Gezondheid alle pijlers

Dochter die rookt

14-01-2019 23:01 69 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben blij dat ik hier even anoniem me verhaal kwijt kan, ik schaak me enorm voor mezelf.

Ik ben er in de kerst vakantie achter gekomen dat mijn 15 jarige dochter rookt. Ze zegt dat ze dit alleen thuis doet en ik de enige ben die dit nu weet. Uiteraard heb ik meteen gezegd dat dit niet de bedoeling is en dat ze er enorm spijt van krijgt etc. Nu ben ik zelf dus een enorm slecht voorbeeld, nadat we 2de kerstdag hadden gevierd bij mijn ouders stond ik zelf thuis een sigaretje te roken in de achtertuin en kwam ze ook naar buiten, en ik dacht in een beschonken bui doe ook maar mee ook.. Ik heb nu meerdere malen laten weten dat ze echt moet stoppen en dat het stom was van me..

Het is echt een super lieve en eerlijke meid, haalt goede cijfers op de havo en werkt veel naast der huiswerk. Ik vind het zo moeilijk om haar hiervoor te straffen omdat ik zelf ook rook. Hoe kan ik haar nou het beste helpen? Ik voel me echt waardeloos..
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
15-01-2019 10:23
En jij denkt dat zo'n verpleeghuis een vreemde tiener binnen laat omdat ze van moeder een dag mee moet lopen ..
Wat voor wereld leef jij?
Trouwens die plaatjes op die pakjes zeggen meer dan genoeg tegenwoordig.
Je mag gewoon in een verpleeghuis vrijwillig hand en spandiensten doen of wandelen met de bewoners. Daar zijn ze tegewnoordig juist ontzettend blij mee. Ik leef in de zorgwereld trouwens. Als moeder en kind dit samen doen, is dat best prima hoor.
Alle reacties Link kopieren
Banpaal schreef:
15-01-2019 10:22
Wat maakt dan dat je bij drugs voor professionele hulp kiest, maar bij roken voor het toestaan, want pubers kan je niets verbieden. Het is net zo desastreus voor het lichaam en net zo verslavend.
Sorry, maar nee. Voor roken word je niet in een afkickkliniek weggestopt. Dat kan volgens mij niet eens. Harddrugs is echt andere koek, hoor.
Weddingpresent schreef:
15-01-2019 10:26
Je mag gewoon in een verpleeghuis vrijwillig hand en spandiensten doen of wandelen met de bewoners. Daar zijn ze tegewnoordig juist ontzettend blij mee. Ik leef in de zorgwereld trouwens. Als moeder en kind dit samen doen, is dat best prima hoor.
Een dag als aapjes bekeken worden door wat dagjesmensen lijkt me erg mensonterend.
Weddingpresent schreef:
15-01-2019 10:26
Je mag gewoon in een verpleeghuis vrijwillig hand en spandiensten doen of wandelen met de bewoners. Daar zijn ze tegewnoordig juist ontzettend blij mee. Ik leef in de zorgwereld trouwens. Als moeder en kind dit samen doen, is dat best prima hoor.
Je had het over een dagje vrijwilligerswerk voor een tiener.
Weddingpresent schreef:
15-01-2019 10:27
Sorry, maar nee. Voor roken word je niet in een afkickkliniek weggestopt. Dat kan volgens mij niet eens. Harddrugs is echt andere koek, hoor.
Dat heeft alles te maken met de maatschappelijke geaccepteerdheid van roken (en alcohol) en niets met andere koek.
Banpaal schreef:
15-01-2019 10:27
Een dag als aapjes bekeken worden door wat dagjesmensen lijkt me erg mensonterend.
dit.
Alle reacties Link kopieren
"Harddrugs zijn drugs met grote risico’s voor de gezondheid, softdrugs zijn drugs met een geringer risico." - Jellinek

Een sigaret is wel degelijk onschuldiger dan een spuit heroïne. Op de lange termijn is roken natuurlijk hartstikke schadelijk, maar als je 10 jaar aan de crack of heroïne zit, ben je er slechter aan toe dan met roken.
Weddingpresent schreef:
15-01-2019 10:31
"Harddrugs zijn drugs met grote risico’s voor de gezondheid, softdrugs zijn drugs met een geringer risico." - Jellinek

Een sigaret is wel degelijk onschuldiger dan een spuit heroïne. Op de lange termijn is roken natuurlijk hartstikke schadelijk, maar als je 10 jaar aan de crack of heroïne zit, ben je er slechter aan toe dan met roken.
Je het gelijk. Ouders kunnen hun kind inderdaad beter laten roken
Alle reacties Link kopieren
Banpaal schreef:
15-01-2019 10:27
Een dag als aapjes bekeken worden door wat dagjesmensen lijkt me erg mensonterend.
Wat een onzin, vrijwilligerswerk is echt geen aapjes kijken hoor. Of je hebt een nogal lage dunk van TO's dochter. Mij lijkt het mooi meegenomen: een dag die voor de ouderen leuk is, die leerzaam is voor TO's dochter én haar wellicht afschrikt. De tijd die ik in het verpleeghuis heb gewerkt en vrijwillig heb gewerkt heeft mijn ogen geopend voor hoe ik NIET moet leven om bepaalde ziektes niet te krijgen. En heeft dan ook direct impact gehad op hoe ik omga met mijn gezondheid.

De oudjes voelden zich totaal niet bekeken, maar zijn juist blij met een keertje extra aanspraak en aandacht.
weddingpresent wijzigde dit bericht op 15-01-2019 10:35
8.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
15-01-2019 09:42
Klopt, maar het kwam ook door mijn oma. Die is toen ik 9 was bijna overleden omdat haar aderen dichtgeslibd waren en ze een zware hartaanval kreeg, dankzij het roken dus. Ze heeft me toen gesmeekt om er ver vandaan te blijven. En ik heb haar gevraagd om te stoppen, wat ze toen ook direct gedaan heeft. Ik was denk ik sowieso nooit gaan roken, alleen al omdat ik dat beeld van mijn oma niet uit mijn hoofd kreeg. Dat ziekenhuisbezoek heeft er wel ingehakt toen.

Veel van mijn klasgenoten hun ouders rookten wel. Ze namen de sigaretten ook gewoon mee van huis.
Ik heb leerlingen op de scholen waar ik werkte vaak gevraagd hoe ze aan hun peuken kwamen: gewoon van mijn ouders of oudere broer/zus.
Mijn moeder had een vriendin die rookte als een schoorsteen, zij had vier kinderen en allemaal roken zij ook. Nog steeds. Natuurlijk kan een kind het ook op school ''leren'' van vriendjes, maar ik denk toch echt wel dat het relevant is of je ouders zelf wel of niet roken. Het is maar een theorie uiteraard, maar dat is wel hoe ik het zie.
Mijn ouders rookten ook niet, hun kinderen roken allemaal. Mijn man en ik roken beiden, onze kinderen roken niet.

Op grond van mijn ervaring zou je dus een hele andere theorie kunnen verzinnen - wat ik niet doe. Ik ontken niet dat ouders invloed hebben, ik stel wel dat we die invloed niet moeten overdrijven. Er zijn zoveel dingen die meespelen: opvoeding, ervaring met zieke rokers, voorlichtingscampagnes, overheidsmaatregelen, groepsgedrag en het puberbrein.
Weddingpresent schreef:
15-01-2019 10:34
Wat een onzin, vrijwilligerswerk is echt geen aapjes kijken hoor. Of je hebt een nogal lage dunk van TO's dochter. Mij lijkt het mooi meegenomen: een dag die voor de ouderen leuk is, die leerzaam is voor TO's dochter én haar wellicht afschrikt. De tijd die ik in het verpleeghuis heb gewerkt en vrijwillig heb gewerkt heeft mijn ogen geopend voor hoe ik NIET moet leven om bepaalde ziektes niet te krijgen. En heeft dan ook direct impact gehad op hoe ik omga met mijn gezondheid.
Je had het over een dagje vrijwilligerswerk voor dochter!! Ja dat is aapjes kijken
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
15-01-2019 10:36
Je had het over een dagje vrijwilligerswerk voor dochter!! Ja dat is aapjes kijken
Nee, hier ben ik het gewoon echt mee oneens. We zijn blij met iedereen die een dagje komt helpen of gezelschap biedt. Maar misschien een beetje offtopic nu. Het leek me een win-win-oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Balen voor allebei...zeker als ze er buiten jou aan kan komen. Maar goede hoop dat ze snel uit zichzelf stopt...het kost gewoon te veel tegenwoordig. Probeer zo veel mogelijk het foute voorbeeld te vermijden.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
der = haar
Ik heb dinsdag met mijn dochter een goed gesprek gehad nadat ze uit school kwam, en ze zegt dat ze geen nieuwe sigaretten meer gaat kopen. Ook liet ze zien dat ze het op der kamer had verstopt (dus niet mee naar school nam).

Ik heb wat filmpjes laten zien waar ze duidelijk van schrok. Verder moet ik der maar geloven dat ze alleen soms in de achtertuin heeft gerookt. Volgende week zal ik weer aan der vragen of ze nog gestopt is. Voor mij is dit de 2de dag dat ik niet gerookt heb en dat gaat tot nu toe nog goed!

Hierbij wil ik dit topic sluiten en iedereen bedanken voor de berichtjes!
Alle reacties Link kopieren
Weddingpresent schreef:
15-01-2019 10:39
Nee, hier ben ik het gewoon echt mee oneens. We zijn blij met iedereen die een dagje komt helpen of gezelschap biedt. Maar misschien een beetje offtopic nu. Het leek me een win-win-oplossing.
Nou, wij anders niet. Structureel of als stage; ja graag. 1 dag? Neuh. Ook niet met een ouder erbij.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat een aantal van 'mijn' bewoners met COPD in staat zijn om gehakt te maken van zo'n jong wichtje. Onverantwoord en moet je ook echt niet willen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
der/die/das?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Zoetje2019 schreef:
17-01-2019 10:37
Ik heb dinsdag met mijn dochter een goed gesprek gehad nadat ze uit school kwam, en ze zegt dat ze geen nieuwe sigaretten meer gaat kopen. Ook liet ze zien dat ze het op der kamer had verstopt (dus niet mee naar school nam).

Ik heb wat filmpjes laten zien waar ze duidelijk van schrok. Verder moet ik der maar geloven dat ze alleen soms in de achtertuin heeft gerookt. Volgende week zal ik weer aan der vragen of ze nog gestopt is. Voor mij is dit de 2de dag dat ik niet gerookt heb en dat gaat tot nu toe nog goed!

Hierbij wil ik dit topic sluiten en iedereen bedanken voor de berichtjes!
Goed begin TO. Heel goed dat je zelf stopt. Succes!
Van de supermarkt vind ik een bijzonder verhaal Mijn dochter werkt ook in een supermarkt, cassiere B is ze, dat betekent dat ze achter de balie mag staan, waar oa sigaretten (en babyvoeding) wordt verkocht, dat mag sowieso pas vanaf 18. Dan sta je denk ik ook iets steviger in je schoenen om nee te zeggen. Zij moet zelfs aan bekenden hun id vragen als ze onder de 25 zijn. Is een ons-kent-ons dorp, dus ze kent alle jongeren of van (basis)school, van sport of het zijn bekenden van haar broer. Dus ze weet echt wel hoe oud ze zijn, zelfs aan haar eigen broer zou ze zijn id moeten vragen als die sigaretten zou halen. En no-way dat ze daarin enig risico neemt. Ze heeft al mee gemaakt dat iemand gelijk zijn biezen kon pakken toen er zo'n mystery-shopper langs kwam.
Ik ken ouders die geklaagd hebben bij een café toen hun dochter alcohol kreeg van een bekende. De betreffende serveerster heeft een stevige reprimande gehad. Waren beide vriendinnen van mijn dochter. Dochter vond het wel flauw van die ouders, maar vooral stom van de beide meiden dat ze dat risico hadden genomen.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
17-01-2019 10:47
Nou, wij anders niet. Structureel of als stage; ja graag. 1 dag? Neuh. Ook niet met een ouder erbij.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat een aantal van 'mijn' bewoners met COPD in staat zijn om gehakt te maken van zo'n jong wichtje. Onverantwoord en moet je ook echt niet willen.

Je kan toch de vraag neerleggen bij bewoners wie er graag met een net rokende tiener in gesprek wil?

Als ik oud en ziek zou zijn van het roken zou ik me bijzonder nuttig voelen als ik zo’n meisje dan nog in mijn laatste dagen een levensles kan meegeven. Mits het ze gevraagd wort natuurlijk. Ongevraagd ‘aapjes kijken’ is natuurlijk niet respectvol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven