzuurtekort heb (had) ik al.....

De afspraak van 29 september hoef ik alleen maar na te komen als de klachten erger worden, anders is het zonde van mijn tijd (wauw, dat daar ook eens aan gedacht wordt).

Al met al, eindelijk actie en duidelijkheid. En ik ben heel blij dat ik opgenomen kan worden voor die colonscopie en de voorbereiding daarop.

Welkom bonny, thailand, wauw!
Hoi Bonny,

Lijkt me idd heel moeilijk om zo'n dieet vol te houden. Pffff, maar ja als het je helpt?

Ik ga iedere ochtend wel een keer of 6 naar de wc. Standaard.

Mag ik vragen waar je de orthiflor kunt kopen?

Ik zit nog in de onderzoeksfase en loperamide werkt bij niet je van het. Kreeg ik vreselijke buikkrampen van.

Alvast bedankt
Ik probeer het dieet nu zoveel mogelijk in te passen in de dagelijkse dingen, alleen snoep ik teveel

Ik heb door de acupuncturist naast het dieet een heleboel voorgeschreven gekregen, waarvan Orthisept en Orthiflor specifiek voor mijn darmen waren. Je kunt ze kopen bij de meeste natuurvoedingswinkels, maar ook bij de apotheek of de Tuinen. Moet zeggen dat ik wel het idee hebt dat Orthiflor de boel enigzins kalmeert als ik het netjes elke avond slik. Je hebt het in poedertjes die je eerst moet oplossen en in capsules die je kunt slikken met water. Volgens mij zijn de poedertjes beter, maar de capsules heb ik nu als onderhoud zeg maar en die vind ik veel handiger.
@lin67

wat lang een wachttijd van 3 maanden! ik kan me vreselijk opwinden over al die wachttijden; moet je eerst ruim een maand wachten op een gesprek met een arts, spreek je daar 10 min. mee en kun je weer een maand wachten. Wel fijn dat je waarschijnlijk voorrang krijg en dat je verder tevreden bent met wat je hebt afgesproken aan de telefoon.

@xenaatje

loperamide neem ik liever ook niet, omdat ze heel je darmen stilleggen

@bonny82

welkom!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven