Gezondheid alle pijlers

Darmspoeling, ervaringen

23-09-2012 16:40 97 berichten
_
Alle reacties Link kopieren
quote:SweetEscape schreef op 23 september 2012 @ 18:07:

Bedankt voor alle reacties!

Nee 3 dagen niet naar de toilet gaan is inderdaad ook niet zo heel erg gek, maar mijn vriend gaat iedere dag, daar ben ik wel eens jaloers op, haha!

Waarom ben je daar jaloers op? Vind je het idee dat je poep in je buik hebt vies? Het is echt heel normaal dat poep in je darmen hebt.

quote:Maar iedereen is natuurlijk anders. Ik ben overigens wel eens veel langer niet geweest, tijd geleden zelfs ruim een week niet, op het laatst moest ik zelfs steeds overgeven..bleek dus dat ik zo vol zat dat mn voedsel niet verder dan mn maag mn darmen in kon komen, daarom moest ik het weer uitspugen.

Dan heb je dus last van periodieke obstipatie, dat is iets anders dan PDS. Dan moet je gewoon kijken of je zakjes met vezels (movicolon ofzo) kunt krijgen van je arts en dan kun je als zo'n periode aanbreekt een week die zakjes gebruiken tot je ontlasting weer normaal is. Ik heb ze ook in het medicijnkastje liggen en gebruik ze tegenwoordig nog hoogstens één keer per jaar.

quote:Ik heb toen zakjes oplosbare vezels gekregen, veel glazen van gedronken, met veel pijn en moeite kon ik uiteindelijk weer een beetje naar de toilet. Ik dacht wel echt even dat ik uit elkaar zo exploderen, ik leek wel zwanger!

Ik weet hoe vervelend obstipatie kan zijn, maar jouw verhaal komt wel extreem dramatisch over. Misschien is het zo dat je je teveel focust op je buikklachten in plaats van op de oplossing van die klachten: luisteren naar je lichaam. Niet in paniek raken als je op het toilet zit en harde ontlasting hebt. Ja, dat kan pijn doen, maar als je het positief benadert: je darmen werken goed, want ze proberen de ontlasting naar buiten te krijgen, dan zul je merken dat je in plaats van een hekel aan je darmen, een veel meer symbiotische relatie met je darmen krijgt.

En excuses voor het zweverige taalgebruik, daar ben ik normaalgesproken helemaal niet van, maar voor mij heeft het echt geholpen om mijn darmen te gaan waarderen om wat ze allemaal doen: voedingsstoffen uit je voedsel halen, afvalstoffen afvoeren, vooral heel efficient werken. Je moet ze wel de gelegenheid geven om hun werk te kunnen doen (en dus geen agressieve middelen gebruiken, als dat niet echt nodig is).

Dit soort klachten kunnen bovendien ook gewoon een periode van je leven beslaan. Tegenwoordig heb ik er helemaal geen last meer van. Incidenteel nog diarree, maar ja, dat hoort bij het leven...
Occam's razor
Ik ben niet bang voor poep in mn buik hoor, het lijkt mij gewoon ook prettig om iedere dag te gaan, en geen dikke volle buik te hebben, zo bedoelde ik het meer.

Ik heb voor zover ik weet zeker wel een spastische darm, ik heb sinds mn 12e al klachten, dus ben al heel wat keer hiervoor naar de huisart geweest etc. Ik heb niet ''zo nu en dan'' eens obstipatie, er gaan weken voorbij dat ik iedere dag een paar keer in een kronkel lig van de kramp.

Ik weet dat je het niet verkeerd bedoelt allemaal, sorry als ik er dramatisch over doe, maar ik vind het natuurlijk ook fijn om hier mn ei even kwijt te kunnen (zoals wel meer mensen doen op fora)

Ik probeer zo min mogelijk onnatuurlijke troep in mn lichaam te stoppen voor mn darmen. Ik drink minimaal 3 liter water per dag, eet alleen desem brood, eet vaak gedrooge pruimen etc etc.
quote:SweetEscape schreef op 23 september 2012 @ 18:31:

Ik ben niet bang voor poep in mn buik hoor, het lijkt mij gewoon ook prettig om iedere dag te gaan, en geen dikke volle buik te hebben, zo bedoelde ik het meer.

Ik heb voor zover ik weet zeker wel een spastische darm, ik heb sinds mn 12e al klachten, dus ben al heel wat keer hiervoor naar de huisart geweest etc. Ik heb niet ''zo nu en dan'' eens obstipatie, er gaan weken voorbij dat ik iedere dag een paar keer in een kronkel lig van de kramp.

Ik weet dat je het niet verkeerd bedoelt allemaal, sorry als ik er dramatisch over doe, maar ik vind het natuurlijk ook fijn om hier mn ei even kwijt te kunnen (zoals wel meer mensen doen op fora)

Ik probeer zo min mogelijk onnatuurlijke troep in mn lichaam te stoppen voor mn darmen. Ik drink minimaal 3 liter water per dag, eet alleen desem brood, eet vaak gedrooge pruimen etc etc.

3 liter??? Dat is wel een beetje overdreven hoor... Als je niet oppast was je daarmee goede zouten uit je lichaam. Als je er al zo lang last van hebt, ben je vast wel eens bij een dietist geweest? Want desembrood komt mij niet echt bekend voor als goed zijnde voor de darmen. Volgens mij heeft uitsluitend volkorenbrood een positief effect op de darmen.

En ik neem aan dat is uitgesloten dat je geen lactose of glutenintolerantie hebt en dat er geen sprake is van een IBD (inflammatoire darmaandoening)?

Nouja, ik kan me ook wel voorstellen dat het drama is als je er zoveel last van hebt. Maar mij heeft het dus erg goed geholpen dat ik mijn darmen niet meer ging zien als zijnde dat ze het niet goed deden. Integendeel, ze doen het fantastisch, ik maakte me gewoon te veel druk om al die symptomen.
Occam's razor
Tegen kramp helpt tegendruk, dus op je buik gaan liggen of een kussen/stapeltje handdoeken op je buik drukken.

Desembrood zitten niet veel meer vezels in dan in witbrood, je moet echt volkoren brood hebben. Drie liter water is idd erg veel, 2 liter is zat.

Bij IBD hoort geen obstipatie dus die kans lijkt me heel erg klein.

Tuurlijk is het vervelend en wil je hier van je afschrijven. Hopelijk heb je wat aan onze adviezen en als je meer wil weten of je frustratie even kwijt wil kun je dat hier gerust laten weten.
Het is niet vanzelfsprekend dat iedere huisarts dezelfde informatie geeft over bepaalde aandoeningen. Zo had ik van mijn 12e tot 18e nooit gehoord van Duspatal (pillen die goed werken tegen kramp) tot ik van huisarts veranderde. Ik ga nu gewoon mijn bezoek aan de internist afwachten, en dan zien we weer verder. Ik was nu meer benieuwd naar ervaringen van dames die een darmspoeling hebben gehad (als die er zijn dan).
quote:sitha schreef op 23 september 2012 @ 17:22:

[...]

Ik dacht dat 't juist goed was voor je darmen om eens in de zoveel tijd jezelf eens helemaal schoon te spoelen. Ik doe dat eens per maand, en het voelt goed.het kan best goed voelen maar het is heel slecht. In je darmen zitten bacterieen die de spijsvertering helpen, en er zitten plooien en peristaltiek helpt de ontlasting in te dikken en naar beneden te duwen. Als je er een klysma doorheen gooit spoel je de bacterieen weg en maak je de plooien glad ook ga je tegengesteld aan de peristaltiek. je darmen maken zichzelf schoon, daar hoef jij niks voor te doen behalve dan vezels te eten en goed te drinken
Duspatal kan obstipatie veroorzaken. Het gaat de peristaltiek (kramp) van je darmen tegen. Ik zou er even mee stoppen.
Volgens mij TO is het voornaamste probleem dat jij allerlei ideeen hebt over ontlasting die gewoon niet kloppen.

- het lijkt je lekker om iedere dag te gaan?

- je bent jaloers omdat je vriend iedere dag gaat?

- je denkt dat als je iedere dag gaat je buik platter is?

iedereen heeft zijn eigen patroon, een dikke buik bij vrouwen heeft eerder te maken met vet en vochtophoping vanwege hormonen dan met ontlasting.
Jeetje, een half uur schreeuwen van de pijn op de wc? Dat klinkt wel heel erg. Ik ben zelf ook crohnpatient en kan vreselijke buikpijnen hebben, maar dit heb ik nog gehad. Darmspoelingen zijn echt ongezond. Gewoon normaal drinken (ook weer geen 3 liter), fruit groente etc. En probeer je te ontspannen op de wc. Neem een boekje mee oid en ga niet als een bezetene persen.
Ik heb al sinds ik klein ben pds. Er gaat geen dag voorbij zonder buikpijn.

Als kind hield ik mijn ontlasting altijd zolang mogenlijk op, want poepen deed pijn. Gevolg: harstikke verstopt noet normaal merr. Toen kreeg ik dus die darmspoeling. Wat een hell! Nooit meer.

Vanaf toen was ik zo bang dat ik het nog een keer moest dat ik liever pijn had bij het poepen. Durfde echt niet meer op te houden.

Nu neem ik heel soms, als ik echt een harde darm voel van de verstopping, een laxeertablet. Echt soms, 4x per jaar ofzo. Dit in overleg met de huisarts. Dit moet je nl niet te vaak doen, daar worden de darmen lui van waardoor de klachten juist erger worden.

Ik let goed op mijn voeding. Soms zondig ik, en ja dan wordt de buikpijn erger, maar dat weet ik dan van te voren.
quote:SweetEscape schreef op 23 september 2012 @ 18:07:

Bedankt voor alle reacties!

Nee 3 dagen niet naar de toilet gaan is inderdaad ook niet zo heel erg gek, maar mijn vriend gaat iedere dag, daar ben ik wel eens jaloers op, haha! Maar iedereen is natuurlijk anders. Ik ben overigens wel eens veel langer niet geweest, tijd geleden zelfs ruim een week niet, op het laatst moest ik zelfs steeds overgeven..bleek dus dat ik zo vol zat dat mn voedsel niet verder dan mn maag mn darmen in kon komen, daarom moest ik het weer uitspugen. Ik heb toen zakjes oplosbare vezels gekregen, veel glazen van gedronken, met veel pijn en moeite kon ik uiteindelijk weer een beetje naar de toilet. Ik dacht wel echt even dat ik uit elkaar zo exploderen, ik leek wel zwanger!Sorry hoor, maar dit is echt een raar verhaal, als er iets in je darmen blokkeert waardoor je zelfs moet braken (Ileus) dan heb je een serieus medisch probleem dat je niet verhelpt met wat vezels. Kijk maar even op:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ileus

Het ontstaat zeker niet door een week niet poepen. Er is ook geen logische verklaring dat jij van verstopping zou moeten overgeven, je darmen zijn bij elkaar een meter of 9, dan zouden al die meters vol voedsel moeten zitten waardoor jij moet braken en dat probleem is ineens opgelost zonder ziekenhuisopname? En dan is er geen internist die nader onderzoek doet? Raar verhaal, kan niet kloppen. het kan wel zijn dat jij dit denkt en daardoor kan je je ook heel beroerd voelen.
ik zou maar niet al teveel verwachten van die internist.
En je kan echt wel een dikke opgezette buik krijgen van ontlasting. Dat komt niet altijd door vet.

Ik heb het ook als ik erge last heb van verstopping. Dan lijkt ik wel zwanger aan 1 kant. Heel lelijk, maar niks aan te doen. Ik kan de darm dan ook echt goed voelen.

Maar zodra ik dan naar de wc kan ( ik wil graag masr het lukt niet altijd) is het minder/weg.
Dat van dat overgeven vind ik trouwens wel een raar iets. Lijkt mij niks met pds te maken te hebben.

En zoals meds al zei: je darmen zijn een meter of 9. Die zitten niet zomaar zo vol dat er niks meer in kan.
Het klinkt misschien als een raar verhaal Sabba, maar ik ben hier echt geen gebakken lucht aan het vertellen. Ik ben de avond voor ik steeds moest overgeven naar de huisarts gegaan, hij heeft aan mn buik gevoeld en zei dat mijn darmen helemaal vol zaten. Als iemand mij dit vertelt ga ik er niet zomaar vanuit dat het larie is?

Het is ongetwijfeld goed bedoelt, maar jij bent net als ik geen arts dus of ik iets kan verwachten bij de internist weet ik niet,.

Wat jij vertelt heb ik ook vak Italie meisje, meestal in de ene kant meer opgezet dan de ander, en kan ik inderdaad mn darm(?) voelen met mn handen.
Ik kan mij dat 'fijne' gevoel héél goed voorstellen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Blijft toch vreemd sweet. Want overgeven komt uit je maag en.heeft meestal niets met je darmen te maken.maar wel fijn dat het na die zakjes over ging.
Tsja hij zei letterlijk dat mn darmen te vol waren, er kon niets meer bij vanuit mn maag.

Waarom vond je de spoeling zo verschrikkelijk italie? Deed het veel pijn? Ik begrijp dat het vast niet prettig is. Deze meneer lijkt niet perse veel pijn te ervaren

http://www.youtube.com/watch?v=7mh50wUfdC4
Nee je darmen kunnen echt niet helemaal vol zitten. Je dunne darm blijft het naar je dikke darm verwerken. Daar wordt het opgeslagen en dikt het in. Je dikke darm is ongeveer een meter lang en je zou m qua volume kunnen opvullen met bakstenen.

Je komt nogal angstig voor dit probleem over. Misschien ben je gaan overgeven van de stress?
Dat filmpje is promotie voor een bedrijf dat darmspoelingen uitvoert. Ze gaan natuurlijk niet iemand laten zien die ligt te gillen van de pijn
Ja het deed echt pijn. Die slang erin. Vreselijk. Maar ik was ook nog maar 8 en heel bang. Dus dat hielp natuurlijk ook niet.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het door stress kwam, ik lag die avond zelfs al in bed bijna te slapen. Maarja het lichaam is een complex ding, wie zal zeggen wat de uiteindelijk oorzaak was. Een vriendin van me heeft afgelopen 3 weken in een detox oord in Thailand gezeten tijdens haar reis, en vertelde me dat ze 14(!!) keer in 2 weken een spoeling heeft gehad. Lijkt me erg veel, ik kan haar helaas steeds maar kort even online spreken, maarja zo blijkt dat iedereen er een ander idee over heeft (of het goed of slecht is..) Nogmaals bedankt voor alle reacties, het lijkt me duidelijk dat teveel gissen weinig zin heeft, en dat er mensen die er echt verstand van hebben er nu naar gaan kijken .
Ik heb colitis ulcerosa, maar ik heb ook nog nooit een half uur gillend van pijn op de wc gezeten. En ik heb een hoop shit gezien. Volgens mij zit er een groot deel gewoon tussen je oren als ik dit zo lees.
Succes sweet! En eerlijk gezegd denk ik niet dat het zo erg is als je dit 1x doet. Maar wel als je er een gewoonte van maakt. Dan worden de darmen lui.

Dus als jij het graag wil en je krijgt toestemming van de arts waarom niet. Maar ga niet zelf lopen knoeien.

En als die dingen nog steeds zo erg zijn ben je er na 1x wel klaar mee.
quote:SweetEscape schreef op 23 september 2012 @ 19:32:

Het klinkt misschien als een raar verhaal Sabba, maar ik ben hier echt geen gebakken lucht aan het vertellen. Ik ben de avond voor ik steeds moest overgeven naar de huisarts gegaan, hij heeft aan mn buik gevoeld en zei dat mijn darmen helemaal vol zaten. Als iemand mij dit vertelt ga ik er niet zomaar vanuit dat het larie is?

Het is ongetwijfeld goed bedoelt, maar jij bent net als ik geen arts dus of ik iets kan verwachten bij de internist weet ik niet,.

Wat jij vertelt heb ik ook vak Italie meisje, meestal in de ene kant meer opgezet dan de ander, en kan ik inderdaad mn darm(?) voelen met mn handen.iedereen kan z'n darm voelen tenzij je heel dik bent. ALs je over moet geven van een obstructie hoor je direct naar het ziekenhuis te gaan want dan heb je een levensgevaarlijke situatie, dus het zal bij jou allemaal nog wel mee zijn gevallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven