Gezondheid alle pijlers

De patiënt liegt altijd

23-02-2011 12:03 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie de ziekenhuisserie House wel eens kijkt, weet dat House er altijd vanuit gaat dat de patiënt liegt: "Everybody lies".

Ik vraag me af of gewone dokters daar ook vanuit gaan.

Dit is de situatie: mijn schoonvader drinkt teveel (minimaal een fles wijn per dag, vermoedelijk meer). Daar hebben we hem regelmatig op aangesproken, maar hij steekt zijn kop in het zand.

Nu heeft hij last van allerlei vage klachten waarvoor hij nu bij een internist loopt. Er worden allemaal onderzoeken gedaan. Een voorlopige conclusie is er al wel: zijn lever is vergroot. Dat kan (volgens google) op alcoholmisbruik wijzen, maar ook andere oorzaken hebben.

Nu heeft hij tegen zijn internist beweerd dat hij 'normaal' drinkt. Gelooft zo'n arts dat meteen? Of weet die wel beter en gaat hij in zo'n geval er gewoon vanuit dat de patiënt liegt?

Ik vraag me namelijk af of ik het ziekenhuis moet bellen om gewoon te zeggen dat dit het geval is. Alcoholisme heeft natuurlijk invloed op de behandeling en het vervolg van de ziekte. Of kan ik erop vertrouwen dat die internist ook niet gek is?
Ik denk dat je je daar niet mee moet bemoeien. Als zijn problemen daadwerkelijk aan de alcohol te wijten zijn, dan ziet een internist dat ook wel.
Ik denk (hoop!) dat een arts daar wel op anticipeert ja. Alcoholmisbruik is zo'n taboe. En je schoonvader zegt wel tegen jullie dat hij tegen zijn internist heeft beweerd dat hij 'normaal' drinkt. Was je daar bij? Misschien heeft hij het wel gewoon toegegeven, dat hij graag en vaak diep in het glaasje kijkt.

Ohja, enne, niet alle artsen zijn zoals Dr House, maar dat weet je toch hè?
Zelfs uit het bloed kunnen ze concluderen hoeveel je drinkt. Daarnaast zal men wel weten dat een alcoholist altijd een paar hoeveelheden minder opgeeft dan in werkelijkheid.
Is de verantwoording van de patiënt al denk ik dat een arts die goed opgeleid wel een goede inschatting kan maken. En levers liegen niet he.
Hier een interne zuster!

Newsflash de internist is niet gek!
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Niet mee bemoeien. Vaak kan zo'n arts wel door een verhaal heen prikken. En ik weet zeker dat een arts er niet standaard vanuit gaat dat een patiënt liegt. Maar hij zal wel bedacht zijn op bepaalde oorzaken bij bepaalde klachten waar mensen over kunnen zwijgen. Omdat er last is van schaamte of kop in het zand praktijken.
House is een serie he. En dat berust niet op de waarheid. En internisten zijn niet achterlijk!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik heb zelf een erfelijk verhoogde enzymwaarde in mijn lever.

Deze verhoging zie je ook bij alcoholisten.

Ik heb me toch regelmatig stevig moeten verantwoorden, en werd bijna niet geloofd. Terwijl ik geen enkele druppel drink...

Ik ben ooit eens via de SEH binnen gebracht om iets heel anders en er kwam iemand speciaal naar me toe om te praten over mijn alcoholisme. Pardon?
Ze kunnen dacht ik niet zomaar uit bloed concluderen dat je veel drinkt. Maar zo'n arts neemt het totaalplaatje, het hele verhaal/medische voorgeschiedenis en daar trekt hij z'n conclusies uit. Artsen weten dat 'normaal' drinken soms niet zo normaal is en een goede arts zal dit uitvragen.

- Drinkt u twee glazen per dag?

x Ja inderdaad twee glazen

- Maar zijn het er ook wel eens vier?

x Ja soms ook wel vier jaja.

- En is het wel eens een hele fles?

x Ja soms wel een fles

- En is dat dan één keer per week, of twee keer, of elke dag?

etc. op die manier dus de waarheid 'ontfutselen'. Ik denk niet dat elke arts dat doet, sommige zullen sneller hun conclusies trekken.
Ik denk dat een huisarts niet meteen denkt die liegt maar dat ze op een gegeven moment er wel doorheen prikken. En misschien heeft de huisarts/internist het al aangegeven maar verteld hij dat niet aan jullie om wat voor reden dan ook. Ik bedoel je was er waarschijnlijk niet bij toen hij naar de huisarts/internist ging.
Zo'n internist weet echt wel de link te leggen tuusen 'normaal' alcoholgebruik (ahum) en die vergroote lever.

Natuurlijk wordt een patiënt wel geloofd als hij zijn verhaal vertelt, maar een internist zal echt niet denken 'die meneer vertelt dat hij normaal drinkt dus het kan niet zo zijn dat hij toch meer gedronken heeft'.
quote:Elmira schreef op 23 februari 2011 @ 12:11:

Ze kunnen niet uit bloed concluderen dat je veel drinkt.Wel waar. Dat is de reden dat als je rijbewijs is afgenomen je na een paar maanden je bloed nog eens moet laten testen om hem terug te krijgen.
quote:campari schreef op 23 februari 2011 @ 12:18:

[...]

Wel waar. Dat is de reden dat als je rijbewijs is afgenomen je na een paar maanden je bloed nog eens moet laten testen om hem terug te krijgen.

Vandaar dat ik had geschreven, niet 'zomaar' en zeker niet omdat je denkt dat patiënt liegt! Patiënt moet het namelijk wel eens zijn met de onderzoeken die je doet.

Hoe dat met het rijbewijs zit weet ik niet, want volgens mij mag je als alcoholist best autorijden, als je maar niet onder invloed bent als je in de auto stapt (bv als je elke avond een fles wijn wegdrinkt mag je best 's middags de kinderen van school halen).
quote:MereldeMus schreef op 23 februari 2011 @ 12:08:

Hier een interne zuster!

Newsflash de internist is niet gek!

Fijn dat er zo snel zoveel reacties zijn. En dat de internist ook niet op zijn achterhoofd is gevallen.

Mijn man heeft speciaal gevraagd wat hij over het drinken had gezegd. Schoonvader heeft aan de internist vertelt dat hij beter een of twee dagen in de week niet zou moeten drinken, maar dat dat niet lukt. Een flinke bagatellisering dus.

Volgens hem zei de internist toen: "Dat is bij meer mensen zo."

Natuurlijk weet ik dat het er in het echte ziekenhuis niet zoals bij House aan toe gaat (gelukkig maar).

Het is gewoon een geruststelling voor mij dat de internist alcoholmisbruik in het verhaal meeneemt. En dat ik me daar niet als een tuthola mee hoef te bemoeien.
@Elmira, ik schreef als je rijbewijs is afgenomen.
Maar dan heeft je schoonvader toch 'gewoon' aan de internist verteld dat hij elke dag drinkt? Lijkt mij dat de internist hem wel doorheeft hoor. Zeker als hij zegt dat hij minder zou moeten drinken!
Als een lever eenmaal vergroot is (misschien door alchol misbruik 10 jaar gelden) komt dat dan ooit nog goed, als je later toch een beter en gezonder leven bent gaan lijden? Of blijf je altijd een vergrote lever hebben?

Zelfde voordat verhoogde enzym, blijft dat altijd bij je, ookal heb je je leven gebeterd? Weet iemand dat?
Wat ik me ook afvraag. Mocht hij echt een leverziekte hebben, krijgt hij dan een hele uitgebreide preek over alcohol en de waarschuwing dat hij nooit meer mag drinken? Met daarbij een verwijzing voor therapie of steun bij stoppen?

Dat hoop ik namelijk. Het is een aardige man en we willen hem hier nog wat langer houden. Ik denk dat alleen een arts tot hem kan doordringen.
Als leververvetting door alcohol de oorzaak is en je haalt de oorzaak weg, zou de lever weer moeten kunnen genezen.
quote:tijgerprint schreef op 23 februari 2011 @ 12:30:

Wat ik me ook afvraag. Mocht hij echt een leverziekte hebben, krijgt hij dan een hele uitgebreide preek over alcohol en de waarschuwing dat hij nooit meer mag drinken? Met daarbij een verwijzing voor therapie of steun bij stoppen?

Ze zullen de oorzaak zeker aan hem meegeven maar je hoeft van de internist geen therapie te verwachten

Als hij geschrokken is van de uitslag dan kan hij via de huisarts naar een juiste therapie zoeken. Maar hij moet willen.
Een arts neemt bij afwijkende bevindingen zoals die jij noemt altijd in overweging mee dat iemand meer alcohol kan gebruiken dan goed voor hem is.

Standaard geeft een arts advies mee in de richting van een gezonde levensstijl: niet roken, voldoende bewegen, geen overmatig alcoholgebruik... dat werk.

Wanneer de arts o.b.v. onderzoek niet anders kan constateren dat er sprake is van alcoholmisbruik, dan kan hij daar over praten met de patiënt. Hij kan zelfs aangeven dat alcoholgebruik uit den boze is of in een volgende stap therapie aanraden om ermee te stoppen.

Maar uiteindelijk beslist de patiënt zelf of hij of zij het alcoholgebruik zal matigen of stoppen.
quote:campari schreef op 23 februari 2011 @ 12:18:

[...]

Wel waar. Dat is de reden dat als je rijbewijs is afgenomen je na een paar maanden je bloed nog eens moet laten testen om hem terug te krijgen.

Sorry Campari, maar dat kunnen 'ze' niet. Hoe het zit met het afnemen en terugkrijgen van rijbewijzen weet ik niet, maar of je teveel gedronken hebt kan alleen op dát moment in je bloed worden bepaald.

Wél is het zo dat bij chronisch alcoholgebruik je lever beschadigd raakt, waardoor er inderdaad verhoogde leverenzymen in je bloed gevonden worden. Dát effect is iets langer te meten. Die verhoogde leverenzymen heb je echter niet alleen bij alcoholgebruik, maar ook bij bepaalde medicijnen of 'aangeboren', zoals iemand hierboven schreef. Het kan zelfs gebeuren bij een flinke stomp op je lever. Nogal aspecifiek dus. Nou zijn dokters wel zo 'afgesteld' dat ze als ze verhoogde leverwaarden vinden éérst denken aan alcohol, en pas veel later aan een aangeboren enzymverhoging. (Zoals Isabon ook gemerkt heeft .) Gewoon omdat het eerste vaker voorkomt.

@TO: Ik heb tijdens mijn opleiding (tot arts) ooit eens geleerd dat je de hoeveelheid alcohol die een patiënt opgeeft, makkelijk met drie kan vermenigvuldigen om bij de waarheid te komen. De hoeveelheid harddrugs moest je dan door drie delen (blijkbaar geven verslaafden meer op dan ze echt gebruiken in de hoop meer methadon te krijgen). Dat vind ik wel érg kort door de bocht, maar natuurlijk heeft de internist van je schoonvader echt wel een beetje gezonde achterdocht.
quote:campari schreef op 23 februari 2011 @ 12:33:

Ze zullen de oorzaak zeker aan hem meegeven maar je hoeft van de internist geen therapie te verwachten.

Weet je dat zeker? Ik snap dat de internist geen therapeut is. Maar een doorverwijzing zou toch logisch zijn. Stoppen met drinken is noodzakelijk voor genezing.

Het lijkt me dat hij/zij (vrouwen zijn ook internisten) daar toch wel tips voor kan geven?

Als je longkanker hebt, krijg je dan ook geen advies over stoppen met roken?
quote:isabon schreef op 23 februari 2011 @ 12:10:

Ik heb zelf een erfelijk verhoogde enzymwaarde in mijn lever.

Deze verhoging zie je ook bij alcoholisten.

Ik heb me toch regelmatig stevig moeten verantwoorden, en werd bijna niet geloofd. Terwijl ik geen enkele druppel drink...

Ik ben ooit eens via de SEH binnen gebracht om iets heel anders en er kwam iemand speciaal naar me toe om te praten over mijn alcoholisme. Pardon?

Isabon, jij bent de uitzondering op de regel.

99 van de honderd gevallen kun aan het bloed zien dat de patient echt structureel teveel drinkt. Trouwens niet alleen aan het bloed, maar ook door het observeren van voorkomen, uiterlijke kenmerken en hoe het verhaal (anamnese) in elkaar zit.

Ik heb er vertrouwen in dat een kundige internist haar schoonvader zo door de mand laat vallen.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven