Gezondheid alle pijlers

De ongemakken van de overgang II

24-01-2023 09:37 1327 berichten
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.

Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar dan heb je eerst getest of je een oestrogeentekort hebt?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat vraag ik me ook af! Mijn huisarts adviseert een minipil (ze heeft het over twee opties), maar die hebben verschillende samenstellingen. Gewoon maar ‘proberen’ vind ik raar. Hoe weet je nou wat goed gaat helpen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie trouwens ook last van slechte nagels. Ik had een jaar geleden nog lange sterke nagels. Nu breken en splijten ze en komen er verticale lijnen op
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie schreef:
02-03-2023 11:35
Hebben jullie trouwens ook last van slechte nagels. Ik had een jaar geleden nog lange sterke nagels. Nu breken en splijten ze en komen er verticale lijnen op
Ja, dat heb ik ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
MarindaH schreef:
02-03-2023 11:00
Maar dan heb je eerst getest of je een oestrogeentekort hebt?
Dat hoeft niet en dat doen ze ook niet, hormoonlevels stuiteren met de dag alle kanten op en elke meting zal een momentopname zijn. Ik heb gezegd dat ik klachten heb, vermoed dat deze door de perimenopauze komen, en wil kijken of mijn klachten door hst (hormoonsubstitutietherapie) gaan verminderen. Als je ouder bent dan 40 zijn klachten (en dan bedoel ik dus de ecjt typische klachten zoals opvliegers, slecht slapen, laag libido, vaginale droogheid of atrofie, gewrichtspijnen, kort lontje, depressie, laag zelfbeeld, gewichtstoename etc.) op zichzelf al een indicatie voor hst. Veel huisartsen zijn slecht op de hoogte en de richtlijnen zijn onlangs veranderd, dus als je hst wil moet je het zelf voorstellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gryla schreef:
02-03-2023 11:12
Dat vraag ik me ook af! Mijn huisarts adviseert een minipil (ze heeft het over twee opties), maar die hebben verschillende samenstellingen. Gewoon maar ‘proberen’ vind ik raar. Hoe weet je nou wat goed gaat helpen?
Dat vind ik geen goed advies. Behalve als je nog anticonceptie nodig hebt? Zo nee, dan zou ik altijd gaan voor middelen via de huid (spray, gel of pleisters). Minder belasting op de lever en de risico’s zoals die wel bij orale middelen zijn die zijn er niet (verhoogd risico op trombose of gelijk aan oraal voor borstkanker).
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankje Aventura! Ik ga me verdiepen in de toedieningen via de huid en hst. Heb je tips voor een website of filmpjes?
Alle reacties Link kopieren Quote
Gryla schreef:
02-03-2023 14:43
Dankje Aventura! Ik ga me verdiepen in de toedieningen via de huid en hst. Heb je tips voor een website of filmpjes?
https://richtlijnendatabase.nl/gerelate ... %20HST.pdf
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben dus weer ongesteld. Weet niet of dat juist goed is. Ik ben dus 9 mnd na stoppen pil niet ongesteld geweest. Begin februari 3 weken lang ongesteld en toen een paar dagen alleen bij afvegen en nu weer maar dan echt ongesteld. Ik heb een afspraak gemaakt voor een consult bij care for woman om mijn hormonen te bespreken die helemaal ik de war zijn dus. Kijken wat hier uitkomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu 7 maanden niet meer ongesteld. Ik hoop zo dat het wegblijft! ( ben nu 50)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik bedenk me net dat ik ongesteld werd op mijn dertiende. Nu word ik dit jaar 54 en ben dus al 30 jaar ( met uitzondering van 2 zwangerschappen) elke maand ongesteld.
Ik ben er echt zo zat van!
Hebben jullie ook zoveel spierspanning in je lijf? Ik vraag me af of dit er ook bij hoort.
Heb nu al wel een kleine week echte opvliegers 's nacht. Gewoon bloedheet maar zweten dan weer niet.
Voel me ook erg kribbig vandaag bij tijd en wijle. Mijn menstruatie komt ( volgens schema) volgende week dinsdag. Misschien komt de kribbigheid daar vandaan.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hai, ik ga toch ook maar een balletje opgooien. Ik ben al een paar maanden een beetje depri en wijt het aan het weer/seizoen, hoewel ik dit niet van mezelf ken. Voorgaande jaren fietste ik zonder somberheid door de donkere dagen heen en ik ben nu gewoon echt al een tijdje somber, emotioneel, huil snel, ik ben gewoon verdrietig merk ik. Maar ook grommerig (inwendig) naar de buitenwereld. Ik wil het nog even kans geven of mijn stemming opklaart met de lente, want dan weet ik dat het waarschijnlijk voor het eerst in mijn leven aan het seizoen ligt. Maar vraag me af of jullie denken dat het misschien ook aan een afname van hormonen kan liggen? Ik word dit jaar 47. Mijn moeder had geen klachten. Of ze had het er nooit met me over. Dus dat heb ik altijd voor ogen gehouden dat ik er waarschijnlijk ook zonder klachten doorheen fiets. Maar moet wel echt zeggen dat mijn somberheid/verdrietigheid me best wel zwaar valt.

Omdat ik een hormonaal spiraaltje heb kan ik daar niks aan afmeten. Ik heb niet echt hele duidelijke hitte klachten. Kon afgelopen zomer erg goed tegen de hitte. Dat lijkt juist steeds beter te worden ipv minder. Vaginale droogheid heb ik ook (nog) niet maar wel hele droge ogen. Het wordt elk jaar erger. Mijn huid algemeen wordt ook een stuk droger en mijn haar wordt dunner. Die streepjes op de nagel herken ik. Ik heb komende maand een controle bezoek aan de gyn voor afwijkende pap 3A ofzo. Kijken of het dan weg is. Ik ben benieuwd of het herkenbaar is die stemming. Ik hoor jullie er nog niet echt over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
07-03-2023 19:47
Hai, ik ga toch ook maar een balletje opgooien. Ik ben al een paar maanden een beetje depri en wijt het aan het weer/seizoen, hoewel ik dit niet van mezelf ken. Voorgaande jaren fietste ik zonder somberheid door de donkere dagen heen en ik ben nu gewoon echt al een tijdje somber, emotioneel, huil snel, ik ben gewoon verdrietig merk ik. Maar ook grommerig (inwendig) naar de buitenwereld. Ik wil het nog even kans geven of mijn stemming opklaart met de lente, want dan weet ik dat het waarschijnlijk voor het eerst in mijn leven aan het seizoen ligt. Maar vraag me af of jullie denken dat het misschien ook aan een afname van hormonen kan liggen? Ik word dit jaar 47. Mijn moeder had geen klachten. Of ze had het er nooit met me over. Dus dat heb ik altijd voor ogen gehouden dat ik er waarschijnlijk ook zonder klachten doorheen fiets. Maar moet wel echt zeggen dat mijn somberheid/verdrietigheid me best wel zwaar valt.

Omdat ik een hormonaal spiraaltje heb kan ik daar niks aan afmeten. Ik heb niet echt hele duidelijke hitte klachten. Kon afgelopen zomer erg goed tegen de hitte. Dat lijkt juist steeds beter te worden ipv minder. Vaginale droogheid heb ik ook (nog) niet maar wel hele droge ogen. Het wordt elk jaar erger. Mijn huid algemeen wordt ook een stuk droger en mijn haar wordt dunner. Die streepjes op de nagel herken ik. Ik heb komende maand een controle bezoek aan de gyn voor afwijkende pap 3A ofzo. Kijken of het dan weg is. Ik ben benieuwd of het herkenbaar is die stemming. Ik hoor jullie er nog niet echt over.
Ja ik ben wel emotioneler aan het worden vooral als ik alleen ben komt de tranen snel.
Als ik in een boek lees of een serie kijk.
Momenteel kan ik al huilen bij GTST :cry:
Dit is niet wat ik gewend ben van mijzelf.
Ik moest vroeger thuis altijd om mijn moeder lachten en nu ben ik zelf net zo.

Die droge huid heb ik ook. Ik gebruik een oliescrub en dat helpt goed. Ik douche ook niet elke dag.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik meld me ook. Ben 46 en menstruaties beginnen te veranderen. De tijd ertussen wordt korter en de hevigheid wisselt enorm. Soms flinke stolsels, soms alleen licht bloedverlies. Ook droge huid en mijn nagels zijn ook brokkeliger.

Goed om te lezen wat er qua hormoontherapie mogelijk is. Ik vind het wel een gek idee hoor zo, de overgang. Maar ja, heb er wel de leeftijd voor natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie 54 minus 13 jaar is ruim 40 jaar ongesteld :cry: ik moet zeggen dat ik 9 mnd lang erg gelukkig was dat mijn menstruatie weg was en ik kan niet wachten tot ik helemaal menstruatievrij ben. Ik merk dat ik afgelopen 2 maanden ook meer chagrijnig ben en gewoon niet leuk ben. Heb vandaag last van opgeblazen buik voor het eerst na 2 mnd of zo. Lig nu in bed met een elektrische deken omdat het fijn voelt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Teunie schreef:
28-01-2023 17:23
Ik zit al zeker 4 a 5 jaar in de overgang. 1,5 jaar geleden opeens bloedverlies. Alles voelde als een menstruatie. Naar gynaecoloog. Onderzoeken gehad en gelukkig was alles goed. Hij hield het op een laatste menstruatie. Ik was hiervoor al 3 jaar menstruatie vrij. Nu heb ik sinds december weer bloedverlies. Dus na 1,5 jaar. Dit is heel weinig. In de urine zie ik geen bloed maar dat wil niet zeggen dat het er niet inzit natuurlijk. Al met al duurde dit een weekje. Het was wel zeg maar de periode dat ik ongesteld had moeten worden. Dus weer huisarts gebeld. Weer onderzoek gynaecoloog. Vaginale echo was goed. Uitslag uitstrijkje wacht ik nog op. Maar precies maand later sinds vorige week weer bloedverlies. Precies hetzelfde. Erg weinig. Alleen bij afvegen en iets in maandverband. Wel de menstruatie pijn in rug en buik. Is dit herkenbaar voor iemand?
Beetje late reactie, maar dit heb ik anderhalf jaar geleden ook precies zo gehad. Een paar weken daarna las ik ergens dat dit als bijwerking van de Janssen-vaccinatie gemeld werd. Ik denk dat dat bij mij ook het geval was. Daarna is het ook niet meer terug gekomen.
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren Quote
Meld. Lig weer wakker met een malend kutgevoel. Niks lukt me meer op werkgebied, sociale relaties etc.
Ben elke drie weken dramatisch heftig ongesteld.
Sinds augustus aan de femoston, hielp toen iets maar lijkt nu niks meer te doen.
Ben 49, en heb voornamelijk geestelijke klachten. Geen opvliegers. Wel moe, futloos en koude handen en voeten.
Maar vooral heel onzeker, ongeconcentreerd, snel geïrriteerd, niet meer kunnen nadenken.

Lukt me ook niet om op de verhalen van anderen te reageren nu, excuus, hopelijk lukt dat als ik wat langer meelees.
Werd getriggerd door iemand die het over de schildklier had.
Ik moet weer naar de huisarts maar word al van tevoren moedeloos door angsten dat ik niet serieus genomen word.
Nou ja, typische nachten-wakker-gedachtes dus
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sluit graag aan, vrees dat ik er ook aan begin. Ik kon de klok sinds mijn vroege tienertijd gelijk zetten op ochtend menstruatie en nu laatste maanden ineens geen ritme meer in, soms na 2 weken, soms 5 weken en dus denk ik dat ik in de overgang zit. Eigenlijk na de check op nieuwe topics en dit topic lezen, kwam die gedachte pas bij me op. Had er nog niet bij stil gestaan, maar bedenk me ineens dat ik sinds deze winter ineens ook soms nat van het zweet ben, of het heel warm (met bizar rode wangen) krijg alsof ik van binnenuit oververhit ben. Had er totaal nog niet eerder aan gedacht dat dat natuurlijk allemaal verschijnselen zijn!
Maar wat staat me nu te wachten? Vind het ineens heel belangrijk om me hierop in te lezen en tegelijkertijd wil ik dit nog niet of zoiets. Jeetje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
24-01-2023 10:56
Ik heb vreselijke buien gehad, dat ik alles niet meer zag zitten. Ik haatte de wereld en de wereld haatte mij, zoiets zeg maar. Via de huisarts heb ik een tijdje Femoston gehad en dat hielp wel even, maar toch niet echt goed. Totdat mijn schildklier nog eens goed bekeken werd, die werkte gewoon wat te langzaam. Niet dramatisch slecht, maar wel te langzaam. Ik ben gestopt met de Femoston en slik nu schildklierhormoon (Levothyroxine) en dat is een groot verschil. Ik voel me mentaal veeeeeel beter.

Moraal van dit verhaal: we zijn ook op een leeftijd dat veel vrouwen schildklierproblemen krijgen. Dus kijk daar ook naar. En ook een subklinische hypothyreoidie (dwz waarden zijn wel iets slechter maar nog niet in het gebied van een helemaal defecte schildklier) kan klachten geven.
Ik heb ook een trage schildklier, weet iemand of femoston daar invloed op kan hebben?
Ik slik het middel ongeveer twee jaar en onlangs is er een groot gezwel en de halve schildklier weggehaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Malen, rotgevoel, onzeker, initiatiefloos, minder sociaal, huilerig, last van het donkere weer en regen, droge ogen. Check -> ik heb het ook allemaal de afgelopen maanden. Ik was al nooit zo’n fan van de donkere tijden, maar dit jaar grrrr. Soms gewoon boos op de wereld om niets inderdaad.

Schildklier is keurig, al 2x getest. Soms zou ik willen dat er toch iets gevonden wordt, zodat ik er actief iets aan kan doen. Nu zijn het zulke vage klachten allemaal…

Oja, en ik ben al 4 kilo aangekomen afgelopen jaar en mijn huid wordt slap rond mijn buik :wtf:

Verder heb ik (nog) geen tips, wel fijn om te jullie mee te lezen.
gryla wijzigde dit bericht op 08-03-2023 22:03
Reden: Aanvulling
8.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou inderdaad fijn om te lezen dat ik er niet alleen in sta.
Ik heb vrijdag een afspraak bij de huisarts en wil dan heel graag dat mijn schildklierwaardes bekeken worden. Ook wil ik het over estradiol pleisters hebben, want die zouden fijner werken dan femoston?
Ik wil vooral benadrukken dat ik geen tijd heb om van alles af te wachten, ik wil gewoon dingen proberen. Ik ben een alleenstaande moeder, ik moet overeind blijven en functioneren, en nu gaat het bergaf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oe alles heel herkenbaar! Vraagje; doen jullie iets aan de droge ogen? En zo ja wat? Ik slik nu sinds kort duindoorncapsules maar merk nog niet echt verschil..
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ogen zijn niet droog, maar lijkt dat ik in de ver slecht zie. Ik ga nu vaker mijn bril opdoen. Mijn schildklier ook getest, kwam niks uit. Sinds gisteren menstruatie heel heftig. 2 keer doorgelekt deze nacht niet normaal de hoeveelheid. Gelukkig had ik een deken onder mij gedaan voor de zekerheid. Ik twijfel of ik toch naar de gynaecoloog moet of mijn afspraak voor morgen met care for wom. omdat ik niet weet of deze hoeveelheid wel normaal is....misschien bel ik straks de huisarts voor overleg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pozzebok schreef:
08-03-2023 23:24
Nou inderdaad fijn om te lezen dat ik er niet alleen in sta.
Ik heb vrijdag een afspraak bij de huisarts en wil dan heel graag dat mijn schildklierwaardes bekeken worden. Ook wil ik het over estradiol pleisters hebben, want die zouden fijner werken dan femoston?
Ik wil vooral benadrukken dat ik geen tijd heb om van alles af te wachten, ik wil gewoon dingen proberen. Ik ben een alleenstaande moeder, ik moet overeind blijven en functioneren, en nu gaat het bergaf.
:hug: van mij Pozzebok. Lijkt me extra moelijk om dan alleen te zijn.
Mijn partner is echt lief voor mij als het even niet lekker gaat meestal tenminste.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor de knuffel, Joppie

MamavanASYW, ik slik naproxen om de hoeveelheid bloed wat te verminderen, dat helpt wel.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven