Gezondheid alle pijlers

Dementerend, dus maar dood laten gaan?

08-01-2015 08:17 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tante van mij, 76, is beginnend dementerend en woont sinds een half jaar in een verzorgingstehuis. Ze gaat wel achteruit, maar weet nog wie je bent en je kunt nog best goed met haar praten.

Om een lang verhaal kort te maken, ze heeft longontsteking en is erg ziek. Eet niet meer, drinkt nauwelijks. Een infuus met vocht kan alleen in het ziekenhuis, maar daar brengen ze haar niet meer naartoe, ivm haar ziektebeeld ( dementie- ziekenhuis zou volgens de verzorging ervoor zorgen dat ze in de war raakt en sneller achteruit gat)). Het gaat zo slecht, dat ze haar geen medicijnen ( kan ze niet meer slikken) meer geven en ze dus waarschijnlijk dood gaat.

Ik vind dit best shocking.... Als ze naar het ziekenhuis was gebracht, had ze het waarschijnlijk wel overleefd.

Wat vinden jullie hiervan? In feite is dit volgens mij een soort passieve euthanasie...
quote:sateofmayo schreef op 08 januari 2015 @ 08:33:

[...]

Hoe weet je dit zo zeker?? Misschien staat het wel zwart op wit bij de huisarts/verpleeghuisarts.Inderdaad, heel vaak worden dit soort dingen besproken en vastgelegd bij het komen wonen in een tehuis. En is het een bejaardenhuis of een verpleeghuis.
Ik denk dat jij te veraf staat om te weten welke afspraken er zijn gemaakt bij de opname, klopt dat? Want in dat intakegesprek worden dit soort zaken als het goed is vastgelegd.
Kun je aan dementie eigenlijk overlijden?

Dus aan de aandoening zelf?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Wat een nare situatie to, zou mij ook niet lekker zitten
Frankly my dear, I don"t give a damn
Je kunt overlijden aan dementie en verzwakking maar krijg niet het idee dat tante al in de laatste fase zat.
Je overlijdt aan de gevolgen van de ziekte niet zozeer aan dementie zelf.

Door afnemende hersencellen raak je steeds meer functies kwijt waardoor uiteindelijk basis functies als eten en drinken niet langer gaan.....

Hierdoor verzwakt je lichaam en ben je niet in staat te herstellen.
quote:calvijn1 schreef op 08 januari 2015 @ 08:40:

Kun je aan dementie eigenlijk overlijden?

Dus aan de aandoening zelf?Nee. Het overgrote deel overlijdt door verzwakking, dus longontsteking. Of een beroerte, multiorgaanfalen oid.
Hoe was je tante vlak voordat ze zo ziek werd, kon ze nog zelfstandig lopen, praten, zelf eten, zelf drinken?
Verzorgings- en verpleeghuizen hebben hier gewoon een beleid voor. Dat wordt ook besproken met de familie en indien mogelijk met de patiënt zelf.

@sateofmayo Jouw punten zeggen heel erg weinig over iemands toestand.
Laat je tante gaan. Longontsteking is iets wat een gezond persoon al maanden kost om van te herstellen. Je tante zou, als ze behandelen, er waarschijnlijk veel slechter uitkomen en vergevorderd dement zijn. Dat is de inschatting die de behandelende arts maakt. Hij zal dit vaak zien gebeuren.

Het beleid bij ziekte is ongetwijfeld met je tante en neef besproken en misschien is dit wat je tante wilde.

Als nicht zijnde heb je er verder ook niets mee te maken. Je kunt het shocking vinden, maar als ze wel behandelen en je voorheen nog mondige tante komt er lichamelijk en geestelijk uit als een wrak, dat is pas echt schokkend. En dan mag je in een luier je tijd gaan uitzitten.

Ik weet wel wat ik humaner vind, persoonlijk.
Ook al zou het beter voor tante zijn om niet naar een ziekenhuis te gaan. Ook al zou ze nu beter kunnen overlijden zodat haar een verdere lijdensweg bespaard blijft.

Dan nog hoeft ze toch niet om te komen door uitdroging en veel pijn te hebben.

Ze kunnen toch op zijn minst zorgen voor een infuus met vocht en pijnstillers als ze die niet meer kan slikken. Dat als ze overlijd dat tenminste humaan gebeurd.

Een hond behandel je dan nog beter. Die hoeft niet om te komen van de dorst en pijn te lijdenmaar krijgt gewoon een spuitje.
Dat weet ik van neef zelf.

En ja, NU is ze heel slecht. Waarschijnlijk was ze, als ze meteen naar het ziekenhuis was gebracht, alweer een stuk opgeknapt (?)
quote:bootje_op_de_golven schreef op 08 januari 2015 @ 08:43:

[...]

Nee. Het overgrote deel overlijdt door verzwakking, dus longontsteking. Of een beroerte, multiorgaanfalen oid.

Tante oplappen betekent dus dat ze na een x aantal jaren in luier zonder levenskwaliteit alsnog dood gaat aan bijvoorbeeld een longontsteking.

Compleet zinloos dus om nu te behandelen.
Bij mijn oma (86) ook zoiets, werd binnengebracht in zh met klachten die op kanker konden wijzen. De arts vroeg aan de familie of het wel zin had om nog te behandelen of het op zijn beloop te laten. Enerzijds, ze is nog heel fief, wel ook wat dementerend maar gaat nog elke dag ( begeleid) op pad. Anderzijds, ze is 86, redt dat lijfje dat überhaupt nog wel? Opereren en de hele mikmak? Hele moeilijke beslissing maar wat is humaner idd?
quote:sugarmiss schreef op 08 januari 2015 @ 08:46:

Ook al zou het beter voor tante zijn om niet naar een ziekenhuis te gaan. Ook al zou ze nu beter kunnen overlijden zodat haar een verdere lijdensweg bespaard blijft.

Ze kunnen toch op zijn minst zorgen voor een infuus met vocht en pijnstillers als ze die niet meer kan slikken. Dat als ze overlijd dat tenminste humaan gebeurd.

Een hond behandel je dan nog beter. Die hoeft niet om te komen van de dorst en pijn te lijdenmaar krijgt gewoon een spuitje.Wie zegt dat tante geen pijnstillers en slaapmiddel krijgt per injectie? Ik denk niet dat TO het hele beeld heeft. Ze moet zich hier niet mee bemoeien, hoe goedbedoeld ook.
quote:sugarmiss schreef op 08 januari 2015 @ 08:46:

Een hond behandel je dan nog beter. Die hoeft niet om te komen van de dorst en pijn te lijdenmaar krijgt gewoon een spuitje.Een infuus met vocht is niet humaan. Het verlengt het stervensproces alleen. Tante merkt er waarschijnlijk ook niets van, ze slaapt vooral. De verzorgenden zorgen er waarschijnlijk voor dat ze geen droge mond heeft door speciale vochtige sponsjes waarmee je de mond nat kan maken. Daarnaast is helemaal niet gezegd dat ze niets aan medicijnen kan krijgen, misschien is het wel niet eens nodig op dit moment, ze slaapt nu gewoon veel. Als ze pijn of onrust ervaart wordt er meteen subcutaan medicijnen toegediend of het lijden te verlichten.
Soms betekent houden van, laten gaan.....
quote:bootje_op_de_golven schreef op 08 januari 2015 @ 08:53:

[...]

Een infuus met vocht is niet humaan. Het verlengt het stervensproces alleen. Tante merkt er waarschijnlijk ook niets van, ze slaapt vooral. De verzorgenden zorgen er waarschijnlijk voor dat ze geen droge mond heeft door speciale vochtige sponsjes waarmee je de mond nat kan maken. Daarnaast is helemaal niet gezegd dat ze niets aan medicijnen kan krijgen, misschien is het wel niet eens nodig op dit moment, ze slaapt nu gewoon veel. Als ze pijn of onrust ervaart wordt er meteen subcutaan medicijnen toegediend of het lijden te verlichten.Dit dus.
quote:Ikbenanoniem schreef op 08 januari 2015 @ 08:50:

[...]

Tante oplappen betekent dus dat ze na een x aantal jaren in luier zonder levenskwaliteit alsnog dood gaat aan bijvoorbeeld een longontsteking.

Compleet zinloos dus om nu te behandelen.En dat ze een optater van hier tot Tokyo krijgt van de ziekenhuisopname. Je wilt niet weten hoe mensen soms terugkomen uit het ziekenhuis als de familie er toch op aandringt.
Bizar. Ik herken het ook niet. Mijn moeder heeft 6 jaar in een verpleegtehuis gezeten vanwege Alzheimer en op het laatst hebben we inderdaad besloten om haar alleen nog morfine te geven en geen vocht en voeding meer. Maar ze was toen zo ver heen dat haar slikfunctie wegviel. En dit is iets dat mijn broertje en ik samen hebben besloten in overleg met het verpleegtehuis.

Ik moet wel zeggen dat als het aan mij had gelegen ze 10 jaar eerder had mogen gaan en dat ik zeker weet dat mijn moeder dit niet had gewild. Zo wegkwijnen. Ze heeft 15 jaar die ziekte gehad (was begin 50 toen het begon) en wat een klote ziekte is dit zeg! Ik zou zelf voor euthanasie gaan als ik dit kreeg.

Sterkte met je tante!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Het is verbazend dat mensen vaak denken dat een infuus de oplossing is bij dementerende mensen. Het inderdaad dat de koorts zakt, de ontsteking weg is...Maar dan.

Het is alleen maar uitstel van executie.

Dan heb je iemand die compleet de weg kwijt is door de opname in het ziekenhuis.

Dementerende mensen krijgen in een ziekenhuis en/of door koorts en ziekte (bijna altijd) een delier waardoor ze daarna helemaal niets meer kunnen, niet meer eten, niet drinken, verzwakken, niet meer lopen, nog ernstiger verward en vanaf dan volledig bedlegerig worden.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 08 januari 2015 @ 08:55:

[...]

En dat ze een optater van hier tot Tokyo krijgt van de ziekenhuisopname. Je wilt niet weten hoe mensen soms terugkomen uit het ziekenhuis als de familie er toch op aandringt.

Ik kan me er alles bij voorstellen. Als je al weet dat gezonde veertigers maanden nodig hebben om lichamelijk te herstellen van een longontsteking.

De familie is soms niet toe aan een overlijden waardoor compleet zinloos medisch handelen toch wordt doorgezet.

Net als het voorbeeld hierboven van Beetjegek. Waarom iemand die dement is, 86 en kanker heeft door een operatie en chemo's laten gaan. Ik vind het persoonlijk idioot. Goed dat een arts dan vraagtekens zet bij behandelen.
Ik snap dat het moeilijk is om aan te zien, maar misschien is tante al veel verder dan jij kan beoordelen?

Ze zit niet voor niets in een verzorgingstehuis, dan moet er wel echt wat mis zijn.

Mijn oma kon zich nog heel lang redelijk normaal gedragen in gesprekken met visite, want het was altijd al een sociale vrouw, maar van mijn echte oma had ik 10 jaar eerder al afscheid moeten nemen. En zoals ze nu is wens je niemand toe, zo verloren en verdrietig.
Mijn moeder heeft ook een longontsteking gekregen naast haar dementie in verpleeghuis.

Ze was op zich nog aardig mobiel met haar rollator en was niet ernstig dement. Ze heeft 10 dagen op bed gelegen en is langzaam ingeslapen.

Ik had er vrede mee, ook aangezien ze ooit gezegd heeft dat ze niet als een plantje wilde leven. (en dat zou gaan gebeuren)
quote:kiaorahoi schreef op 08 januari 2015 @ 08:55:

Soms betekent houden van, laten gaan.....mee eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven