Gezondheid alle pijlers

Diabetesland

13-07-2011 20:17 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom in Diabetesland waar al je medediabeten 100 jaar gaan worden. Waar je je 'gewoon' 'eventjes' aan je dieet gaat houden :puke: om te voorkomen dat je diabetische voeten of vingers gaat krijgen. Waar retinopathie, falende nieren of zenuwpijnen niet voorkomen en waar ongelimiteerd geklaagd en gezeurd mag worden. Jaja, óók over al die infernisten en dvk's die het –niet gehinderd door daadwerkelijke diabeteservaring- beter weten dan de aloude diabeet zelf.

Dat land waar genoeg ruimte is voor cynisme, sarcasme en flauwe grappen. Dat land waar meegeleefd wordt, waar ervaringsverhalen uitgebreid verteld mogen worden en waar altijd een luisterend oor of een welgemeende knuffel voorhanden is. Waar je gelijkgestemde zielen in het 'diabetesdwars' vindt.

Dus wil je steun en knuffels of wil je 'gewoon' 'even' je verhaal kwijt, doe het dan hier. Iedereen is welkom, want hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
@ Zonnestraal: inmiddels metformine 1x daags 1 tablet. Ik heb mijn eetgewoonten doorgesproken maar niets gehoord over koolhydraat beperking.
quote:carenza schreef op 01 juli 2012 @ 21:03:

@ Zonnestraal: inmiddels metformine 1x daags 1 tablet. Ik heb mijn eetgewoonten doorgesproken maar niets gehoord over koolhydraat beperking.Raar! Of je doet het al heel goed?
Dank je wel Ris voor je welkom. Tja ik weet ook niet of ik alles goed doe... ik zit aan de propoints van WW en let al heel erg op mn eten, op mn vet, veel groente en fruit en ik zit ook aan de simvastine vanwege te hoog cholesterol en vitamene D3 die was te laag.

Weet iemand hoe het zit met Snack O Jack rijstewafels met bijv. chocola of chocola kokos smaak? zijn dat goede of slechte koolhydraten? moet jij dan niet nd dieetist Carenza?
quote:setter schreef op 01 juli 2012 @ 21:01:

Ehhh Carenza, diabetes is diabetes hoor, ongeacht welk type je hebt. Daarbij staat bij 'ons diabeten' niet echt op het voorhoofd geschreven welk type we zijn....Stond het af en toe maar op je hoofd...
quote:zonnestraal012 schreef op 01 juli 2012 @ 21:28:

Weet iemand hoe het zit met Snack O Jack rijstewafels met bijv. chocola of chocola kokos smaak? zijn dat goede of slechte koolhydraten? moet jij dan niet nd dieetist Carenza?Ze staan er niet in maar in de koolhydratentabel.nl kun je heel veel soorten rijstwafels vinden. Volgens mij zijn het wel heel snelle koolhydraten.
en wat houdt dat in snelle koolhydraten? sorry ik weet nog niet goed hoe dat werkt, heb wel al zitten zoeken op internet maar tis hokus pokus voor me.... a.s. vrijdag heb ik een afspraak bij de dieetiste.
En herkennen jullie het volgende; als ik gegeten heb (brood of iets tussendoor, niet met yoghurt en fruit) dan ben ik na het eten doodmoe, zit te gapen..... echt futloos voel ik me dan.

Mn suiker was de 1e keer prikken 8.3 en de 2e keer 8.5 nuchter.
Hallo allemaal, speciaal Carenza en Zonnestraal. Ik sluit me even aan bij Ris. De aanleiding is niet leuk, maar daarin kunnen we mekaar een handje geven.

Hier nog even minder. Kan niet slapen 's nachts door tintelende voeten en onrustige benen. Oorzaak? Geen idee? Naar laten kijken? Geen idee. Misselijk. Van de ophoging van de medicatie? Geen idee. 's Morgens nog steeds hoger wakker dan dat ik ging slapen (niet dramatisch maar nog steeds hoger dan eerder). Ligt het aan de medicatie? Of juist niet? Geen idee. Zo rommel ik nog even door.
quote:zonnestraal012 schreef op 01 juli 2012 @ 22:10:

en wat houdt dat in snelle koolhydraten? sorry ik weet nog niet goed hoe dat werkt, heb wel al zitten zoeken op internet maar tis hokus pokus voor me.... a.s. vrijdag heb ik een afspraak bij de dieetiste.In een bruine en in een witte boterham zitten (ongeveer) evenveel koolhydraten, alleen die witte boterham verteert veel sneller dan die bruine en zullen je bloedsuikers hoger doen stijgen dan die bruine, waarbij de stijging lager is maar langer zal duren.
Ik heb nog een vraag, hoe zit het met sporten?? ik lees wel eens wat dat het het verbruik van je suiker positief beinvloed?? moet ik juist wel of niet eten na het sporten, of voor het sporten?
Eten voor het sporten aanpassen, dat moet je uitvogelen en dan nog kan het elke keer anders zijn.

Ik eet het liefst pasta of rijst als ik ga sporten, die koolhydraten werken langer dus krijg ik minder snel hypo's die ik wel krijg van gekookte aardappels (bij het sporten dus).

Ik ben nu 4 weken bezig en het is nog elke keer proberen. Ik meet ook extra veel, wil het liefst gaan sporten met een waarde van rond de 11/12. Mijn pomp zet ik uit of op een hele lage stand. Tussendoor meet ik nog een keer en als ik klaar ben weer. Dextro mee en veel water. Na het sporten eet ik trouwens ook nog wat, yoghurt met fruit ofzo. Of ik nou hoog of laag zit.

Mijn sporttijd is van 8 tot 9 (met uitloop).

Bewegen, matig tot intensief heeft inderdaad een positief effect op je suikers. Ik ben insuline afhankelijk, maar ik kan sporten zonder pomp(zonder insuline dus) en de dagen na het sporten blijven mijn suikers wat lager. In de diabc van deze maand stond een artikel over sporten en de effecten, mss moet je dat eens lezen? Ook dit kun je trouwens bespreken met je dvk of praktijkondersteuner. Maar hier uiteraard ook!
bedankt voor je uitleg Ris.... maarre die hypo's he waar je het over hebt, krijg je die ook snel als je suiker, zoals bij mij, op 8,5 is of krijg je dat meer bij hogere waarden?
Zon, bij gebruik van insuline is het risico op een hypo wat groter naar mijn idee, vergeleken met pillen, wat jij hebt. Als je nuchtere waarde 8,5 is, zegt dat niets over je waarde 's avonds als je gaat sporten. Het enige dat je kunt doen is niet al te zwaar beginnen, maar rustig opbouwen. Dan kan je lichaam wennen aan de belasting. En als je zelf kunt meten, dan even meten voor en na sporten, en dat een tijdje volhouden. Dan zie je zelf het effect van sporten op je bls en kun je daarop anticiperen door al dan niet meer te eten/drinken voor, tijdens en/of na het sporten.

Ik gebruik zelf insuline en toen ik vorig jaar begon met sporten, had dat enorme impact. Lees: normaalgesproken spoot ik toen 14 eh insuline voor het avondeten, als ik ging sporten, ging ik terug naar 6. Bovendien liep ik de volgende dag de hele dag hypo's weg te eten.

Nu ik veel verder ben en echt zwaar sport, heb ik er veel minder last van dat mijn bls zo keldert. Vanwege het sporten, maar ook omdat ik ben afgevallen, spuit ik nu normaalgesproken nog maar 8 eh en als ik sport, doe ik 5.

En dan voor de rest, maar wel hetzelfde onderwerp: Ik had maandagavond mijn eerste bootcamp! 's Morgens natúúrlijk met een 3,1 wakker geworden, gelijk minder gespoten, 's morgens hypo's dus tussen de middag weer minder gespoten, 's avonds terug naar 4 eh, HET HELE UUR BOOTCAMP VOLGEHOUDEN!!!!! maar wel tussendoor nog even aan de sap geweest voor de zekerheid. Zó trots! Dinsdag was het natuurlijk The Invasion Of The Hypo's, maar I killed 'em all!!!

En nu.... spierpijn... OMG. Ik denk zelfs dat het hebben van spierpijn ook khd verbrandt.

Nog drie keer

Gek is het hè, als je hebt gesport en dan zoveel spierpijn hebt, dat je jezelf dan ineens veel dunner voelt. Het brein is een vreemd ding.
Bootcamp Lief?? Vertelvertel!!
Goed Lief!! Je bent toch wel echt een stoer wijf hoor, ik doe het je in geen 100 jaar na.

Later meer, beetje weinig fut op het ogenblik. Allemaal
quote:setter schreef op 04 juli 2012 @ 19:26:

Bootcamp Lief?? Vertelvertel!!Dat is Engels voor extreem zware training. Van je eigen sport.
Ik doe ook bootcamp voor beginners! Haha, ik ben zo'n conditieloos type..... Lieten ze mij bij de looptraining het tempo bepalen, dat was aan het eind een slakkegang... Vandaag ging het goed met de suikers, gestart met 12 en gestopt met 5. Lekker!

Heb wel een kapotte wasmaschine....dus die vieze, natte sportkleren liggen te meuren tot de reperateur is geweest of di mama zin en tijd heeft (heb al twee manden weggebracht vanavond....)
quote:Teddeke1 schreef op 27 juni 2012 @ 12:34:

Afgelopen nachten wel beter geslapen, maar ik zit weer in een "fase" dat ik echt een ontzettend hekel heb aan mijn diabetes en het liefst even een paar weken in bed zou gaan liggen met ramen en deuren dicht.

Sorry, ik heb op het moment even weinig positiefs toe te voegen hier.....

voor jullie allemaalBeetje raar, jezelf quoten, maar dit geldt eigenlijk nog steeds, dus vandaar dat jullie even niets van me horen..... (en ik slaap de afgelopen tijd weer helemaal ruk en ik heb geen idee hoe het komt).
quote:lief_29 schreef op 04 juli 2012 @ 21:18:

[...]

Dat is Engels voor extreem zware training. Van je eigen sport.

Aha. Goed, ik kruip maar weer eens onder mijn hunebed, geloof ik

Wel stoer van je, dat dan weer wel
quote:Teddeke1 schreef op 04 juli 2012 @ 23:11:

[...]

Beetje raar, jezelf quoten, maar dit geldt eigenlijk nog steeds, dus vandaar dat jullie even niets van me horen..... (en ik slaap de afgelopen tijd weer helemaal ruk en ik heb geen idee hoe het komt).

Bah, bah en nog eens bah, lieve Teddeke

Sterkte meis
Ted; is yoga of mindfulness niet iets voor je? Helpt mij bij het in slaap komen en blijven. 't is maar een tipje! Verder een hele dikke knuffel!!!! XXXXXXX
Hallo dames,

Hoe gaat het met jullie?

Ik was lekker een paar dagen weg en daarom niet hier. Gister bij de praktijkondersteuner geweest, mijn hba1b (volgens mij heb ik de naam nu door!) was 39. Erg goed volgens haar. De goede cholesterol was perfect, de slechte minder goed maar dat kan komen omdat ik rook. Over een tijdje wil ik stoppen dus zal dat wel beter worden denkt ze. Mijn voeten zijn in orde maar heb een doorverwijzing naar de podoloog omdat ik zo gek loop. Ik wacht daar wel nog even mee, heb woensdag een sollicitatie en als ik word aangenomen zal ik niet meer op mijn crocs hoeven te lopen voor mijn werk dus ga kijken of het dan veranderd. Het zou namelijk kunnen komen door de crocs. Die lopen het lekkerst voor mijn werk maar schijnen toch niet zo goed te zijn. Hopelijk word ik dus aangenomen! Ik ben behoorlijk klaar met het thuiszorg werk!

Verder mag ik dus ook een sport programma voor diabeten volgen maar dit is individueel. Lijkt me leuk!

Ik mag mezelf geen diabeet noemen omdat ik nog niet 2 x hoger dan 7 nuchter ben geweest. Best goed nieuws dus! Verzekeringstechnisch ben ik overigens wel diabeet zodat alles vergoed word.

Dat was mijn update! Wens jullie een fijn weekend toe!
Nou choco; dat klinkt dan toch allemaal wel heel positief! Verzekeringstechnisch wel (is toch verrekte handig), maar wel een prachtig hba1c, goed zo!

Is het een beetje geland allemaal?

Je klinkt in elk geval stukken minder geschrokken dan vorige week!
Mooi HbA1c Choco. Wat is er verzekeringstechnisch dan handig dat je jezelf diabeet mag noemen? Mijn verzekering vergoedt namelijk niks. Welke heb je?

Ik geniet nog even van het weer!
Hi Ris en Pixel!

Ja het is zeker meer geland. Ik was echt behoorlijk geschrokken maar het valt gewoon reuze mee. Ik ben er op tijd bij iig

Oei pixel, je laat me nu schrikken. Ik zit bij Menzis. Ik ga morgen de verzekering maar even napluizen maar volgens mijn huisarts werden alle onderzoeken vergoed. Ach en al word het niet vergoed, het gaat om mijn lichaam en dat is me heel wat waard.

Ik ga een filmpie kijken met man, fijne avond!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven