Gezondheid alle pijlers

Diabetesland

13-07-2011 20:17 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom in Diabetesland waar al je medediabeten 100 jaar gaan worden. Waar je je 'gewoon' 'eventjes' aan je dieet gaat houden :puke: om te voorkomen dat je diabetische voeten of vingers gaat krijgen. Waar retinopathie, falende nieren of zenuwpijnen niet voorkomen en waar ongelimiteerd geklaagd en gezeurd mag worden. Jaja, óók over al die infernisten en dvk's die het –niet gehinderd door daadwerkelijke diabeteservaring- beter weten dan de aloude diabeet zelf.

Dat land waar genoeg ruimte is voor cynisme, sarcasme en flauwe grappen. Dat land waar meegeleefd wordt, waar ervaringsverhalen uitgebreid verteld mogen worden en waar altijd een luisterend oor of een welgemeende knuffel voorhanden is. Waar je gelijkgestemde zielen in het 'diabetesdwars' vindt.

Dus wil je steun en knuffels of wil je 'gewoon' 'even' je verhaal kwijt, doe het dan hier. Iedereen is welkom, want hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
"Dank je wel voor je waarschuwing, je hebt je stoeltje in de hemel wel verdiend!"

Maar nog heel lang wachten voor je daar gaat zitten hoor!
quote:pixel schreef op 22 januari 2012 @ 00:29:

Nu metformine (why?) en verder niks dan een zelf bedacht dieet van vis en groente. Gewicht goed, bloeddruk goed en bs ook zolang ik me aan mijn dieet houd. Maar wat ik nu lees over ketonen vind ik eng. Ben ik beter af met insuline en meer kh? Zonder metformine? Want wat ik daar laatst van las, werd ik ook niet blij (vitamine en kalk worden aan je lichaam onttrokken).

Als jij nu aan de insu gaat, dan heb je veel te veel insu in je lijf. Je alvleesklier is wat verzwakt, niet stuk. Insuline is een veel te zware therapie voor jou nu.

Let op dat je niet te eenzijdig eet. Alleen vis en groenten is eenzijdig. Waarom geen vlees? Ennuh... als je wel fruit eet, dan eet je ook khd. Khd-arm is heel iets anders dan khd-vrij. Alleen bij streng khd-vrij loop je als diabeet meer risico's.

@sri,

dat brengt me meteen bij de reactie die ik jou wil geven. Brood (en vooral het beleg daarop) maakt dik. Waarom neem je niet twee keer per dag een portie fruit? Ik denk dat je dan een hele goede kans maakt om nog verder af te vallen zonder het risico van keto-acidose oid. Je hoeft niet meteen enorme hoeveelheden brood khd te gaan innemen natuurlijk.
Lief, het varieert over de dag tussen 4 en 8 als het goed is. Ik heb momenten dat ik me niet goed voel (misselijk, duizelig, geirriteerd, vermoeid) en wil deze onderzoeken. Of het klopt dat mijn bloedsuiker dan dus laag of hoog is. En daarop reageren met voeding. Of is het ingewikkelder dan ik denk te weten? Ik lees het graag.
quote:lief_29 schreef op 22 januari 2012 @ 10:36:

[...]

Als jij nu aan de insu gaat, dan heb je veel te veel insu in je lijf. Je alvleesklier is wat verzwakt, niet stuk. Insuline is een veel te zware therapie voor jou nu.

Let op dat je niet te eenzijdig eet. Alleen vis en groenten is eenzijdig. Waarom geen vlees? Ennuh... als je wel fruit eet, dan eet je ook khd. Khd-arm is heel iets anders dan khd-vrij. Alleen bij streng khd-vrij loop je als diabeet meer risico's.

@sri,

dat brengt me meteen bij de reactie die ik jou wil geven. Brood (en vooral het beleg daarop) maakt dik. Waarom neem je niet twee keer per dag een portie fruit? Ik denk dat je dan een hele goede kans maakt om nog verder af te vallen zonder het risico van keto-acidose oid. Je hoeft niet meteen enorme hoeveelheden brood khd te gaan innemen natuurlijk.

Oh, maar dan zat ik dus op de goede weg! Ik neem tussen de middag gewoonlijk een bak gemengd fruit, zo'n 250 gram, soms afgewisseld met yoghurt. Neemt niet weg dat ik me zo heerlijk aan twee volkoren boterhammen ga wagen, dat vind ik nu zo lekker dat er niet eens beleg op hoeft.

Maar m'n salades 's avonds blijf ik voorlopig wel doen, ik MOET eens per dag wat hartigs hebben, anders word ik zo flauw en chagrijnig. Ik ben nou eenmaal niet zo van het zoete.
Lief, heb jij hier soms wat aan? Misschien allemaal stokoude mosterd, mar: you never know:

http://www.glutenvrijeten ... -en-een-aziatische-keuken

Vooropgesteld dat je van Aziatisch houdt is je misschien wel eens opgevallen, maar Aziatisch staat bij mijn op nummer 1.

Ik ga zometeen mijn zefhulp-diabetesboek weer eens opgraven, altijd goed om bij te blijven.

I'll keep in touch!

Lieverds, allemaal een heel fijne zondag! Deze dag kan voor mij niet meer kapot.
SRI, ik eet ook op jouw manier. Brood wordt dan ineens heilig he. Ik eet ook geen pasta, aard, rijst. Jij?
quote:compu schreef op 22 januari 2012 @ 14:55:

SRI, ik eet ook op jouw manier. Brood wordt dan ineens heilig he. Ik eet ook geen pasta, aard, rijst. Jij?

Geen haar op m'n hoofd! Aardapppels (gekookt iig) vind ik een verschrikking, pasta is me gauw te vet en rijst gaat met pijn in m'n hart wat daar ben ik dol op. Ik ga nu eens grondig uitzoeken hoe dat precies zit het 'goede' en 'slechte' koolhydraten.

Het leek me zo aantrekkelijk dat het lichaam puur vet gaat verbranden als er geen koolhydraten meer voorhanden zijn, maar dat blijkt weer eens te simpel gedacht te zijn. Maar nu blijkt dat ik er met salade, fruit, kool, sojasaus en vis ook niet kom, wordt het een kwestie van 'Tom Poes, verzin een list'.

En ja, ik weet wel dat elke diëtiste zal aankomen (hihi, sorry) met het advies zo normaal en regelmatig mogelijk te eten, maar that's not me.

Er schijnt werk aan de winkel te zijn...ach, ook wel eens goed om weer eens met je neus op de feiten gedrukt te worden. Ik wou alleen dat ik niet zo'n vreselijke lekkerbek was . Het hoeft niet eens vet te zijn, maar pittig, (ontzettend) heet, zout, zuur, kortom alles wat slecht is voor mijn bloeddruk

Dilemma's, dilemma's. Iemand soms al gehoord van alvleeskliertransplantaties?
Sri, ik begrijp dat je wilt afvallen en koolhydraatarm wilt eten? Dan heb ik misschien nog tips.
quote:lief_29 schreef op 22 januari 2012 @ 10:36:

[...]

Bij nader inzien eet ik toch veel meer koolhydraten dan gedacht eigenlijk. 's Morgens beetje yoghurt met muesli met spelt, lunch twee bruine boterhammen met meestal kaas. Tussendoor weleens een appel oid. Anders red ik het echt niet tot het avondeten. 's Avonds sla met tomaten, paprika of champignons, afhankelijk van wat er in huis is. Vaak aangevuld met of kaas, noten of vis. Waarom geen vlees? Ik eet al heel lang weinig vlees, af en toe een keer 'goed' vlees van beesten die een leuk leven gehad hebben. Ook niet elke dag vis hoor.

En soms eet ik weleens wat de pot schaft en dan gaan mijn suikers direct de hoogte in. En inderdaad, die aardappels laten me koud, maar rijst vind ik erg lekker. En pasta ook.

Wat betreft insuline: ik ben positief getest op GAD antistoffen, dus t1, maar langzaam ontwikkelend. Nu zijn er stemmen die zeggen: hou je aan een dieet, beweeg meer en wacht tot je alvleesklier het echt niet meer doet (kan tussen enkele maanden tot enkele jaren duren) of kies direct voor insuline zodat je alvleesklier ondersteund wordt, zodat je met weinig insuline lang door zou kunnen omdat je alvleesklier langer blijft werken. Metformine (een biguanide) is okay omdat dit je alvleesklier niet aanzet tot extra productie van insuline, wat de sulfonylureumderivaten wel doen. Voorbeelden hiervan zijn glimepiride en tolbutamide. En die slik ik niet.

Soms vraag ik me weleens af wat de beste manier is om door te gaan. Soms komt de sla/groente me mijn neus uit, andere keren vind ik het heerlijk. Hangt ook af van de hoeveelheid tijd die je kunt besteden aan het maken van maaltijden en hoe je zelf in je vel zit. En met name aan dat eigen vel mankeerde nog een en ander de afgelopen tijd.
quote:compu schreef op 22 januari 2012 @ 16:15:

Sri, ik begrijp dat je wilt afvallen en koolhydraatarm wilt eten? Dan heb ik misschien nog tips.Compu, altijd welkom, kom maar door!
quote:pixel schreef op 22 januari 2012 @ 17:15:

[...]

Wat betreft insuline: ik ben positief getest op GAD antistoffen, dus t1, maar langzaam ontwikkelend.

Now you lost me. Kan je (als je daar zin in hebt) in Jip-en-Janneketaal uitleggen waar dit over gaat?

Jij schreef ook dat glimepiride extra insulineaanmaak stimuleert. Ik slikte dat ook tot een maand of wat geleden, maar toen ik na die longontsteking zo was afgevallen en nog maar heel weinig kh binnenkreeg, heeft mijn ha dat geschrapt. Weet jij of glimepiride aanzet tot extra schade aan de alvleesklier?

Dit kan ik natuurlijk allemaal opzoeken op internet, maar je komt al gauw op Wiki terecht, en ondanks al mijn waardering daarvoor wantrouw ik het ook, want iedereen kan daar alles op knallen wat ze maar vinden. Het is dus lang niet altijd betrouwbaar.

Ik heb het gevoel dat we aan een soort diabetes-symposium bezig zijn met z'n allen. Super! Sterker nog, we zouden er wat mee moeten doen... .

Al die ervaring en kennis is onbetaalbaar, en dat meen ik serieus. Thanks meiden!
Even terugkomend op die alvleeskliertransplantatie:

de alvleesklier doet meer dan alleen maar insuline aanmaken. Hij maakt ook nog enzymen aan voor de spijsvertering. Bij diabetes zijn het de eilandjes van Langerhans, ook wel bètacellen genoemd, die hun werk niet goed meer doen. Ik heb ooit op tv een man gezien die die eilandjes getransplanteerd had gekregen en hij was van zijn diabetes af.

Niet betweterig bedoeld hoor, ik meen het puur informatief
quote:setter schreef op 22 januari 2012 @ 19:44:

Even terugkomend op die alvleeskliertransplantatie:

de alvleesklier doet meer dan alleen maar insuline aanmaken. Hij maakt ook nog enzymen aan voor de spijsvertering. Bij diabetes zijn het de eilandjes van Langerhans, ook wel bètacellen genoemd, die hun werk niet goed meer doen. Ik heb ooit op tv een man gezien die die eilandjes getransplanteerd had gekregen en hij was van zijn diabetes af.

Niet betweterig bedoeld hoor, ik meen het puur informatief Thanks! Maar dan lijkt me een voorwaarde dat je alvleesklier zelf nog werkt, of redeneer ik er nou weer naast?
quote:sri schreef op 22 januari 2012 @ 14:28:

Lief, heb jij hier soms wat aan? Misschien allemaal stokoude mosterd, mar: you never know:

http://www.glutenvrijeten ... -en-een-aziatische-keukenDankjewel, deze kende ik nog niet!
Mij is, op mijn zesde, gemeld dat ze over twintig jaar wel zover zouden zijn dat een alvleesklier getransplanteerd kon worden. Dat zijn ze ook. De reden dat ik er niet aan moet denken is dat je dan de rest van je leven aan anti-afstotingsmedicatie zit, en dat schijnt erger te zijn (als in bijwerkingen) dan insuline-afhankelijkheid.

Volgens mij kunnen ze idd betacellen in de lever zetten. Volgens mij doen ze dat in de lever om je auto-immuunsysteem te foppen. Bij type 1, lieve sri, is niet zozeer je alvleesklier of enigerlei onderdeel daarvan stuk, maar je afweersysteem is zo dom om elke keer je betacellen aan te vallen. Dus eigenlijk maak je wel betacellen, die ook in staat zijn om insu te maken, maar helaas, voordat ze volwassen zijn worden ze alweer afgemaakt door je immuunsysteem. Dit is zeer inefficient en mij klinkt het ook als goede reden om minder energie te hebben, wat je bij veel diabeten terugziet.

Waar pix het over heeft, zijn dus die antistoffen tegen betacellen volgens mij. Het feit dat ze die heeft, toont aan dat ze type 1 heeft.

Tot zover mijn kennis

Overigens is het, bovenstaande verteld hebbende, ook eenvoudiger uit te leggen waarom diabetes 1, coeliakie, Graves (schildklier), reuma en nog een aantal andere ziekten familie van elkaar zijn. De fout in het auto-immuunsysteem wordt veroorzaakt door een fout in je genen. Coeliakie, Graves zijn ook auto-immuunziekten die door dezelfde genafwijking lijken te worden toegestaan. Als je dat gen niet hebt, is het vrijwel onmogelijk om één van deze ziekten te krijgen.

Goed..... En dan nu.... Vraagt deze leek zich af waarom mijn bls vandaag al de hele dag niet onder de 10 komt???
quote:sri schreef op 22 januari 2012 @ 19:30:

[...]

Now you lost me. Kan je (als je daar zin in hebt) in Jip-en-Janneketaal uitleggen waar dit over gaat?

Allereerst, mocht ik dingen zeggen die niet kloppen, please correct me! En als het onbegrijpelijk wordt, ook graag.

Grofweg wordt er meestal gesproken over twee typen diabetes, 1 en 2, maar er zijn er meer: zwangerschapsdiabetes, MODY (ook weer verschillende subtypen) en LADA. LADA staat voor Latent Autoimmune Diabetes in Adults. Het wordt ook wel type 1.5 genoemd. Anderen zijn weer van mening dat het gelijk is aan type 1 maar dan bij volwassenen. Volwassenen groeien niet meer, de processen gaan langzamer dus de ontwikkeling van de diabetes is - in de regel - ook langzamer dan kinderen die type 1 krijgen.

Veel volwassenen die het stempel type 2 krijgen, blijken later toch type 1 te hebben, de LADA-versie dus. Bij mensen die niet voldoen aan het type 2-beeld, wordt er vaak verder gezocht. Door middel van bloedtesten, anti GAD en c-peptide, kan er vastgesteld worden of het idd type 1 of type 2 is.

En nu zie ik net dat Lief al een heel verhaal gepost heeft over auto-immuunziektes en betacellen dus dat ga ik niet herhalen.

anti GAD op Uw bloed serieus

Info over c-peptide test
LADA op de site van het Diabetesfonds

Over de glimepiride uit de bijsluiter

Glimepiride Sandoz werkt door de hoeveelheid insuline die door uw alvleesklier wordt afgegeven, te verhogen. Deze insuline verlaagt vervolgens uw bloedsuikerspiegel.

· Glimepiride wordt gebruikt bij een bepaalde vorm van diabetes (diabetes mellitus type 2), als met dieet, lichaamsbeweging en gewichtsverlies alleen uw bloedsuikerspiegel niet voldoende onder controle is gebracht.

Wanneer mag u dit middel niet gebruiken?

· u bent allergisch (overgevoelig) voor glimepiride of andere sulfonylureumderivaten (bloedsuikerverlagende middelen zoals glibenclamide) of sulfonamiden (middelen tegen bacteriële infecties zoals sulfamethoxazol) of voor een van de stoffen die in dit geneesmiddel zitten. Deze stoffen kunt u vinden onder punt 6. )

· u heeft insuline-afhankelijke suikerziekte (diabetes type 1)

· u heeft diabetische keto-acidose (een complicatie van suikerziekte waarbij de

zuurwaarde in uw lichaam verhoogd is en u enkele van de volgende verschijnselen kunt

hebben: vermoeidheid, misselijk zijn (nausea), vaak plassen en stijfheid in de spieren)

· u bent in een diabetische coma

· u heeft een ernstige nierziekte

· u heeft een ernstige leverziekte.
Setter, ik volg dus oervoeding. Volgens de site kunnen diabetes patienten dit ook volgen en hun medicatie daarna aanpassen. Dit zegt de site dus he, ik niet.

Maar naar mijn idee ben je al voor een groot deel fruit, groenten en vlees, vis en kip overgestapt toch (en geen suiker, zuivel en sumier granen)?

De vele eiwitten in het dieet zorgen voor het afvallen.

Er is mij verteld om te gaan bewegen voor het eten. Zo breek je vetten af.

Als je brood eet, is slankbrood een goed alternatief.
Lief, weet je al waarom je bloedsuikers de hele dag zo hoog zijn?
quote:pixel schreef op 22 januari 2012 @ 21:22:

Lief, weet je al waarom je bloedsuikers de hele dag zo hoog zijn?

Geen idee..... Heb wel hoofdpijn en voel me af en toe koortsig, de hele week al, maar heb geen koorts. Zure spieren, af en toe niezen... Dus wellicht een sluimerend virusje ofzo.

Ik baal er wel van. Voel me niet zo fijn als ik hoger dan 10 zit. Dorstig, lamlendig, beetje chagrijnig.
compu, even over die oervoeding. Ik vind het een beetje ingewikkeld... Komt het er nu op neer dat je geen zuivel en geen granen eet? Maar dan wel weer mais? Dat is toch ook een graan?

Vind het wel goed klinken... Lekker veel eitjes, ben ik gek op

Is het iets eenvoudiger uit te leggen dan op die site?
Oervoeding is een natuurlijke manier van eten, zoals de oermens ook deed. Geen granen, aardappelen, peulvruchten, zuivel en suiker.

Wel vlees, vis, gevogelte, eieren, noten en zaden.

Mais hoort er idd niet bij.

Je eet de juiste koolhydraten en goede vetten.

Hier een stukje over oervoeding en diabetes II.,

http://www.oerdis.nl/inde ... id%5D=45&cHash=b1d0285a89

Ik be inmiddels 11 kilo kwijt en mijn zwemband slinkt. Na virus nu weer wat opstartproblemen, maar ik ga er weer voor.
Mijn man en ik hebben buikpijn, en niet zo'n beetje ook. En ik hou veelvuldig 'zitting' vanavond. En ik heb het koud en ik voel me gewoon een heel klein beetje zieligggg

Ik! Koud! En dat terwijl mijn suikers zo mooi zijn....
Jamaar compu, waarom staat er dan bij dagmenu 1 al meteen mais? En yoghurt?

In feite eet je alleen khd uit... Uit wat? Fruit? Bonen?

Ik wil het graag begrijpen maar ik kan de vuistregels niet zo goed vinden. En ik wil natuurlijk niet de hele site doorspitten en dan met lijstjes op pad...

Ik geloof wel dat je ervan afvalt. En zo ongezond is het niet denk ik. Ik snap het alleen niet. Het klinkt ingewikkeld.
Oh settertje toch! Buikgriep? STOM! Lekker twee paracetamollen erin en in je warme bedje hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven