Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Hallo,

Kom ik hier zomaar even wat 'lotgenoten' tegen! Zo te lezen zijn jullie al een aardige poos met elkaar aan het heen en weer schrijven. Is er nog ruimte voor iemand? (ik dus)

Mijn naam is duidelijk, ik ben 33 en sinds vorig jaar april officieel diabeet. Daarvoor heb ik in maart 2003, onverwachts en zes weken te vroeg, een echte 'suikerbaby' gekregen. Tijdens mijn tweede zwangerschap heb ik insuline gespoten en in september 2005 is er een gezond meisje geboren.

Mijn zus is al jaren diabeet (sinds haar twaalfde) en ook wat ooms en een nichtje. Echt een verrassing was het dus niet toen tijdens een duikkeuring bleek dat mijn bloedsuiker veel te hoog waren.

Nog steeds is het niet duidelijk of ik type I of type II heb.

De honeymoonfase noemen ze het, alhoewel die nu wel heel lang duurt.

Ik word behandeld als type II en slik dagelijks 3X 1000gr Metformine en 1X 2gram glymipiride. Helaas blijven mijn suikers flink schommelen, heb ik soms hypo's en standaard een nuchtere suiker van ruim boven de 10. Mijn HBa1c is dus ook niet om over naar huis te schrijven en de effecten van al dat schommelen zijn soms best lastig. Zeker omdat de klachten die je als moeder van jonge kinderen en als diabeet ervaart elkaar best kunnen overlappen. (moe, humeurig etc.) Ik schreef eigenlijk alles toe aan mijn drukke leven en nooit aan de diabetes. Inmiddels ben ik wel ruim tien kilo kwijt en heb ik 'bijna' een gezond BMI (nog 10 kilo te gaan...)

Zijn er meer type II-ers met wat ervaringen over instellen? Duurde het bij jullie ook zo lang?

Tot zover mijn introductie, ik ga eens even 'Google-en' op glycemische index.

Groetjes,

Moniqueeeeeee
Hallo lieve diabeten,

Komen jullie de kerst een beetje stabiel door? Fijne dagen nog allemaal!

Moniqueeeeee, van harte welkom! Mijn moeder heeft ook de laatste maanden standaard een te hoge nuchtere bloedsuiker (van rond de 8). Ik vraag me af of en wanneer ze over moet op insuline, of dat dokters eerst nog meer gaan proberen met medicijnen. Ze is heel veel afgevallen de laatste tijd, en heeft voor het eerst in dertig jaar eigenlijk een 'gezond' gewicht, maar nuchtere bls gaat helaas nog niet omlaag. Ik vind jouw vragen dus ook wel interessant.
Hallo diabeten!

Ik hed geen diabetes maar mijn nichtje van 11 wel, sinds anderhalf jaar, type 1, ze heeft een pomp. Misschien is dit al eerder langsgekomen, maar er zijn zoveel pagina's dat ik het voor het gemak nu vraag:

1. Hoe gingen jullie ouders met jullie om wb diabetes, wat had je anders gewild?

2. M'n nichtje drinkt coca cola light, maar dat schijnt helemaal niet gezond te zijn, zie link:

http://www.medicalfacts.n...room-met-light-frisdrank/

ook schijnt de zoetsstof die erin zit depressiviteit bij kinderen te veroorzaken, en meer hongergevoel op te wekken. Hebben jullie daar meer over gehoord?

Ik pas vaak op mijn nichtje op, en ik vind het soms moeilijk om niet constant op haar te letten, maar als ik een keer niet oplet blijkt dat ze niet heeft gebolusd, etc. erg lastig. Ook is het vervelend om haar te vragen of ze even kan meten als ze boos is of verdrietig, ik doe het meestal wel omdat achteraf blijkt dat er iets is met haar waarde. Nouja, lastig dus. Ik ben benieuwd hoe jullie dat als volwassenen nu zien, de zorg en opvoeding bij type 1.

Alvast bedankt!
Nog een gelukkig nieuwjaar allemaal en veel gezondheid gewenst!

Ha suikertante,

Elf jaar is niet echt een lekkere leeftijd. Ze komt langzaamaan in de puberteit en dat is erg lastig, niet alleen omdat ze gaat puberen maar ook omdat haar hormonen met de insuline aan de haal gaan en instellen moeilijker wordt.

Ik heb diabetes sinds mijn zesde, en ik weet dus eigenlijk niet beter. Ik ben erg tevreden met hoe mijn ouders het hebben aangepakt. Ze hebben me vooral duidelijk gemaakt dat ik dan wel diabetes mag hebben, maar dat ik in eerste instantie Lief_29 was, niet anders dan anderen. Ik heb altijd spuiten gehad, geen pompje, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen, spuiten was altijd een moment om aandacht aan te besteden en dus goed controleerbaar voor mijn ouders.

De grote vraag is een beetje of je nichtje het accepteert, en het graag zelf wil doen. In dat geval is het geen groot drama als ze eens vergeet te bolussen, ze heeft er tenslotte zelf last van na een uur of twee. Daar leert ze wel van, ook al is het niet wenselijk dat ze te vaak hoog zit.

In geval van een hypo grepen mijn ouders altijd in, was ik verplicht te meten. Dat vond ik toen niet leuk, maar is m.i. wel de beste aanpak, omdat je anders risico's gaat nemen.

Over die coca cola.... ik heb het altijd gedronken. Volgens mij gaat dat over aspartaam, die "verdachte" zoetstof. Ik maak me er zelf niet zo druk om.

Verder kan ik nog zeggen dat voor mij de zelfstandigheid die mijn ouders mij gaven heel veel goed heeft gedaan. Diabetes was MIJN ding, daar zorgde IK voor, voor mijn gevoel, en daar mocht ik best trots op zijn. Moet zeggen dat ik dat gevoel nog steeds heb.
Hoi hoi allemaal,

Allereerst de beste wensen voor 2009. Dat we maar mooie bloedsuikerwaardes mogen hebben dit jaar en verder ook goed gezond kunnen blijven. (f)

Ik ben ruim 1,5 week op vakantie geweest en pas vandaag voor het eerst weer online. Moet er nog even inkomen weer.

Het Sonja Bakker-boek ligt weer op de aanrecht want er zat toch weer ruim 2 kilo aan, zo na de vakantie.

Volgende week moet ik weer bloed laten prikken en de 23e weer op controle bij de internist. Ben benieuwd, het zal deze keer toch wel wat hoger zijn, maar dan mag ik nog helemaal niet mopperen.
Hoi suikertante,

Lief is hier de ervaringsdeskundige, ik niet echt, ik kan alleen maar hopen dat ik 't goed doe met mijn zoon (ik heb er ook veel aan Lief, aan jouw tekst!). De tijd zal 't leren.

Overigens ben ik heel erg matig met kunstmatige suikervervangers zoals aspartaam. Ik heb er eigenlijk niet zoveel vertrouwen in, en het is ook niet echt nodig met de pomp. Zoon kan prima zonder. Alleen als-ie een heel hoge bloedsuiker heeft, krijgt hij Slimpie te drinken.

Teddeke, veel succes volgende week! Laat je 't ons even weten? En wanneer begin je met Sonja? Sterkte ermee hoor meid.

Zoon moet volgende maand 'grote beurt', en ik vind dat toch best spannend. Ben ook een beetje een zorgelijk typ als het op zoon aankomt helaas.

De nachten hier zijn al ongeveer twee weken rampzalig. Elke nacht tussen de 2 en 5 alarmen. Echt niet grappig meer. Ene keer hoog, andere keren blijft 't maar laag. Basaal al twee keer aangepast, maar een duidelijk beeld is er niet. Ik las ergens, dat kou ook van invloed kan zijn op bloedsuikers. Zucht. 't Zal ook niet. Hebben jullie daar ook last van?

En hoe is het met de anderen? Setter? Ris? Nellebelletje? Allemaal beste wensen natuurlijk.
Hoi lief en Nelladella,

Heel erg bedankt voor jullie berichten, ik heb er veel aan!

Ik wil inderdaad de zelfstandigheid zoveel mogelijk de ruimte geven bij m'n nichtje, het is ook goed om weer te horen dat dat zo belangrijk is. Ze is altijd een spontaan en impulsief kind geweest, dus dat blijft soms moeilijk, dat ze niet nadenkt. Ik probeer ook haar als persoon te benaderen, en niet als ziekte. Al is dat in sommige situaties lastig, bijvoorbeeld, als je een hele dag op een familiefeest bent en er ligt de hele dag allerlei eten, en ze rent rond zonder dat je weet waar ze is. Maar misschien moet ik het gewoon meer los laten. Ze geeft de laatste tijd wel heel goed aan als ze denkt dat er iets niet goed is, en dat is heel belangrijk op weg naar zelfstandigheid.

En eh, even los hiervan, wat is diabetes ingewikkeld! ik ben er zelf niet elke dag mee bezig dus als ik haar dan weer zie lijkt het soms of ik alles weer opnieuw moet leren. gelukkig kan ze helpt ze me daarbij helpen

OEPS een lang bericht.......ik wens iedereen een gelukkig en gezond 2009!
oh en iets grappigs wat ik me net besef: Ik was gister met haar gaan klimmen en toen was ik bang dat ze haar nek zou breken....dus suiker of niet, je maakt je altijd wel zorgen
Hai!

voor jullie ook allemaal de beste wensen voor 2009!!!

Ik moet deze week weer nuchter naar het lab om bloed te laten prikken. Vind ik altijd zo rot... als ik nuchter meot zijn de volgende ochtend heb ik altijd 's avonds voor het slapen gaan een te lage waarde. Dus eet ik wat en dan zit ik dus altijd veel te hoog.... Net of mijn lijf weet dat ik er stress van heb.

Ik heb niet veel gedaan aan mijn diabetes sinds Gijs' geboorte. Heel slecht, maar de zin ontbrak en vaak ook de tijd. Ik heb wel keurig gemeten, gebolust en hier en daar wat aangepast, maar ik heb niks genoteerd. Heel handig he?

Daar ben ik vorige week toch maar wel weer mee begonnen want volgende week moet ik naar de internist. Ik gok dat mijn hba1c wel wat hoger zal liggen dan vorig jaar. Toen moest ik natuurlijk ivm de zw.schap perfecte waardes nastreven. Ach ja.... het komt wel weer goed.

Eind januari moet ik weer naar de oogarts voor een gezichtsveld meting (ofzoiets) omdat mijn oogdruk rechts wat te hoog was. Iemand ervaring?

Suikertante; goed dat je je ook om andere dingen zorgen maakt! DB is natuurlijk iets waar je altijd rekening mee moet houden (bijv dat ze niet met een hypo gaat klimmen), maar je wilt natuurlijk ook niet dat ze haar nek breekt!

Verder neit zo veel zin om veel aan de pc te zitten. Ik ben vooral veel aan het moederen (ook niet altijd even leuk, maar toch). Ella zit sinds vorige week op de psz dus ik kom ineens aan 2 uur bewegen in de week!

Oh en ik heb fysio voor mijn overbelastte schouder en rug (omdat Gijs zo'n joekel is...). Volgende week weer naar yoga dus hier komt het wel goed met het voornemen meer te gaan bewegen!

Groetjes!
Hallo allemaal! Ik heb lang niks van me laten horen, maar dat kwam hoofdzakelijk omdat ik een maand lang niet zo lekker in mijn vel zat. Veel last van PMS en behoorlijk over tijd met mijn menstruatie....inmiddels ben ik alwéér ruim 2 weken over tijd, dus ik denk nu toch echt aan het begin van de menopauze.

Deze keer voel ik me trouwens stukken beter, ik heb (laat ik het afkloppen) geen last van PMS!

Tja, mijn suikers......ik heb er afgelopen kerstvakantie samen met mijn man een behoorlijk potje van gemaakt. Veel snaaien en snoepen, zelfgemaakte milkshakes als toetje, chocola, toastjes en chips en doppinda's 's avonds bij de tv.... en mijn 'kerstzonde': Baileys. Ik ben nog bezig aan mijn eerste fles (die ik vlak voor kerst gekocht heb) en hij is nog niet eens half leeg, maar goed.... het is wèl alcohol. Ik weet dat ik dat moet bezuren met een zweetnacht, maar hee, 1 fles per jaar moet kunnen. Toch?

Ik hou mezelf voor de gek dat het allemaal wel meevalt, want ik wandel toch iedere avond minstens een half uur met de honden, direct na het eten? Toch hebben mijn man en ik een pact gesloten: 1 avond per week snoepen. Zaterdagavond. De rest van de week snoepen we òf verstandig (tomaatjes, fruit of rauwkost) òf niet. Of we nemen gewoon een grote beker warme melk, dat vult ook. En het werkt! We slapen beter, we worden niet meer uitgehongerd wakker en mijn man valt af. Ik blijf natuurlijk keurig op gewicht dankzij mijn groeihormoon.

Ik ben inmiddels al máááááánden meetmoe. Ook daar maak ik een potje van. Ik meet wanneer het mij uitkomt, en dat is dus niet vaak . Mijn dvk wil graag dat ik minstens 1 keer per week een dagcurve maak, maar ik geloof dat ik dat voor het laatst ergens in 2007 gedaan heb, toen ik mijn pomp nog maar net had. Erg he? Wat ben ik toch een slechte diabeet!

Ik heb een half uur geleden mijn dvk maar een mailtje gestuurd dat ik as. maandag niet kom, en dat ik niet meer elke 2 maanden naar haar toe wil, maar elke 3 maanden. Zal mij benieuwen of ze daarmee akkoord gaat. Maar hee, het is mijn lijf en het is mijn diabetes, dus ik heb ook nog iets te bepalen lijkt me.

Tot slot ben ik nog steeds helemaal blij met mijn pomp, ik wil nooit nooit nooit meer zonder!

Vraagje aan jullie: hoe doen jullie dat met het drinken van alcohol? Zijn jullie geheelonthouders, of zondigen jullie wel eens? Bij mij blijft het bij die ene fles Baileys per jaar, en dan moet ik er na de kerst vaak ook nog om denken dat ik hem wel leegdrink binnen een half jaar. En hebben jullie na het drinken van alcohol ook van die zweetnachten?
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
quote:Ris schreef op 11 januari 2009 @ 19:53:

Hai!

Eind januari moet ik weer naar de oogarts voor een gezichtsveld meting (ofzoiets) omdat mijn oogdruk rechts wat te hoog was. Iemand ervaring?

Mijn oogdruk zit al jaren tegen de bovengrens aan, maar mijn oogarts legde uit dat de ene mens van nature nou eenmaal een hogere oogdruk heeft dan de andere. Ze hanteren wel een streefwaarde, en als je daar langdurig boven zit, of als je daar ineens ernstig boven zit, dan kun je daar oogdruppels voor krijgen. Ik krijg ze niet, omdat mijn oogdruk ieder jaar hetzelfde is en dat dan blijkbaar bij mij hoort.

Zo'n gezichtsveldmeting stelt niks voor hoor. Je moet in een soort van bol kijken, en dan zie je lichtflitsjes. Je krijgt zo'n drukknopje in je hand en elke keer als je zo'n flitsje ziet moet je op het knopje drukken. Zo kunnen ze bepalen waar je blinde vlek zich bevindt.

Hoge oogdruk kan ertoe leiden dat je bloedinkjes in je oog krijgt en dat kan dan weer leiden tot vermindering van je zicht enzo. Maar dat weet je vast allemaal wel van je eigen oogarts. Toen ik nog gewoon spoot had ik elk jaar weer bloedinkjes erbij gekregen. Op een gegeven moment herkende ik ze zelfs als ze gebeurden! Zat ik tv te kijken en dan zag ik bepaalde woorden in de ondertiteling niet, of een deel van het gezicht van een acteur viel weg achter een grijze vlek. Duurde een dag of twee en dan was het weer over.

Sinds ik mijn pomp heb, heb ik hier nog maar één keer last van gehad. Gek he?

Succes trouwens bij de internist en de oogarts, en heel veel sterkte met je schouder!
Oh, en welkom trouwens, Moniqueeee en Suikertante. Leuk dat jullie meeschrijven hier! Ga vooral zo door...

Moniqueeeee, ik heb al bijna 10 jaar suikerziekte en de laatste keer dat ik stabiel was, was in 2000. Het jaar waarin ik erg verliefd werd op de man waarmee ik nu getrouwd ben. Ik heb trouwens type 2. Eerst bleek mijn moeder diabetes te hebben, een jaar later ik, een half jaar daarna mijn vader. Ergens in de jaren daarna mijn oudste broer en een paar maanden geleden bleek ook mijn andere broer diabetes te hebben. Bij ons zit het dus ook in de familie. Mijn moeders zus, moeder en grootmoeder hebben en hadden het ook, en een oom van mijn vader schijnt het ook gehad te hebben. Hoezo erfelijk belast?

Ik heb 5,5 jaar tabletten geslikt, Gliclazide en Metformine, en in september 2004 ben ik gaan spuiten. Inmiddels heb ik alweer anderhalf jaar een insulinepomp, en ik moet zeggen dat mijn kwaliteit van leven er 90% op vooruit is gegaan met de pomp. Überhaupt voel ik me beter sinds ik insuline gebruik. Ik ben blij dat ik van die pillen af ben, vooral de Metformine! Wat een troep vond ik dat.

Heb ik nog een vraagje: jouw kinderen hebben zelf geen diabetes?
Setter, elke TWEE mnd daar de dvk?!?! Daar zou ik ook meetmoe van worden zeg. Wat vreselijk, dat is een dagtaak.

Ik ga zelf nooit naar de dvk, omdat ik vind dat ik het veel beter weet dan zij, haha!

Verder ga ik ook niet vaker dan eens in het half jaar naar de internist, met name om bloed te laten controleren. Een enkele keer heb ik een vraag of een klacht waar ik niet uitkom, en dan zit ik er wat langer dan drie minuten, maar meestal sta ik zo weer buiten. Mijn nieuwe internist wilde natuurlijk dat ik elke drie maanden kwam maar dat heb ik domweg geweigerd. Ik heb ook nog een leven hoor, geen zin en tijd voor zoveel ziekenhuisbezoekjes (bovendien kom ik er tegenwoordig al vaak genoeg door de coeliakie ).

Suikertante, Nelladella, ik ben blij dat jullie iets aan mijn verhalen hebben. Kan me voorstellen dat je je als moeder/tante soms afvraagt of je het wel goed doet. Ik weet ook niet of mijn ouders het goed hebben gedaan, maar ik ben van mening dat ze me er wel heel goed hebben leren omgaan.

Ennuh, mijn moeder had het ook vaak benauwd als ik weer eens ineens heel hard ging spelen ofzo, dat is heel normaal. Knap vind ik dat ze het niet heeft laten merken aan mij.

Alcohol heb ik altijd gedronken. Tenminste, ik heb wel een idee hoe het werkt. Als ik ging stappen dronk ik altijd bier (véél bier, zoals een puber doet). Ik danste dan ook veel en de khd in het bier waren dan de extra energie die ik nodig had om het bls-verlagende effect van dansen en de alcohol zelf te vereffenen.

Als ik nu drink, zijn er een paar categorieen alcohol:

1. Bier (helaas, gluten....). Het effect van bier is bij mij nihil vanwege khd tegen alcohol evenwicht.

2. Wijn, port, champagne, niet-zoete drank. Altijd een toastje oid erbij om de hypo door de alcohol te voorkomen

3. Zoete drank als apfelkorn, bessen, likeuren. Bls heeft de neiging hiervan omhoog te gaan, dus in de gaten houden. Deze vind ik het moeilijkst omdat je ook al dorst krijgt van de drank zelf en dus niet zo goed een hyper voelt.

De zweetnacht van jou setter, zou ik toeschrijven aan een bls-schommeling door de alcohol (baileys = zoet, ik zou zeggen met veel khd dus valt m.i. onder categorie 3). Wellicht een hypo of een piek gevolgd door een hypo? Dat laatste kan heel snel gaan!

Hey, en je moet ook leven hè. Als jij er een zweetnacht voor over hebt (en er gebeurt niks ernstigs), dan doe je dat lekker.
Zo is het maar net Lief! Ik leef ook nog es, en ik besta niet alleen maar uit hoge bloedsuikers tenslotte.

Ik ga wel met mijn dvk overleggen hoe het nou toch kan dat ik 's nachts steeds zo zweet. Elke nacht is het raak, om gek van te worden. Heel af en toe heb ik een nacht dat ik droog blijf en dat mijn nachthemd zelfs nog fris ruikt bij het opstaan, maar dat is 2x per maand ofzo. Hooguit.

Ik heb het sowieso heel erg warm de laatste maanden. Iedere koukleum benijdt mij, maar zelf vind ik het niet altijd prettig. Mijn man ligt lekker onder zo'n dubbel vierseizoenendekbed, ik lig nog steeds onder mijn superdunne voorjaarsdekbedje. En zelfs vorige week (?) toen het -12 was lag ik nog te zweten! En nee, we hebben geen cv boven, dus het was in de slaapkamer rond het vriespunt. Is toch een beetje raar, of niet?

Ik heb me verdikkeme de hele herfst zitten verheugen op de kou zodat ik mijn extra lange superdikke voldonzen dekbed op mijn bed kon doen, heb ik het daar veel te warm voor....

Het is ook nooit goed he?

Hoe zit dat met jullie, hebben jullie het ook zo warm sinds de diabetes, of is dat iets wat blijkbaar bij mij hoort?
Trouwens Lief, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Je doet je naam eer aan....hihi...

Ik vind het fijn dat ik andere mensen kan helpen met een stukje tekst.

En verder wil ik niet lullig doen hoor, maar kan het ook zijn dat je iets anders onder de leden hebt waardoor je het zo warm hebt?

Ik weet natuurlijk geen verschil met voordat ik diabetes kreeg, maar ik ben absoluut niet altijd degene die het warm heeft!

Had jij het nou ook over je menstruatie, of was dat teddeke... sorry, maar het is ook zo vervelend dat je tijdens het schrijven niet even terug in de reacties kan kijken.

Overigens, natte zweetnachten komen bij mij per definitie door hypo's, maar daar hebben we het al eens over gehad. Anders heb ik dat niet.
Ja, dat was ik. Ik ben de laatste maanden steeds maar over tijd. Volgens mij zit ik aan het begin van de menopauze. Een pril begin hoor, volgens mijn huisarts. De laatste keer dat ik op regel was, was begin september, twee dagen na mijn blindedarmoperatie. Daarna is het op de hobbel gegaan.

Klopt trouwens, dat je me al eens gewezen hebt op de nachtelijke hypo's. De pest is dat ik er wel wakker van word, maar niet wakker genoeg om te gaan meten. Elke keer denk ik 's ochtends 'had ik nou maar gemeten' en heb ik spijt. Mijn dvk had het wel over een 24-uurs meter. Drie dagen lang uitgebreide dagcurves maken en opschrijven wat je eet en wanneer je meet, en hoe hoog enzo, en onderwijl heb je dan een meetapparaatje op je buik zitten met een canule onderhuids. Die kan dan ook een eventuele nachtelijke hypo of hyper aantonen. Ik zal haar er eens naar gaan vragen als ik weer bij haar ben, want dat zou bij mij best wel eens kunnen.

Het gekke is dat ik 's ochtends maar rond die 11 blijf zitten, ik krijg het maar niet naar beneden. Ongeacht of ik heb zitten snaaien of niet.

Nou ja, nogmaals bedankt voor je antwoord!
hallo,

ik kom even inbreken.

Ik heb namelijk even een vraag aan jullie. Een kennis van mij heeft ook diabetes, al járen. Incl. insuline spuiten. Nu eet diegene echt bergen snoep en ander snaaiwerk alle dagen. Biertjes gaan er ook rap in.

Ik maak mij een beetje zorgen, is niet niet enorm ongezond?
quote:setter schreef op 17 januari 2009 @ 17:22:

Het gekke is dat ik 's ochtends maar rond die 11 blijf zitten, ik krijg het maar niet naar beneden. Ongeacht of ik heb zitten snaaien of niet.

Dat kan heel erg goed wijzen op een onopgemerkte hypo 's nachts. Daardoor gaat je lijf uit nood glucose maken uit vet en schiet daar helemaal in door. Gevolg: Hyper. In de ochtend.

24-uursmeting lijkt me goed, want ik hoor je wel vaker over onverklaarbare dingen.

Je kunt ook (maar dat heb ik niet gezegd!) eens proberen je nachtinsuline een heel klein beetje te verlagen zodat het risico op een nachthypo kleiner wordt.

Heyjij, als de insuline maar in evenwicht is met de khd is het goed, dus voor meer snoepen en snaaien, moet er meer gespoten of gebolust worden. Dan heb ik het ALLEEN over de bloedsuikers natuurlijk. Ik doe nadrukkelijk geen uitspraak over de levensstijl, dat is iets wat er volkomen los van staat.
Hai!!!

Setter; het zou idd best eens met je verstoorde hormoonhuishouding te maken kunnen hebben dat je die nachtelijke hypo hebt (en niet voelt). Ik had dat tijdens de zw.schap van Gijs ook. Onverklaarbaar hoog zitten tot ik een paar keer de wekker had gezet om te meten. Ik heb van te voren tegen de man ook gezegd dat hij me mijn bed uit moest scheppen om te meten. Ik had ook expres mijn meter in de badkamer gelegd; dan moest ik er ook echt uit.

Enniewee.... nu heb ik er geen last meer van.... Maar daar heb jij niks aan.

Ik heb sinds mijn db ook meer last van zweten. Ik heb het wel koud trouwens, lig lekker onder mijn donsdekbedje, maar ik zweet wel (maar dat kan ook nog te maken hebben met mijn ontzwangeren). Maar dat jij het warm hebt, kan ook te maken hebben met de menopauze waar je in gaat...

Drank.... ik snak naar een borrel! Maar ja... eerst wilde ik zwanger worden, dus heb ik alcohol gebannen. Toen werd ik zwanger en dan mag het niet. Toen gaf ik bv en dan is het ook niet zo verstandig. Inmiddels heeft het hele ritueel zich vanaf stap 2 herhaald, dus ik drink niet zo heel veel of vaak.

Maar ik weet nog wel dat ik daarvoor wel eens een avondje aan de borrel ging. Ik ben niet van het bier. Ik hou ook niet zo van wijn... nee, ik houd van die vreselijk zoete likeurtjes... handig!

Veel meten en dan maar weer een borreltje pakken, soms wat bijspuiten, maar wel voorzichtig. Ik heb trouwens likeurtjes in vanalles en nog wat gemixt... Bessen met spablauw is best lekker hoor!

Wat ik met uit eten wel doe is een heerlijk glas rode wijn drinken. Gewoon eentje, wel met khd erbij en dan komt het goed. Maar ik meet wel extra als ik drink.

Even de was ophangen en dan naar bed.

Ik kom snel weer terug hoor! (deze week ofzo haha)
Hoi allemaal,

Leuk om te zien dat er weer een aantal berichten zijn bijgekomen. Ik zal hier en daar proberen op te reageren.

Setter, wat de "kerstvakantie" betreft kan ik je een hand geven. Wij zijn bijna 2 weken op vakantie gegaan en toen heb ik ook de touwtjes wat laten vieren, wat niet alleen resulteerde in 2 kilo erbij , maar ook (voor mijn doen) hoge bls, die maar niet meer lager willen worden. A.s. vrijdag moet ik naar de internist, mijn Hba1c zal deze keer echt wel hoger zijn denk ik.

Alcohol drinken doe ik nagenoeg nooit (ja met oud en nieuw 2 slokjes champagne), niet vanwege de diabetes, maar omdat ik eigenlijk niet van alcohol echt lekker vind. Ja, sommige likeurtjes zijn wel lekker, maar zoooooo zoet, dat ik er spontaan meteen tandpijn van krijg.

Ik ga om de 3 maanden naar het ziekenhuis, de ene keer bij de internist, de andere keer bij de dvk en dat bevalt mij tot op heden prima.

Verder gaat het wel redelijk hier (alleen die 2 kilo hè??, zucht.....)
Hoi!

Hier nog een nieuw 'gezicht'.. heb door een niertransplantatie en de bijehorende prednison diabetes gekregen. Normaal bij de onderhoudsdosering prednison kan ik met 3 x daags gliclazide toe maar nu ik een virus heb en prednison daags 20 mg is ontkom ik niet aan de insuline---> lantus 8 eh en over de dag 8 novo. Ik merk dat ík soms al prik/spuit moe ben na zo'n korte tijd. Ik vind het knap te lezen hoe jullie hiermee omgaan en ook fijn te merken dat jullie ook maar mensen zijn die af en toe zondigen (anders hou je het toch ook niet vol..)

iedereen in ditzelfde suikerschuitje; SUCCES!
Welkom Luzzeke! Leuk dat je ook meeschrijft hier.

Da's niet niks, een niertransplantatie. Is het al lang geleden dat je die operatie gehad hebt? En dan daarna ook nog diabetes gekregen, en spuiten...pfff, het zit je niet mee he?

Sterkte! (f)
Lief, Ris en Teddeke: bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden op mijn alcoholvraag. Ik hoor wel vaker om me heen dat diabeten over het algemeen van likeurtjes houden in plaats van whisky of jenever ofzo. Zou dat met onze 'sweet tooth' te maken hebben?

Het rare bij mij is dat ik 's zomers, als het heel erg warm is, soms snak naar een lekker steenkoud alcoholvrij biertje. Als ik gewoon bier drink heb ik een half uur lang overal spierpijn, van mijn nek tot mijn enkels. Drink ik alcoholvrij bier, dan heb ik geen last. Ik moet het alleen wel bij het eten doen want dan valt het beter, heb ik gemerkt.

Nelladella, hoe gaat het nu met de nachtelijke suikers van je zoon? Zijn ze inmiddels wat stabieler?

In antwoord op je vraag over kou i.c.m. suikers: daar heb ik weinig tot geen last van. Ik heb hoogzomer wel altijd last van mijn suikers. Ik moet dan eerst een paar happen nemen van mijn maaltijd en dan pas bolussen, anders schiet ik zo in een hypo. 's Winters heb ik daar nooit last van.

Teddeke, mag ik vragen waar je heen geweest bent op vakantie? Naar een warm oord? Als je niet wilt vertellen is dat uiteraard ook prima, dat begrijp ik.

Nog één vraagje: wie van jullie had toch zo'n last van pijnlijke neuropathie? Ik begin er het laatste jaar toch ook met vlagen last van te krijgen, zo erg dat ik soms lig te kreunen van de pijn.
@Setter, helaas voor ons dit jaar geen warm oord, dat kon bruin niet trekken . We zijn dus in eigen land gebleven, maar hebben ons prima vermaakt, het weer werkte ook goed mee en we hebben helemaal NIETS gedaan (en dat was de bedoeling!)

@Luzzeke, nou da's ook geen kleinigheid zeg, een niertransplantatie, maar als ik het goed begrijp zal het insuline spuiten bij jou maar tijdelijk zijn, omdat je last hebt van een virus en kan je daarna weer terug naar tabletten, of begrijp ik het verkeerd? En ja, zondigen met echt af en toe, anders heb je geen leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven