Gezondheid alle pijlers

De ongemakken van de overgang II

24-01-2023 09:37 1643 berichten
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.

Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben sinds de zomer aan de hormoonpleisters en voelde me een stuk stabieler, geen opvliegers meer, etc. Nu opeens twee keer met precies een maand ertussen toch weer ongesteld geworden, dus dacht dat ik misschien maar een tijdje met die pleisters moest stoppen. Nou, dat heb ik geweten! Ben de afgelopen week weer super emotioneel, kan helemaal niets hebben zonder in huilen uit te barsten, ben continu vanalles kwijt, etc. Ga snel maar weer plakken - dan maar zo af en toe weer ongesteld!
Tahini schreef:
03-02-2023 14:45
Ik ben sinds de zomer aan de hormoonpleisters en voelde me een stuk stabieler, geen opvliegers meer, etc. Nu opeens twee keer met precies een maand ertussen toch weer ongesteld geworden, dus dacht dat ik misschien maar een tijdje met die pleisters moest stoppen. Nou, dat heb ik geweten! Ben de afgelopen week weer super emotioneel, kan helemaal niets hebben zonder in huilen uit te barsten, ben continu vanalles kwijt, etc. Ga snel maar weer plakken - dan maar zo af en toe weer ongesteld!
Erg hè? Ik weet het precies als ik een dag niks slik. Meteen vol in de opvliegers enz. Wel goed om af en toe uit te proberen, want voor hetzelfde geld ben je er doorheen.
Maria1905 schreef:
24-01-2023 09:43
Dank je! Tot nu toe meelezer hier.. hoe kom je bij de overgangsconsulent terecht? Ik menstrueer nu ongeveer een jaar niet meer. Wordt 54 dit jaar. Maar ik heb wel af en toe van die vreselijke buien. Ik ga dan uit mijn plaat tegen mijn man. Echt afschuwelijk. Het lijkt wel alsof dat nog steeds ‘cyclus-gerelateerd’ is. Herkent iemand dit? En wat kan ik ertegen doen?
Je kunt googelen op overgangsconsulente en een afspraak maken.
Kost iets van 85 euro. Je hebt er geen huisarts voor nodig om daar te komen.
Ze geven een advies voor wat je zou gaan kunnen gebruiken.
Met dit advies kun je naar de huisarts en met een beetje geluk krijg je voorgeschreven wat je geadviseerd werd.
Succes
Alle reacties Link kopieren Quote
Van mij zouden die pleisters wel zonder recept te koop mogen zijn. Nu moet je eerst weer iedereen overtuigen, in het toch al overbelaste huisartsensysteem.
Gewoon een lage dosis nemen, zou ik wel willen proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat fijn dat hier een topic over is! Ik ben 51jaar, had pcos, uiteindelijk zwanger geworden mbv hormooninjecties om eisprong te stimuleren. 2de zwangerschap kwam spontaan. Daarna ruim 20 jaar regelmatig ongesteld. Tot zover geen probleem.

Maar nu begint het te 'rommelen'.
Heb hartkloppingen, slaap slecht (hoewel het geen nachtzweten is waar ik wel eens over hoor), aantal keren binnen afgelopen maanden 'bacteriële vaginose', ook blaasontstekingen (had ik voorheen nooit), moe, en de afgelopen 3 a 4 weken 'vloei' ik raar. Soort van waterig bruinig afscheiding. (Niet heel veel, maar erg hinderlijk en genant) Het duurt lang. Dit beïnvloedt mijn seksleven negatief. Voel me onzeker en 'vies'.

Wanneer weet je zeker of dat door de overgang komt?
Wanneer ga je naar de dokter?
Weet een dokter er wel genoeg van?

3 mnd geleden heb ik een biopt gehad trouwens, nav pap2 uitslag, maar de uitslag hiervan was goed. Geen kanker.
Het begon er bij mij mee dat ik menstruaties ging overslaan. En daarna werd ik het ineens 2 of 3x achter elkaar. Alles wat frequent afwijkt qua menstruatie is wel een signaal lijkt mij. Jij kent je lijf het allerbeste: je kunt naar de huisarts gaan maar die kan maar weinig doen verder. Je zou mogelijk in de (pré)- overgang kunnen zitten, maar wat wil jij? Dat er iets aan alle klachten gedaan wordt? Zoals je hier kunt lezen zeggen de meeste huisartsen: hoort erbij. En dan kun je naar huis. Of je gaat naar een overgangskliniek/ consulent. Iedereen moet hierin een eigen weg vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hmm, ja...
Het liefst was ik meteen 'door' deze hele fase heen. Dat ik aandring op een baarmoederverwijdering ofzo. Eierstokken laten zitten. Dus niet hormonaal klachtenvrij, maar wel dat de onzekerheid mbt wel of niet 'vloeien' weg is. Geen baarmoeder, geen kans op ongewenste bloedingen of afscheiding.
Maar denk niet dat ze dat (om die reden) doen...
Alle reacties Link kopieren Quote
elninjaa schreef:
28-01-2023 22:40
Het hoort erbij is echt gelul. Aan je klachten is gewoon wat te doen. Ga terug, som je klachten op, dik je opvliegers wat aan (omdat in de richtlijnen nu vooral deze klachten als indicatie voor hrt gelden). Geef aan dat je bio-identieke hormonen wilt proberen, als je dat er niet bij zegt komen sommige artsen met een pil aanzetten. In pillen zitten hogere concentraties hormonen en ze zijn bovendien (deels) synthetisch. Vraag om bio-identieke middelen die je via de huid toedient (spray, gel of pleister). Deze geven, in tegenstelling tot pillen, geen verhoogd risico op borstkanker en trombose. Google even op ‘praktische handleiding hormoonsuppletie’ , printen een meenemen. Heb ik ook gedaan. Mijn huisarts wilde gelijk een kopie en verleende meteen meewerking (nadat ik eerder door wen mannelijke collega werd weggestuurd). Succes!
Ik ben weer bijgelezen. Dank je wel voor deze info. Afspraak met de huisarts is gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel interessant en fijn om al jullie ervaringen te lezen; voel ik me wat minder alleen. Ik lees al een tijdje mee. Ik ben half de veertig. Sinds 2 jaar heb ik heel warme nachten (geen opvliegers met pieken, maar úren warm), daardoor ben ik vaak wakker, overdag emotionele buien, extreme onzekerheid, hartkloppingen. Bloedprikken op schildklier heeft al 3x niets uitgewezen.

Mijn menstruatie is redelijk regelmatig maar bijna niets: max 2 dagen een klein beetje bruin als ik afveeg. Ik heb nooit veel menstruatie gehad en ben na 15 jaar nu zonder spiraal (was gewoon tijd om er uit te halen). Tijdens spiralen totaal geen menstruatie.

Mijn huisarts adviseert nu de minipil te proberen om mijn hormonen te nivelleren: Yaz of Zoely (met lichaamseigen oestrogeen). Ze weet niet of het bij mij helpt, ze heeft wel veel goede ervaringen. Ik lees hierboven van jullie al veel goede ervaringen met hormonen, maar wie heeft specifiek deze minipillen? En hoe snel ervaar je verbetering? Ik heb niet zo’n zin in maanden proberen, ben liefst snel van mijn klachten af (sja, wie niet…)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook geen echte opvliegers ( tenminste denk ik) maar ook heel warme momenten. Ik heb ze vooral tijdens de eisprong en vlak voor mijn menstruatie. Wat ik ook momenteel veel doe is heel heftig dromen
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie ook zo'n raar gevoel vlak voor een opvlieger? Een soort 'schok' op de borst alsof je lichaam zich schrap zet? Ik word
's nachts ook wakker voor ik een opvlieger krijg.
Momenteel heb ik ze heel vaak. Het waren eerst meer hele warme momenten maar nu toch echte opvliegers. Ik weet ook niet hoe het uit te leggen maar ze voelen anders en komen ook steeds vaker.
Net in mijn agenda gekeken en waarschijnlijk heb ik rond deze dagen mijn eisprong :@@:
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Nee, dat herken ik niet. Ik heb nu geen opvliegers meer, maar bij mij brak het zweet me ineens enorm uit en die hitte kon ik niet meer kwijt. Ik had ze 's nachts doorlopend voor mijn gevoel, en sliep dus ook amper door die hitte.

Wat jij beschrijft klinkt rot zeg. Gebruik je er iets tegen? Bij mij zijn alle klachten helemaal verdwenen na jaren aanmodderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffieverkeerd schreef:
01-03-2023 11:18
Nee, dat herken ik niet. Ik heb nu geen opvliegers meer, maar bij mij brak het zweet me ineens enorm uit en die hitte kon ik niet meer kwijt. Ik had ze 's nachts doorlopend voor mijn gevoel, en sliep dus ook amper door die hitte.

Wat jij beschrijft klinkt rot zeg. Gebruik je er iets tegen? Bij mij zijn alle klachten helemaal verdwenen na jaren aanmodderen.
Nee ik gebruik er niks voor.
Ik slaap meestal heel erg goed. Wordt dus alleen wakker van de opvliegers of als ik moet plassen en slaap gelijk weer in.
Ik zweet dan weer niet maar word wel gloeiend warm gooi het dekbed af en als ik afgekoeld ben slaap ik lekker verder. Mijn menstruaties zijn ook nog vrij regelmatig en worden de meeste keren ook minder heftig heb ik het idee. Zo gauw ik slecht ga slapen ben ik wel van plan om naar de huisarts te gaan. Als ik slecht slaap ben ik niet te genieten weet ik van mij zelf.
Overdag heb ik ook opvliegers en vooral heel erg warme handen.

Hoe waren/ zijn jullie zomers met opvliegers?
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Gelukkig lijdt je slaap er dus niet echt onder.

De zomer van vorig jaar was hel. Ik ben toen ook begonnen met Femoston en dat voelde als een redding. Ik vond het niet te doen en heb serieus de dagen / de zomer vervloekt. Terwijl ik er normaliter energie van krijg. Ik kon nergens ontsnappen aan de hitte, liep ook niet in mijn normale zomerkleding. Ik deed alsof het er niet was, zo erg.

Hoe is jouw ervaring, of gaat dit de eerste worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffieverkeerd schreef:
01-03-2023 11:31
Gelukkig lijdt je slaap er dus niet echt onder.

De zomer van vorig jaar was hel. Ik ben toen ook begonnen met Femoston en dat voelde als een redding. Ik vond het niet te doen en heb serieus de dagen / de zomer vervloekt. Terwijl ik er normaliter energie van krijg. Ik kon nergens ontsnappen aan de hitte, liep ook niet in mijn normale zomerkleding. Ik deed alsof het er niet was, zo erg.

Hoe is jouw ervaring, of gaat dit de eerste worden?
Des te ouder ik wordt des te meer wil ik aan de hitte ontsnappen 😂 Ik ben zoveel mogelijk binnen en dat helpt mij enorm.
Op de minder warme dagen ga ik dan buiten dingen ondernemen
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Slim. Maar je ontkomt er (soms) niet aan om ook op hete dagen naar buiten te moeten. Werk, of afspraken. Ik werd al ziek als ik een klein stukje moest reizen, niet te doen dus.
Ik heb gisteren waarschijnlijk een spotting gehad. Er zat wat oud bloed op het toiletpapier dus ik dacht eerst dat het in mijn urine zat. Gelijk vol in de stress omdat een familielid blaaskanker heeft. Inmiddels merk ik dat het toch vaginaal is, meer wat afscheiding die ook tussen de toiletbezoeken door blijft komen. Heel minimaal, maar ik slik al decennia de pil en ik ken dit niet. Mijn gewone menstruatie stelt al jaren niks meer voor.

Ik heb in paniek de huisarts gebeld en die zei dat dit richting de overgang kon gaan gebeuren. Ik ben 42 maar lijk ouder, was ook al voor mijn tiende ongesteld dus misschien is het op. Ik ben de laatste jaren sowieso angstiger.

And so it begins …
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaascracker schreef:
01-03-2023 14:07
Ik heb gisteren waarschijnlijk een spotting gehad. Er zat wat oud bloed op het toiletpapier dus ik dacht eerst dat het in mijn urine zat. Gelijk vol in de stress omdat een familielid blaaskanker heeft. Inmiddels merk ik dat het toch vaginaal is, meer wat afscheiding die ook tussen de toiletbezoeken door blijft komen. Heel minimaal, maar ik slik al decennia de pil en ik ken dit niet. Mijn gewone menstruatie stelt al jaren niks meer voor.

Ik heb in paniek de huisarts gebeld en die zei dat dit richting de overgang kon gaan gebeuren. Ik ben 42 maar lijk ouder, was ook al voor mijn tiende ongesteld dus misschien is het op. Ik ben de laatste jaren sowieso angstiger.

And so it begins …
Heb ik ook regelmatig soms echt één drup helder bloed maar ook oud bloed. Ik heb het meestal rond de eisprong. Angstiger ben ik ook de laatste jaren. Dat zou kunnen samenvallen met de overgang. Een vriendin van mij was ook al rond jou leeftijd in de overgang. Die is net zo oud als ik en vrijwel geen klachten meer. Ik ben net een begonnen een paar jaar geleden ( denk ik)
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Joppie schreef:
01-03-2023 15:27
Heb ik ook regelmatig soms echt één drup helder bloed maar ook oud bloed. Ik heb het meestal rond de eisprong. Angstiger ben ik ook de laatste jaren. Dat zou kunnen samenvallen met de overgang. Een vriendin van mij was ook al rond jou leeftijd in de overgang. Die is net zo oud als ik en vrijwel geen klachten meer. Ik ben net een begonnen een paar jaar geleden ( denk ik)
Het is zo wazig vind ik. Ik dacht echt, ze nemen bloed af en ze weten of het zover is. Maar nee: stop maar met de pil, dan merk je het vanzelf. Durf ik niet!

Lastig dat die angsten parallel lopen aan vage klachten die je heel fatalistisch kunt interpreteren
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaascracker schreef:
01-03-2023 15:42
Het is zo wazig vind ik. Ik dacht echt, ze nemen bloed af en ze weten of het zover is. Maar nee: stop maar met de pil, dan merk je het vanzelf. Durf ik niet!

Lastig dat die angsten parallel lopen aan vage klachten die je heel fatalistisch kunt interpreteren
Ik ben al sinds mijn dertigste niet meer aan de anticonceptiepil en ik vind het ook wazig hoor. Er gebeurt gewoon veel in je lijf en eigenlijk maak je een soort omgekeerde puberteit mee met ook dezelfde onzekerheden. Tenminste zo ervaar ik het.
O jeugdpuistjes komen hier ook weer een beetje terug :cry:
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil hier ook mijn verhaal kwijt en hoop op herkenning. Vorig jaar gestopt met de pil ivm een sinus trombose, heftige tijd was het. Ik was 45 jr. Daarna last van opvliegers vermoed ik. Bijvoorbeeld in de nacht zo heet dat jw dekbed weggooit en bij afkoelen weer slapen en vaak opgeblazen buik. Al die tijd niet ongesteld geweest. Bij de huisarts bloedonderzoek laten doen voor overgang of schildklier. Allebei niet. Begin februari ongesteld geworden en dit bijna 3 weken lang. Huisarts gesproken, die wil mij naar de gynaecoloog doorsturen, maar ik heb voorgesteld om nog 1 menstruatie af te wachten om te kijken of deze normaal is. Nu soms spotting en wil vragen of iemand het herkent en of ik toch eerder naar de gynaecoloog moet of afwachten 1 mnd of zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
mamavanASYW schreef:
02-03-2023 06:40


Als je huisarts het verstandig vindt je naar een gynaecoloog door te verwijzen zou ik het doen. Je wilt nog één menstruatie afwachten maar je weet natuurlijk niet hoelang het duurt voor die komt
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is wel waar Joppie. Het kan inderdaad weer maanden duren. Oh ja vergeten te melden dat ik begin vorig jaar een bevolkingsonderzoek baarmoederkanker heb laten doen en die was oke. Daarom mijn twijfel. Ik kijk het nog ff aan en dan toch afspraak maken voor de zekerheid. Ik zie enorm tegenop omdat ik een heel traject achterde rug heb ivm trombose.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn, een nieuw topic! Was het al een tijdje kwijt.

Ik heb via de huisarts een verwijzing naar de overgangsconsulent in het ziekenhuis geregeld, wachtlijst van een half jaar. Alleen nu probeer ik de vergoeding uit te zoeken. Ik heb een 50+ aanvullende verzekering bij CZ, die vergoeden dat, maar of die ene in het ziekenhuis erbij zit...
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is echt niet nodig om opvliegers of andere klachten te accepteren. Ik ben net 45 geworden en smeer elke ochtend 2 pompjes oestrogel (op recept via huisarts). Ik slaap weer, geen opvliegers of hartkloppingen meer, en als leuke bijkomstigheid is mijn jaar voller, heb ik geen jeukende hoofdhuid meer, zijn mijn vagina en ogen minder droog en hen ik minder pijn en stijfheid in mijn gewrichten (stiekem allemaal klachten die ik ook had, en die een regelrecht gevolg zijn van oestrogeentekorten).

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven