Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Teddeke wat lief dat je zo bezorgd bent!

Ik ben pas gister weer aan het werk gegaan. Ik had afgelopen zondagavond vol goede moed mijn wekker op 6 uur gezet, maar toen ik wakker werd gloeide ik alweer van de koorts en ik kon haast niet slikken omdat mijn keel zo opgezet was

Heeft nog ruim 2 dagen geduurd, en pas woensdagmorgen was ik koortsvrij en keelpijnvrij. Pfffff, ik ben half januari nog ziek geweest en nu alweer!

Daar word ik wel eens een beetje moe van hoor, sinds ik diabetes heb word ik van elk voorbijvliegend virusje ziek. Mijn weerstand is echt behoorlijk verminderd. Hebben jullie dat ook?
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Wat toevallig dat jullie het over sporten hebben. Ik heb jaren geleden wel gesport, maar toen slikte ik nog tabletten en was het meer hypoën dan sporten iedere keer, en ik verzuurde iedere keer zo. Echt waardeloos. Nu ik alweer een paar jaar aan de insuline ben wil ik eigenlijk ook wel weer sporten, maar de drempel is nogal groot bij mij. Ik weet ten eerste nog niet wat voor sport ik wil gaan doen en ten tweede vind ik het heel moeilijk om die stap te zetten. Ik ben zo bang dat ik ontregeld raak ofzo, daar schijnen meer mensen last van te hebben. En als ik dan lees wat Evan schrijft over die stress van de competitie, dan zakt me de moed alweer in de schoenen....pff...

Ik ga het er over anderhalve week maar eens met mijn dvk over hebben, misschien dat zij mij wat kan stimuleren.
Je kunt ook rustig beginnen, lekker fietsen ni het bos (als het nog mooi weer wordt...). Eerst een halfuurtje, dan een uurtje, dan wat harder...weet je beter waar je grenzen liggen. En....als ik er goed over nadenk, maar dat doe ik niet altijd, weet ik altijd al dat het een hypo wordt voordat ik echt moet stoppen. Ik ga dan wat meer wankelen en kan mij niet meer op de bal concentreren. Sta te dromen. Dus echt ongelukken worden dan weer voorkomen, maar goed, dat is bij mij.

Is er hier trouwens iemand die wel eens warme rode dikke pijnlijke plekken krijgt van het spuiten? Bij mij gebeurt dat soms, heel vervelend. Ik merk niet echt iets in mijn bls, maar heb wel een bobbel op mijn been die niet fijn aanvoelt als er een spijkerbroek overheen zit. Het lijkt een soort van allergisch, maar waarvoor dan? Kan niet van de Actrapid zijn, hoewel het wel altijd met die insu is, want dan zou ik het ook in mijn bls moeten merken. Beetje raar, kan mijn vinger er niet op leggen wat het is.
Ik weet niet of mijn weerstand is verminderd, te lang geleden dat ik diabetes kreeg.

Ziek je wel goed uit? Het schijnt een rottige griep te zijn, volgens mij is het nog het beste om twee dagen fit op de bank te zitten voordat je weer aan de slag gaat.

Beerschap hoor, en doe voorzichtig met jezelf!
Hai Lief, ik heb nooit van die bulten gehad die jij beschrijft. Het zegt mij niks.

Lief dat je zo bezorgd was, gelukkig ben ik sinds vorige week donderdag weer aan het werk en het gaat goed met me. Ik heb geen keelpijn meer gehad, gelukkig.

En hoe gaat het met de rest hier?
Nou, ik ben steeds zo vreselijk moe.......weet niet of het iets met de diabetes te maken heeft, maar moet toch volgende week naar de internist, wil hem vragen om weer eens een 100.000 km beurt op mijn bloed te laten doen, dat is alweer een tijdje terug, en dan zeg ik meteen dat ik zo moe ben. Misschien dat hij dan wat extra kruisjes zet op dat blaadje......
@lief, wat dat aangaat kunnen we elkaar de hand schudden, ik ben toch zo ontzettend ongelofelijk moe en heb geen idee waar het aan ligt. Mijn bls-waarden zijn goed, ik ben vrij fanatiek aan het sporten (pas de 2e week nu, maar goed) maar ben al weken zó in en in moe. Als ik 's morgens wakker wordt ben ik al moe. Ook ik heb volgende week een afspraak bij de internist (heb al bloed geprikt en urine ingeleverd) maar zal toch ook eens met hem bespreken wat dit nou kan zijn.
Dames, hier nog een hand om te schudden: ook ik ben de laatste 2 weken zo ontzettend moe. Ik sliep ook heel slecht, steeds maar draaien en woelen en zweten...pfff. Vorige week vrijdag lag ik om 7 uur 's avonds in bed!

Nu het wat zonniger is ben ik iets minder moe, heb ik ineens wat meer energie lijkt het wel. Vroeger had ik toch zo'n spuughekel aan de zomer, maar sinds ik insuline gebruik lijkt het wel of ik het gauwer koud heb, en dus geniet ik nu ineens wèl van dat prachtige voorjaarsweer. Raar he?

Ik ben gister trouwens wezen bloedprikken en ook ik moet volgende week naar de internist.

Volgens mij zijn wij een en dezelfde persoon....met MPS
Hebben jullie misschien last van voorjaarsmoeheid? We zitten natuurlijk al weer vrij lang binnen en het wordt gewoon tijd dat de zon meer gaat schijnen, de temperatuur hoger wordt en we naar buiten kunnen (vitamine D opdoen).

Zelf heb ik er eerlijk gezegd geen last van, af en toe een keer minder goed slapen gebeurd wel eens maar gelukkig niet vaak.

Even helemaal off topic maar wil het toch even vertellen.

Gistermiddag met mijn dochter naar de stad, auto geparkeerd en lekker winkelen. Komen rond 16.15 uur terug op de parkeerplaats, zie ik mijn auto nergens meer staan. Shit, denk ik ben ik nou gek of is ie echt weg. Dochter bevestigd dat ie weg is en raakt enigzins in paniek. Op naar het politiebureau om aangifte te doen. Daar hebben we dus meer dan een uur gezeten. Bleek dat er iemand in had gebroken en dat dit gezien is door iemand, die daarop de politie belde. Hebben ze de auto weggesleept en naar mijn huis gebeld. Stom genoeg had ik mijn mobiel niet bij me en wist dus van niks. Dat ze dan 1 of ander bord neerzetten met "uw auto is weggesleept" ofzo.

Uiteindelijk met de bus naar huis, jaja politie is heel behulpzaam, en om 19.00 uur thuis.

Nu heb ik mijn auto dus nog niet terug. Hij staat ergens voor onderzoek en is nog niet vrijgegeven. Hoe groot de schade is weten we dus niet. Hoop toch dat ik hem morgen naar een garage kan brengen, zodat ie gemaakt kan worden.

Gelukkig had dit alles geen invloed op de bgw, maar ik baal als een stekker.
quote:setter schreef op 10 april 2008 @ 15:20:

@Evan, kan me voorstellen dat je baalt.....Heeft iemand het gezien en gemeld (gelukkig!), ben je nog je auto kwijt. Hoop dat je 'm snel terugkrijgt.
quote:setter schreef op 10 april 2008 @ 15:20:

Tja dat moet haast wel!!

@Evan, wat een gedoe zeg met je auto en dan nu uiteindelijk nog niet eens weten hoe het nu precies zit en wanner je de auto op kunt halen en hoe die er aan toe is. Ik ben ooit nog eens (maar ik geloof niet dat ik de enige ben hoor) mijn auto "kwijt" geweest in de parkeergarage! Gelukkig later helemaal in orde teruggevonden, maar toen had ik het ook even niet meer. Maar ja, beetje blonT hè?
Jee Evan, dat is knap balen zeg! Ik hoop voor je dat je 'm gauw weer terug hebt. Sterkte ermee!
Dank jullie voor het medeleven.

Gisteren heb ik de auto gezien. Kon een vervang auto ophalen bij de garage waar hij gerepareerd wordt. Zijruit er compleet uit, voorruit met een joekel van een barst, allemaal glas in de auto en waarschijnlijk de cd speler kapot. Oh ja, en door al het glas is de stoel beschadigd en het stuur. Kan gelukkig allemaal gemaakt worden. Maar het is toch allemaal heel vervelend.

Voor de rest gaat het gelukkig goed. Bij het sporten donderdag heb ik later dan normaal ontbeten en dat werkte goed. Bij het tennis gistermiddag kwam ik weer veel te laag te zitten terwijl ik vantevoren nog een banaan had gegeten. Denk dat het de volgende keer maar een boterham wordt.

Nou fijn weekend allemaal.
@Evan, gelukkig dat het allemaal weer in orde komt met je auto, maar ja, vervelend is het inderdaad wel.

Nou het met sporten gaat het nog steeds lekker, ben afgelopen week 3x geweest, vind het nog wel een beetje moeilijk inschatten ivm insuline, maar spuit tot nu toe wat minder bij de maaltijd voor het sporten en heb nog geen hypo gehad.

Vermoeidheid is nog steeds aanwezig, maar het lijkt ietsje minder te worden, of het nou aan het sporten ligt? Maar lekker flink doorsporten dus en nou maar hopen dat ik er na verloop van tijd ook nog wat gewicht van afkrijg dan ben ik helemaal tevreden
Diabetes = teveel moeilijke koolhydraten gehad?

Kunstmatige suikers en zetmeel worden door meerdere wetenschappers als bronnen van ellende genoemd.

Zijn polysacchariden, niet biologische producten, te hoge zuurtegraden, transvetten, acrylamiden, te hoge glycemische waarden én/of ladingen(opname, verwerkingstijd) de voornamelijkste oorzaken van Diabetes II ?

Fruit hoort niet bij het bovenstaande, behalve enkele bessen.

De zuurtegraad kan ook anders zijn dan dat het proeft zoals bij citroensap.

De theorie is me een klein beetje duidelijk maar heeft iemand hier ook praktijkervaring mee?
Sorry hoor maar ik kan me totaal niet in vinden in dit soort theorieen.

Het enige wat ik weet is dat type 2 erfelijk is en misschien dat voedsel er iets mee te maken heeft, maar dan denk ik dat je er zowieso aanleg voor moet hebben.
Ik heb er niet zo veel verstand van (maar net zoals Evan weet ik ook dat type 2 erfelijk is, ik ben er nl. zelf een voorbeeld van), maar ik geloof niet dat je diabetes kunt ontwikkelen door hetgeen je eet.
Iemand trouwens al naar de internist geweest of moeten we echt allemaal ook op donderdag
Eigen schuld dikke bult, Astrada? Alsof je erom vraagt om chronisch ziek te zijn of te worden? Waarom lopen er dan mensen rond die tegen de 200 kilo wegen en geen diabetes hebben?

Het kan zijn dat ik wat defensief klink, maar wat bedoel je nou eigenlijk met je vraag?
Ik kom net bij de dvk vandaan, mijn Hba1C was net zo hoog als 2 maanden geleden, te hoog dus, en mijn dvk gaat nu in overleg met de internist of ik nu misschien dan toch maar WEL aan de Humalog mag...pfff.....ik moet het iedere keer voor de helsdeuren wegslepen bij die internist van mij.

Ik had nu eigenlijk in de wachtkamer van diezelfde internist moeten zitten voor de bloeduitslagen die ik zonet van de dvk ook al heb gehad, dus ik heb gezegd dat ik niet kom deze keer. Ik heb het niet aan tijd, mijn man ligt met buikgriep op de bank koortsig te wezen en zich belabberd te voelen, dus ik ben blij dat ik thuis ben. Hopelijk krijg ik as. donderdag een mail van de dvk dat het recept voor Humalog bij de apotheek ligt.

Verder heb ik vanmorgen besloten dat ik morgen de sportschool hier in de buurt ga bellen voor Pilateslessen. Spannend hoor, ik vind het best een beetje eng...maar ik moet gewoon meer bewegen. Meer dan alleen maar hele einden wandelen met de honden.
Ik heb diabetes type 1, dus dan komt het niet door slecht voedsel. \\:-)//

Er zijn zoveel verschillende theorieen, en geen wordt aangenomen als de beste. Ja, het is erfelijk (maar niemand in mijn familie heeft het), type 1 schijnt te kunnen worden veroorzaakt door een zware griep (ik ken meerdere mensen die een paar maanden ervoor flink ziek waren, inclusief ikzelf), maar is niet bewezen........

Type 2 wordt volgens mij BEVORDERD door overgewicht en misschien leeftijd (net als dat je hart dan zwakker KAN worden), maar dat is niet de enige oorzaak, want idd, sommige dikke mensen hebben het niet en sommige dunne mensen wel.

Allemaal uit de lucht gegrepen dus.

Doet mij herinneren aan het volgende onaangename voorval: vriendinnetje op de lagere school mocht met gym niet naast mij uitkleden, anders kreeg ze het ook..... Kinderachtig en onwetend.

@Setter, wat leuk, ik doe ook Pilates! Het is een vrij rustige sport, vooral op de grond, maar denk niet dat het geen energie kost! Ik spuit daarvoor net zoveel minder insuline als voor squash....

Heb wel tegen de leraar gezegd dat ik suikerziekte heb. En soms loop ik dus midden in de les weg. Mijn ervaring met Pilates is: Eenmaal een hypo, echt einde les. Ik kan het niet even wegeten met Dextro en dan weer verder, dan komt-ie net zo hard weer terug. Veel plezier! Het komt wel goed na even vogelen.
Oei, balen Setter. Weet niet meer uit m'n hoofd wat je Hba1c was twee maanden geleden, maar als jij zegt dat-ie te hoog was, is dat natuurlijk zo. Wel lastig hoor, zo'n 'starre' internist. Hoop op goed nieuws donderdag...
@Setter, dat heb ik ook een hele tijd gedaan Pilates en vond het echt heerlijk om te doen. Helaas stopten de lessen en zijn niet weer opnieuw begonnen, anders stond ik als eerste weer klaar. Knap besluit van je om je in te gaan schrijven.

En ook ik weet even je Hba1c niet meer, maar goed, het is in ieder geval te hoog. Hopelijk krijg je snel een recept voor de Humalog, ik snap niet waarom daar zo moeilijk over gedaan moeten worden.

Hallo, toevallig heb ik jullie topic gevonden terwijl ik op zoek was naar meer informatie over m'n glucosewaardes.

Een aantal weken geleden werd ik 's ochtends steeds maar wakker met een droge mond. Na een glaasje water drinken was het meestal wel weer over. Ik weet het, het hoeft niks te betekenen, wellicht te zout gegeten ofzo, maar ik ben ook vaak moe en heb een tante en een opa die type I hebben. Aangezien ik een bloedglucosemeter thuis heb liggen, leek het me niet onverstandig om het maar eens te meten, nuchter 's ochtends direct na het opstaan. (laat ik erbij zeggen dat ik een onwijze naaldenfobie heb en zowat alles wat met bloed te maken heeft, dus zit ik elke ochtend met klotsende oksels een naaldje in die pikpen te stoppen...)

Maar goed, nu dus een aantal ochtenden achter elkaar gemeten: 5,0 - 5,8 - 4,8 - 5,0

Volgens mij niet bijzonder spannend, alles rond de 5, behalve die 5,8. Ik ben toen de hele dag van slag geweest en er was maar 1 ding waar ik aan kon denken "ik heb diabetes". Volgens mijn partner moet ik me niet zo druk maken en gewoon nog een aantal ochtenden blijven meten. Als alles ongeveer rond de 5 blijft, dan was die 5,8 gewoon een uitschieter and that's it.

Nu heb ik gegoogled over bloedglucosewaardes (absoluut af te raden want mijn twijfels nemen alleen maar toe) en nu lees ik op een site dat 5 sowieso al aan de hoge kant is....maar dat het met een dieet lager te krijgen is....

Toch maar naar de huisarts voor een uitgebreidere test dan een vingerpik of eerst eens een tijdje op m'n eten letten en dan maar opnieuw een paar ochtenden nuchter prikken? Of ben ik "gezond"?
Ik denk als je twijfelt dat je dan gewoon een keer naar je huisarts toe moet gaan voor een uitgebreider onderzoek. Dat zal dan betekenen dat je moet gaan bloedprikken, en ik begrijp dat je dat heel erg eng vindt, maar dan ben je wel van je onzekerheid af.

Dat gevoel van klotsende oksels als je een vingerprik moet doen herken ik heel goed. Had ik vroeger ook, en nog steeds wel een beetje, ik meet nu elke keer in mijn arm. Doet geen pijn en vóór elke maaltijd meten mag op die plek. Na het eten meten moet wel in de vinger, maar dat doe ik eigenlijk bijna nooit. Misschien iets voor jou? Jij meet toch alleen maar nuchter 's morgens, dus dan maakt het niet uit dat je bloed uit je arm haalt. Google maar eens op "Alternative Site Testing".

Wat ik me ook bedenk is dat je van de stress ook hogere suikers krijgt, dus wie weet zijn ze wel ietsjes verhoogd door die klotsende oksels van je. Bij mij werkt dat dus wel zo: één keer een vervelend telefoongesprek met een boze klant op mijn werk en ik zit rond de 16! Binnen een half uur zit ik weer op een normale waarde, maar stress jaagt bij mij de suikers heel erg omhoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven