dochter van 3 heeft vitiligo
dinsdag 1 februari 2011 om 16:51
Bij mijn dochter van 3 is vitiligo geconstateerd. Niet levensbedreigend maar ik vind het wel heel erg vervelend. Ze heeft een vrij blanke huid dus het valt veel mensen niet op maar hoe zal dat in de toekomst gaan en ouder wordt?
We moeten nu smeren met protopic en plakken daar speciale pleisters op. Over een aantal maanden moeten we terug naar de dermatoloog om te kijken of dit resultaat heeft.
Iemand ervaring met vitiligo?
We moeten nu smeren met protopic en plakken daar speciale pleisters op. Over een aantal maanden moeten we terug naar de dermatoloog om te kijken of dit resultaat heeft.
Iemand ervaring met vitiligo?
dinsdag 1 februari 2011 om 17:11
Ik heb een vriendin met vitiligo. Vooral in de zomer valt het op, omdat ze dan deels bruiner is en de witte vlekken dus meer opvallen. Zij moet ook erg uitkijken in de zon, omdat de witte plekken snel verbranden. Volgens mij heeft ze er verder weinig last van, alleen willen eventueel verbrande plekken nog wel es heel erg gaan jeuken.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 1 februari 2011 om 18:05
dinsdag 1 februari 2011 om 18:18
1 voordeeltje van vitiligo: de kans op huidkanker is een stuk lager dan bij anderen. Aangezien ik mijn moeder ben verloren aan huidkanker en het erfelijk is, hoopte ik stiekem dat mijn dochter een beetje het gen van de moeder van mijn man met vitiligo zou erven. Welliswaar minder mooi, maar wel gezonder dan een huidkanker-gen.
Ik weet dat het nogal kan varieren in hoe aanwezig het is. Ik heb iig van mijn schoonmoeder begrepen dat haar vitiligo vooral erger is geworden na haar zwangerschappen. Kennelijk is vitiligo ook hormoon gerelateerd (denk aan zwangerschapsmasker).
Ik weet dat het nogal kan varieren in hoe aanwezig het is. Ik heb iig van mijn schoonmoeder begrepen dat haar vitiligo vooral erger is geworden na haar zwangerschappen. Kennelijk is vitiligo ook hormoon gerelateerd (denk aan zwangerschapsmasker).
dinsdag 1 februari 2011 om 18:31
Neem van mij aan, het went!
Ik heb sinds ong. 5 jaar een paar vitiligovlekken op m'n voorhoofd. En m'n moeder heeft vitiligo in haar nek en op haar polsen.
In het begin baalde ik als een stekker. Terwijl ik me nooit had gestoord aan de witte plekken van m'n moeder. Ik was opeens bang voor elke zonnestraal.
Maar in de loop van de tijd ben ik eraan gewend en sta er niet meer zo bij stil. Behalve dat ik elke ochtend make-up op doe om de vlekken te camoufleren. En 's zomers smeer ik m'n gezicht een paar keer per dag met factor 50 en/of draag een petje.
Na een half jaar een hormoonzalfje geprobeerd te hebben ga ik niet meer naar de dermatoloog. Het zalfje hielp niet en ik had geen zin in uitgebreide behandelingen (bv lichttherapie) waarvan de kans toch zeer klein was dat het zou helpen.
Maar wat ik al zei, ik heb mazzel dat ik het gewoon kan camoufleren met make-up. En het is stabiel gebleven. Al is dat misschien een kwestie van tijd?
Op diverse websites worden mogelijke wondermiddelen genoemd (bv. foliumzuur, vitamine B12, PABA) maar zoals de dermatoloog je waarschijnlijk al geinformeerd heeft: er bestaat geen wondermiddel of dé behandeling. De kans op 'genezing' is zeer klein.
Vervelend, maar.... er zijn ergere dingen. Al is dit in het begin makkelijker gezegd dan gedaan. Maar na verloop van tijd is het een kwestie van knop omzetten en er aan wennen!
Succes en sterkte!
Ik heb sinds ong. 5 jaar een paar vitiligovlekken op m'n voorhoofd. En m'n moeder heeft vitiligo in haar nek en op haar polsen.
In het begin baalde ik als een stekker. Terwijl ik me nooit had gestoord aan de witte plekken van m'n moeder. Ik was opeens bang voor elke zonnestraal.
Maar in de loop van de tijd ben ik eraan gewend en sta er niet meer zo bij stil. Behalve dat ik elke ochtend make-up op doe om de vlekken te camoufleren. En 's zomers smeer ik m'n gezicht een paar keer per dag met factor 50 en/of draag een petje.
Na een half jaar een hormoonzalfje geprobeerd te hebben ga ik niet meer naar de dermatoloog. Het zalfje hielp niet en ik had geen zin in uitgebreide behandelingen (bv lichttherapie) waarvan de kans toch zeer klein was dat het zou helpen.
Maar wat ik al zei, ik heb mazzel dat ik het gewoon kan camoufleren met make-up. En het is stabiel gebleven. Al is dat misschien een kwestie van tijd?
Op diverse websites worden mogelijke wondermiddelen genoemd (bv. foliumzuur, vitamine B12, PABA) maar zoals de dermatoloog je waarschijnlijk al geinformeerd heeft: er bestaat geen wondermiddel of dé behandeling. De kans op 'genezing' is zeer klein.
Vervelend, maar.... er zijn ergere dingen. Al is dit in het begin makkelijker gezegd dan gedaan. Maar na verloop van tijd is het een kwestie van knop omzetten en er aan wennen!
Succes en sterkte!
dinsdag 1 februari 2011 om 19:40
Hoi mensen
ikzelf heb al een geruime tijd last van vitiligo over mijn hele lichaam en ook op plekken die voor de man niet echt prettig zijn.
Ook mij hebben ze diverse smeersels gegeven maar niets werkte.
Toen mijn schoonmoeder mij vertelde over een vriendin van haar die ook vitiligo hebt en onder behandeling was van lichttherapie waardoor het langzaam beetje bij beetje beter werd en haar eigen huidskleur terugkwam.
Ik zelf ben vanaf november 2010 begonnen met lichttherapie en moet je zeggen dat mijn witte vlekken langzaam verdwijnen.
Je ziet bruine plekjes komen op de witte vitiligo plekken.
Bij de één slaat het aan en bij de ander niet .
Maar het is zeker aan te raden voor de mensen die er vanaf willen.
Groetjes Pierre van Spijk
ikzelf heb al een geruime tijd last van vitiligo over mijn hele lichaam en ook op plekken die voor de man niet echt prettig zijn.
Ook mij hebben ze diverse smeersels gegeven maar niets werkte.
Toen mijn schoonmoeder mij vertelde over een vriendin van haar die ook vitiligo hebt en onder behandeling was van lichttherapie waardoor het langzaam beetje bij beetje beter werd en haar eigen huidskleur terugkwam.
Ik zelf ben vanaf november 2010 begonnen met lichttherapie en moet je zeggen dat mijn witte vlekken langzaam verdwijnen.
Je ziet bruine plekjes komen op de witte vitiligo plekken.
Bij de één slaat het aan en bij de ander niet .
Maar het is zeker aan te raden voor de mensen die er vanaf willen.
Groetjes Pierre van Spijk
donderdag 3 februari 2011 om 09:14
Nee, nooit. Maar dat komt denk ik ook omdat er bij ons thuis nooit 'raar' over gedaan is. Het zat er (en zit er nog steeds trouwens) en dat was dat. Wel veel vragen, maar dat is niet erg, die kun je beantwoorden.
Ik heb 1 witte tepel, dat vond ik eigenlijk wel altijd vervelend op wat latere leeftijd, (in de vriendjesperiode) dat eerste moment dat jongens dat zagen.....een ramp vond ik het.
Tijdens mijn zwangerschap heb ik weer pigment teruggekregen in mn tepel, maar heel onregelmatig, dus meer als een soort moedervlekken. Daar heb ik de huisarts wel weer even naar laten kijken, want dat vond ik dan wel weer eng. Maar dat bleek dus door de hormonen te komen.
Ik heb 1 witte tepel, dat vond ik eigenlijk wel altijd vervelend op wat latere leeftijd, (in de vriendjesperiode) dat eerste moment dat jongens dat zagen.....een ramp vond ik het.
Tijdens mijn zwangerschap heb ik weer pigment teruggekregen in mn tepel, maar heel onregelmatig, dus meer als een soort moedervlekken. Daar heb ik de huisarts wel weer even naar laten kijken, want dat vond ik dan wel weer eng. Maar dat bleek dus door de hormonen te komen.
maandag 7 februari 2011 om 16:45
Ik zie dat je protopic smeert. Ik heb dit ooit voor uitslag in het gezicht gebruikt en vraag me af of dit geen heftige zalf is voor een 3jarige? Ik vond de mogelijke bijwerkingen (eerder kans op huidkanker, meen ik) nogal vervelend. Ben ook snel weer gestopt met deze zalf.
Verder vervelend voor jullie. Geen ervaring mee.
Verder vervelend voor jullie. Geen ervaring mee.
Later is nu
maandag 13 april 2015 om 11:55
Hallo
Onze dochter heeft ook vitiligo. Vanaf haar 7de jaar. Zij wordt volgende maand 12 jaar.
Zij is getint dus is het erg opvallend.
Nu ongeveer 2 jaar lichttherapie en een topic creme achter de rug, zonder resultaat.
In maart zijn we bij een huisarts in suriname geweest en kregen wij een pil en creme mee.
Het bleek om hormoon producten te gaan. Zij heeft de tabletten 15 dagen geslikt en tevens 2x daags
de creme gesmeerd. Dit gaf een duidelijk resultaat.
Op aanraden van de huisarts en de dermatoloog in het AMC te Amsterdam zijn we gestopt met de tabletten, we willen uiteraard geen andere problemen met ons kind, de creme mochten we blijven gebruiken.Dit geeft nog steeds resultaat. Dus zijn we er uiteindelijk toch iets mee opgeschoten.
De lichttherapie is inmiddels gestopt.
de naam van de creme is Clovate 0,5mg
het is een Clobetasol (propionato)
De tablet was een prednisolone ( niet voor kinderen dus)
Ik hoop dat een ieder hier iets aan heeft
Onze dochter heeft ook vitiligo. Vanaf haar 7de jaar. Zij wordt volgende maand 12 jaar.
Zij is getint dus is het erg opvallend.
Nu ongeveer 2 jaar lichttherapie en een topic creme achter de rug, zonder resultaat.
In maart zijn we bij een huisarts in suriname geweest en kregen wij een pil en creme mee.
Het bleek om hormoon producten te gaan. Zij heeft de tabletten 15 dagen geslikt en tevens 2x daags
de creme gesmeerd. Dit gaf een duidelijk resultaat.
Op aanraden van de huisarts en de dermatoloog in het AMC te Amsterdam zijn we gestopt met de tabletten, we willen uiteraard geen andere problemen met ons kind, de creme mochten we blijven gebruiken.Dit geeft nog steeds resultaat. Dus zijn we er uiteindelijk toch iets mee opgeschoten.
De lichttherapie is inmiddels gestopt.
de naam van de creme is Clovate 0,5mg
het is een Clobetasol (propionato)
De tablet was een prednisolone ( niet voor kinderen dus)
Ik hoop dat een ieder hier iets aan heeft
maandag 13 april 2015 om 16:35
Mijn moeder kreeg het toen ze 18 was. In haar gezicht is make-up gaan gebruiken (dat kan natuurlijk op die leeftijd, bij een kind zou ik dat niet doen).
Ze draagt altijd jurken tot over de knie (op haar knieën zitten grote vlekken), maar verder houdt ze er nooit rekening mee en ze zegt ook dat ze nooit opmerkingen krijgt, ondanks dat je het toch wel echt goed ziet.
Ik hoop dat jouw dochter er ook goed mee overweg leert gaan
Oh sorry, oud topic.
Ze draagt altijd jurken tot over de knie (op haar knieën zitten grote vlekken), maar verder houdt ze er nooit rekening mee en ze zegt ook dat ze nooit opmerkingen krijgt, ondanks dat je het toch wel echt goed ziet.
Ik hoop dat jouw dochter er ook goed mee overweg leert gaan
Oh sorry, oud topic.