Gezondheid alle pijlers

darmonderzoek, help ,ben zo bang!

24-02-2013 19:35 78 berichten
Ik moet woensdagmiddag voor een darmonderzoek, dinsdagmiddag moet ik beginnen met laxeren, en dan woensdagmiddag voor het onderzoek.

Wat staat me te wachten, doet het zeer???

Ik krijg een roesje, maar slaap ik dan of krijg ik alles mee???

Wie heeft hem ook gehad en kan me er meer over vertellen??
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg regelmatig een darmonderzoek ivm een darmziekte.

Ik doe het onderzoek wel altijd met een roesje. Je bent dan niet helemaal weg.

Doet het zeer? Tja dat ligt eraan wat er aan de hand is. Maar ook al is het bij mij helemaal mis, het valt mee. Het is vooral ongemakkelijk.

Veel sterkte.

O en ik meng de kleanprep altijd met een beetje ranja en doe er ijsklontjes bij.

Om je nog even gerust te stellen: ik vind het drinken van dat spul erger dan het onderzoek zelf
Zonder roesje ondergaan, kwam niet eens te sprake... Viel reuze mee, verwacht dat dat met een roesje nog meer zal zijn. Succes!
Zonder roesje was al goed te doen... Zeg gewoon tegen de arts dat je er tegenop ziet, succes!
quote:Very__Cherry schreef op 24 februari 2013 @ 20:09:

Mijn zus heeft het pas geleden gehad, en vond de schaamte veel erger dan de ingreep an sich. Die vond ze eigenlijk helemaal niet indrukwekkend. Maar dat iedereen haar blote billen vanuit allerlei hoeken zag vond ze echt verschrikkelijk.

Dit dus. Ik heb het onderzoek in 2011 gehad. De klean prep die ik moest drinken (alle 4 gore liters!) was achteraf het ergste en die heb ik al lezend in de zon weggedronken.

Je mag het met iets mengen & ik heb het met cactus-citroen ranja gemaakt. Met rode ranja vond ik het nog goorder dan puur.

Je krijgt een roesje & ik weet er echt niet veel meer van. Toen ze mij van de kamer af reden kwam ik alweer bij & ik mocht snel weer naar huis nadat ik een voorlopige uitslag te horen had gekregen.
Het nemen van het laxeermiddel is het lastigste! Onderzoek zelf lijkt me goed te doen, het is vast niet pijnlijker dan een goeie verstopping! Wees maar blij dat je geen slang door je slokdarm hoeft te krijgen! Dat is veel enger!!
Als je problemen hebt om het laxeermiddel weg te krijgen dan wil het wel eens helpen om je neus dicht te knijpen zodat je het alleen proeft en niet ruikt.
Ik kreeg een roesje. Heb wel alles meegekregen, maar geen pijn gehad. Wel af en toe vervelend, maar dat kwam volgens de arts doordat ik ingewikkelde darmen had. Vond het al met al erg meevallen. Laxeren vooraf met Moviprep vond ik wel heel vervelend. Succes!
wat zijn jullie allemaal lief, ik voel me al een stuk geruster.

Het blijft vervelend maar ik denk dat het wel goed komt, al vind ik het nog steeds doodeng.

meer ervaringen is altijd goed
ik kreeg als advies om het laxeermiddel met een rietje te drinken , achter op de tong proef je het niet zo.

iemand daar ervaring mee???
Gewoon uitproberen wat voor jou werkt, koud, met een rietje, neus dicht.

Schaamte voor blote billen had ik niet. Ik moest in m'n ondergoed en (lang!) shirt in bed liggen, lakens eroverheen. Al pratend werd het slaapmiddel ingespoten en ik werd weer wakker op de uitslaapkamer met vriend naast me.

Wat ik wel genant vond: tijdens het onderzoek blazen ze lucht in je darmen (bij mij in ieder geval) en op de uitslaapzaal moet dat er allemaal weer uit.
Ik had ook een roesje.Voelde me beetje wegzakken en voelde geen pijn maar was niet in slaap.Het is eigenlijk het gevoel net voor je in slaap valt maar dan zinder dat je de pijn van onderzoek voelt.Werkt prima

Goede tip vond ik ook iets te eten meenemen voor na het onderzoek.Ik had energie drink!

Tip voor de prepdrank

Koop van die plastic flessen appelsap bij bv Lidl

Die zet je ijs en ijskoud en meng je erdoor.Hoe kouder hoe minder je proeft (en hoe sneller je naar wc loopt) en appelsap nam de smaak van de prep weg.Ging bij mij prima.Zorg wel voor een ruime voorraad wc papier ;)

Geloof me het valt allemaal erg mee.Ik heb het al enkele keren gehad.Vak nooit helemaal in slaap ook niet na onderzoek in de "uitslaapkamer"
In de 30jr dat ik crohn heb(ik ben dus al heel oud:) ) heb ik al zo vaak n colo gehad. Ik heb 1 vd eerste keren nog wel eens meegekeken op het scherm.

Maar de laatste jaren niet meer omdat het roesje en pijnstiller goed z'n werk doet.

En anders spuiten ze bij.

Betreft de laxering

Een flinke scheut limo erbij in gooien, in de koelkast zetten en idd met n rietje opdrinken en daarna n dextro of zuigsnoepje nemen.

Volgende keer om moviprep oid vragen

Dat is "maar" 2 ltr..

Wees niet bang n geef dat anders aan.

Suc6

(Hooooooii micmac)
Ik had een roesje en het viel alles mee

Ook het laxeren was te doen.

Het in mijn blote kont liggen vond ik verschrikkelijk, dus heb ik een lange trui aangedaan, waardoor ik me minder bloot voelde.
Ik kreeg de CleanPrep het beste weg met een scheut frambozensiroop er in en in 1x alles wegklokken, met blik op oneindig.
Het laxeren is het ergste gedeelte. Om die gore troep achterover te slaan...

Het onderzoek zelf: mij viel het echt mee. Er zitten wat ongemakkelijke gedeeltes in, maar ik vond het niet pijnlijk. Het liggen in je blote kont vond ik erger. Het roosje was voor mij te vergelijken met twee glazen wijn: wat meer ontspannen, minder besef van tijd.
[quote]jilzz schreef op 25 februari 2013 @ 00:03:

In de 30jr dat ik crohn heb(ik ben dus al heel oud:) ) heb ik al zo vaak n colo gehad. Ik heb 1 vd eerste keren nog wel eens meegekeken op het scherm.

Maar de laatste jaren niet meer omdat het roesje en pijnstiller goed z'n werk doet.

En anders spuiten ze bij.

Betreft de laxering

Een flinke scheut limo erbij in gooien, in de koelkast zetten en idd met n rietje opdrinken en daarna n dextro of zuigsnoepje nemen.

Volgende keer om moviprep oid vragen

Dat is "maar" 2 ltr..

Wees niet bang n geef dat anders aan.

Suc6

(Hooooooii micmac)[/quote]

Hoooiii Jilllzzz, ouwe rot in het (crohn)vak.

Ik gooi ook altijd van alles door het laxeermiddel. Van appelsap tot cola. Als het maar wegdrinkt.
Voor alle dames die Cleanprep vies vinden: vraag eens naar Picoprep. Dat zijn twee glazen met een drankje (poedertje opgelost in water) en verder alleen water drinken. Wel veel water: volgens mij was het 1,5 liter in 2 uur en dat 2 keer. Het viel mij reuze mee.

Voor wat betreft de Cleanprep hoor ik goede verhalen over het mengen met appelsap.
Ha bordie,

Snap helemaal hoe je je voelt, ik heb zelf ook slapeloze nachten gehad met dit onderzoek in het vooruitzicht. Maar ... uiteindelijk viel het allemaal reuze mee en zou ik het zo weer doen. Een paar tips:

- Zorg ervoor dat je laxeeroplossing (weet even niet welke je hebt) zo koud mogelijk is, maak het dus op tijd klaar en zet 'm dus op tijd in de koelkast. Ik heb de oplossing zelf in een grote maatbeker gemikt. Of, als je vergeet het koel te zetten (zoals ik) kan je er ook een wijnkoeler om heen doen, dit houdt het ook koud.

- Knijp je neus dicht als je drinkt (liefst 1 groot glas achter elkaar wegklokken) en hou een glas met zoete vloeistof bij de hand om er meteen achteraan te drinken. Ik had zelf dubbel friss - mierzoet - en dit zorgde ervoor dat de vieze smaak van de prep werd weggespoeld.

- Tussendoor kopje groene thee ginseng, help ook tegen de nare smaak!

- Tijdens het laxeren: dikke sokken aan, boekje erbij, vochtig toiletpapier, dekentje, verwarming lekker warm ...

- Zorg sowieso voor warme kleding, door het laxeren krijg je het vaak koud.

Wat ik achteraf nog het meest vervelend vond was het feit dat mijn onderzoek pas om 16.45 uur was. Tussen 06.00 - 09.00 op de dag zelf gelaxeerd, daarna helemaal leeg en wachten tot 16.45 uur. Heb in de tussentijd als een rietje liggen rillen in bed, zo koud had ik het. Maar ja niet gek, je bent helemaal leeg ....

Voor wat betreft het roesje: je krijgt een infuus, wordt naar de onderzoekskamer gereden, de verpleegster maakt een praatje met je terwijl ze het roesje inspuiten en dan .... is er opeens het moment dat ze zeggen ZO we zijn klaar je gaat weer naar boven. heb dus 0,niks meegekregen van het onderzoek zelf. Schijnt dat als je je kan ontspannen (is natuurlijk ook altijd relatief in zon situatie) je er idd niks tot bijna niks van meekrijgt.

Succes!! Komt helemaal goed!!
Ik vind een darmonderzoek heel relaxed. En ik krijg er ook vaak eentje vanwege een darmziekte. Bij het laxeren ipad mee op de wc, verwarming idd aan, niemand die me stoort. Vervolgens is het onderzoek de uitgelezen mogelijkheid om eens bij te slapen want met 2 kleine kinderen heb ik weleens kortere nachten. En na afloop als beloning een groot stuk aardbeientaart.
Ik heb in oktober een colonoscopie gehad. Het viel me alles mee. Avond ervoor een liter laxeermiddel + een liter water gedronken. Je kunt het laxeermiddel het best koud drinken met een rietje en daarna meteen een beker water. Ik moest vrij snel naar de wc en na een keer of 6 was het er wel uit. Heb de hele nacht geslapen als een roos. Alleen toen ik 's morgens dat laxeerspul op mijn nuchtere maag moest drinken werd ik een klein beetje misselijk. Zo snel mogelijk naar binnen geklokt nog weer een keer of wat naar de wc, ging allemaal goed. Op een gegeven moment poep je gewoon water. In de kliniek kreeg ik een wegwerpbroek aan met een opening aan de achterkant. Verder gewoon tshirt en sokken aangehouden. Ik kreeg geen roesje wel een pijnstiller via infuus in mijn arm. Je kunt meekijken op het scherm en dat is best interessant. Ik voelde er niet veel van. Alleen als het slangetje de bocht om moest. Moest ook een keer op mijn rug gaan liggen zodat het wat makkelijker ging. Ik had uiteindelijk een grote poliep in de dikke darm, die hebben ze meteen weggehaald. Voelde ik niets van.

Al met al viel het heel erg mee. Terug op het zaaltje wordt je aan de hartmonitor gelegd en houden ze dat een tijdje in de gaten. Daarna kreeg ik een boterham en een kop thee. Toen het onderzoek nog besproken met de arts en dat was het. Ik zag er best tegen op maar het is me dus erg meegevallen. Over 6 jaar "mag" ik weer.
wauw wat ben ik blij met al deze ervaringen.

ik heb no een vraagje, mijn moeder heeft het ook gehad en die vertelde me dat ze voorover moest zitten met haar kont omhoog, maar bij een aantal van jullie begrijp ik dan je gewoon op je rug gelegen hebt??

hoe zat dat bij jullie???
quote:bordie2 schreef op 26 februari 2013 @ 09:45:

wauw wat ben ik blij met al deze ervaringen.

ik heb no een vraagje, mijn moeder heeft het ook gehad en die vertelde me dat ze voorover moest zitten met haar kont omhoog, maar bij een aantal van jullie begrijp ik dan je gewoon op je rug gelegen hebt??

hoe zat dat bij jullie???Vroeger ging dat inderdaad zo, toen was de slang ook een stuk dikker en minder flexibel. Gelukkig is het nu een dun flexibel slangetje en mag je gewoon op je linkerzij gaan liggen.
yeay daar ben ik blij mee, dat vernederende met je kont omhoog dat lijkt me verschrikkelijk.

dat valt dan alweer mee, dus kortgezegd, je ligt op je zij, wordt ingespoten, valt in slaap, onderzoek je komt bij en klaar???

dat moet allemaal wel mee vallen........

En is er bij jullie ook iets uitgekomen en wat waren de klachten waarom jullie het onderzoek kregen??

Bij mij buikpijn en bloed en slijm in de ontlasting.
quote:bordie2 schreef op 26 februari 2013 @ 09:55:

yeay daar ben ik blij mee, dat vernederende met je kont omhoog dat lijkt me verschrikkelijk.

dat valt dan alweer mee, dus kortgezegd, je ligt op je zij, wordt ingespoten, valt in slaap, onderzoek je komt bij en klaar???

dat moet allemaal wel mee vallen........

En is er bij jullie ook iets uitgekomen en wat waren de klachten waarom jullie het onderzoek kregen??

Bij mij buikpijn en bloed en slijm in de ontlasting.

Dat klopt wel zo ongeveer. Je krijgt nog zo'n knijpertje op de vinger waarmee ze je zuurstof meten. Wat ook helpt is om een lang shirt aan te doen (of een blouse of zo, iets wat over je billen valt). Je moet je uitkleden achter een gordijn en dan een paar stappen lopen naar het bed. En daarna moet je je ook weer aankleden natuurlijk, dan is het wel fijn dat je niet meteen in je blote billen staat. Het is allemaal heel discreet met gordijnen en lakens, maar het is toch al niet zo'n fijn onderzoek, dan moeten we het wel zo comfortabel mogelijk maken.

Ik had dezelfde klachten en ik bleek Crohn te hebben. Dat zit in de familie, dus het verbaasde me niet echt. Ze hebben ook een poliepje gevonden en die hebben ze meteen weggehaald (daar voel je helemaal niets van).
Mijn klachten waren hetzelfde als die van jou bordie en - jammer genoeg of gelukkig maar - is er uit het onderzoek niks naar voren gekomen waar dit veroorzaakt zou kunnen worden.

Kreeg na het onderzoek trouwens een verslag van de arts op 2 a4'tjes mee met daarop fotos van mijn darmen van binnen Dat was wel ff apart haha.

Voor wat betreft kleding: ik had mijn favo bloemetjes King Louie jurkje aangetrokken. Die valt tot onder de knie, is lekker warm, zit lekker, heeft lange mouwen en is een jurk waar ik me altijd heeeeerlijk in voel. Eenmaal in het ziekenhuis heb ik alleen mijn legging en onderbroek uitgetrokken, daarna in bed gaan liggen. In de onderzoekskamer vervolgens op m'n zij gaan liggen, roesje gekregen en mn jurk omhooggeschoven door de verpleegster. Ideaal. Ze bieden je evt ook zo'n operatiehemd aan om aan te doen maar daar alleen zou ik al naar van worden dus heb lekker mn jurk aangehouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven