Discopathie
dinsdag 10 oktober 2017 om 09:32
Hoi allemaal,
Sinds een jaar of 11 heb ik heel veel pijn in mijn benen (ik ben nu 29), krachtverlies enzovoorts. Na super veel onderzoeken, revalidatietrajecten en ga zo maar door heb ik eindelijk de diagnose gekregen: discopathie, een gescheurde tussenwervelschijf en een geïrriteerd bot. Er wordt een zenuw bekneld waardoor ik die pijn heb in mijn benen. Ik heb erg veel pijn, maar ga wel door met het normale leven (werken etc).
Ik ben nu gestart met mensendieck om daarmee mijn houding te veranderen en hopelijk pijnvrij te worden.
Wat heeft bij jullie geholpen? Hoe gaan jullie met de pijn om?
Sinds een jaar of 11 heb ik heel veel pijn in mijn benen (ik ben nu 29), krachtverlies enzovoorts. Na super veel onderzoeken, revalidatietrajecten en ga zo maar door heb ik eindelijk de diagnose gekregen: discopathie, een gescheurde tussenwervelschijf en een geïrriteerd bot. Er wordt een zenuw bekneld waardoor ik die pijn heb in mijn benen. Ik heb erg veel pijn, maar ga wel door met het normale leven (werken etc).
Ik ben nu gestart met mensendieck om daarmee mijn houding te veranderen en hopelijk pijnvrij te worden.
Wat heeft bij jullie geholpen? Hoe gaan jullie met de pijn om?
dinsdag 10 oktober 2017 om 09:37
een gescheurde tussenwervelschijf er wordt een zenuw bekneld
met andere woorden, een hernia? Om het beestje een naam te geven.
Dan ga je meer antwoorden krijgen
Goed dat je revalidatie volgt alleszins, dat is het beste wat je kan doen, zeker op lange termijn!
Heb bij kennissen daar goede resultaten mee gezien ook, al hangt alles natuurlijk af van hoe ernstig het is.
Dan ga je meer antwoorden krijgen
Goed dat je revalidatie volgt alleszins, dat is het beste wat je kan doen, zeker op lange termijn!
Heb bij kennissen daar goede resultaten mee gezien ook, al hangt alles natuurlijk af van hoe ernstig het is.
dinsdag 10 oktober 2017 om 09:44
je zegt jarenlang
en je zegt een gescheurde tussenwervelschijf.
waarom krijg je geen nieuwe tussenwervelschijf?? die heb ik ook een stukje bot uit mijn heup en daar hebben ze een nieuwe tussenwervelschijf van gemaakt.
Hebben ze destijds 2007 gedaan de orthopeed van de sint Maartenskliniek (Nijmegen) kwam 1x per week in Woerden opereren
in het hofpoort ziekenhuis. IK vond en vind het nog steeds geweldig.
leuk hoor al die therapieën maar die hebben mij echt niet geholpen toen...
en je zegt een gescheurde tussenwervelschijf.
waarom krijg je geen nieuwe tussenwervelschijf?? die heb ik ook een stukje bot uit mijn heup en daar hebben ze een nieuwe tussenwervelschijf van gemaakt.
Hebben ze destijds 2007 gedaan de orthopeed van de sint Maartenskliniek (Nijmegen) kwam 1x per week in Woerden opereren
in het hofpoort ziekenhuis. IK vond en vind het nog steeds geweldig.
leuk hoor al die therapieën maar die hebben mij echt niet geholpen toen...
dinsdag 10 oktober 2017 om 10:03
nope, dat is niet hetzelfde. discopathie betekent dat de discus (tussenwervelschijf) is aangedaan. en daar zijn meerdere oorzaken voor.chentolove schreef: ↑10-10-2017 09:37een gescheurde tussenwervelschijf er wordt een zenuw bekneld
Dan ga je meer antwoorden krijgen![]()
hernia is een moeilijk woord voor uitstulping, alles wat uitstulpt wordt een hernia genoemd. denk ook aan een liesbreuk (hernia inguinalis), maagbreuk (hernia hiatus), etc. Wanneer de tussenwervelschijf uitstulpt noemen we dit een hernia nucleus pulposus.
wanneer een neuroloog spreekt over een neurologische hernia, dan gaat het niet alleen om de uitstulping (want dit krijgt uiteindelijk bijna iedereen, dat is een normaal verouderingsproces. we worden namelijk korter omdat de tussenwervelschijven gaan inzakken en uitpuilen) maar bij een neurologische hernia moeten er ook allerlei neurologische verschijnselen zijn. In de lage rug is dit vaak controversies over de blaas/dikke darm, uitval van spieren (geen krachtsvermindering, maar de spier doet het niet meer) etc
De klachten die TO beschrijft zijn in de meeste gevallen het beste niet operatief te behandelen. Maar goede trainingen om de spierkracht en mobiliteit te verbeteren in de rug, bekken en benen. Dus balans, kracht, stabiliteit en flexibiliteit verbeteren. Niet te lang zitten. Dus regelmatig opstaan en bewegen. De regel is nu 20 minuten zitten en dan 20 seconde wat rek en strek doen. En maak een lunch wandelingetje en ga lekker sporten, fietsen, wandelen, etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover