Gezondheid alle pijlers

Dochter die rookt

14-01-2019 23:01 69 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben blij dat ik hier even anoniem me verhaal kwijt kan, ik schaak me enorm voor mezelf.

Ik ben er in de kerst vakantie achter gekomen dat mijn 15 jarige dochter rookt. Ze zegt dat ze dit alleen thuis doet en ik de enige ben die dit nu weet. Uiteraard heb ik meteen gezegd dat dit niet de bedoeling is en dat ze er enorm spijt van krijgt etc. Nu ben ik zelf dus een enorm slecht voorbeeld, nadat we 2de kerstdag hadden gevierd bij mijn ouders stond ik zelf thuis een sigaretje te roken in de achtertuin en kwam ze ook naar buiten, en ik dacht in een beschonken bui doe ook maar mee ook.. Ik heb nu meerdere malen laten weten dat ze echt moet stoppen en dat het stom was van me..

Het is echt een super lieve en eerlijke meid, haalt goede cijfers op de havo en werkt veel naast der huiswerk. Ik vind het zo moeilijk om haar hiervoor te straffen omdat ik zelf ook rook. Hoe kan ik haar nou het beste helpen? Ik voel me echt waardeloos..
Alle reacties Link kopieren
En jij gelooft dat ze alleen thuis rookt en dat niemand anders het weet.. Komop zeg!
Wat vindt haar vader van het feit dat zijn dochter rookt?
lolanu schreef:
14-01-2019 23:28
En jij gelooft dat ze alleen thuis rookt en dat niemand anders het weet.. Komop zeg!
Hoe komt zij aan haar sigaretten?

Van iemand 18+, buitenshuis? Dus dan zal er sowieso nog wel 1 iemand, of meer, er van weten.
Alle reacties Link kopieren
Zoetje2019 schreef:
14-01-2019 23:13
Ze zegt dat ze het gewoon mee krijgt bij de supermarkt, er werken daar veel mensen van der school..
Leuk voor die supermarkt, dat gaat een keer fout lopen met een controle. Waarschuw hem zovast even dan kan hij de boete al gaan sparen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat verwacht je van een huisarts? Ik denk niet dat het jou, je huisarts of de kerstman gaat lukken om een ander te doen stoppen met roken als diegene zelf niet wíl stoppen.
Preken heeft volgens mij nog nooit een puber doen zeggen: goh, is het echt zo slecht voor je, en duur ook nog? Wist ik niet... nou, dan maar stoppen. Meteen.

Zelf niet roken en af en toe zeggen dat je iets leuks hebt gekocht (nieuwe kleding, schoenen oid) omdat je weer ruim 100,- in je stoppen met roken potje had zitten.
Geld is voor haar ws de grootste drijfveer om te stoppen.
Blowt ze ook? Kan ook een reden zijn om te gaan roken. Vervelend, mijn kind rookt ook. Volwassen kind dus tsja wat doe je eraan.
Woont al jaren op zichzelf, is pas met 19 jaar begonnen. Raadselachtig, waarom dan nog beginnen zou je denken. Ik wel tenminste en wat ik dacht klopte: hij wilde weleens een blowtje roken op die leeftijd.
Al snel rookte hij dan de volgende dag een gewone sigaret en zoals bij iedereen was hij sneller verslaafd dan gedacht..
Ik hoop dat hij weer stopt. Afschrikwekkende verhalen helpen niet.

Eén troost: mijn ouders rookten beiden niet, stonden dat ook niet toe (ook niet in de tuin, gewoon NIET) toch heb ik jaren gerookt. Mijn zus ook. Je hebt niet alles in de hand....
Alle reacties Link kopieren
Je hebt er niks aan, maar een vriendin van mijn dochter wist niet hoe snel ze Lon moest vragen om mee naar de supermarkt te gaan toen ze 18 werd. Vriendin was 15 en op haar kamer stond toen al meer drank dan in mijn hele huis te vinden is.

Moeder is chronisch ziek en komt niet boven.

En toen ze in havo 3 met de klas naar Rotterdam gingen, zat op de terugweg de helft van de jongens stoned in de bus.

Waarmee ik maar wil zeggen; een kind dat persé wil roken, drinken of blowen houd je niet tegen. Ja, ze kennen de theorie (het is stom, ongezond en duur). Maar in de praktijk rookt ongeveer 75% van de klas.

Wat hier hielp was een berekening; als je één pakje sigaretten per week rookt, maal 8 euro, heb je maandelijks al meer dan 30 euro nodig. Op je vijftiende verdien je ongeveer 3.50 per uur. Dus voor die vier pakjes sigaretten moet je tien uur werken.
Andersom; na een jaar heb je ongeveer 350 euro in rook laten opgaan. Daar kun je heel veel kleren van kopen. Dat argument gaf de doorslag ;-D .

Overigens gaf ik Lon in die periode maar een tientje zakgeld per maand, gewoon op haar bankrekening. Zo kon ik zien waar ze pinde (meestal gaf ze het uit aan tosti´s op school). Daarnaast betaalden wij zo´n beetje alles. Ze kon dus geen sigaretten e.d. kopen van zak- of kleedgeld.

Maar als ze al verslaafd is wens ik je heel veel succes.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
15-01-2019 00:02
Je hebt er niks aan, maar een vriendin van mijn dochter wist niet hoe snel ze Lon moest vragen om mee naar de supermarkt te gaan toen ze 18 werd. Vriendin was 15 en op haar kamer stond toen al meer drank dan in mijn hele huis te vinden is.

Moeder is chronisch ziek en komt niet boven.

En toen ze in havo 3 met de klas naar Rotterdam gingen, zat op de terugweg de helft van de jongens stoned in de bus.

Waarmee ik maar wil zeggen; een kind dat persé wil roken, drinken of blowen houd je niet tegen. Ja, ze kennen de theorie (het is stom, ongezond en duur). Maar in de praktijk rookt ongeveer 75% van de klas.

Wat hier hielp was een berekening; als je één pakje sigaretten per week rookt, maal 8 euro, heb je maandelijks al meer dan 30 euro nodig. Op je vijftiende verdien je ongeveer 3.50 per uur. Dus voor die vier pakjes sigaretten moet je tien uur werken.
Andersom; na een jaar heb je ongeveer 350 euro in rook laten opgaan. Daar kun je heel veel kleren van kopen. Dat argument gaf de doorslag ;-D .

Overigens gaf ik Lon in die periode maar een tientje zakgeld per maand, gewoon op haar bankrekening. Zo kon ik zien waar ze pinde (meestal gaf ze het uit aan tosti´s op school). Daarnaast betaalden wij zo´n beetje alles. Ze kon dus geen sigaretten e.d. kopen van zak- of kleedgeld.

Maar als ze al verslaafd is wens ik je heel veel succes.
Lees je reactie net: toen ik een paar jaar geleden stopte (piepende longen, kort gezegd op bevel van de longverpleegkundige) .. ja stom van me, ik weet het maar ik heb toen een app geinstalleerd die voor je bijhoudt wat je bespaard hebt aan geld, hoeveel sigaretten je NIET gerookt hebt en nog wat dingen die iedereen al weet. Betere gezondheid enz.

Ik rookte voor zo'n 6,- per dag en we zijn nu ruim 3,5 jaar verder. Ik ga dan wél vlak na oud & nieuw WAAR ZOON BIJ ZIT de prijzen van de sigaretten aanpassen in de app en zeg dat ook.
Zeg gewoon: o ja, sigaretten duurder dus even mijn app bijstellen. En dan langs mijn neus weg: zozo moet je kijken wat een berg sigaretten ik niet heb gerookt: zo'n 20.000 sigaretten, nou ja iets meer maar stel je voor dat dat zo los in de kamer zou liggen, wat een berg....

En dan weer vrolijk: hey kijk jongen, ik heb inmiddels de 5000,- aangetikt en zoveel rookte ik nog niet eens..
Dan zegt hij wel zwaar onder de indruk wat hij daar allemaal voor zou kopen.
En dán zeg ik weleens: als je niet rookt kan je zulke dingen ook kopen, je hebt gewoon een hoger netto inkomen, jij betaald rooktax :)
Met een grap weliswaar maar toch zie ik hem dan vaak even denken...

Pas een megaduur meubel voor in huis gekocht van het gespaarde geld. Erg blij mee, wilde ik echt mijn hele leven al hebben maar echt te duur voor Miep Modaal. Dan vraag ik wel enthousiast of hij het ook zo mooi vind, ja dat vind hij ook en dan zeg ik ook: gelukkig, dit is toch wel een geweldige beloning voor mezelf.
Als ik was blijven roken had ik het niet kunnen betalen, nu heb ik er elke dag veel plezier van en dan nog heb ik meer dan de helft van het gespaarde geld over. En wat oude spullen namen ze gratis mee, wordt gerecycled: je betaald wat meer maar dan heb je ook wat én ze werken milieuvriendelijk. Ook daar doe ik mijn longetjes een plezier mee; soms zie je opeens dat je jezelf dingen ontzegd om maar te kunnen roken, net als dat meubel maar goed, nu heb ik hem lekker wel, fijn hoor!!

Dan snel over iets heel anders praten. Kan me vergissen maar ik heb het idee dat dát soort opmerkingen blijft zeuren in zijn hoofd... zeker als hij zelf aan het eind van de maand zit. Een vriend van me zei ooit wel: als je niet rookte had je nu nog geld zat gehad tot je volgende salaris.
Hij keek eventjes precies hetzelfde als vroeger toen hij als kind zijn zakgeld binnen een uur had uitgegeven aan snoep :proud:

Nog een troost: straks mag je bijna nergens meer roken, voor veel mensen een reden om toch maar te stoppen eenmaal aan het werk. Hoe korter je rookt hoe makkelijker je nog kan stoppen denk ik, de gewoonte is nog niet zo heel diep ingeslepen... Hopen dat ze snel weer stoppen.
Je doet er echt niet veel aan en alleen het vele geld dat je kan besparen maakt volgens mij echt indruk.
Zoetje2019 schreef:
14-01-2019 23:13
Ze zegt dat ze het gewoon mee krijgt bij de supermarkt, er werken daar veel mensen van der school..

Uh, die riskeren hun baan door dat te doen. Eén keer betrapt worden op zo'n fout is een waarschuwing, tweede keer is ontslag. Weet je zeker dat het gaat zoals zij zegt?
Zelf stoppen, goede voorbeeld geven.

Je welgemeende excuus maken.

Zijn er nog meer dingen, waar je geen goed voorbeeld geeft?
Ook dat gelijk stoppen.

En starten met iets goeds, positiefs, bijv. Sporten, gezond eten. Het slechte voor het goede vervangen.

Blijkbaar heb je invloed op haar. Dus mogelijk komen positieve zaken nog bij haar aan.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij vertelt je dochter maar de halve waarheid. Ik heb nog nooit van een puber gehoord die zomaar op een dag besloot voor het eerst een pakje sigaretten te kopen om die in haar eentje thuis te gaan zitten roken.

Het lijkt me waarschijnlijker dat ze, zoals vrijwel alle rokers, is begonnen door meeroken met vrienden. Eerst bietsen ze en als dat te vaak wordt, regelen ze zelf sigaretten.

Wellicht roken die vrienden stiekem en wil je dochter niet dat je boos op ze wordt of zelfs hun ouders inlicht.

Wat dat betreft denk ik dat je als ouder veel minder invloed hebt op je kinderen dan sommigen hier pretenderen. Natuurlijk is het verstandig om zelf te stoppen en het goede voorbeeld te geven. Maar ik vind niet dat je je schuldig hoeft te voelen of zelfs, zoals iemand hier stelt, je excuses moet aanbieden.

Pubers weten best dat hun ouders het niet goed vinden. Ze besluiten zelf al dan niet te gaan roken. Doen dat niet voor niks meestal stiekem. Je hebt daar als ouder maar beperkt invloed op. Wat een puber doet is dus niet zomaar de schuld of verdienste van hun ouders. Was het maar zo.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar verbieden om in mijn eigen huis te roken. Om daarin consequent te zijn zou ik als ik zelf rookte, eerst stoppen zodat ik in mijn recht zou staan wat betreft het rookverbod in mijn huis.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
15-01-2019 08:40
Ik zou haar verbieden om in mijn eigen huis te roken. Om daarin consequent te zijn zou ik als ik zelf rookte, eerst stoppen zodat ik in mijn recht zou staan wat betreft het rookverbod in mijn huis.
Een van onze kinderen heeft op ongeveer dezelfde leeftijd als de dochter van TO gerookt. Net als de belangrijkste vrienden destijds. Ik had liever dat ze het in onze tuin deden, dan dat ze op een hangplek afspraken. Zo had ik er zicht op en bleef de dialoog* open.

*lees: commentaar van mijn kant.
lolanu schreef:
14-01-2019 23:28
En jij gelooft dat ze alleen thuis rookt en dat niemand anders het weet.. Komop zeg!
Ja dit. Een tiener die rookt, schokkend hoor. Ik heb vijf jaar op twee middelbare scholen gewerkt en kan je garanderen dat er 90% kans is dat ze ook op school rookt. Ik was zelf als tiener een van de weinigen in de klas die niet rookte. Maar ja mijn moeder rookte ook niet en was erg anti, dus heb de behoefte nooit gehad.

Hoe je haar ervan af krijgt? Geen idee. Als ze het thuis niet doet doet ze het op school wel of bij vriendinnen vrees ik.
retrostar schreef:
15-01-2019 08:40
Ik zou haar verbieden om in mijn eigen huis te roken. Om daarin consequent te zijn zou ik als ik zelf rookte, eerst stoppen zodat ik in mijn recht zou staan wat betreft het rookverbod in mijn huis.
Ga je dat ook doen met drank in huis?
Verbieden en zelf voorbeeld geven tot ze 16 zijn?
Geen drup in huis?
En met verbieden schiet je niets mee op het zijn pubers die houden wel van een uitdaging.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
15-01-2019 09:14
Ja dit. Een tiener die rookt, schokkend hoor. Ik heb vijf jaar op twee middelbare scholen gewerkt en kan je garanderen dat er 90% kans is dat ze ook op school rookt. Ik was zelf als tiener een van de weinigen in de klas die niet rookte. Maar ja mijn moeder rookte ook niet en was erg anti, dus heb de behoefte nooit gehad.

Hoe je haar ervan af krijgt? Geen idee. Als ze het thuis niet doet doet ze het op school wel of bij vriendinnen vrees ik.
Jij hebt zèlf besloten niet te roken, niet je moeder!!!

Wellicht voelt het voor jou zo dat het aan haar lag, maar geloof me, het overgrote deel van de ouders van je klasgenoten zal ook fel tegen roken zijn geweest. Toch besloten hun pubers om wèl te roken. Natuurlijk heb je als ouder invloed door opvoeding, voorlichting en zelf het goede voorbeeld geven, maar laten we die invloed niet overdrijven.
yette schreef:
15-01-2019 09:34
Jij hebt zèlf besloten niet te roken, niet je moeder!!!

Wellicht voelt het voor jou zo dat het aan haar lag, maar geloof me, het overgrote deel van de ouders van je klasgenoten zal ook fel tegen roken zijn geweest. Toch besloten hun pubers om wèl te roken. Natuurlijk heb je als ouder invloed door opvoeding, voorlichting en zelf het goede voorbeeld geven, maar laten we die invloed niet overdrijven.
Klopt, maar het kwam ook door mijn oma. Die is toen ik 9 was bijna overleden omdat haar aderen dichtgeslibd waren en ze een zware hartaanval kreeg, dankzij het roken dus. Ze heeft me toen gesmeekt om er ver vandaan te blijven. En ik heb haar gevraagd om te stoppen, wat ze toen ook direct gedaan heeft. Ik was denk ik sowieso nooit gaan roken, alleen al omdat ik dat beeld van mijn oma niet uit mijn hoofd kreeg. Dat ziekenhuisbezoek heeft er wel ingehakt toen.

Veel van mijn klasgenoten hun ouders rookten wel. Ze namen de sigaretten ook gewoon mee van huis.
Ik heb leerlingen op de scholen waar ik werkte vaak gevraagd hoe ze aan hun peuken kwamen: gewoon van mijn ouders of oudere broer/zus.
Mijn moeder had een vriendin die rookte als een schoorsteen, zij had vier kinderen en allemaal roken zij ook. Nog steeds. Natuurlijk kan een kind het ook op school ''leren'' van vriendjes, maar ik denk toch echt wel dat het relevant is of je ouders zelf wel of niet roken. Het is maar een theorie uiteraard, maar dat is wel hoe ik het zie.
Ik ben niet van het gedogen want dan heb je er zicht op. Dat is in mijn ogen echt onzinnig.


Ik ben van het verbieden( wel met duidelijke redenatie/onderbouwing/uitleg) , dat blijkt ( uit diverse onderzoeken en eigen ervaring) gewoon het beste te werken bij de meeste kinderen.

Het is alleen raar als je iets verbied terwijl je zelf doet. Nu ook nog in haar bijzijn en zelfs samen.

Stop samen. En stop dan ook echt.
Nu ben ik even nieuwsgierig Lucifer, maar wat voor ''straf'' krijgen je kids dan als ze iets doen wat je verboden hebt?
Dat deed mijn moeder trouwens ook, die pakte dan bijvoorbeeld de TV van me af voor een week of iets dergelijks.

Denk dat samen stoppen ook het beste is dat je kan doen TO. En leg haar de gezondheidsgevolgen uit van het roken ( als ze dat niet al weet ). Kan ook helpen. Al weten heel veel rokers dat natuurlijk ook wel.
Als ze er al verslaafd aan is dan werkt verbieden zeker niet. Dan gaat ze het alleen maar stiekem doen. Samen stoppen zou mooi zijn maar dan moeten jullie er allebei voor 100% achter staan want anders heeft het echt geen zin. Succes, ik weet hoe moeilijk het is want ik kom er zelf ook niet vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Off topic, maar wat zitten er achterlijke reacties tussen. TO zegt al dat ze fout zat, zich schaamt en dat ze het graag wil veranderen. En omdat ze één keer teut was en samen heeft gerookt, hoor je niet de verantwoording over een kind te hebben? Nou, mijn ouders hadden dan wel gestenigd moeten worden... :facepalm: Wat een moraalridders, weer, die zelf nóóit fouten maken in het leven.

Ontopic: het kan ook gewoon een fase zijn. Verbieden heeft denk ik niet zoveel zin, dan gaat ze het stiekem doen. Probeer inderdaad samen te stoppen, of neem haar een keer mee naar zo'n expositie dat ze verrookte/verkankerde echte longen laten zien. Of laat haar een dagje naar het verpleeghuis gaan voor vrijwilligerswerk met alle COPD'ers. Dat schrikt wellicht af.
Weddingpresent schreef:
15-01-2019 10:12
Off topic, maar wat zitten er achterlijke reacties tussen. TO zegt al dat ze fout zat, zich schaamt en dat ze het graag wil veranderen. En omdat ze één keer teut was en samen heeft gerookt, hoor je niet de verantwoording over een kind te hebben? Nou, mijn ouders hadden dan wel gestenigd moeten worden... :facepalm: Wat een moraalridders, weer, die zelf nóóit fouten maken in het leven.

Ontopic: het kan ook gewoon een fase zijn. Verbieden heeft denk ik niet zoveel zin, dan gaat ze het stiekem doen. Probeer inderdaad samen te stoppen, of neem haar een keer mee naar zo'n expositie dat ze verrookte/verkankerde echte longen laten zien. Of laat haar een dagje naar het verpleeghuis gaan voor vrijwilligerswerk met alle COPD'ers. Dat schrikt wellicht af.
Er staat op dat moment. Geeft verder noet hoor.
Ik zie niet in waarom je dat zou gedogen. Wanneer ga je wel verbieden? Crack roken? Heroïne spuiten? Of sta je als ouder alles toe, zodat je er maar ‘zicht op hebt’.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat aan de situatie en het kind ligt. Ik was vreselijk tegendraads als mijn ouders zeiden dat het niet mocht. Op mijn 14e was ik een 'hangjongere', die dronk en rookte. Veel met oudere jongens afsprak. Ik deed dat omdat ik vreselijk kort werd gehouden en mij van alles werd verboden. De lol was er gauw af geweest als mijn ouders me wat vrijer hadden gelaten. Pubers komen nou eenmaal graag in opstand.

Toestaan is weer wat anders, maar om nou hysterisch het pakje sigaretten af te pakken heeft echt geen zin bij pubers. Bij heroïne/crack of andere drugs professionele hulp inschakelen zou ik zeggen. Eventueel met een opname.
Wat maakt dan dat je bij drugs voor professionele hulp kiest, maar bij roken voor het toestaan, want pubers kan je niets verbieden. Het is net zo desastreus voor het lichaam en net zo verslavend.
Weddingpresent schreef:
15-01-2019 10:12


Ontopic: het kan ook gewoon een fase zijn. Verbieden heeft denk ik niet zoveel zin, dan gaat ze het stiekem doen. Probeer inderdaad samen te stoppen, of neem haar een keer mee naar zo'n expositie dat ze verrookte/verkankerde echte longen laten zien. Of laat haar een dagje naar het verpleeghuis gaan voor vrijwilligerswerk met alle COPD'ers. Dat schrikt wellicht af.
En jij denkt dat zo'n verpleeghuis een vreemde tiener binnen laat omdat ze van moeder een dag mee moet lopen ..
Wat voor wereld leef jij?
Trouwens die plaatjes op die pakjes zeggen meer dan genoeg tegenwoordig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven