Gezondheid alle pijlers

Donorweek

11-10-2013 08:39 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
Maandag 14 oktober gaat de Donorweek weer van start.

Ik zelf ben geboren met een zeldzame stofwisselingsziekte en levercirrose en heb daardoor ontzettend vaak in het ziekenhuis gelegen en een aantal keer op sterven gelegen.

Op het einde ging het hard met me achteruit; ik zat in de rolstoel, 24 uur per dag aan de beademing, had veel pijn, enz. Ik had niet lang meer te leven.

Bijna twee jaar geleden kreeg ik een nieuwe lever van iemand die zich als donor had geregistreerd. Na wat complicaties op het begin ben ik nu gezond; ik werk, kan lekker gaan shoppen, leuke dingen doen met vriendinnen. Kortom ik sta weer volop in het leven. Ik wist niet dat het mogelijk was je zo gezond en lekker te voelen als dat ik me nu voel.

Ik, en met mij mijn familie en vrienden, zijn mijn donor enorm dankbaar en natuurlijk ben ik zelf ook donor en jullie?

Groetjes,

Fiona.
Het leven is een feest, gisteren is een feest, morgen moet nog komen, maar vandaag leef ik mijn dromen!
quote:heliosje schreef op 18 oktober 2013 @ 18:36:

Het is in mijn wereld een plicht om een ander te helpen als het kan.

Hoever ga je daarin? Ik bedoel, leef jij uiterst sober zodat al het geld dat je op die manier overhoudt naar mensen gaat die het goed kunnen gebruiken?

Of werk je een minimum aantal uren zodat je net voldoende verdient om van rond te komen, zodat al je vrije tijd op kan gaan aan vrijwilligerswerk en mantelzorg?

Je geeft zo vaak bloed als mag van de bloedbank, je hebt een EHBO-diploma, bent luizen-, voorlees- en hulp bij Sinterklaas en andere feesten-moeder.

Enz, enz, enz.

Er zijn zo veel terreinen waarop je al dan niet kunt helpen. Het lijkt me dat iedereen daar zo zijn eigen keuzes uit maakt. Ook als het gaat om donor zijn. De een vindt het vanzelfsprekend, de ander denkt er anders over.

quote:Maar goed nogmaals als je zelf geen donororgaan accepteert, heb ik er geen problemen mee als je geen donor bent.Dat vind ik onzin, even afgezien van de mensen die geen donor kunnen zijn. Ook als je best donor zou kunnen zijn, mag je van mij een orgaan accepteren. Het is misschien wat hypocriet, maar iedereen is ook maar een mens. Mensen die nooit hypocriet zijn bestaan volgens mij niet.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Tonkje, ik heb dan zelf helemaal niks meer aan mijn organen. Daarom mogen ze me leeghalen. Ik kies liever voor de de zekerheid dat ik mensen help die nu nog kans hebben op een beter leven.. Dan het het 'misschien' heb ik ze zelf nog nodig.
quote:heliosje schreef op 18 oktober 2013 @ 18:36:

Het is in mijn wereld een plicht om een ander te helpen als het kan.

Dit is een argument dat je mag voeren als je het in alle gevallen toepast, maar dat doe je niet. Je maakt keuzes hoe je mensen helpt.

Dat doe ik ook.
quote:heliosje schreef op 19 oktober 2013 @ 00:04:

Tonkje, ik heb dan zelf helemaal niks meer aan mijn organen. Daarom mogen ze me leeghalen. Ik kies liever voor de de zekerheid dat ik mensen help die nu nog kans hebben op een beter leven.. Dan het het 'misschien' heb ik ze zelf nog nodig.

Het misschien nog nodig hebben van organen is voor mij geen argument om geen donor te zijn.

Ik gun het iedereen om zo vredig en 'plezierig' mogelijk te sterven. Niet alleen voor de stervende zelf, maar ook voor alle nabestaanden die er bij zijn. De hele procedure die van start gaat bij orgaandonatie gaat daar voor mijn gevoel helemaal tegenin. Ik vind het nogal onethisch eigenlijk om zo met een overledene om te springen. Iemand is (zo goed als dood), maar diegene wordt niet losgekoppeld van alle apparaten om vervolgens helemaal te sterven, maar wordt juist aan die apparaten gelaten. En vervolgens worden dan organen uitgenomen terwijl alle apparaten er nog voor zorgen dat het hart klopt en bloed stroomt. (Gelukkig geldt iemand dan wel als juridisch dood, anders zou het gewoon moord zijn.) Dat vind ik geen nette manier om met een overledene om te gaan. Dus dat wil ik niet en ik wil ook niet dat er ten behoeve van mij zo met een andere overledene wordt omgesprongen.
Helaas Tonkje, dat wordt hier over het algemeen niet geaccepteerd gewaardeerd.
quote:christiane schreef op 21 oktober 2013 @ 19:34:

Helaas Tonkje, dat wordt hier over het algemeen niet geaccepteerd gewaardeerd.Nou, niet iedereen is zo intolerant hoor. Sommigen reageren nogal extreem als je zegt geen donor te zijn, maar er zijn net zo goed mensen die wel normaal reageren. Het zijn denk ik vooral de extremen die je onthoudt.
quote:tonkje schreef op 21 oktober 2013 @ 17:58:

Dat vind ik geen nette manier om met een overledene om te gaan. Dus dat wil ik niet en ik wil ook niet dat er ten behoeve van mij zo met een andere overledene wordt omgesprongen.Ben het met je eens.
Donor zijn is toch niet voor niets een keus? Ik begrijp wel dat sommigen het onbegrijpelijk vinden dat iemand geen donor wil zijn, maar waarom zo fel daarover? Als bijv boerderijgeit geen donor wil zijn dan kunnen we die keus toch gewoon respecteren?

Zelf ben ik ( hoornvliezen uitgesloten, maar gelaserd dus toch onbruikbaar) wel donor. Ook jaren bloeddonor geweest maar wegens stollingsafwijking mag dat niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven