Gezondheid alle pijlers

dieet/weston price

11-03-2017 15:34 441 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

ik tracht een tijdje nu het weston price dieet te doen. Vanuit een eerder bericht wat ik hierover plaatste weet ik dat de meesten hier dit dieet niet ondersteunen echter zie ik wel Cambridge topics voorbijkomen (ook weinig koolhydraten) dus plaats ik toch maar even mijn verhaal.

Het Weston Price dieet is volgens mij wel goed, maar het staat mij toch enigszins tegen en het is zeer moeilijk de voedingstekorten (die iedereen heeft volgens de mensen van de site voedingisgezondheid) weg te werken. Voor de genen die dit dieet niet kennen: het is eten zoals onze voorouders dit deden; zelfgetrokken bottenbouillons, kefir/yoghurtsmoothies met enig zuur fruit en rauwe eieren erin, lever/niertjes (vitamine A), vlees, vitamine K2 uit roomboter/rauwe melk. Geen geraffineerde granen, koffie ook niet. Etc. Dit staat ook allemaal op de website voedingisgezondheid.nl

Vroeger bestond de voeding vd mens veel meer uit vetten en eiwitten en niet zoveel koolhydraten als vandaag de dag. Ik probeerde dit een tijdje te doen maar dronk wel koffie en at ook wel wat suiker. Veel koffie ook niet goed --- bijnieruitputting.

Ik ben ook op het boek gestuit van de arts David Perlmutter, het glutengevaar. Gluten niet goed voor het brein.

Ik probeerde een lange tijd geen gluten meer te eten.

Nu merkte ik deze week dat mijn lichaam behoorlijk op is. En waarsch. allerlei tekorten heeft. Bijnieruitputting zal me ook niks verbazen en ik vermoed iets van zinktekort. En droog, dun haar.

Klachten: koud, zeer erge concentratieproblemen wil steeds bed in en depressief. Niet best. Gisteren toch maar wat tarwe gepakt in de ochtend, kon geen ei meer zien, maarja na een uur duizelig, trillerig....

Ik vind 3 keer per week zelf bottensoep trekken ook een drama als ik eerlijk ben. Ik doe het dan nu wel met runderbotten, schenkel mergpijpjes, ossenstaart en een knie, en dan zeef ik het en doe ik het in bakjes met het vlees. Er zit gelatine in en goede mineralen dat is ook goed voor je haar.. dat merk ik ook wel als ik het eet maar botten kosten ook 23 euro, het is veel geld, en elke keer dit maken is zo'n gedoe.

Ik heb nu wel gelatinepoeder van great lakes ( zitten aminozuren in die ook in de bottenbouillons zitten), die doe ik in de koffie.

Onze huidige maatschappij zit zo vol granen en koolhydraten en dit is niet zoals onze voeding zou moeten zijn maarja... als ik weston price probeer te eten kom ik er pas achter hoeveel tekorten ik heb, en ik weet nu niet wat wijsheid is. de koolhydraten geven natuurlijk een snelle energiekick, maar ik merk zeker wel bji de gluten en het tarwebrood dat het enigszins een waas in m'n hoofd geeft. Wat ik zeer irritant vind. Dit ook bevestigd op de website van orthomoleculair therapeut juglen zwaan, waarin wordt verteld dat de gluten uit tarwe een opiumachtig / versuffend effect op de hersenen hebben.

https://www.ahealthylife. ... -perfecte-chronische-gif/

Ik merk dat ik mij niet vrolijk voel en erg pieker over hoe en wat, alleen maar weston price eten daarbij merk ik dat het lastig is.......en bij tarwe krijg ik een waas in mijn hoofd.

Ik zou graag willen weten of meer mensen weston price volgen of met hun voeding worstelen en of ze mij wat tips a/d hand kunnen dragen.

Ik woon alleen, dus puzzel nu zelf alles uit en ik geloof wel dat voedingisgezondheid.nl/ het weston pricedieet het goede is, echter weet ik niet precies wat mijn tekorten zijn en kom ik er toch niet goed uit.

Een afspraak gemaakt met iemand die kinesiologie heeft gestudeerd; daar ga ik maandag heen. Zij ondersteunt geen Weston Price maarja..
Welke voorouders aten kefir/yoghurtsmoothies met enig zuur fruit en rauwe eieren?
Even op de website voedingisgezondheid gezocht

er staat dat Weston Price een wereldwijd zonderzoek deed bij natuurvolkeren; weet niet welke

"Toen hij terug in Amerika de meegenomen voedselmonsters onder de microscoop onderzocht, ontdekte hij de grote gemene deler: de natuurvolkeren consumeerden minimaal 10 keer zoveel vetoplosbare vitamines (A, D, E en K) dan de gemiddelde Amerikaan van zijn tijd en hun voeding was zeer rijk aan mineralen.

Andersom was de moderne, bewerkte voeding juist zeer arm aan vetoplosbare vitamines en mineralen. Hierdoor vielen deze ooit zeer vitale en robuuste natuurvolkeren ten prooi aan ziekten die ze nooit eerder hadden gekend: griep, verkoudheid, tuberculose, cholera, reuma en kanker"
Ga gewoon eten, zijn je klachten zo over.
Ik neem aan dat je dit dieet volgt vanwege gezondheidsredenen. De conclusie die je nu kunt trekken is dat je er niet gezonder op wordt momenteel. Wellicht een idee om ermee te stoppen en wat anders te zoeken? Wellicht kun je je richten op meer groentes en fruit?
Wat wil je nou?
quote:celticmyst schreef op 11 maart 2017 @ 15:42:

Even op de website voedingisgezondheid gezocht

er staat dat Weston Price een wereldwijd zonderzoek deed bij natuurvolkeren; weet niet welke

"Toen hij terug in Amerika de meegenomen voedselmonsters onder de microscoop onderzocht, ontdekte hij de grote gemene deler: de natuurvolkeren consumeerden minimaal 10 keer zoveel vetoplosbare vitamines (A, D, E en K) dan de gemiddelde Amerikaan van zijn tijd en hun voeding was zeer rijk aan mineralen.

Andersom was de moderne, bewerkte voeding juist zeer arm aan vetoplosbare vitamines en mineralen. Hierdoor vielen deze ooit zeer vitale en robuuste natuurvolkeren ten prooi aan ziekten die ze nooit eerder hadden gekend: griep, verkoudheid, tuberculose, cholera, reuma en kanker"Dit klinkt als een zwamverhaal. Hij is alle natuurvolkeren langs gegaan, heeft daar monsters van hun eten genomen, in zijn koffer gestopt, is terug gevlogen naar Amerika en heeft die monsters toen onder de microscoop bekeken?
Je wil eten zoals onze voorouders, zodat je net als hen ook een gemiddelde levensverwachting van 30 jaar krijgt?
quote:sandra1905 schreef op 11 maart 2017 @ 15:52:

[...]

Dit klinkt als een zwamverhaal. Hij is alle natuurvolkeren langs gegaan, heeft daar monsters van hun eten genomen, in zijn koffer gestopt, is terug gevlogen naar Amerika en heeft die monsters toen onder de microscoop bekeken?

Het is ook flauwekul. De mens heeft nog nooit zo'n hoge levensverwachting gehad als nu.

Eten met gezond verstand lijkt me stukken beter dan zo'n zelfverzonnen dieet.
Lijkt me niet zo gezond als ik je OP zo lees. Wat een gezeur over al die dieet goeroes van tegenwoordig. Als jij je er niet lekker van voelt, en op je bed wil gaan liggen, dan klopt er ergens iets niet.
Je maakt er nogal een zooi van he.

Ga naar een fatsoenlijke gediplomeerde diëtist, en ga niet zonder medische indicatie voedingsmiddelen/stoffen schrappen
Mss moet je ook gaan jagen en vissen zoals onze voorouders.
Life is short. Eat dessert first.
Wat mij betreft ga je gewoon eten, met veel groentes aangevuld met aardappelen en vlees. Ik geloof dat mensen daar wel bij varen.

Maar, als je dan toch per se dat dieet wil doen en je voelt dat het niet goed gaat met zelf aanmodderen, waarom ga je dan niet naar een orthomoleculair therapeut zodat je op zijn minst gecontroleerd wordt op tekorten?
In de pre historie werd al brood gegeten. Er ligt geen wetenschappelijke en geen historische onderbouwing ten grondslag aan deze manier van eten.

Daarnaast kom je psychisch onstabiel over en fysiek ongezond. Maak een afspraak met je huisarts.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Welke tekorten loop je dan op? Het enige dat ik je zou aanraden, is om een jodium en een vitamine d supplement te gebruiken, want daar kom je moeilijk aan (vitamine d iig in de winter).

Maar wanneer je je lichaam dwingt om over te stappen naar een ander energiesysteem dan gaat dat gepaard met een paar weken weinig energie, je klote voelen en je vermoeid en letargisch voelen. Daar moet je ff doorheen, maar dat komt vanzelf goed hoor.

Overigens de vraag waarom je bottenbouillon maakt, want ik kan geen logische redenatie vinden wat de zin daarvan is, maar wellicht dat je mij dat kunt uitleggen. Ik ben erg nieuwsgierig.
Ik heb toevallig wel wat ervaring met het weston price gedachtegoed en het eten daarvan.

Het allerbelangrijkste is om genoeg verzadigde vetten te eten, geen geraffineerde producten en dat je de plantaardige producten zo bereidt dat de antinutrienten onschadelijk worden gemaakt.

Misschien maak je het jezelf veel te moeilijk momenteel door je er te streng aan te houden.

Genoeg vet en geen geraffineerde producten zou kunnen volstaan. Eet dan veel rauwmelkse kaas bijvoorbeeld en kwark...dat soort dingen.

Gedesemd brood van spelt is al beter dan gewoon brood. Misschien zou je daar af en toe wat van kunnen eten met lekker veel roomboter en kaas?

Ik heb dezelfde ervaring met koffie als jij, ik word er trillerig van. Een teken dat het een te grote aanslag is een niet goed valt.

Ik ben drie dagen geleden gestopt met het drinken van koffie en heb nu al weer veel meer energie, ik werd dus juist erg moe van koffie.

Koffie gooide voor mij alles overhoop en maakte me zwakker.

Weet je zeker dat je niet nog even moeite hebt met afkicken van suikers? Ben je misschien insuline resistent?
Je googelt teveel.
Check eens de website van de Groene Vrouw. Ze heeft ook net twee boeken geschreven. De website voedingisgezondheid.nl is naar mijn mening behoorlijk extreem (ik heb er veel van gelezen afgelopen paar jaar). De groene vrouw beschrijft alle basisprincipes vanuit volwaardige natuurlijke voeding zoals weston price heeft beschreven (eiwitten, trage koolhydraten, goede vetten, ook wat grasgevoerd vlees, maar wel aangevuld met veel groenten en ook fruit) maar dan zonder de vergaande visie van voedingisgezondheid waarmee je naar mijn idee inderdaad tekorten kan krijgen. Bottomline: Gewoon onbewerkt eten, veel groenten, fruit, bio eitje, avocado, wat volwaardige granen zoals amaranth of gierst, wat noten en zaden, wat koud gebruik EV olijfolie, klontje grasroomboter, stukje vlees van grasgevoerde dieren die buiten leven, haring, verse kruiden, de bottenbouillon, en dus vooral de goede vetten niet vergeten. (En dus ook wat verzadigde vetten!)
Ga straks eens lekker een vette hap scoren bij de snackbar. Moet jij eens kijken hoe goed je je morgen voelt.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Misschien even die hele heftige dingen uit je dieet houden, zoals koffie en fruit...en kijken of het helpt.

Als je insuline resistent bent, of je bijnieren zijn uitgeput, dan heb je ook vaak een wat depressieve stemming, maar om daarvan te herstellen, dat duurt een jaar waarin je geen suikers mag eten (ook geen fruit en ook geen koffie of alcohol) en geen gluten...hoe lang ben je al bezig nu?

Het kan zijn dat je al best ver bent, maar nu toch nog even door moet zetten voor het resultaat.

Wat je ook kunt doen voor bvb de lunch in plaats van eieren en melk is wat gierst koken, of rijst bijvoorbeeld en dat meenemen en opeten met bvb een lekker stukje zalm, of met wat groenten met boter erdoor en kaas er overheen.

Of zelf pannekoekjes bakken van boekweitmeel voor onderweg.
quote:-NummerZoveel- schreef op 11 maart 2017 @ 15:54:

Je wil eten zoals onze voorouders, zodat je net als hen ook een gemiddelde levensverwachting van 30 jaar krijgt?

De kindersterfte was heel hoog, dat drukt de gemiddelde leeftijd naar beneden.

Was je eenmaal kind af, dan stegen je kansen om ouder te worden aanzienlijk.
quote:Lucylucille schreef op 11 maart 2017 @ 16:07:

Je maakt er nogal een zooi van he.

Ga naar een fatsoenlijke gediplomeerde diëtist, en ga niet zonder medische indicatie voedingsmiddelen/stoffen schrappen

Mee eens. Ga naar een gediplomeerde dietist of dokter, en speel geen doktertje. Ik ben ook lange tijd bezig geweest met mijn eet- en levensstijl. In mijn hoofd was ik voortdurend verbanden aan het leggen tussen voedselpatroon en lichamelijke klachten. Dan weer dit proberen, dan weer dat laten staan. Ik zal je de details besparen. Steeds weer het gevoel hebben dat ik nú op het goede spoor zat, om later daarop terug te komen. Je kunt jezelf ook niet monitoren: ok je kan op de weegschaal gaan, maar verder nauwelijks betrouwbaar vaststellen of je je 'beter' voelt door een bepaald dieet.

Lang verhaal kort: met mij gaat het beter sinds ik wegblijf van alternatieve voedselwebsites.

Ik eet volgens de adviezen van het Voedingscentrum (veel groente & fruit, minder vlees). Dat is alles.

Laat het los, celticmyst, er is meer in het leven dan gluten.
quote:Isabella98765 schreef op 11 maart 2017 @ 16:45:

Check eens de website van de Groene Vrouw. Ze heeft ook net twee boeken geschreven. De website voedingisgezondheid.nl is naar mijn mening behoorlijk extreem (ik heb er veel van gelezen afgelopen paar jaar). De groene vrouw beschrijft alle basisprincipes vanuit volwaardige natuurlijke voeding zoals weston price heeft beschreven (eiwitten, trage koolhydraten, goede vetten, ook wat grasgevoerd vlees, maar wel aangevuld met veel groenten en ook fruit) maar dan zonder de vergaande visie van voedingisgezondheid waarmee je naar mijn idee inderdaad tekorten kan krijgen. Bottomline: Gewoon onbewerkt eten, veel groenten, fruit, bio eitje, avocado, wat volwaardige granen zoals amaranth of gierst, wat noten en zaden, wat koud gebruik EV olijfolie, klontje grasroomboter, stukje vlees van grasgevoerde dieren die buiten leven, haring, verse kruiden, de bottenbouillon, en dus vooral de goede vetten niet vergeten. (En dus ook wat verzadigde vetten!)

Gewoon de adviezen van het Voedingscentrum volgen.

Dan is het blablabla van zo'n Groene Vrouw onnodig.
onzinnig zeg, vlees was op 100 jaar geleden, 500 jaar geleden en 5000 jaar geleden een luxeproduct. zeker niet het hoofdbestanddeel van dagelijkse voeding
En je werkt gewoon of heb je daar geen tijd voor tussen het botten koken en zelf boter maken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven