Gezondheid alle pijlers

Diarree en werk(gever).

03-03-2011 11:44 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend heb ik me ziek gemeld voor de avonddienst, vanwege diarree. (Werk in de zorg.)

Zit zo'n drie a vier keer per uur op het toilet, onlasting is waterdun.

Heb ook mijn ontbijt niet binnen kunnen houden.

Heb geen anti-diarreemiddel in huis (als Norit/ Imodium), pas weg gegooid omdat ze over de datum waren.

Durf nu ook niet van huis om dit te gaan halen, want als ik iets voel, ben ik net op tijd bij de wc.

Familie gebeld, deze kunnen vanmiddag iets voor me halen.

Belde net mijn leidinggevende terug, zij vind dat ik vanavond vanaf 7 uur in elk geval de helft van mijn avonddienst moet kunnen werken. Imodium werkt volgens haar binnen een paar uurtjes.

Heb geantwoord dat ik dat niet kon toezeggen, eerst op z'n minst verbetering wilde merken, maar pas vanmiddag diarree-remmer in huis heb.

In dat geval zou ik vanmiddag nog op een spoedcontrole moeten gaan, bij de bedrijfsarts. Volgens haar zou ik gewoon in de auto moeten stappen om naar de apotheek te gaan. Dat betekent zo'n drie kwartier van huis gaan, hoe wil ik dat doen?

Ligt het nou aan mij, of is mijn leidingegevende onredelijk?
Wat voor werk doe je in de zorg? Zijn jouw clienten vatbaar?

Als je bijvoorbeeld in de gahendicaptenzorg werkt en je hebt geen lichamelijk contact, dan kun je volgens mij prima werken. Ik zou me er in elk geval niet ziek voor melden in deze doelgroep.

Als je met kwetsbare bejaarden of zieken werkt vind ik het een ander verhaal.
Ik krijg er een punthoofd van!
Toch is het niet aan de leidinggevende om te bepalen of je medewerker wel of niet ziek genoeg is om te komen werken.

Een ledinggevende is geen arts en kan ook niet voelen hoe de medewerker zich voelt.
quote:Dave890 schreef op 03 maart 2011 @ 11:46:

Jou leidinggevende is onredelijk
quote:Plokkie schreef op 03 maart 2011 @ 12:16:

Als je bijvoorbeeld in de gahendicaptenzorg werkt en je hebt geen lichamelijk contact, dan kun je volgens mij prima werken. Ik zou me er in elk geval niet ziek voor melden in deze doelgroep.

Als je met kwetsbare bejaarden of zieken werkt vind ik het een ander verhaal.Hoe zie zij werken in de gehandicaptenzorg voor je zonder lichamelijk contact?
Als je echt aan de waterdunne diaree bent, dan is het nemen binnen 24 uur van norit of imodium toch helemaal niet verstandig? Zo houd je het virus of bacterie juist binnen terwijl die je lichaam uit moet. Om nog niet te spreken dat je je slap als een vatdoek voelt na een paar uur aan de schijt te zijn geweest. Kan je de leidinggevende van je leidinggevende niet benaderen? Ziek is ziek. Je kan toch moeilijk met diaree in de zorg gaan werken, niet?
quote:Plokkie schreef op 03 maart 2011 @ 12:16:

Als je met kwetsbare bejaarden of zieken werkt vind ik het een ander verhaal.Duw je de gehandicapten dan met een stok vooruit of zo?
Ja, dat vind ik echt.
Ik zou je echt niet aan mijn bed willen hebben hoor! Wat een onzin. Ik neem aan dat je je nou ook niet echt lekker voelt op dit moment, lekker je bed in en uitzieken!
Laat me raden, je werkgever is Careyn

Over hen hoor ik van verschillende kanten hoe onredelijk er met ziekmelding wordt omgegaan.

Héél onverstandig om met zo'n besmettelijk virus te gaan werken.
Ziek is ziek. Klaar.

En ook ik woon in buitengebied. Dichtsbijzijnde drogist zit 5 km verderop. Al met al, voor je in auto bent en daar naartoe heen en weer bent, ben je idd een half uur verder. En begrijp dat je met kind daar nog wel wat langer over doet, Kind in zzitje, uitzitje, in zitje, uit zitje. En als het dan dun door de broek loopt, pffffff...

Lekker bij de wc blijven en je zeggen dat de BA maar langs moet komen.
Nope
Als je je verder niet ziek voelt, vind ik haar niet onredelijk.

Anders wel.
Het is zorgwekkend dat als je buikloop hebt je verplicht word aan het werk te gaan. Wat wil een leidingegevende daar nou mee bereiken? Een werkenmer die continu op de wc zit, zich niet lekker en slap voelt en mogelijk besmettingsgevaar voor anderen met zich mee brengt kan toch niet naar behoren werken?
Je hebt in het telefoongesprek met leidingevende aangegeven dat je nog niks kon toezeggen over vanavond 19.00 werken....... eigenlijk geef je hier al ruimte aan de leidingevende. In hoeverre gaan hij/zij er nu van uit dat je komt?
quote:Thekla schreef op 03 maart 2011 @ 12:19:

[...]

Hoe zie zij werken in de gehandicaptenzorg voor je zonder lichamelijk contact?Ik doe het al 10 jaar en heb nog nooit lichamelijk contact gehad met een client. Gehandicaptenzorg bestaat niet alleen uit kwijlende mensen die niet zelf naar het toilet gaan.
Het is dat je het niet kunt maken, maar anders zou je je leidinggevende snoeihard kunnen vragen: draai het eens om, als jij kotsmisselijk bent eis ik toch ook niet van jou dat je komt werken?

Wat een onbegrip!!!!

Hoop dat het snel ophoudt en dat je je weer wat sterker gaat voelen.
Werk inderdaad met (zwakke) bejaarden.

Die wil je niet aansteken met een buikgriep-achtig virus.

En inderdaad, buikkramp, misselijk, slap.

Ik eet/drink op het moment even niks.

Straks toch de Imodium maar proberen.
quote:Saaar schreef op 03 maart 2011 @ 12:25:

[...]

Duw je de gehandicapten dan met een stok vooruit of zo?

Want gehandicapten kunnen niet zelf lopen? Wat een gegeneraliseer hier zeg!

Er bestaan bijvoorbeeld ook woongroepen voor verstandelijke gehandicapten die zich wel zelf redden qua hygiene, gewoon naar school gaan en werk hebben. Daar hoef je echt geen lichamelijk contact mee te hebben hoor.
quote:Plokkie schreef op 03 maart 2011 @ 12:40:

[...]

Ik doe het al 10 jaar en heb nog nooit lichamelijk contact gehad met een client. Gehandicaptenzorg bestaat niet alleen uit kwijlende mensen die niet zelf naar het toilet gaan.Jij brengt koffie rond en poetst de wc?
Ja, dat vind ik echt.
quote:dogcrazy schreef op 03 maart 2011 @ 12:40:

Je hebt in het telefoongesprek met leidingevende aangegeven dat je nog niks kon toezeggen over vanavond 19.00 werken....... eigenlijk geef je hier al ruimte aan de leidingevende. In hoeverre gaan hij/zij er nu van uit dat je komt?Als ik vanavond geen diarree meer heb en een beschuitje met wat thee kan binnenhouden, dan ga ik werken, maar daar kan ik nu nog niks over zeggen. Tot nu toe geen verbetering.
Plokkie vertel dan eens, wat doe jij dan? Waar bestaan jouw werkzaamheden uit?

Ik geloof nl niet dat jij echt nooit iemand aanraakt.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Babywish schreef op 03 maart 2011 @ 12:40:

Straks toch de Imodium maar proberen.In dit werkveld lijkt me het me idd onverstandig te gaan werken.
quote:Plokkie schreef op 03 maart 2011 @ 12:42:

[...]

Want gehandicapten kunnen niet zelf lopen? Wat een gegeneraliseer hier zeg!

Er bestaan bijvoorbeeld ook woongroepen voor verstandelijke gehandicapten die zich wel zelf redden qua hygiene, gewoon naar school gaan en werk hebben. Daar hoef je echt geen lichamelijk contact mee te hebben hoor.
Jouw werkgever is zeer onredelijk! En blijkbaar slecht onderlegd op het gebied van zorg. Diarree ten gevolge van een virus is zeer besmettelijk.

Mocht je het NORO virus hebben bijvoorbeeld, ben je een grote besmettingsbron, en niet alleen voor mensen met een zwakkere weerstand, maar voor iedereen. In wat voor instelling werk je?

Als bij ons in het ziekenhuis noro wordt ontdekt bij een patient, dan wordt deze patient geisoleerd verpleegd en wij moeten ' in pak ' de kamer op om besmetting en uitbreiding te voorkomen.

Blijf vooral thuis en geen diarreeremmers nemen, maar de natuurlijk zijn(wilde) gang laten gaan, des te eerder ben je er vanaf.
quote:Babywish schreef op 03 maart 2011 @ 12:40:

Straks toch de Imodium maar proberen.

Nee, dat wil je niet nee. Straks ligt de halve afdeling bejaarden in het ziekenhuis aan het infuus omdat ze uitgedroogd zijn van jouw virus.

En geen Imodium proberen. Zoals al eerder gezegd, het is een virus. Als je nu je darmen stillegt(want dat doet Imodium) duurt het alleen maar langer voordat je beter bent.
Ik werk ook in de zorg en niet met kwestbare zieke oude mensen, maar wel met mensen met een ernstige lichamelijke beperking of een chronische ziekte (MS, ALS enz).

Wij hebben echt wel lichamelijk contact met onze mensen, en ook al heb je dat niet, je zit wel overal aan, deurklinken, kranen, pennen/mappen enz.

Het beleid bij een ziekmelding bij ons is; eerst proberen, dan ziekmelden, dus als je je op de dag wanneer je dienst hebt ziekmeld, wel proberen een paar uurtjes te werken, of je dienst te 'delen'. Maar bij zoiets als een buikvirus wil mijn leidinggevende echt niet dat je komt hoor! Vorig jaar op een andere locatie 5 clienten in het ziekenhuis beland doordat er ook een medewerker was die dacht dat ie gewoon kon werken met diarree en overgeven
Het gaat toch niet over mensen aan raken, het virus verspreid zich toch wel ook al zit je niet aan elkaar. In elkaars ruimte zitten is genoeg om prijs te hebben.

En immodium moet je niet nemen, dat stopt zodat je bacterieen de kans geeft nog langer huis te houden in je darmen. Je kunt wel Norit slikken, dat stopt niet, maar ontsmet.

Zou je werkgever gewoon bellen met dat 't verergerd is en dat je zo slap als 'n vaatdoek bent omdat alles er aan beide kanten uit blijft komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven