darmonderzoek, help ,ben zo bang!

zondag 24 februari 2013 om 19:35

zondag 24 februari 2013 om 19:42
Eigenlijk vind ik het raar dat jij niet weer wat een roesje is, dat is toch iets wat je bespreekt met je arts.
Wat is een roesje?
Wanneer de arts je heeft verteld dat je een roesje krijgt tijdens een medische ingreep of onderzoek, dan kun je je afvragen wat er gaat gebeuren. De behandelend arts of anesthesist hoort je dat goed uit te leggen. Maar soms wordt dit nagelaten of je zit zo met je hoofd bij de ingreep zelf en de overvloed aan informatie, dat je niet meer goed weet wat een roesje nou is. Een roesje wordt gegeven bij een lichte ingreep, of als ondersteuning bij een operatie met een plaatselijke verdoving of ruggenprik. Een roesje zorgt ervoor dat je in een licht gaat slapen, waardoor je het hele gebeuren niet geheel bewust meemaakt. Dit kan ervoor zorgen dat je de pijn en overlast van de behandeling niet of nauwelijks bemerkt. Een heup- of knie operatie bijvoorbeeld kan tegenwoordig regelmatig met een ruggenprik (plaatselijke verdoving) uitgevoerd worden. Je voelt dan niets van de operatie, maar wanneer de patiënt het eng vindt om de operatie volledig bewust mee te maken, kan het prettiger zijn de patiënt door middel van een roesje in een lichte slaap te brengen.
Wat gebeurt er wanneer je een roesje krijgt?
Als je een roesje krijgt dan wordt er eerst een infuusnaaldje ingebracht, meestal in de hand of arm. Bij kinderen wordt er in sommige ziekenhuizen een verdovende zalf op de handjes gesmeerd (zogenaamde Emla zalf), zodat zij de prik van de infuusnaald niet voelen. Wanneer je niet weet of het betreffende ziekenhuis dit heeft, vraag er dan eerst naar of dit kan.
Na het inbrengen van de infuusnaald wordt er een vloeistof ingespoten (Dormicum) die ervoor zorgt dat je in een lichte slaap valt. Het kan zijn dat je echt onder zeil gaat en niets van het hele gebeuren merkt, maar het kan ook zijn dat je je nog licht bewust bent van de dingen die met je gebeuren en lichte pijn voelt. Als het goed is herinner je je dit niet of nauwelijks na de ingreep of het onderzoek. Het slaapmiddel zorgt er namelijk ook voor dat het geheugen tijdelijk niet goed werkt.
De ingreep zelf valt heel erg mee.
Sterkte.
Wat is een roesje?
Wanneer de arts je heeft verteld dat je een roesje krijgt tijdens een medische ingreep of onderzoek, dan kun je je afvragen wat er gaat gebeuren. De behandelend arts of anesthesist hoort je dat goed uit te leggen. Maar soms wordt dit nagelaten of je zit zo met je hoofd bij de ingreep zelf en de overvloed aan informatie, dat je niet meer goed weet wat een roesje nou is. Een roesje wordt gegeven bij een lichte ingreep, of als ondersteuning bij een operatie met een plaatselijke verdoving of ruggenprik. Een roesje zorgt ervoor dat je in een licht gaat slapen, waardoor je het hele gebeuren niet geheel bewust meemaakt. Dit kan ervoor zorgen dat je de pijn en overlast van de behandeling niet of nauwelijks bemerkt. Een heup- of knie operatie bijvoorbeeld kan tegenwoordig regelmatig met een ruggenprik (plaatselijke verdoving) uitgevoerd worden. Je voelt dan niets van de operatie, maar wanneer de patiënt het eng vindt om de operatie volledig bewust mee te maken, kan het prettiger zijn de patiënt door middel van een roesje in een lichte slaap te brengen.
Wat gebeurt er wanneer je een roesje krijgt?
Als je een roesje krijgt dan wordt er eerst een infuusnaaldje ingebracht, meestal in de hand of arm. Bij kinderen wordt er in sommige ziekenhuizen een verdovende zalf op de handjes gesmeerd (zogenaamde Emla zalf), zodat zij de prik van de infuusnaald niet voelen. Wanneer je niet weet of het betreffende ziekenhuis dit heeft, vraag er dan eerst naar of dit kan.
Na het inbrengen van de infuusnaald wordt er een vloeistof ingespoten (Dormicum) die ervoor zorgt dat je in een lichte slaap valt. Het kan zijn dat je echt onder zeil gaat en niets van het hele gebeuren merkt, maar het kan ook zijn dat je je nog licht bewust bent van de dingen die met je gebeuren en lichte pijn voelt. Als het goed is herinner je je dit niet of nauwelijks na de ingreep of het onderzoek. Het slaapmiddel zorgt er namelijk ook voor dat het geheugen tijdelijk niet goed werkt.
De ingreep zelf valt heel erg mee.
Sterkte.
zondag 24 februari 2013 om 19:42
Het is voor iedereen verschillend. Ik heb verschillende keren een darmonderzoek gehad, zonder roesje. Het ligt er een beetje aan hoever ze de darm ingaan. De hele dikke darm vond ik heel erg pijnlijk, maar...... ik had dus geen roesje! Een gedeelte (laatste stuk) van de darm valt reuze mee. Wat erg helpt is om zo ontspannen mogelijk te gaan liggen en je eraan overgeven.

zondag 24 februari 2013 om 19:46
Het laxeren voor het onderzoek is vaak moeilijk, omdat het veel is en vies wat je moet drinken. Het onderzoek zelf viel mij reuze mee, en ik heb er al veel gehad.Ik krijg een infuus in m
n elleboog en daar spuit de dokter een pijnstiller en een slaapmiddel in. Ik viel meteen in slaap en werd wakker toen het gebeurt was. Ik had ook geen napijn. Dan ga je naar de dagopvang waar je wat te eten en te drinken krijgt en dan mag je weg naar huis.
n elleboog en daar spuit de dokter een pijnstiller en een slaapmiddel in. Ik viel meteen in slaap en werd wakker toen het gebeurt was. Ik had ook geen napijn. Dan ga je naar de dagopvang waar je wat te eten en te drinken krijgt en dan mag je weg naar huis.

zondag 24 februari 2013 om 19:49
En ik had idd bij de arts gevraagd om me helemaal weg te maken , omdat ik er niks van mee wou krijgen, maar nu hoor ik en lees ik dan je het toch af en toe wel mee krijgt.
Ik weet dat het verschil tussen een roesje en narcose is dat je bij een roesje niet beademd hoeft te worden en bij een narcos wel.
Maar mijn vraag is eigenlijk ben ik nou wel of niet helemaal weg??
Ik weet dat het verschil tussen een roesje en narcose is dat je bij een roesje niet beademd hoeft te worden en bij een narcos wel.
Maar mijn vraag is eigenlijk ben ik nou wel of niet helemaal weg??

zondag 24 februari 2013 om 19:50
quote:bordie2 schreef op 24 februari 2013 @ 19:44:
ik krijg idd een coloscopie en moet laxeren met colofort, 4 liter!!!!!
middags 2 liter volgende ochtend ook nog 2 keer een liter, en ik ben al zo'n fantastische drinker, uch!Is dat net zoiets als Cleanprep? Moet je 4 liter van een bepaald drankje drinken? Zo ja, vraag dan eens naar Picoprep. Dan moet je ook veel drinken, maar dan water.
ik krijg idd een coloscopie en moet laxeren met colofort, 4 liter!!!!!
middags 2 liter volgende ochtend ook nog 2 keer een liter, en ik ben al zo'n fantastische drinker, uch!Is dat net zoiets als Cleanprep? Moet je 4 liter van een bepaald drankje drinken? Zo ja, vraag dan eens naar Picoprep. Dan moet je ook veel drinken, maar dan water.
zondag 24 februari 2013 om 19:56
[quote]bordie2 schreef op 24 februari 2013 @ 19:49:
En ik had idd bij de arts gevraagd om me helemaal weg te maken , omdat ik er niks van mee wou krijgen, maar nu hoor ik en lees ik dan je het toch af en toe wel mee krijgt.
Maar mijn vraag is eigenlijk ben ik nou wel of niet helemaal weg??[/quote]
Lees je wel of ben je al in paniek? Ik was helemaal weg, niks van gemerkt.
Maar mijn vraag is eigenlijk ben ik nou wel of niet helemaal weg??[/quote]
Lees je wel of ben je al in paniek? Ik was helemaal weg, niks van gemerkt.

zondag 24 februari 2013 om 19:58
quote:bordie2 schreef op 24 februari 2013 @ 19:49:
Maar mijn vraag is eigenlijk ben ik nou wel of niet helemaal weg??Mijn moeder was bij. Ze had geen pijn, maar wel veel ongemak.
Maar mijn vraag is eigenlijk ben ik nou wel of niet helemaal weg??Mijn moeder was bij. Ze had geen pijn, maar wel veel ongemak.

zondag 24 februari 2013 om 20:01
Onlangs colonscopie gehad. Onderzoek zelf viel me mee, deed nauwelijks pijn. Ik heb ook een roesje gehad, maar wel (denk ik) veel meegekregen van het onderzoek. Maar ik voelde me relaxed, dus het was heel goed te doen. Het laxeren is het ergste...
Heel veel sterkte. Gewoon aan overgeven, dan is het zo gebeurd.
Heel veel sterkte. Gewoon aan overgeven, dan is het zo gebeurd.

zondag 24 februari 2013 om 20:02
quote:bordie2 schreef op 24 februari 2013 @ 19:58:
ja mmm ik lees wel ,maar een paar post erna is er iemand die het wel meekrijgt........De meeste mensen merken er helemaal niets van. Ga daar nou eens van uit. En áls je er iets van meekrijgt, staan er veel mensen om je heen die je bijstaan. De arts is geen beul en hij wil echt niet dat je pijn hebt.
ja mmm ik lees wel ,maar een paar post erna is er iemand die het wel meekrijgt........De meeste mensen merken er helemaal niets van. Ga daar nou eens van uit. En áls je er iets van meekrijgt, staan er veel mensen om je heen die je bijstaan. De arts is geen beul en hij wil echt niet dat je pijn hebt.
zondag 24 februari 2013 om 20:07
Ook ik heb onlangs een colonscopie gehad. Zag er ook vreselijk tegen op. Tip: eet 's avonds al zo min mogelijk, je moet het toch allemaal weer uitpoepen. Roesje was voor mij voor het eerst, tijdens het inbrengen van de scoop was ik onder zeil, toen hij teruggetrokken werd niet meer. Ik vond dat erg prettig want heb nu zelf gezien hoe schoon mijn darmen zijn. Ik kan oprecht zeggen dat ik geen pijn heb gehad!
leef, geniet en eet!
zondag 24 februari 2013 om 20:09
Heb het twee keer gehad. Laxeren viel mee maar ik hadeen soort roosvicee spul in een klein flesje en dat was best lekker. Alleen duurt het bij mij echt veel langer voordat het spul gaay werken, ongeacht wel spul.
Ik had beide keren geen roesje en dat was geen pretje. In een woord verschrikkelijk. Maar goed geen roesje en sterk spastische darmen incl lichte onsteking.
Ik had beide keren geen roesje en dat was geen pretje. In een woord verschrikkelijk. Maar goed geen roesje en sterk spastische darmen incl lichte onsteking.
Mijn zus heeft het pas geleden gehad, en vond de schaamte veel erger dan de ingreep an sich. Die vond ze eigenlijk helemaal niet indrukwekkend. Maar dat iedereen haar blote billen vanuit allerlei hoeken zag vond ze echt verschrikkelijk.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Het laxeren is het rottigst. Uiteindelijk komt het neer op verstand op 0 met het wegklokken en vochtig toiletpapier op de WC. Wat ik zelf erg prettig vond was dat ik een broodje had meegenomen naar het ziekenhuis, zodat ik direct na het onderzoek al wat te eten had. Ik zou tijdens het laxeren ook zeker wat bouillon drinken. Dan krijg je toch wat zout binnen zodat je je minder slap voelt.
zondag 24 februari 2013 om 20:10
Ik was helemaal weg. Ik werd pas weer echt wakker op de zaal toen er wat te eten en drinken voor me stond. Ik blijk wel gezegd te hebben dat ik geen suiker in mijn thee wilde maar kan me er niets meervan herinneren. Kan me wel wat vlagen herinneren maar geen pijn gehad. Thuis nog een paar uur geslapen.