Gezondheid alle pijlers

Diabetesland

13-07-2011 20:17 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom in Diabetesland waar al je medediabeten 100 jaar gaan worden. Waar je je 'gewoon' 'eventjes' aan je dieet gaat houden :puke: om te voorkomen dat je diabetische voeten of vingers gaat krijgen. Waar retinopathie, falende nieren of zenuwpijnen niet voorkomen en waar ongelimiteerd geklaagd en gezeurd mag worden. Jaja, óók over al die infernisten en dvk's die het –niet gehinderd door daadwerkelijke diabeteservaring- beter weten dan de aloude diabeet zelf.

Dat land waar genoeg ruimte is voor cynisme, sarcasme en flauwe grappen. Dat land waar meegeleefd wordt, waar ervaringsverhalen uitgebreid verteld mogen worden en waar altijd een luisterend oor of een welgemeende knuffel voorhanden is. Waar je gelijkgestemde zielen in het 'diabetesdwars' vindt.

Dus wil je steun en knuffels of wil je 'gewoon' 'even' je verhaal kwijt, doe het dan hier. Iedereen is welkom, want hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Dag schatten! Ik ben er de komende dagen even wat minder, want ik kon het niet laten, ik kreeg zo'n leuke klus aangeboden dat ik toch maar ja gezegd heb, dus tot en met dinsdag ben ik dubbel aan het werk.

Pixeltje, hoe gaat het nu? Voel je je al wat beter, geestelijk en/of lichamelijk? Ik wens je een . Die halen het niet bij jouw prachtige pioenrozen, want die staan nog steeds in volle glorie en worden steeds mooier, maar toch...

Choco, hou de moed erin hoor. Echte slechte prikkers heb ik, buiten huisartsen, nog nooit meegemaakt gelukkig, de meeste 'vampiers' zijn meestal prima.

Lief, wat leg jij lekker helder uit. Mocht je nog eens overwegen een andere dagvulling te gaan zoeken, dan moeten we maar eens gaan praten...

Setter, Teddeke, Ris...

En je gelooft het nooit: echtgenoot heeft er eindelijk aan gedacht een afspraak met de ha te maken! Morgen horen we meer. Ben benieuwd.

Was het nog maar vorige week... ik wil weer een meet.
Sri, goehoed, een leuke klus is altijd fijn Hopelijk is de uitslag voor hus goed morgen.

Ris, als jij na onze meet nog 0,8 kg afvalt, dan komt het helemaal goed. ;) Ik moet ook een schop onder mijn kont hebben voor wat betreft sporten. Morgen of van het weekend ga ik weer.

Choco, Lief heeft het inderdaad goed uitgelegd. Als ik laag zit (hypo), dan ben ik vaak een beetje edgy, scherp. Zeg makkelijker dingen die ik anders voor me zou houden. Maar lager dan 3.0 heb ik nooit gezeten (nooit gemeten in elk geval).

Bij een hyper voel ik me vaak moe, beetje wattig in mijn hoofd, dorstig. Mijn concentratievermogen daalt. Vooral na een wat uitgebreidere lunch houd ik er wel rekening mee op mijn werk, de makkelijke taken bewaar ik dan voor 's middags. Bij 14 en hoger spreekt mijn meter van een hyper, gaat dan over op gevaarlijk uitziende rode cijfers. Wat natuurlijk enorme indruk op me maakt, dat snap je. Corrigeren kan ik niet, behalve door heel veel water te gaan drinken.

Bij 32 liep ik ook nog in de rondte en reed ik nog auto. Maar ja, als je niet weet dat je zo hoog zit, dan weet je ook niet dat je beter geen auto kunt rijden op dat moment. Toen was ik ook verzuurd maar weet niet wat voor extra gevoel dat veroorzaakte. Ik was voornamelijk bezig met het scoren van water. Ik denk dat een junk op zoek naar drugs zich ook zo voelt.

Lief, ik zag een vrachtwagen rijden van jouw werkgever. Geen idee of er daar veel van zijn, maar nu viel me dat op.

Setter, je hebt mooi verwoord hoe ik me gisteren voelde. Ik was zo boos en zo verdrietig dat je lijf je in de steek laat, terwijl ik in de stelligste overtuiging was dat ik zo goed voor mezelf gezorgd had. Teleurgesteld, boos, verdrietig, in één woord: kut (als ik dit opschrijf hoor ik het Ted nog zeggen, haha).

En ik heb ook helemaal geen zin om meer van die vieze pillen te slikken, al was het alleen al om het feit dat ze nu eens zo groot geworden zijn en ik ze echt helemaal niet weg krijg. Gisteren kwam het water waarmee ik het kreng naar beneden wilde spoelen al door mijn neus naar buiten. Dat was weer fraai.

Ik geloof niet dat ik zo op zie tegen naalden en spuiten, natuurlijk liever niet, maar ik heb wel het idee dat het beter voor je is dan die al die pillen met hun bijwerkingen. En de eerste keer zal best heel eng zijn. Ik kan me mijn eerste vingerprik ook nog goed voor de geest halen.

Dikke vette voor allemaal!
Pix, ik heb ook van die megagrote pillen van 1000 mg, die dus doormidden moeten vanwege de halvering van mijn dosis. Daar hebben apotheken heel handige apparaatjes voor: doosjes met een soort scheermesje erin. Eurootje of 3, 4. Knal, pil doormidden, en slikken maar. Stukken makkelijker. Slik je ze lekker in twee of desnoods vier keer.
quote:chocolover schreef op 21 juni 2012 @ 19:00:

Rare vraag misschien maar wat is verzuring in de spieren? Kan ik dat vergelijken met spierpijn?

Ga maar eens met je rug tegen de muur zitten alsof je op een stoel zit. Dus knieen en heupen in een hoek van 90 graden. En dat 5 minuten volhouden. Dát is verzuring. Het voelt een beetje als brandende spieren maar dan snel en sterk.

Pix, wat leuk dat je die wagen zag. Bijzonder ook, zo ver weg. Vaak worden die produkten zo dichtbij mogelijk van een fabriek afgenomen vanwege de hoge transportkosten. We doen het goed blijkbaar
quote:pixel schreef op 21 juni 2012 @ 20:03:

Setter, je hebt mooi verwoord hoe ik me gisteren voelde. Ik was zo boos en zo verdrietig dat je lijf je in de steek laat, terwijl ik in de stelligste overtuiging was dat ik zo goed voor mezelf gezorgd had. Teleurgesteld, boos, verdrietig, in één woord: kut (als ik dit opschrijf hoor ik het Ted nog zeggen, haha).

Lieve Pixel, je hebt ook heel erg goed voor je lichaam gezorgd, twijfel daar alsjeblieft niet aan. Maar het feit dat je diabetes hebt zorgt ervoor dat dat op een gegeven moment niet meer genoeg is. Daar kun jij dus helemaal niks aan doen, het is niet jouw schuld. Zo voelt het wel, dat weet ik. Je faalt, je bent niet goed genoeg bezig, 'had ik nou maar wat beter mijn best gedaan' enzovoorts... allemaal gedachten die door je hoofd gaan. Maar het is niet jouw schuld, echt niet, je kunt er helemaal niks aan doen

En ik heb ook helemaal geen zin om meer van die vieze pillen te slikken, al was het alleen al om het feit dat ze nu eens zo groot geworden zijn en ik ze echt helemaal niet weg krijg. Gisteren kwam het water waarmee ik het kreng naar beneden wilde spoelen al door mijn neus naar buiten. Dat was weer fraai.

Ik geloof niet dat ik zo op zie tegen naalden en spuiten, natuurlijk liever niet, maar ik heb wel het idee dat het beter voor je is dan die al die pillen met hun bijwerkingen. En de eerste keer zal best heel eng zijn. Ik kan me mijn eerste vingerprik ook nog goed voor de geest halen.

Ik nam mijn pillen altijd in met de eerste hap van mijn eten. Net op het moment dat je wilt gaan slikken gooi je de pil erbij en klaar. Doe ik trouwens nog steeds met mijn Simvastatine, en dat is maar een klein pilletje

Over die insuline: zoals je weet vond ik die eerste prik vreselijk, ik heb alle 3200 prikken verafschuwd, maar het feit dat ik me honderd keer beter voelde maakte wel een hoop goed. Het maakte de prik iets draaglijker, zeg maar.

Ik weet nog dat ik destijds dacht: "en nu kan ik nooit meer terug naar pillen, ik sta op het point of no return". Vanaf nu ben ik een 'echte diabeet', en meer van dat soort doemdenkerij waar ik heel verdrietig van werd. Ik vergat voor het gemak even dat ik al 5,5 jaar diabeet was en dat ik al levenslang had. Later realiseerde ik me dat ik blij was dat ik niet meer aan de pillen was, dat ik helemaal niet terug wilde.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik je heel goed begrijp hoor, ik leef met je mee. Je gaat elke dag meerdere keren door mijn gedachten
Ik heb vandaag ook de hele dag aan je moeten denken, Pixel. Het idee dat jij niet goed genoeg voor jezelf zorgt is al te gek voor woorden. Ga jezelf alsjeblieft nergens de schuld van geven, het ligt niet aan jou!

Allemaal een heel fijn weekend! Hier wordt het stukken minder gezellig dan vorige week: ik heb weer drie vertalingen aangenomen...
Kom even klagen......

Gisteravond uit gegeten en me erg vergist in het aantal gegeten koolhydraten, dus teveel insuline gespoten met als gevolg een bloedsuiker van 2.9. Wat dextro en ontbijtkoek gegeten (helpt normaal altijd) maar het leek alsof ik me alleen maar slechter ging voelen. Misselijk, trillerig, paniekerig. Na een tijdje weer gemeten: 2.9! Vanwege de misselijkheid kreeg ik niets weggekauwd dus toen maar wat cola gedronken en na een tijdje zat ik op 5.6 en toen naar bed gegaan omdat ik me zo slecht voelde. Vannacht een erg onrustige nacht gehad omdat ik niet goed durfde te gaan slapen. Vanochtend 6.3 dus weer op orde.

Net ben ik gaan sporten en na 5 minuten op de loopband verzuurden mijn benen alweer. Wat is het toch ook enorm klote, die hele diabeteszooi. Ik heb er echt even helemaal geen zin in.
Jeetje wat een eng verhaal Teddeke

Ik snap dan wel dat je het gehad hebt..

Nog een voor Pixie..

Ik heb morgen de oogfoto. De praktijkondersteuner zou me vorige week bellen voor het voetonderzoek maar heeft ze niet gedaan.. Ik voel me dan weer teveel he, denk laat maar.. Maar ik ga toch morgen even bellen lees: ik laat mijn man bellen

Hoop dat iedereen goed slaapt vanacht. Welterusten!
Ach Teddeke, wat kut nou weer! Kon je maar eens een maandje db-vakantie nemen hè? Dat zou al schelen.

Choco, ik duim voor je foto. En wat die praktijkondersteuner betreft: voel je nooit, nooit, NOOIT teveel als het om je lijf gaat. Je hebt geen griepje, mind you! Hij/zij zal het best druk hebben, maar als er een afspraak gemaakt wordt, dient die nagekomen te worden. Probeer een beetje assertief te worden. Ik vind het ook een gruwelijk woord tegenwoordig, omdat het meestal betekent dat je onbeschoft moet worden, maar dat is nergens voor nodig natuurlijk. Alleen wel even bellen en vragen waarom er geen contact is opgenomen. Maar nooit denken: laat maar zitten.

Sterkte hoor, het is ook moeilijk!
He gatsie Teddeke, wat een rotervaring voor je

Hoe is het nu met je? Heb je afgelopen nacht wel een beetje kunnen slapen?

Chooc, hoe ging het vandaag bij de oogarts? Vond je het eng of viel het je mee?
Afgelopen nachten wel beter geslapen, maar ik zit weer in een "fase" dat ik echt een ontzettend hekel heb aan mijn diabetes en het liefst even een paar weken in bed zou gaan liggen met ramen en deuren dicht.

Sorry, ik heb op het moment even weinig positiefs toe te voegen hier.....

voor jullie allemaal
Ik kan je een handje geven Ted, moe moe en moe en even weinig positiefs. Maar maak je geen zorgen, gewoon even een tijdelijke diabetesdip.

voor allemaal

Choco, weet je al wat meer?
Sorry sorry sorry..

Hebben vakantie en zijn dus heel lui. We brengen de dagen hangend op de bank met films door

Gister dus de foto en hoefde niet gedruppeld. Was dus heel snel klaar! Morgen de huisarts bellen of er al uitslag van het bloedonderzoek is. De praktijkondersteuner gaat me bellen..

Ik voel me wel beter nu ik meer eet. Niet meer zo moe, niet zoveel hoofdpijn meer. Het helpt haha of dat komt omdat ik nu lekker aan het ontspannen ben..

Teddeke en pixel een mooie Om jullie even af te leiden Sterkte met jullie downdagen..
Teddeke en Pixel, ook een dikke en van mij hoor. Diabetes sucks nou eenmaal, en helemaal als je suikers niet willen.

Chooc, wat fijn dat het zo voorspoedig ging! Zonder druppels is het veel prettiger voor de patiënt, en het scheelt een hoop tijd. Nou alleen die uitslag nog

Fijne vakantie gewenst! Hoeveel weken heb je vakantie?
Hier gaat het met de suikers heel voorspoedig. Ben alwéér ongesteld geworden. Was ik net 10 dagen geweest, daarna 3 dagen schoon om vervolgens nu alweer een week ongesteld te zijn. Killing voor je liefdesleven maar geweldig voor mijn suikers. Hoe paradoxaal

Gisteravond, anderhalf uur na het eten van een ijsje en twee handjes chips zat ik op 6.9. Ik ben er maar gewoon mee gaan slapen, maar dat had ik beter niet kunnen doen: om 4 uur werd ik -uiteráárd- wakker met een hypo. Drie druivensuikertjes genomen met een fikse slok water, vanochtend zat ik op 7.9. Ik voel me nu weer prima, gelukkig

Ik moet nog steeds wennen aan deze waarden, gek is dat hè?

Goed, deuren dicht, honden knuffen en richting werk. Gelukkig ben ik vanmiddag vrij, het wordt warm!
Nou die uitslag was wel snel, ogen zijn prima hoor ik net. Cholesterol ook goed, die hb1blabla was iets te hoog. Suiker op dat moment nuchter 6.3. Het valt best mee geloof ik

Voetonderzoek bij praktijkondersteuner is volgende week vrijdag.

Wij gaan zaterdag lekker naar de efteling en volgende week naar de sauna. Even lekker weg

De menstruatie is dus van invloed lees ik? Mag ik vragen hoe? (En verklaart dat mijn wisselende cyclus dan?)
Honden knuffen is fijn setter

2 weken vrij trouwens. Heerlijk even bijkomen
choco; als ik ongesteld moet worden, stijgen mijn suikers (en daalt mijn humeur). Ik ben totaal ontregeld de week voor mijn menstruatie, maar dat was ik eerst niet, is pas na de geboorte van Gijs zo gekomen.

Ik heb het druk terwijl ik vakantie heb Moet zo Ella weer gaan halen en dan op naar de laatste zwemles, na de zomer weer verder. Jippiejee....

Moet mijn afscheidscadeautjes voor mijn klas nog af maken, ben op de helft, maar ja... morgenvroeg om half 9 vier ik mijn afscheid.. hihi.

Lijnen gaat vooralsnog redelijk tot goed; nu niks aangekomen of afgevallen en dat met een BBQ en een etentje achter de rug. En een zwak moment van 2 chocolaatjes MOETEN eten... haha.

Morgenavond etentje met collega's en volgende week naar de Griek met vriendin en haar gezin om ze te bedanken voor de steun en het werk aan mijn afstudeer stuk.

Oh... de laptop is leeg! Doei!
Hi Ris, wat goed dat je dan stabiel zit terwijl je anders eet (anders dan normaal..)!

Hoe was je afscheid? Ga je weg of ivm vakantie?

Ik ben de week voor mijn menstruatie ook niet te genieten maar altijd dat dat vrouw eigen was

Wens jullie een fijn weekend toe!
Pfff, dat was wat je noemt een heftige werkweek. Maar morgen gaan we lekker een weekendje aan zee doen. Daar heb ik reuzenzin in, alleen wel hopen dat het een beetje draaglijk weer wordt.

Ris, eet ze lekker zometeen! Hoe was je afscheid? Heb je een traantje weggepinkt?

Pixel en Teddeke, gaat het weer een beetje beter?

Allemaal een . Ik ga mijn moeder maar eens bellen. Het is fijn als je ouders in (redelijk) goede gezondheid oud worden, maar soms wordt het er ook niet makkelijker op. Vroeger zei ze altijd (in verband met mijn oma, die ook erg oud is geworden): als ik dat soort dingen ga zeggen (over nooooit bellen en dat ze erbij wil blijven horen en zo), dan moet je me waarschuwen, hoor!

Helaas, als ik haar nu waarschuw wordt ze ernstig boos, want dat is natuurlijk iets heeel anders. Ach ja...
Hallo ik ben nieuw hier, heb vorige week te horen gekregen dat ik diabetis type 2 heb. Baal hier heel erg van!! vraagje over die oogfoto, die moet ik ook binnenkort laten maken, valt dat mee of tegen?? en hoe doen jullie dat met die koolhydraten? ik moet nog nd dieetiste voor uitleg, ik doe wel sinds 8 weken WW dieet en ben daar nu 12 kg mee afgevallen!! gisteravond was mn man gevallen, met hem nh ziekenhuis geweest vanwege een mega zwelling op zn enkel (hij heeft uitgerekte enkelbanden) kwamen we een man tegen die aan zn voet geopeerd was. Hij was ook diabeet en vertelde dat ie in een glasscherf had gestapt en dat ie nu uiteindelijk een teen geamputeerd had. Nou zoals jullie begrijpen vloog het mij gelijk heel erg nd keel!!
@ Zonnestraal, ik ben ook een newby in diabetesland type II. Volgens mij hoef je met tpye II niet zo erg op koolhydraten te letten, dat is denk ik meer voor type I en insuline spuiten . . . . De oogfoto is pijnloos maar ik vond het wel heel erg fel licht. Ik kan daar niet tegen, heb groot verschil tussen beide ogen dus daar kan het ook aan liggen. Snap dat die man van de glasscherf je naar de keel vliegt, maar die had wsch. type I?

Niet te veel op doemscenario's focussen hoor . . . .
hoi carenza, ik weet niet welke type hij had. Heb jij ook pillen gekregen? Ik heb metformine gekregen, 2x pd. Heb geen last vd bijwerkingen dus dat is wel gunstig. De praktijkondersteuner die mij behandeld zeg maar had het erover dat ik nd dieetiste moet vanwege de uitleg vd koolhydraten, maar daar hoef jij niet op te letten dus?
Carenza, ook type 2 diabeten moeten op hun koolhydraten, vraag maar even na bij Sri, Teddeke en Setter hoe zij letten op hun koolhydraten. Beetje kort door de bocht ....

Zonnestraal, join the club. Niet de leukste club om bij te horen, maar hier op het forum zijn we een hechte groep geworden waar altijd plek is voor mede-diabeten. Je kunt hier over alles praten waarover je wilt. Er is altijd wel iemand die reageert.

Oogfoto stelt inderdaad niet veel voor, dietiste zal je helpen koolhydraten te tellen, maar als je dat eenmaal onder de knie hebt, gaat dat bijna vanzelf. Goed dat je al wat gewicht kwijt bent! (nou ja....12 kg, ik droom ervan om dat kwijt te raken!)

Choco, afscheid was i.v.m. Nieuwe baan (en vakantie).

Sri, heb idd wat traantjes gelaten, maar het was goed.ik heb er niet heel lang gewerkt, 3 jaar en een paar maanden slechts. Eten was gezellig, laat thuis, gisteren aardig brak geweest.

Helaas gisteren en vandaag weer iets wisselende suikers, maar ook niet gesport, moet dus echt wat gaan doen ih weekend zodat de trend zich kan voortzetten.

Heb wel enorme zin in lekkers, chocola, chips, drop, taart, maakt me niet uit wat, maar zin in!!! Gelukkig niks in huis. Ook bij de etentjes is het goed gelukt om overal vanaf te blijven, geen toetje, brood, wijn, cake, chocola etc etc....

Ga voetballen kijken, jullie ook?
Ehhh Carenza, diabetes is diabetes hoor, ongeacht welk type je hebt. Daarbij staat bij 'ons diabeten' niet echt op het voorhoofd geschreven welk type we zijn....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven