Gezondheid alle pijlers

De patiënt liegt altijd

23-02-2011 12:03 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie de ziekenhuisserie House wel eens kijkt, weet dat House er altijd vanuit gaat dat de patiënt liegt: "Everybody lies".

Ik vraag me af of gewone dokters daar ook vanuit gaan.

Dit is de situatie: mijn schoonvader drinkt teveel (minimaal een fles wijn per dag, vermoedelijk meer). Daar hebben we hem regelmatig op aangesproken, maar hij steekt zijn kop in het zand.

Nu heeft hij last van allerlei vage klachten waarvoor hij nu bij een internist loopt. Er worden allemaal onderzoeken gedaan. Een voorlopige conclusie is er al wel: zijn lever is vergroot. Dat kan (volgens google) op alcoholmisbruik wijzen, maar ook andere oorzaken hebben.

Nu heeft hij tegen zijn internist beweerd dat hij 'normaal' drinkt. Gelooft zo'n arts dat meteen? Of weet die wel beter en gaat hij in zo'n geval er gewoon vanuit dat de patiënt liegt?

Ik vraag me namelijk af of ik het ziekenhuis moet bellen om gewoon te zeggen dat dit het geval is. Alcoholisme heeft natuurlijk invloed op de behandeling en het vervolg van de ziekte. Of kan ik erop vertrouwen dat die internist ook niet gek is?
Waarom zou je de arts niet bellen?

'Dag dokter. Ik maak me zorgen om mijn schoonvader, omdat hij teveel drinkt. Dit vertel ik u uiteraard in vertrouwen en ik hoop dat u niet aan mijn schoonvader vertelt dat u dit van mij heeft. Zou u nog eens extra zijn alcoholgebruik kunnen uitvragen? Hij heeft volgens mij echt hulp nodig'

Dan wordt jij verder niet op de hoogte gehouden, want dat mag niet, maar die arts kan dan zelf beslissen wat hij/zij er mee doet.
Occam's razor
Tijgerprint, artsen kijken altijd naar een aantal dingen (anamnese, wat Elmira al zegt), bloeduitslagen, misschien een echo van de lever, kans op infectieziekte (hepatitis), zo vragen ze door. En op alcoholgebruik wordt zeker doorgevraagd bij een vergrote lever, dat ziet een internist wel vaker.
quote:tijgerprint schreef op 23 februari 2011 @ 12:37:

[...]

Weet je dat zeker? Ik snap dat de internist geen therapeut is. Maar een doorverwijzing zou toch logisch zijn. Stoppen met drinken is noodzakelijk voor genezing.

Het lijkt me dat hij/zij (vrouwen zijn ook internisten) daar toch wel tips voor kan geven?

Nope. Mijn vriend moest onlangs bij een MLD-arts zijn voor vervelende terugkerende klachten. Hij is behandeld, en je zou verwachten dat de arts advies mee zou geven over: genoeg beweging, vezelrijk eten en genoeg drinken. Maar nee hoor, niks van dit alles. Behandelding en toen hup: next!! Dus, tsja, niet dus.
quote:tijgerprint schreef op 23 februari 2011 @ 12:30:

Wat ik me ook afvraag. Mocht hij echt een leverziekte hebben, krijgt hij dan een hele uitgebreide preek over alcohol en de waarschuwing dat hij nooit meer mag drinken? Met daarbij een verwijzing voor therapie of steun bij stoppen?

Dat hoop ik namelijk. Het is een aardige man en we willen hem hier nog wat langer houden. Ik denk dat alleen een arts tot hem kan doordringen.

Als hij zoveel drinkt dat zijn lever beschadigd is of er andere afwijkingen zijn (je kunt inderdaad nog wel aan meer dingen zien of iemand teveel drinkt, waaronder bepaalde uiterlijke kenmerken), dan zal hij echt wel het dringende advies krijgen om daarmee te stoppen. En dan zijn er ook mogelijkheden voor de begeleiding daarbij. Dat zal de internist waarschijnlijk niet zelf doen, maar hij/zij kan altijd doorverwijzen.

Je schoonvader moet dat alleen wel willen. Als hij besluit zijn kop in het zand te steken en gewoon door te drinken, kan niemand hem daarvan weerhouden. Ook jullie als familie niet, helaas.
Ik zou me er niet mee bemoeien. Schoonvader heeft aan de internist verteld dat het hem niet lukt om soms niet te drinken, hoewel hij weet dat dat beter zou zijn. Verder ziet de internist lichamelijke problemen waarvan de meest waarschijnlijke oorzaak alcoholgebruik is. Jouw telefoontje gaat denk ik weinig toevoegen aan wat de internist toch al zelf heeft geconcludeerd, maar je zou wel allerlei familieproblemen kunnen kregen wegens ongevraagde bemoeienis.
quote:Lariba schreef op 23 februari 2011 @ 12:35:

@TO: Ik heb tijdens mijn opleiding ooit eens geleerd dat je de hoeveelheid alcohol die een patiënt opgeeft, makkelijk met drie kan vermenigvuldigen om bij de waarheid te komen.

Haha, toch volgens de House-formule dus.

Hmm, ik ga maar even afwachten hoe het verloopt. Mocht er meer duidelijk zijn, dan gaan we eens flink aan zijn kop zeuren.

En als hij van de internist geen adviezen om te stoppen heeft meegekregen, dan bel ik alsnog zelf de huisarts.

Ik heb goede hoop dat een negatieve boodschap van de arts wel gaat helpen. Ik weet dat dat bij alcoholisme meestal niet werkt. Maar het is hem ook gelukt om na veertig jaar roken cold turkey te stoppen en dat vol te houden.
Tijgerprint, waarom spreek je je zorgen niet tegenover hem uit? Ik zou zeker niet achter iemands rug om de huisarts informeren.
Helder verhaal Lariba, ze checken dus de leverenzymen.

Voor jou vervelend Isabon!
quote:nippo schreef op 23 februari 2011 @ 12:50:

Tijgerprint, waarom spreek je je zorgen niet tegenover hem uit? Ik zou zeker niet achter iemands rug om de huisarts informeren.Dat hebben we al meerdere keren gedaan. Hij loopt dan gewoon weg maar hij weet precies wat we ervan vinden en dat we bang voor zijn gezondheid zijn.
quote:galadriel schreef op 23 februari 2011 @ 12:26:

Als een lever eenmaal vergroot is (misschien door alchol misbruik 10 jaar gelden) komt dat dan ooit nog goed, als je later toch een beter en gezonder leven bent gaan lijden? Of blijf je altijd een vergrote lever hebben?

Zelfde voordat verhoogde enzym, blijft dat altijd bij je, ookal heb je je leven gebeterd? Weet iemand dat?

Die verhoogde enzymen worden op een gegeven moment weer normaal, als je stopt met drinken. De levercellen krijgen dan de kans zich te herstellen en houden om met 'lekken', zeg maar.

Die vergrote lever zal ook wel voor een groot deel herstellen, maar als er echt weefselschade is opgetreden misschien niet helemaal, dat weet ik eigenlijk niet.
quote:SeptemberGirl schreef op 23 februari 2011 @ 12:43:

[...]

Nope. Mijn vriend moest onlangs bij een MLD-arts zijn voor vervelende terugkerende klachten. Hij is behandeld, en je zou verwachten dat de arts advies mee zou geven over: genoeg beweging, vezelrijk eten en genoeg drinken. Maar nee hoor, niks van dit alles. Behandelding en toen hup: next!! Dus, tsja, niet dus.

Ook niet op de poli, bij intake of nacontrole of zo?

(Weet niet wat de behandeling was, maar rondom bv. een scopie zijn mensen zenuwachtig én wazig van de medicijnen, dat is dus niet het goede moment voor zo'n gesprek .)

Dat is wel zonde inderdaad.
quote:tijgerprint schreef op 23 februari 2011 @ 12:48:

[...]

Haha, toch volgens de House-formule dus.

Ja, min of meer. Alhoewel House helemaal NIETS gelooft van wat patiënten zeggen, en dat lijkt me uiteindelijk ook niet werkbaar. Maar goed, dat is de charme van de serie.

Ik heb goede hoop dat een negatieve boodschap van de arts wel gaat helpen. Ik weet dat dat bij alcoholisme meestal niet werkt. Maar het is hem ook gelukt om na veertig jaar roken cold turkey te stoppen en dat vol te houden.Knap! Hoe lang is dat geleden? Weet je wat hem toen gemotiveerd heeft om vol te houden?
quote:Lariba schreef op 23 februari 2011 @ 12:59:

[...]

Ook niet op de poli, bij intake of nacontrole of zo?

(Weet niet wat de behandeling was, maar rondom bv. een scopie zijn mensen zenuwachtig én wazig van de medicijnen, dat is dus niet het goede moment voor zo'n gesprek .)

Dat is wel zonde inderdaad.

Nope. Nacontrole was er niet. Ook een scopie en daarna behandeling inderdaad, maar daar heeft ie geen medicijnen voor gekregen hoor.

Ik vind echt dat het ziekenhuis (in ons geval) steken heeft laten liggen. 'Zonde' vind ik niet echt de lading dekken, als het over iemands gezondheid gaat.
Je hebt gelijk, maar ik probeer natuurlijk mijn 'collega's' niet meteen helemaal af te vallen ...
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
quote:Lariba schreef op 23 februari 2011 @ 12:55:

[...]

Die vergrote lever zal ook wel voor een groot deel herstellen, maar als er echt weefselschade is opgetreden misschien niet helemaal, dat weet ik eigenlijk niet.

Cirrose (littekenweefsel) komt nooit goed maar je kunt daar blijkbaar gewoon mee verder leven.

Wat is het lichaam toch eigenlijk bijzonder sterk.
@Lariba: Dat andere mensen in zijn omgeving stopten met roken, was zijn motivatie om ook te stoppen.

De motivatie om door te zetten was dat hij inmiddels al zo zijn best heeft gedaan, dat hij het zonde vind om al die moeite uit het raam te gooien en weer te beginnen.

Daarom heb ik er vertrouwen in dat hij dit ook kan. Als het kwartje maar valt. Daarom hoop ik zo op een strenge arts.
Ik snap heel goed dat jullie zorgen hebben. Maar om schoonpapa nou meerdere keren ter verantwoording te roepen en ook nog overwegen om stiekem met zijn arts te gaan bellen?? Ik weet niet hoe jij dat zou vinden, maar ik zou heel boos worden! Denk je niet dat hij zelf wel weet dat hij teveel drinkt en denk je dat het helpt, jullie gepreek? Laat die man zelf weten wat hij doet. Als hij er verder niemand mee lastig valt, niet dronken rond rijd in zijn auto of steelt om aan drank te komen, zijn het jullie zaken toch niet? Zoals ik al hierboven aangaf, ik snap wel jullie zorgen en ik snap ook nog wel dat je het er een keer over hebt met hem. Maar verder kun je niets doen... Als hij zelf ermee wil ophouden, jullie om hulp gaat vragen lijkt me dat het moment om ermee te bemoeien.
quote:Lenthe81 schreef op 23 februari 2011 @ 13:26:

Denk je dat het helpt, jullie gepreek? Laat die man zelf weten wat hij doet. Als hij er verder niemand mee lastig valt, niet dronken rond rijd in zijn auto of steelt om aan drank te komen, zijn het jullie zaken toch niet?

Maar dat doet hij dus wel. Hij rijdt aangeschoten rond en heeft al eens lichte aanrijding veroorzaakt. Mocht hij door alcoholschade aan zijn lichaam doodgaan, dan hebben wij verdriet. Dat zijn onze zaken dus wel.

We preken nooit. Als we het erover hebben gaan dat altijd braaf in een ik-boodschap: "Wij willen met je praten omdat we ons zorgen over je maken. We zijn bang dat je jouw gezondheid schaadt. Dat vinden we erg omdat we van je houden."

De eerste keer dat we het erover hadden, was hij juist opgelucht dat hij erover kon praten. Maar daarna ging alsnog de deur dicht.
Ok dat maakt het anders inderdaad. Dat hij opgelucht was en daarna niet meer wou praten is ook lastig. Natuurlijk zijn jullie verdrietig als hij overlijd, ik snap ook echt jullie zorgen wel. Mijn ervaring is alleen dat buiten dat het irritant is ook niets helpt. Je kan denk dan nog beter tegen hem zeggen als je beschonken rond rijd geven we je aan.
Tijgerprint, ik denk dat jullie het goed aanpakken hoor. Er zijn namelijk óók nog steeds veel mensen (volgens mij vooral wat oudere mensen, boven de 60), die een paar glazen wijn per dag (en dat dat dan een fles is, och...) he-le-maal niet veel alcohol vinden.

Overigens hebben wij een vergelijkbaar probleem met schoonvader. Hij is onlangs gedotterd en wij weten vaag iets over dieet dat hij nu moet volgen (logischerwijs: niet al te vet, niet te veel drinken). Schoonmoeder vindt het echter heel logisch om slagroomtaart te serveren op de dag dat hij uit het ziekenhuis komt. Hij moet vis eten, dus als er chinees wordt gehaald, wordt er een grap van gemaakt en krijgt hij een éxtra gefrituurde garnaal, enz. Ik maak me ernstig zorgen om zijn eetpatroon, maar ja, schoonmama hierop aanspreken....
quote:Lenthe81 schreef op 23 februari 2011 @ 13:53:

Je kan denk dan nog beter tegen hem zeggen als je beschonken rond rijd geven we je aan.Dus ik mag van jou niet zijn huisarts bellen, maar hem wel aangeven bij de politie?
@Kastanjez: Tja, dan moeten jullie toch je schoonmoeder aanspreken. Misschien helpt het als je informatie bij het hartstichting aanvraagt over een aangepast (cholesterolarm) dieet en dat subtiel op tafel legt? Bijvoorbeeld garnalen mag hij juist helemaal niet eten.

Wat is dit toch moeilijk. Je houdt van die mensen en je wil ze gezond houden. Maar ze hebben geen zin om datgene te doen wat ervoor nodig is. Hoe ouder ze worden, hoe eigenwijzer.
Nou je mag van mij alles. Ik zei dat ik het niet vind kunnen, vooral omdat het stiekem gaat. Met drank op rijden is verboden, drinken niet. Als hij iemand dood rijd voel je je dan schuldig denk ik?
Even een update. Schoonvader blijkt zeer ernstige darmkanker te hebben. Het komende jaar zal hij dus stoppen met drinken. En verder ook met de rest

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven