Gezondheid alle pijlers

Diabetesland

13-07-2011 20:17 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom in Diabetesland waar al je medediabeten 100 jaar gaan worden. Waar je je 'gewoon' 'eventjes' aan je dieet gaat houden :puke: om te voorkomen dat je diabetische voeten of vingers gaat krijgen. Waar retinopathie, falende nieren of zenuwpijnen niet voorkomen en waar ongelimiteerd geklaagd en gezeurd mag worden. Jaja, óók over al die infernisten en dvk's die het –niet gehinderd door daadwerkelijke diabeteservaring- beter weten dan de aloude diabeet zelf.

Dat land waar genoeg ruimte is voor cynisme, sarcasme en flauwe grappen. Dat land waar meegeleefd wordt, waar ervaringsverhalen uitgebreid verteld mogen worden en waar altijd een luisterend oor of een welgemeende knuffel voorhanden is. Waar je gelijkgestemde zielen in het 'diabetesdwars' vindt.

Dus wil je steun en knuffels of wil je 'gewoon' 'even' je verhaal kwijt, doe het dan hier. Iedereen is welkom, want hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Meiden, krijg ik ineens zo vanuit het niets een WERELDBAAN aangeboden! Ik moet vrijdag op gesprek, duimen jullie voor me?

Ik peins me suf over die meet! Niet te duur, voor iedereen redelijk bereikbaar en gezellig. Ik peins verder.
Wie van ons woont er een beetje centraal? Kunnen we niet lekker met z'n allen bij iemand gaan koken/eten....? Dat is betaalbaar, makkelijk glutenvrij voor mij, en hopelijk dus bereikbaar in het midden des lands.

Verdelen we de taken, of we spreken gewoon af dat iedereen één of twee dingetjes voorbereidt, klaar. Het mag ook bij mij hoor, maar ik geloof dat ik niet zo centraal woon

Ik wil ook best de coordinatie van gerechtjes op me nemen zodat het nog een beetje een handig geheel wordt.

Gefeliciteerd met je mooie HbA1c, Pix!

Sri, ik duim voor je vrijdag. Wat voor baan is het?
Meiden, you've got mail.
quote:setter schreef op 21 maart 2012 @ 15:08:

Net of je niet serieus genomen wordt hè Pixel? Of je een of ander uit de klei getrokken imbecieltje bent wat niet zo moet zeuren. Om woest van te worden soms. Sommige van die lui denken echt dat ze god zijn ofzo, grrrrr

Wel een hele mooie Hba1c trouwens, keurig hoor! Gefeliciteerd

Precies, dat is het. Spijker op zijn kop Setter. Het betuttelende, grr, ik kan het niet uitstaan. Ik vertel nog wel waarom ik zo boos was.

En die Hba1c was omhoog gegaan, dus ik was minder blij. Maar ach, over drie maanden gaan we in de herkansing.
Niet je hoofd laten hangen hoor, Pixel! Als jij boos bent, heb je het recht om boos te zijn.

Gisteren op een totaal ander gebied een raar geval meegemaakt met een kleine cosmetisch operatie van mijn moeder. Ook zoiets, het negeren van de wensen van de patient. Vast medisch niet vergelijkbaar, maar wel qua aanpak Grrrr!!
Hoe groot of klein de ingreep, dat maakt niet uit. Het draait uiteindelijk allemaal om respect

En vanwege datzelfde gebrek aan respect door zo'n zelfde arts-met-Godcomplex heeft mijn vader nu al 4 jaar een verlamde voet
Sri, hoe is het gegaan gister?
Ja, inderdaad, dat vroeg ik me ook al af......
Ik hou het hier even kort, want na deze twee dagen ben ik versleten, maar het volgende: het gesprek liep erg soepel, ik twijfel er niet aan of we bij elkaar kunnen komen, maar het geheel is vele malen groter dan ik gedacht had en dan zij hadden laten doorschemeren. Natuurlijk extremely flattering als je voor zoiets gevraagd wordt, maar daar moet je je niet door laten afleiden.

Morgen stuur ik wel even een mailtje rond, want het is me hier op het forum veel te herkenbaar. Ik zou ook wel eens willen weten wat met name een aantal van jullie van de situatie denkt. Ik vind het zo moeilijk, dat ik van verschillende kanten input zoek, gewoon om te voorkomen dat ik aspecten over het hoofd zie.

Fijn weekend allemaal, en bedankt voor de belangstelling, Setter en Teddeke!
Je maakt me nieuwsgierig, sri!
Zo dat was even zoeken naar het topic, maar ik heb het weer gevonden. Ik las dit gisteren op nu.nl (en het stond ook in onze krant vandaag, dus waarschijnlijk hebben jullie er ook al over gehoord):

zakformaat kunstalvleesklier in de maak

Ik weet eigenlijk eerlijk gezegd niet wat ik hier nou van moet vinden/denken, of misschien moet ik er helemaal geen mening over hebben, geen idee.

Hoewel het ook niet op mij van toepassing is, ik ben nl. een type 2-diabeet die insuline spuit...
Het lijkt me in eerste instantie een prachtig idee, maar het duurt nog minimaal vijf jaar voordat het plan/de ontwikkeling uitgewerkt is. Je wilt tenslotte ook niet met een alvleesklier ter grootte van een flinke aktentas gespot worden.

En dan nog... als je ziet hoe de financiering van de zorg nu al uitgekleed, om niet te zeggen totaal vernietigd wordt, heb ik zo'n idee dat je tegen die tijd blij mag zijn dat je je insuline nog vergoed krijgt, laat staan dat er plaats is voor zulke high-techapparatuur. Ja, wel als ze het naar het buitenland kunnen verkopen tenminste, dan wordt er aan verdiend.

Misschien kijk ik er veel te zwart tegenaan, maar ik heb niet zoveel illusies meer op dit gebied. Zeer noodzakelijke afdelingen in ziekenhuizen worden rücksichtslos gesloten, alleen vanwege de kosten.

Mijn visie op de nabije toekomst? Mevrouw Setter, gefeliciteerd, uw kunt uw voetzolen weer voelen. Hoera, genezen. En mevrouw Lief, ondanks uw stuiterende suikers hangt u nog te pas en te onpas in palen, wij zien dus geen enkele reden meer om uw medicijnen voor 1) uw diabetes en 2) uw coeliakie nog te vergoeden. U functioneert immers zo lekker?

Jullie mogen op me schieten hoor! Misschien ben ik ook wel een beetje zwartgallig op het ogenblik. Zojuist enig ongenoegen met echtgenoot afgewerkt, en daar zijn we nog niet helemaal klaar mee. Niks bijzonders, maar ik word er chagrijnig van

Anyway, geniet van deze (laatste?) prachtige dag! Ik ga straks proberen narcisbolletjes in de tuin te zetten, maar aangezien ik net zoveel verstand heb van tuinieren als van ruimtevaart, heb ik geen idee hoe diep, hoe dicht bij elkaar en in wat voor grond. En in de zon of in de schaduw. En eerst de bloemetjes eraf halen of niet. Dat wordt een drukke avond googelen !
Eh... sri?

Het is een beetje laat in het seizoen om narcisbollen te planten... En verder, zo'n 15cm onder de grond, uitsteeksels afknippen tot 5cm boven de bol, en lekker in het zonnetje. En fijn elke dag water geven.
Dank je wel, Lief, ik ga het morgen gelijk proberen. Misschien mislukt het, maar als ik ze nu weggooi, ben ik ze ook kwijt tenslotte. Nou maar hopen op nog een beetje zon.
Lieve Sri, is je een beetje over nu?

Ik denk dat ik het wel enigszins met je eens ben hoor, over die alvleesklier in zakformaat en geld eraan verdienen etc., maar toch is het wel goed dat ze ermee bezig zijn. Zeker gezien het feit dat diabetes een wereldwijde epidemie aan het worden is. Ik snap zelf ook wel dat het juist doordat het een wereldwijd probleem is zo onderzocht wordt (ik ben niet achterlijk tenslotte), maar daardoor gloort er misschien een sprankje hoop voor al die zielige type 1-diabeten (die er tenslotte ook niks aan kunnen doen, in tegenstelling tot ons type tweetjes, want wij vreten ons tenslotte te barsten ). Wij type tweetjes moeten ons gewoon even aan ons dieet houden en dan komt alles goed, dus die 'aktetas' komt waarschijnlijk nooit binnen ons bereik.

Maar alla, ik snap je zwartgalligheid wel
Ja hoor, echtgenoot en ik zijn weer vriendjes. Gewoon ff zo'n onweersbui om niks, je kent het vast wel.

Begrijp me niet verkeerd, ik hoop heel erg dat die draagbare alvleesklier er zo snel mogelijk komt, in een praktisch formaat en voor iedere db1 haalbaar. Dat zou geweldig zijn en ik ben in staat er persoonlijk voor te gaan collecteren.

Ik heb alleen geen enkel vertrouwen in de medische industrie, nog minder in de politiek en al helemaal niet in de verzekeringswereld. Dat lijken mij de drie zwakke schakels in dit plan.

Maar ik hoop zo snel mogelijk van het tegendeel overtuigd te worden
Hba1c 6,1!! Metformine wordt weer verlaagd

Bloeddruk zakt (hoewel nog steeds te hoog)!

Hart helemaal in orde!

Nierwaarde zakt en is nu nog maar 53 . Moet naar de infernist, want ha snapt er niks van. Volkomen in tegenspraak met alle andere waarden.

Wat moet ik hier nou weer van denken?

Pixel, hoe gaat het met jou? Alweer een beetje over je boosheid heen?

Fijn weekend allemaal!

O ja, nog niks gehoord van baan, ik ga er vanmiddag maar eens een mailtje aan wagen.
sri, ik heb wel eens 'vals alarm' gehad met mijn nieren. Dan was het tijdelijk verhoogd en toen zakte het weer vanzelf. Misschien een beetje van slag door dat afvallen van je? Ik hoop het voor je.

Prachtige HbA1c!!!! Gefeliciteerd!

Ik heb net eens even fijn gewinkeld. Wat een kleine maatjes had ik nodig! Ik heb al die winkelmevrouwen kilometers laten maken want had steeds te grote maten mee in het hokje genomen. Oh, zulke mooie dingen gekocht! En rode laarsjes

Ik had dat wel verdiend want van de week heb ik met mijn mams de tuin gevuld met bloemetjes en plantjes en dat is ook zó prachtig geworden.

Lief, wat zalig hè, al die kleine maatjes! Dan is winkelen ineens weer erg leuk. Maar heb jij nou ook dat het gelijk stukken duurder wordt? En rode laarsjes, wat schattig!

Ik sta tegenwoordig ook te stuiteren in het pashok. Ik moet me bedwingen geen winkels leeg te kopen, maar ik probeer me in te houden met de gedachte dat ik nog veel meer wil afvallen, en dan weer met een halve kast vol met te grote kleding zit.

Die nieren, ik denk niet dat dat aan het afvallen ligt, want het is een trend van de laatste 2 jaar. Toen stond de zaak nog op 85, dan is 53 toch wel een klap naar beneden.

Maar ik heb me net zitten bedenken dat ik wel erg weinig drink (ik kom vast niet aan de liter per dag) en wel eens wat minder zout zou kunnen gebruiken. Wie weet heeft dat ermee te maken.

Ik ga morgen eindelijk mijn narcisbolletjes in de aarde stoppen. Bij één kwam er stiekem nog even een narcisje uit, dus die wilde ik nog even de kans geven.
Ik moet ook afvallen... mijn nieuwe zomerkleren (van vorig jaar) zitten te strak... bah, bah, bah.

Ben vandaag begonnen met niet te veel friet eten Is ons wekelijks etentje op vrijdag. Hele familie zit hier te bunkeren; mijn moeder bakt de snacks (21 voor zijn 10-en waarvan 4 kinderen) en mijn zus haalt voor 8 euro frieten. En dat gaat allemaal op. Maar ik heb vandaag echt veel minder gegeten dan normaal. Volgende week eet ik er sla bij

En ik moet stoppen met snoepen en ik moet gaan sporten. Maar mag dat ook nadat ik klaar ben met mijn studie?

En lief; ik heb ook rode laarsjes; met hakken! Mijn lief wordt er helemaal wild van als ik ze aan heb in combi met mijn rode leren jas (die gelukkig nog wel past) (en verder ook nog gewoon kleding hoor, niet dat ik in mijn blote niksie in rode laarzen en rode leren jas ronddartel ).

Sri; balen van je nieren. Wat gaan ze daar aan doen? En idd meer water drinken en minder zout zou zomaar kunnen helpen.

Ik moet 7 mei naar mijn nieuwe internist. Elk jaar een nieuwe in mijn zkh. Wel beetje jammer, maar ja... Ik ga dan toch ook weer aankaarten dat ik een tijdje wil modifasten, gewoon om alvast wat kilo's kwijt te raken.

Hoe gaat het met onze meet-date? Al iets gepland?
quote:Ris schreef op 30 maart 2012 @ 20:50:

En lief; ik heb ook rode laarsjes; met hakken! Mijn lief wordt er helemaal wild van als ik ze aan heb in combi met mijn rode leren jas (die gelukkig nog wel past) (en verder ook nog gewoon kleding hoor, niet dat ik in mijn blote niksie in rode laarzen en rode leren jas ronddartel ). Liefman vond de rode laarsjes (ook met hakken) ook het mooiste van alles wat ik had gekocht.
Ik ga vandaag nog op zoek naar rode laarsjes!!

Echtgenoot heeft volgens onze ha nu ook db. Na zo'n eenmalige test, een paar weken geleden, had hij 7,9 (nuchter) en nu een hba1c van 4. Vier dus! Hij moest er maar eens over nadenken of hij aan de metformine wil.

Ik snap steeds beter waarom het aantal db-patienten in Nederland dramatisch stijgt. Of ben ik nou gek?
Dat is raar sri. Een HbA1c van 4 is echt laag. Geen reden voor metformine volgens mij.
Volgens mij ook niet sri; vaag. Hba1c van 4 is toch geweldig! En een nuchter waarde van 7,9 is mss wat hoog, maar om dan meteen aan de pillen te gaan. Mss is een dieet en letten op de inname van koolhydraten al voldoende.

Moeten type 2-ers niet eerst naar een internist? Voordat een ha de hoeveelheid diabeten gelijk vermeerdert?

Al laarsjes gevonden? Gaan we op de volgende meet niet in het roze, maar met rode laarzen (echt niet als het zo warm is als vorig jaar hoor)
quote:Ris schreef op 31 maart 2012 @ 15:01:

Volgens mij ook niet sri; vaag. Hba1c van 4 is toch geweldig! En een nuchter waarde van 7,9 is mss wat hoog, maar om dan meteen aan de pillen te gaan. Mss is een dieet en letten op de inname van koolhydraten al voldoende.

Moeten type 2-ers niet eerst naar een internist? Voordat een ha de hoeveelheid diabeten gelijk vermeerdert?

Al laarsjes gevonden? Gaan we op de volgende meet niet in het roze, maar met rode laarzen (echt niet als het zo warm is als vorig jaar hoor)

Die koolhydraten leken me ook al een goed idee. Een paar kilo eraf kan ook geen kwaad, maar hij is nou niet bepaald veel te zwaar.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog nooit een internist van dichtbij heb gezien. Dat gaat over drie weken voor het eerst gebeuren, vanwege die rare nierfunctie. Ik krijg wel eens een beetje het idee dat mijn ha ook maar wat roept, maar daar had ik hem gisteren wel lekker mee te pakken (dankzij Setter!).

Hij stond weer heel vrolijk te beweren dat je met metformine geen hypo's kunt krijgen, waarop ik hem heb verteld dat dat kolder is en dat hij niet alles moet geloven wat hem op de uni geleerd is. Hij stond te kijken als een kip naar het onweer, maar moest er wel om lachen. Benieuwd of hij het gaat nazoeken in de boeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven