Gezondheid alle pijlers

Donorweek

11-10-2013 08:39 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
Maandag 14 oktober gaat de Donorweek weer van start.

Ik zelf ben geboren met een zeldzame stofwisselingsziekte en levercirrose en heb daardoor ontzettend vaak in het ziekenhuis gelegen en een aantal keer op sterven gelegen.

Op het einde ging het hard met me achteruit; ik zat in de rolstoel, 24 uur per dag aan de beademing, had veel pijn, enz. Ik had niet lang meer te leven.

Bijna twee jaar geleden kreeg ik een nieuwe lever van iemand die zich als donor had geregistreerd. Na wat complicaties op het begin ben ik nu gezond; ik werk, kan lekker gaan shoppen, leuke dingen doen met vriendinnen. Kortom ik sta weer volop in het leven. Ik wist niet dat het mogelijk was je zo gezond en lekker te voelen als dat ik me nu voel.

Ik, en met mij mijn familie en vrienden, zijn mijn donor enorm dankbaar en natuurlijk ben ik zelf ook donor en jullie?

Groetjes,

Fiona.
Het leven is een feest, gisteren is een feest, morgen moet nog komen, maar vandaag leef ik mijn dromen!
Tonkje, lees je even in over de functies van de hersenstam. Dan wordt duidelijk dat het bij hersendood niet één 'onderdeel' is wat niet functioneert en nooit meer zal functioneren, maar alle 'onderdelen'. Een groot verschil met terminaal hartfalen, nierfalen, longfalen...enz.

Ja, ik ben geregistreerd als potentiële orgaandonor. Hoop alleen dat dat nog lang op zich laat wachten.
Ik ben 100% donor, al sinds mijn 18e geregistreerd voor als ik doodga.

Niet vanuit de overtuiging 'wie wil ontvangen moet ook geven', want ik denk niet dat de kans zo groot is dat ik een orgaan nodig ga hebben.

Meer omdat ik me een reusachtige geluksvogel voel met al die werkende organen en dat ook zo gun aan mensen die dat niet hebben. En ik het echt zonde zou vinden om iets weg te laten rotten dat nog perfect werkt en zo ingenieus in elkaar zit dat het amper nagemaakt kan worden. Zoiets waardevols moet je koesteren.

Een vriendin van me is geen donor, omdat ze bang is dat ze na een ernstig ongeluk liever 5 mensen een nieuw leven geven met haar organen, dan dat ze er alles aan doen om haar op te lappen. Daar geloof ik niet zo in, dat vertrouwen moet je maar hebben vind ik. Het is bij een transplantatie ook verre van zeker dat het allemaal lukt, dus ik denk echt niet dat ze zomaar een bouwpakketje van je maken.

Bloeddonor ben ik niet, heb ooit zelf een transfusie gehad en dan mag het niet meer.
quote:nephthys schreef op 11 oktober 2013 @ 21:54:

[...]

Hier in België mag het dan wel zo zijn dat nagenoeg iedereen donor is, deze organen komen op de Europese donorlijst, en het is dus niet zo dat je in België sneller een orgaan zal krijgen, omdat ze gewoon verdeeld worden. Andere landen 'profiteren' dus heel hard van het Belgische systeem.Dit klopt niet. Eurotransplant is er vooral om voor ieder donororgaan een ontvanger te vinden en dus zo efficiënt mogelijk met de beschikbare organen om te gaan. In de verdeling wordt rekening gehouden met de nationale orgaanbalans. Een land wat weinig organen levert ontvangt ook weinig organen.
Tonkje, die jongen uit het spotje fiets(leeft) juist gelukkig nog door een donorhart! Ok, misschien is die treinovergang niet helemaal handig gekozen en hij fiets ook zo de gracht in maar wat een waanzinnig bijzonder verhaal. Hij was vd week bij 'de wandeling' het zou je maar gebeuren. Hij kon nog geen 5 meter meer lopen en traint nu voor de hele marathon! En dat allemaal omdat iemand toch heeft gekozen om op t briefje JA te noteren.
Ik ben ook van mening, niet geven is ook niet ontvangen
quote:steenuil schreef op 13 oktober 2013 @ 22:26:

[...]

Dit klopt niet. Eurotransplant is er vooral om voor ieder donororgaan een ontvanger te vinden en dus zo efficiënt mogelijk met de beschikbare organen om te gaan. In de verdeling wordt rekening gehouden met de nationale orgaanbalans. Een land wat weinig organen levert ontvangt ook weinig organen.

Genetisch klopt het per land ook vaak beter, bizar maar waar.

Dat is een nog groter probleem voor niet-Europeanen.

Er komt heus wel een een nier uit Frankrijk bijv naar Nederland maar die kans is niet groot.
Je bent zelf een theepot
quote:Pyridine schreef op 11 oktober 2013 @ 17:54:

Boerderijgeit wat verdraai je alles enorm. Het is gewoon puur egoïsme. Je vindt het eng en je hebt liever dat anderen doodgaan dan dat je die angst overwint. Wees daar dan ook eerlijk in en verzin geen bizarre altruïstische redenen om geen donor te zijn.

En er zijn er veel hoor zoals jij. Daarom gaan er zo veel mensen dood al wachtend op een orgaan.

Ik heb daar heel erg weinig begrip voor.

Ik heb de reacties hierna nog niet gelezen, maar ik vind dat Boerderijheid onterecht wordt aangepakt.

Je lichaam is één van de weinige dingen die onvervreemdbaar aan jou toebehoren, wat er ook gebeurt. We hebben met elkaar besloten dat iedereen de baas is over zijn eigen lijf: daarom zijn slavernij, uitbuiting en verplichte prostitutie ook strafbaar in Nederland.

Het is heel erg rot dat er mensen overlijden en ik nodig iedereen die geen orgaandonor wil zijn uit om er goed over na te denken waarom niet, maar die keuze ligt wel bij elk mens persoonlijk. Boerderijgeit is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen orgaandonoren nodig hebben. En ze is geen kniepert door haar lijf voor zichzelf te houden. Boerderijgeit haar lijf behoort aan Boerderijgeit toe en ik vind niet dat ze de 'plicht' heeft om het af te staan.

Je kunt misschien ook wel 5 aidswezen meer redden als je maandelijks 5 euro meer afstaat en toch is het niet gepast om mensen de maat te nemen over hun uitgaven - en of ze in hun uitgavenpatroon wel genoeg aidswezen in leven houden. En of ze misschien nog meer zouden kunnen missen.

Dat gezegd hebbende lijkt het me inderdaad een stuk effectiever om 'automatisch tenzij' in te voeren, zodat alle besluitelozen standaard ook donor zijn.
Ik ben trouwens niet van 'niet geven is niet ontvangen'.

Wat mij betreft mag iedereen ontvangen, als iemand zijn leven gered kan worden, dan graag.

Wie het donororgaan krijgt, voelt misschien niet altijd fair. Maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor de alcoholist die een donornier ontvangt.

Maar dat blijft een hele dunne lijn...

Ik ben wel voor het 'donor, tenzij'-principe.

En ja, dat vraagt een actieve handeling van niet-donoren. Maar wat is nou helemaal de moeite? De keuze blijft bij jezelf. Je wordt nergens roe gedwongen, je wordt alleen gedwongen om iets van je te laten horen. En dat is in mijn ogen het minste wat je kunt doen.

Ik ben zelf wel orgaandonor. Helaas geen bloeddonor, doordat ik een bloedtransfusie heb gehad. Ik vind het heel erg dat ik daardoor geen donor kan zijn, want donorbloed heeft op zo'n simpele manier mijn leven gered.

Ik ben blij dat vriend dat wel is, zodat 'we' toch iets terug kunnen doen.

Maar ik blijf het belangrijk vinden dat iedereen voor zichzelf mag kiezen. En wat ik kulargumenten vindt, zijn voor een ander hele goede redenen... We zijn allemaal anders en gelukkig mogen we zelf kiezen.
Ik ben bloeddonor en sta ook geregistreerd als orgaandonor.

Ik vind het vooral belangrijk dat mensen hun keuze mbt orgaandonor zijn laten vastleggen, ongeacht wat die keuze is.
"Je lichaam is één van de weinige dingen die onvervreemdbaar aan jou toebehoren, wat er ook gebeurt. We hebben met elkaar besloten dat iedereen de baas is over zijn eigen lijf: daarom zijn slavernij, uitbuiting en verplichte prostitutie ook strafbaar in Nederland. "

Ik ben het helemaal eens met vetplantje. Het enige wat echt van jou op deze aarde is, is je lichaam. Hoe durven mensen een ander egoïstisch te noemen omdat hij of zij besluit geen donor te zijn. Het zou toch niet zo moeten zijn dat je je eigen mening opzij zou moeten zetten door wat groepsdruk?! Daarnaast vind ik het ook wel heel voorbarig dat mensen roepen "dood is dood!" Hoe weten jullie dat? Ik neem aan dat geen van jullie ooit dood is geweest.

De meest briljante wetenschappers dachten vroeger dat de aarde plat was en kwamen er later achter dat ze fout zaten....
quote:smulrol schreef op 13 oktober 2013 @ 16:40:

[...]

dus ik, als einzelgänger, kom ook nooit voor transplantatie in aanmerking. Dat vind ik best schokkend

Nee, dat wilde ik daar niet mee zeggen. Dat hangt van je omstandigheden af. Maar als je een moeilijk persoon bent met een antisociale persoonlijkheidsstoornis die slecht meewerkt aan de afspraken (en geen vrienden om zich heen heeft door dit gedrag), dan gaat het erg moeilijk worden om je getransplanteerd te krijgen.

Ik ben in het buitenland ooit een herder tegengekomen die een niertransplantatie had gehad, maar doordat hij zo afgelegen woonde, zijn medicijnen niet op tijd kreeg. De nier werd langzaam afgestoten en hij moest een nieuwe. Hij kwam toch op de wachtlijst, maar wel nadat er met de herder gesproken was hoe dit scenario in de toekomst voorkomen kon worden. (Ik vind dit zo'n mooi verhaal, omdat die man er ook echt uit zag als een herder: mager, met van dat lange haar met golven)

Mijn punt was meer: een onvervalste klootzak, zal nooit het steunsysteem en het gedrag hebben dat nodig is om in aanmerking te komen voor een donororgaan. Het is namelijk een levenslange commitment: altijd je medicijnen nemen, altijd op je doktersafspraken komen, goed voor je lichaam zorgen, etc...

Per patiënt zal gekeken worden of het verstandig is om op de wachtlijst te gaan. En daarin speelt het steunsysteem een zeer belangrijke, maar niet per sé bindende rol.
Occam's razor
quote:vetplantje schreef op 13 oktober 2013 @ 22:26:

Een vriendin van me is geen donor, omdat ze bang is dat ze na een ernstig ongeluk liever 5 mensen een nieuw leven geven met haar organen, dan dat ze er alles aan doen om haar op te lappen. Daar geloof ik niet zo in, dat vertrouwen moet je maar hebben vind ik. Het is bij een transplantatie ook verre van zeker dat het allemaal lukt, dus ik denk echt niet dat ze zomaar een bouwpakketje van je maken.

Dit vind ik denk ik wel het vreselijkste argument dat ik her en der hoor. Het is pure laksheid om dit maar voor waar aan te nemen. En ik vind het een belediging naar de verpleegkundigen en artsen toe die dag en nacht zich kapot werken om ernstig zieke en gewonde mensen in leven te houden. Er is absoluut geen sprake van dat iemand die nog kans maakt op overleven toch dood wordt verklaard om de organen. Zoals ik al eerder zei: organen zitten het beste in het lichaam van de oorspronkelijke eigenaar. Als je denkt dat artsen in staat zijn om een persoon te vermoorden om zn organen, dan zou ik als ik diegene was, geen voet meer in het ziekenhuis durven zetten...
Occam's razor
quote:gelukkigleven schreef op 14 oktober 2013 @ 04:05:

Wie het donororgaan krijgt, voelt misschien niet altijd fair. Maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor de alcoholist die een donornier ontvangt.

Die alcoholisten moeten ook minimaal een half jaar van de drank af zijn, begeleiding krijgen, motivatiegesprekken voeren, etc... etc...

Alcoholisme is een verslaving, een verslaving is een ziekte. De één is daar gevoeliger voor dan de ander en daarom is het voor de niet-verslaafden zo gemakkelijk om de verslaafde te veroordelen.

Van mij mag een alcoholist mijn organen krijgen. Ik hoop dat de alcoholist zijn/haar nieuwe kans op leven aangrijpt om het voor de volle 100% te beleven.
Occam's razor
quote:Debora schreef op maandag 14 oktober 2013 14:58 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="gelukkigleven in "Donorweek"" class="messagelink">gelukkigleven schreef op 14 oktober 2013 @ 04:05</a>:</b>

</div></blockquote>

Die alcoholisten moeten ook minimaal een half jaar van de drank af zijn, begeleiding krijgen, motivatiegesprekken voeren, etc... etc...

Alcoholisme is een verslaving, een verslaving is een ziekte. De één is daar gevoeliger voor dan de ander en daarom is het voor de niet-verslaafden zo gemakkelijk om de verslaafde te veroordelen.

Van mij mag een alcoholist mijn organen krijgen. Ik hoop dat de alcoholist zijn/haar nieuwe kans op leven aangrijpt om het voor de volle 100% te beleven.

Dat weet ik en wat ik ook zeg: wat mij betreft mag iedereen ontvangen. Ik hoop dat de ontvanger er dan op de juiste manier mee omgaat. Meer kan ik niet doen.

Het enige wat ik zeg, is dat het oneerlijk kán voelen en dat is menselijk. Toch vind ik niet dat mensen om zulke (of andere redenen) uitgesloten moeten.
quote:Debora schreef op 14 oktober 2013 @ 14:56:

[...]

Dit vind ik denk ik wel het vreselijkste argument dat ik her en der hoor. Het is pure laksheid om dit maar voor waar aan te nemen. En ik vind het een belediging naar de verpleegkundigen en artsen toe die dag en nacht zich kapot werken om ernstig zieke en gewonde mensen in leven te houden. Er is absoluut geen sprake van dat iemand die nog kans maakt op overleven toch dood wordt verklaard om de organen. Zoals ik al eerder zei: organen zitten het beste in het lichaam van de oorspronkelijke eigenaar. Als je denkt dat artsen in staat zijn om een persoon te vermoorden om zn organen, dan zou ik als ik diegene was, geen voet meer in het ziekenhuis durven zetten...Dat vetgedrukte daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Er zijn vele protocollen die alles dichttimmeren, maar in de praktijk blijkt het toch weleens mis te gaan. Opzettelijk of onopzettelijk. Iemand die niet hersendood is, maar slechts in coma. Ontvangers die een orgaan krijgen terwijl eigenlijk iemand anders het had moeten krijgen. Iemand onderbehandelen zodat die iemand donor kan worden, daar heb ik nog niet van gehoord. Van de andere 2 fouten/misstappen wel. En 100% uitsluiten dat onderbehandeling of te vroeg stoppen met behandelen nooit gebeurt, dat lukt niet. Dus als je daar bang voor bent, vind ik het best een valide argument.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:tonkje schreef op 14 oktober 2013 @ 17:58:

[...]

Dat vetgedrukte daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Er zijn vele protocollen die alles dichttimmeren, maar in de praktijk blijkt het toch weleens mis te gaan. Opzettelijk of onopzettelijk. Iemand die niet hersendood is, maar slechts in coma. Waar baseer e die beschuldigingen op Tonkje? De situatie in China, borrelpraat van horen zeggen of zijn dit bewezen gevallen in nederland?
quote:tonkje schreef op 14 oktober 2013 @ 17:58:

[...]

Dat vetgedrukte daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Er zijn vele protocollen die alles dichttimmeren, maar in de praktijk blijkt het toch weleens mis te gaan. Opzettelijk of onopzettelijk. Iemand die niet hersendood is, maar slechts in coma. Ontvangers die een orgaan krijgen terwijl eigenlijk iemand anders het had moeten krijgen. Iemand onderbehandelen zodat die iemand donor kan worden, daar heb ik nog niet van gehoord. Van de andere 2 fouten/misstappen wel. En 100% uitsluiten dat onderbehandeling of te vroeg stoppen met behandelen nooit gebeurt, dat lukt niet. Dus als je daar bang voor bent, vind ik het best een valide argument.

Maar een arts raadpleegt dat hele register niet als de patiënt nog te redden is, want dan heeft hij/zij wel wat beters te doen met zijn/haar tijd.

Ik wil overigens graag bewijzen zien van de beweringen die jij doet, want 'slechts in coma' klinkt heel ernstig, maar volgens mij gaat het hier om een persoon die sowieso geen werkende cortex meer had en dan ben je praktisch hersendood.

Er is geloof ik in Duitsland gefraudeerd door een arts die patiënten veel 'slechter' op papier deed doen voorkomen dan ze eigenlijk waren, waardoor ze sneller een donororgaan kregen. Als een arts écht kwaad wil, dan kan dat, getuige ook neuroloog Jansen-Steur die verschrikkelijk wanbeleid heeft gehouden.

Maar een arts die een donorregister checkt, ziet dat de patiënt geen donor wil zijn, en dan pas zijn/haar best gaat doen om het leven van de patiënt te bewaren, dat lijkt me heel heel heeeel erg stug. Sterker nog, ik zou het eerlijk gezegd eerder andersom verwachten: een gestoorde arts die iemand die geen donor wil zijn uit rancune niet de beste behandeling biedt.

Maar beide scenario's lijken me niet echt waarschijnlijk en dat argument is dus eigenlijk gewoon een smoesje om niet na te hoeven denken over je dood, of over hoe orgaantransplantatie nu eigenlijk in zn werk gaat.

Ik vind het prima als je daar niet over na durft te denken, maar ga dan niet een hardwerkende bevolkingsgroep zwart zitten maken met je onzin.
Occam's razor
quote:smulrol schreef op 14 oktober 2013 @ 18:28:

[...]

Waar baseer e die beschuldigingen op Tonkje? De situatie in China, borrelpraat van horen zeggen of zijn dit bewezen gevallen in nederland?Tonkje beschuldigt niets of niemand, maar toont aan dat fouten niet 100% uit te sluiten zijn. Als je het nieuws hier en daar een beetje bij zou houden zou je weten dat er dit soort fouten gemaakt worden. We zijn nou eenmaal mensen en ook artsen vallen daar helaas onder. Je bent pas naïef als je denkt dat er nooit geen misstappen in dit wereldje begaan worden.
Ik was het vergeten, maar zag gisteren op tv dat ze het lichaam laten leven dmv apparaten. En ik moet er niet aan denken mijn moeder te zien liggen alsof ze slaapt en nog warm aanvoelt en een hart dat klopt.

Ook al zou ze dan dood zijn, voor mij leeft ze dan nog en mogen ze er niet in gaan snijden.

Maar dat terzijde.

Nu zie ik hier al enkele keren voorbij komen dat je geen bloed mag doneren als je zelf transfusies hebt gehad. Ik kon het zo snel niet vinden via google.

Iemand die me uit kan leggen hoe dat zit?
quote:christiane schreef op maandag 14 oktober 2013 19:49 Ik was het vergeten, maar zag gisteren op tv dat ze het lichaam laten leven dmv apparaten. En ik moet er niet aan denken mijn moeder te zien liggen alsof ze slaapt en nog warm aanvoelt en een hart dat klopt.

Ook al zou ze dan dood zijn, voor mij leeft ze dan nog en mogen ze er niet in gaan snijden.

Maar dat terzijde.

Nu zie ik hier al enkele keren voorbij komen dat je geen bloed mag doneren als je zelf transfusies hebt gehad. Ik kon het zo snel niet vinden via google.

Dat geldt ook pas sinds 2005.

Er zijn toen twee gevallen aan het licht gekomen dat er mensen overleden waren die een bloedtransfusie hadden gehad van iemand die in het verleden besmet was geweest met Creutzfeldt-Jakob (de menselijke variant van de gekkekoeienziekte).

Dit heb ik toentertijd gelezen toen ik hoorde dat ik geen donor meer mocht zijn.
quote:christiane schreef op 14 oktober 2013 @ 19:49:

Maar dat terzijde.

Dat heeft er mee te maken dat sommige ziekten bloedoverdraagbaar zijn. Als je één keertje een bloedtransfusie nodig hebt, is de kans niet zo groot dat je een infectie oploopt. Maar als je bijvoorbeeld een hemofiliepatiënt bent en stollingsfactoren nodig hebt (die ook uit bloed worden gehaald), dan krijg je heel regelmatig 'bloedproducten'. Zo zijn er in het verleden veel patiënten met hemofilie besmet geraakt met het hepatitis C virus, omdat men toen het bestaan van hepatitis C nog niet kende. Of in ieder geval niet kon opsporen.

Alle 'risicogedrag' of 'risicosituatie' die een verhoogde kans geven op een bloedoverdraagbare infectie die we nu nog niet kunnen opsporen, wordt tot een minimum beperkt. Daarom mogen mannen die seks hebben met mannen geen bloed geven, mensen die ooit betaald zijn voor seks (prostituees) niet, mensen die ooit drugs hebben gespoten niet en mensen die ooit een bloedtransfusie hebben gehad niet.
Occam's razor
quote:gelukkigleven schreef op 14 oktober 2013 @ 19:55:

[...]

Dat geldt ook pas sinds 2005.

Er zijn toen twee gevallen aan het licht gekomen dat er mensen overleden waren die een bloedtransfusie hadden gehad van iemand die in het verleden besmet was geweest met Creutzfeldt-Jakob (de menselijke variant van de gekkekoeienziekte).

Dit heb ik toentertijd gelezen toen ik hoorde dat ik geen donor meer mocht zijn.Ivm Creutzfeldt-Jakob mag je geen bloed geven als je tot 1990 of 2000 ofzo? langer dan 6 maanden in het Verenigd Koninkrijk vertoefd hebt. Omdat ze daar toen veel besmette koeien hadden.
Occam's razor
Ha, bedankt voor de snelle reacties. Is me dat ook weer duidelijk
Ik ben ook donor..ik heb zelf een donorhartklep en ik vind het fijn dat ik een ander kan helpen,(indien nodig) als ik gestorven ben..

Bloeddonor mag ik niet zijn, dus dat geef ik niet..
Life is good!
quote:ara123 schreef op 14 oktober 2013 @ 19:06:

[...]

Tonkje beschuldigt niets of niemand, maar toont aan dat fouten niet 100% uit te sluiten zijn. Als je het nieuws hier en daar een beetje bij zou houden zou je weten dat er dit soort fouten gemaakt worden. .Om iets aan te tonen heb je bewijs nodig, ik volg het nieuw hier en daar en heb nog nooit gelezen dat dit soort dingen in Nederland gebeuren. Dus als jij wel bewijs heb in de vorm van link naar betrouwbare nieuwssite dan ben ik daar echt benieuwd naar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven