Gezondheid alle pijlers

Diabetesland

13-07-2011 20:17 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom in Diabetesland waar al je medediabeten 100 jaar gaan worden. Waar je je 'gewoon' 'eventjes' aan je dieet gaat houden :puke: om te voorkomen dat je diabetische voeten of vingers gaat krijgen. Waar retinopathie, falende nieren of zenuwpijnen niet voorkomen en waar ongelimiteerd geklaagd en gezeurd mag worden. Jaja, óók over al die infernisten en dvk's die het –niet gehinderd door daadwerkelijke diabeteservaring- beter weten dan de aloude diabeet zelf.

Dat land waar genoeg ruimte is voor cynisme, sarcasme en flauwe grappen. Dat land waar meegeleefd wordt, waar ervaringsverhalen uitgebreid verteld mogen worden en waar altijd een luisterend oor of een welgemeende knuffel voorhanden is. Waar je gelijkgestemde zielen in het 'diabetesdwars' vindt.

Dus wil je steun en knuffels of wil je 'gewoon' 'even' je verhaal kwijt, doe het dan hier. Iedereen is welkom, want hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Jee pixel, dat is nogal wat Hoe voel je je nu?

Ris. Toeterclub? Verklaar je nader?

Setter, bedankt voor je mail, ik kom er snel op terug.

De afgelopen dagen ging het wat beter maar gisteren ben ik naar een festival geweest en daarna jwamen vrienden en die gingen vanmiddag weg. Daarna kreeg ik een angstaanval, heel raar en onwerkelijk voelde ik me, ben dan bang om door te draaien, heel stom maar vooral heel eng.

Hopen dat ik me snel écht wat beter ga voelen, liefst langer dan 3 dagen.....
Opdracht klaar, maar daarna gelijk drie dagen de lappenmand in. Zit nu bij te trekken. Morgen meer.
Schebuikje en Sri: en een dikke bos

Je bent lief
Jemig Ris, geen dag onder de 12. Hoe verloopt het dan de rest van de dag?

Setter, waar zit je "ingang" van de pomp dan, als je je pomp zelf onder je knie draagt? En is dat niet vervelend met bewegen enzo? Je leest het, ik weet niks van pompen. Heb alleen schrikbeelden van naalden, slangen, vullen, afkoppelen etc.

Buikje, jemig joh.

Sri, pas je een beetje op jezelf? Rustig aan doen...

Geen idee of het een mix was van suiker en warm weer. Het zal wel. Ik had nog een keer gemeten en toen zag het er goed uit - ergens in de zes. Toen ik me zo beroerd voelde daarna weer en toen was het 9 nog wat. Ook niet echt schokkend hoog. Maar wel behoorlijk beroerd.
Hmz, wat raar en vooral vervelend voor je Pixel. Getsie!

Over mijn pomp: de canule zit gewoon op mijn buik. Daar zit een slang van 110 cm aan die ik door mijn onderbroek doe en dan langs mijn been naar beneden naar mijn pomp. Die zit met zijn canuledopje gewoon omhoog in dat beenzakje. Ik schuif hem er zo in. Ik laat het je wel zien op de meeting, okee?

En nee hoor, dat is juist helemaal niet vervelend met bewegen hoor. Hij gaat alleen gedurende de dag wat losser zitten waardoor het pomptasje dan soms weleens in mijn knieholte zit. Maar die schuif je zo weer naar voren hoor, dan haal ik hem daarna even los en weer opnieuw met klittenband wat vaster en klaar is kees.

En het hebben van een pomp is allerminst eng hoor, valt echt reuze mee. Ik ben juist héél blij met mijn pomp!
Hoi allemaal, hoe gaat het met jullie?

Setter, dank je wel voor de mooie bloemen, wat kan je daarvan opkikkeren!

Nog gefeliciteerd met je vader zeg! Wat een leeftijd hè, 80!

En wat je schoonloeder betreft: adem in, adem uit... en intussen denken: geestelijk gehandicapt is best wel zielug wel. O nee, dat schijnt tegenwoordig 'andersbegaafd' te moeten heten, brrrrr!! Maar dat terzijde. Wat moet M dan op zijn vader lijken!

Begint er al zicht te komen op een inpandige douche? Wat zal je daarvan genieten zeg! Dat lijkt me net zo lekker als gewoon uit de kraan drinken als je uit Azië komt, ook zo'n ontzettend luxe gevoel terwijl het hier eigenlijk iets heel gewoons is.

Bizar zeg, ik had m'n opdracht opgeleverd en een paar uur daarna werd ik me toch een partij duizelig en misselijk! Of de wereld onder me wegkantelde, en dat gebeurde elke keer als ik m'n ogen opendeed en ze bewoog (niet mezelf, maar m'n ogen dus). Djeez, wat word je daar beroerd van zeg! Goddank was ik gewoon thuis.

Ik dacht eerst nog dat misschien mijn bloeddruk raar deed, zoals wel vaker, maar die was 140/82, helemaal niet slecht voor mijn doen en veel te hoog om duizelig van te worden. Maar goed, het is weer tamelijk over, hoewel ik het maar even rustig aan blijf doen.

Fijn dat je je weer beter voelt, Buikje! Knap dat je weer gaat sporten hoor.

Ris, hihi, op dinsdag al de laatste dag van de werkweek, dat klinkt niet verkeerd. Maar daarnaast studeren is natuurlijk weer wel zwaar. Idd kut van die suikers, ik kan me voorstellen dat je baalt.

Is je toeter nog volgeregend trouwens?

Pixel, ook al zo'n bikkel met je 15 km wandelen! Maar onderuit gaan is weer een stuk minder. Helemaal niet ondenkbaar dat het aan het weer lag, ik las vanmorgen een naar verhaal over iemand die in Tilburg nogal definitief onderuit was gegaan tijdens een marathon.

Lief, mocht je meelezen, ik hoop erg voor je dat je het fijn hebt en dat je niks van 'thuis' hoort.

Teddeke: Zorg je goed voor jezelf?
Pixel; het kan nog erger. Ik heb zojuist een hypo gehad (had mezelf er een bezorgd) omdat ik al sinds zaterdag (!!!!) boven de 11 zit. Vandaag echt de hele dag te hoog, gisteren ging het nog wel (had er een waarde van 8 tussen zitten als laagste).

Waar het aan ligt????? Ja, PMS, maar wat een kul... ik moet nog 10 dagen voordat ik ongesteld moet worden.

Heb nu 3 profielen op mijn pomp zitten; 1 normaal, 1 pms, 1 weekend/vakantie. En nu maar weer wat gaan proberen en kijken of het werkt.

Setter, ik zou het fijn vinden om zo'n beenband van jou te proberen. Ik heb voor mijn oude pomp ook gewoon behazakjes van Dtron besteld omdat ze die niet hadden van de Cozmo.

Pixel; wel naar dat je neergegaan bent!!! Oeh... je waardes klinken toch redelijk (daar word ik niet ziek van zeg maar), dus wat was het dan?

Ik ben ook een keer flauwgevallen, nou dat kan ik me nog goed herinneren. Wat een nare ervaring! Ik zat toen thuis met een hernia (veel pijn!) en stond in de keuken; net een bls geprikt, die was goed. Ik weet nog dat ik tegen mijn man zei; het gaat niet goed! En het volgende moment lag ik op de keukenvloer....

Heel soms denk ik dat ik weer neerga, maar dan kan ik het tegenhouden ofzo. Goed ademhalen, focussen op iets in de verte. Nooit meer last van gehad in elk geval.

Nou, ik ga maar eens pitten, nog één dagje werken! (errug!!!)
Jakkes Ris, dat klinkt allemaal niet fijn! Tien dagen voor tijd PMS lijkt me wel heel bar, dat kan toch haast niet?

Net nog vergeten te melden: nu ik gestopt ben met die amlodipine, glip ik weer zonder enige moeite in al m'n schoenen. Voor m'n gevoel heb ik gewoonweg weer elfjes-enkels (lach niet, krengen!). Nu alleen nog aan m'n ha vertellen dat ik die rommel het raam uit gegooid heb en iets anders nodig heb. Ben benieuwd.
Ris, je hebt mail!
Sri, dank je wel voor je felicitatie! Mijn vader gaat er elke maand jonger uitzien sinds mijn moeder overleden is. Klinkt raar en misschien ook wel een beetje grof (jij weet wel hoe ik het bedoel), maar het is ergens wel logisch. Hij geniet met volle teugen van het leven na 50 jaar ellende en haatdragendheid, afgunst en gemanipuleer samen met haar. Heerlijk voor hem hoor, ik gun het hem van harte.

Onze douche wordt op dit moment betegeld met die mooie marmertegeltjes Manlief en buurman zijn nu druk bezig. Ik heb net driftig stickertjes van de plinttegels af zitten pulken. Later deze week komt buurman opnieuw langs en gaan ze verder met de andere tegels.

Wat heerlijk dat je weer elfenenkeltjes hebt , wat heerlijk dat je weer gewoon al je schoenen aan kunt. En wat zul jij een hoop minder pijn hebben, wat ontzettend fijn voor je!

Wel schrikken van je instorting na het inleveren van je opdracht. Jeetje zeg, waar dat nou vandaan kwam? Griezelig hoor!

Ris, alles weer in orde nu, na je hypo? Of heb je ook daadwerkelijk last van PMS nu, ook al is dat eigenlijk veel te vroeg? En je suikers, zijn die weer enigzins stabiel nu?

Ik ben denk ik in een vervroegde overgang terecht gekomen. Net als in 2009 ben ik 17 weken geleden voor het laatst ongesteld geweest. Destijds ben ik naar de gynaecologe geweest, omdat ik toen nog maar 40 was, maar die kon niks vinden in mijn buik en in mijn bloed. Deze keer laat ik het maar een beetje op zijn beloop, het kan ook door de stress van de afgelopen maanden zijn gekomen dat ik nu even niet menstrueer. Ik ben gesteriliseerd, niet zwanger (getest), maar ik heb wel op de gekste plekken puistjes elke 4 weken. Nu heb ik weer puistjes op mijn rechter neusvleugel en op het middenstukje van mijn neus, aan de binnenkant. Auw enzo. Zucht...
Maar even weer uppen..... ja zo klets ik wel weer hele pagina's vol natuurlijk Ris!

Vandaag bij de oogarts geweest, alles was rustig in mijn ogen en ik mag nu gelukkig weer een heel jaar wegblijven

Aanvankelijk leek de oogdruk in mijn rechteroog wat verhoogd (in het begin als ze dan zo'n pufje lucht op je ogen schieten), maar na onderzoek door de assistente met dat plexiglazen staafje op je oogbol bleek de oogdruk toch gewoon goed te zijn. Pfieuw!

How is everybody?
Hee Setterzus! Wat fijn dat het goed gaat met je ogen! Dat is toch een van de meest kritische dingen bij db (en waar ik het bangst voor ben, ik verlies geloof ik nog liever twee voeten dan m'n ogen!).

Ik heb net een heel stuk zitten typen over db-complicaties waarmee ik nog zou kunnen leven en met welke niet, tot het tot me doordrong hoe ontzettend stom ik aan het lullen was. Of je het voor het kiezen hebt! Dat hele stuk heb ik dus maar weer weggehaald

Mijn grootste angst is het om ooit blind te worden, maar ik heb me ook nog nooit echt, heel diepgaand in de andere complicaties verdiept. Omdat het nog niet nodig is geweest. Stom hè?
Wil je weten hoe het gaat? KUT!!!! Oh nee.... KUTTERDERDANKUT!!!

Zo.....

ik heb vandaag al 3 keer een jankbui gehad (bij mijn man, mijn zus en mijn vriendin die ik eig wilde vragen hoe het met haar was.....) Heb de dvk gemaild, wacht nu op antwoord van de internist. Heb voorgevulde ampullen bij de apotheek besteld (in de hoop dat ik dan minder luchtbellen in mijn slangen krijg, kan ik morgen als het goed is en als ze mijn opdracht bij de receptenlijn hebben gesnapt, ophalen)

Ik heb de batterijen van mijn meter vervangen in de hoop dat die stomme bluetooth verbinding die ik nodig heb om contact te maken met de pomp het dan wel doet.

Dat is allemaal nog maar het organisatorisch gekloot. Nee... dan mijn suikers. Ik prik nog maar 4 keer per dag, ik zit toch te hoog. Heb vandaag één hypo gehad en voor de rest zit ik boven de 12 (liefst nog rond de 16 of 17....). Soms ga ik slapen met normale waardes (rond de 10 haah; dat is al normaal!) en dan zit ik 's morgens dus heel hoog. Ik ga vannacht mss maar eens twee keer meten; kan ik de internist vertellen hoe dat gaat. Zij wilde mijn nachtbasaal stand verlagen; nou lijkt me niet dat dat nu nog gaat werken....

Ik eet heel weinig, snoep bijna niet, dan weet ik zeker dat het daar niet aan kan liggen en toch ben ik 1,5 kg aangekomen in 6 weken tijd! Of moet ik die dagelijkse chocoladebol laten staan ?

Verder heb ik vanmiddag Gijs een uitbrander gegeven van jewelste omdat die pummel de riem van Ella's autostoel had losgemaakt...... Toen we nog aan het rijden waren!!!! Daarna heb ik heel pedagogisch verantwoord uitgelegd dat je gordel om moet, omdat je anders met je kop door de vooruit kunt knallen en dat overleef je niet. Met als gevolg een jankende Ella want die zag haar broertje al bijna tegen dat raam aan geplakt zitten....

Morgen weer een nieuwe dag!
Ris

Wat lullig voor je! Ik hoop dat je vandaag een betere dag hebt.
Pff Ris, sterkte. Wat een narigheid allemaal zeg. Ik hoop dat het inderdaad allemaal beter gaat vandaag

Setter, fijn van je ogen. Ik ben ook weer voor anderhalf jaar off the hook. En ja, Sri, het lijkt me vreselijk als er wat met je ogen aan de hand is. Maar andere complicaties, zoals neuropathie of nefropathie zijn ook niet mis. Die zijn wel minder zichtbaar. Eigelijk is er geen enkele complicatie waar ik op zit te wachten, maar wie wel...

Hier op het diabetesfront redelijk rustig na de schommelende waarden van laatst. Mijn gewicht blijft - ondanks verwoede pogingen wat lager te komen - hangen op een bepaald punt. Nou ja, het zal wel.

Fijne dag allemaal, speciaal voor Ris!
Vandaag was stukken beter hoor! Gelukkig maar!

Nog wel wat lichte frustraties, maar ook een gouden tip van de apotheker (geen voorgevulde reservoirs, maar gewoon meer dan 1 ampul gebruiken om het reservoir vol te krijgen; hoe kom je erop?!!! Echt briljant; ik was er zelf niet opgekomen. Hopelijk werkt het en heb ik minde rlucht in mijn slangen zitten...)

Moet gaan slapen! Trusten!xxxxxxxxxx
Huh? Ik begrijp je geloof ik niet....leg es uit Ris? Meer dan één ampul om je reservoir vol te krijgen? Huh?
Ach, en fijn dat het gister beter ging natuurlijk! Ik drukte even te snel op verzenden....

Fijn dat je je beter voelt! Oh, en ik heb de beenband gevonden, dus hij gaat maandag op de post.
hier langzaam opkrabbelen. na een week NIET slapen deze nact wel (medicatie)

Fjn dat het beter gaat Ris en ook met de ogen van Setter. Pix, stabielere waren klinkt ook goed.

Hier schieten ze door naar boven door infecties en slaaptekort.. komt wel weer...

Fijne zaterdagavond!
quote:schuddebuikje schreef op 10 september 2011 @ 19:00:

hier langzaam opkrabbelen. na een week NIET slapen deze nact wel (medicatie)

Fjn dat het beter gaat Ris en ook met de ogen van Setter. Pix, stabielere waren klinkt ook goed.

Hier schieten ze door naar boven door infecties en slaaptekort.. komt wel weer...

Fijne zaterdagavond!

Ach Buikje, wat kut nou! Ik weet uit ervaring hoe rot het is als je niet kunt slapen, dat is hier een doorlopend probleem. Ik klim m'n bed uit als het niet lukt en ga wat leuks doen, of werken.

Goed dat je wat gekregen hebt om te slapen. Het is geen langetermijnoplossing, maar het kan je wel even over de drempel helpen. Veel sterkte hoor!
Hop! Weer naar boven! Zit hier nu op kantoor te wachten totdat de wegen naar huis weer een beetje vrij zijn. En te twijfelen of dat ik hier iets uit de koelkast ga halen, of hier in de buurt iets ga eten of dat ik wacht tot ik thuis ben...

Hoe is het met jullie?
Ik heb te vroeg gejuichd hoor... het is nog steeds bagger. Heb er net maar weer een mail uitgedaan naar de dvk.

Setter; mijn reservoirs voor in de pomp zijn 315 ml. De ampullen maar 300 (waarom in hemelsnaam hebben ze bedacht dat die reservoir 315 ml moeten kunnen bevatten?!) Enniewees, ik krijg dus geen 315 eh in dat reservoir, ik moet dus de aandrijfstang van de pomp bij het vervangen van een reservoir een aantal tikken naar voren laten gaan (zo ongeveer 30-40 stapjes; verloren insuline!) En dan nog de slang vullen en hoppa, ik heb nog een kleine 200 eh in mijn ampul. Slaat nergens op! Dus ik had gevraagd of de apo dat voor mij kon doen en die gaf me de tip om met meerdere ampullen een reservoir te vullen zodat ik wél aan die 315 eh kom en minder insuline kwijt ben aan lucht door spuiten en lijntje vullen.

Technisch rotverhaal.

Pixel; wat heb je uiteindelijk gedaan? I hoorde dat het idd een hel was op de snelweg! Gelukkig valt mijn route daar niet vaak bij (tot nu toe slechts 3 of 4 keer file gehad; als ik het op tijd hoor op de radio, kan ik altijd nog binnendoor rijden).

Zooo... ik ga maar een sde tafel dekken en dan pitten... XXXX
Het was hell. Gelukkig heb ik er eigenlijk nooit last van hoor. Mijn route gaat pal noord en je kan langs de snelweg ook nog twee routes binnendoor nemen, waarvan er een natuurlijk afgesloten was... Dus die andere route was megadruk.

Er waren nog meer alternatieven, maar die waren nog verder om en nog drukker. Die vrachtwagen was echt op een zeer cruciaal punt omgevallen. Maar goed, heb er slechts twee keer zolang over gedaan.

Ris, wat een gekl**t met die pomp zeg. Het lijkt wel alsof mensen niet nadenken en standaardiseren. Ik weet niet wat de andere pompen voor inhoud hebben? Kun je die aangebroken ampullen nog bewaren of kan dat niet? Pff. Zonde als je het niet kunt bewaren. Hoelang blijft je infuusset zitten? Tot het reservoir leeg is? Sterkte!
Schebuikje, hoe is het nu met je?

En Pixel, hoe is het bij jou thuis? En met jou?

Ris, ik geloof dat ik het wel snap hoor. Jouw reservoirs zijn net 15 ml groter dan de mijne. Maar wat je vertelt over die aandrijfstang en dan zoveel eh verliezen is geen pretje. Dat werkt toch niet?

Kijk, als ik nou contact had met mijn oudste broer dan kon ik hem eens vragen hoe hij dat nu doet, maar helaas: dat gaat niet gebeuren in de nabije toekomst. En om mijn vader nou als postduif in te zetten... nou nee, toch maar niet.

Ken je niemand anders die zo'n zelfde pomp heeft?

Vervelend voor je hoor, grmbl...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven