Drugsgebruik
dinsdag 21 augustus 2018 om 05:23
Het is zomer en de festivals zijn niet weg te denken. Ik ben altijd gewend om op een festival ook een pilletje te nemen, en op technofeesten ook. Ik besprak dit laatst met collega’s en die zaten me met grote ogen aan te kijken. Ik dacht zelf dat de meeste mensen weleens iets namen, maar dat schijnt dus niet te kloppen. In mijn wereld is het iig erg normaal. Toch begon ik er wel een beetje over na te denken: is het nu echt zo raar? Kijken mijn collega’s nu anders naar me?
Hoe zit dit bij jullie en hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik denk dat ik ongeveer 8 keer per jaar XTC neem en 1x per maand een jointje rook.
Nemen jullie weleens wat? En hoevaak? En wat vinden jullie van mijn gebruik?
Hoe zit dit bij jullie en hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik denk dat ik ongeveer 8 keer per jaar XTC neem en 1x per maand een jointje rook.
Nemen jullie weleens wat? En hoevaak? En wat vinden jullie van mijn gebruik?
dinsdag 21 augustus 2018 om 08:37
Ik ben midden dertig, en heb nooit meer gebruikt dan alcohol en heel sporadisch een joint, maar daar vond ik weinig aan. Hetzelfde geldt voor de mensen met wie ik om ging/ga.
Wat jij doet in je vrije tijd moet je zelf weten, maar ik zou harddrugsgebruik nooit met mijn collega’s delen, en ja, ik geloof zeker dat ze je met andere ogen zullen bekijken hierdoor. Toegegeven, ik zou dat zelf ook doen. Ik zit helemaal niet in het techno/festival wereldje, dus ik zou al snel een beeld voor me hebben van totaal wasted personen die het niet meer leuk kunnen hebben zonder een pil of wat in hun mik. Als je dan mijn collega zou zijn, zou ik toch een minder professioneel/volwassen beeld bij je hebben.
Daarnaast werk ik in de gezondheidszorg en zie ik vooral de schaduwkant van (overmatig) drugs/medicatiegebruik, wat mijn beeld niet bepaald positiever maakt.
Dus nee, voor mij is het niet normaal, en ja, ik denk dat jouw beeld van wat normaal is in meer of mindere mate vertekend is door de omgeving waarin je zit.
Wat jij doet in je vrije tijd moet je zelf weten, maar ik zou harddrugsgebruik nooit met mijn collega’s delen, en ja, ik geloof zeker dat ze je met andere ogen zullen bekijken hierdoor. Toegegeven, ik zou dat zelf ook doen. Ik zit helemaal niet in het techno/festival wereldje, dus ik zou al snel een beeld voor me hebben van totaal wasted personen die het niet meer leuk kunnen hebben zonder een pil of wat in hun mik. Als je dan mijn collega zou zijn, zou ik toch een minder professioneel/volwassen beeld bij je hebben.
Daarnaast werk ik in de gezondheidszorg en zie ik vooral de schaduwkant van (overmatig) drugs/medicatiegebruik, wat mijn beeld niet bepaald positiever maakt.
Dus nee, voor mij is het niet normaal, en ja, ik denk dat jouw beeld van wat normaal is in meer of mindere mate vertekend is door de omgeving waarin je zit.
dinsdag 21 augustus 2018 om 08:39
In mijn kringen wordt geen drugs gebruikt en wij gaan ook naar festivals concerten, op stap enz. Jaren geleden hingen er in de periferie van onze vriendenkring weleens wat lui rond die een pilletje slikten of een jointje rookten. Prima, maar wij vonden het een beetje sneu. En hoe ouder je wordt hoe sneuer het wordt. Puberaal, zoals een andere forummer zei. En ja, je collega’s zullen dat waarschijnlijk ook vinden. Je zult een beetje meewarig bekeken worden en inderdaad met lichte achterdocht als er fouten zijn gemaakt. Je laadt dan toch de verdenking op je. Aangeschoten op je werk of nog steeds in de olie van de avond ervoor wordt ook niet geaccepteerd. Niet zo slim van je om te vertellen, maar het past wel bij de rest van je gedrag.
dinsdag 21 augustus 2018 om 08:39
Mijn ervaring is juist dat als iemand elk weekend bezopen is er makkelijk word gezegd: aaah hij drinkt gewoon graag zn biertje in t weekend. Terwijl als je 1 keer per 2a3 maanden een pilletje neemt iedereen begint te steigeren. Want: drugs !!Sara9876 schreef: ↑21-08-2018 08:33Er wordt wel veel over drugs gesproken maar het percentage mensen dat daadwerkelijk ooit drugs heeft gebruikt is vrij laag. En het grootste deel daarvan heeft slechts enkele joints gerookt. Dus dat veel collega's verbaasd zijn is niet zo vreemd. Ik vind trouwens 8x per jaar harddrugs gebruiken best wel veel. Iemand die 8x per jaar straalbezopen is wordt in de gaten gehouden door z'n omgeving.
Terwijl veel mensen niet eens weten waar ze t over hebben en alleen het woord drugs het al heel dramatisch maakt.
dinsdag 21 augustus 2018 om 08:45
Het is wellicht wat hard verwoord, maar hier ben ik het wel mee eens. Dat het in mijn omgeving normaal is, wil niet zeggen dat het overal zo is. Ik zou zoiets dan ook niet op mijn werk bespreken. Al heb ik ook vrienden waar op vrijdag bij de werkborrel gezamenlijk coke wordt besteld, dus het ligt ook maar net aan je werkomgeving.
Mensen kunnen hard zijn in hun oordelen, dus alles dat buiten het normale valt zou ik niet delen met collega’s, tenzij je een hele goede band hebt ook buiten werk.
anoniem_63a1715f0c4db wijzigde dit bericht op 21-08-2018 08:49
0.06% gewijzigd
Toen ik jonger was (zo rond de 18) heb ik een paar keer en pilletje genomen. Iets met rebels en ik wilde het proberen. Nu ben ik ouder (26) en snap ik echt niet meer waarom ik zoiets deed. Ik drink trouwens ook geen alcohol.
Wat andere mensen doen moeten ze helemaal zelf weten. Ik weet dat een collega wel eens een pilletje neemt. Moet zij helemaal zelf weten, maar ik zou daarom niet graag met haar stappen. Heb bij mijn oude vriendgroep gezien wat er gebeurt met veel alcohol en pillen en ik heb daar geen zin meer in. Tis bij een van hen ook grandioos misgegaan.
Wat andere mensen doen moeten ze helemaal zelf weten. Ik weet dat een collega wel eens een pilletje neemt. Moet zij helemaal zelf weten, maar ik zou daarom niet graag met haar stappen. Heb bij mijn oude vriendgroep gezien wat er gebeurt met veel alcohol en pillen en ik heb daar geen zin meer in. Tis bij een van hen ook grandioos misgegaan.
Je ouders gebruiken ook nog? Ik zou echt van m’n stoel lazeren als m’n pa na het weekend uitgebreid zou gaan verhalen over wat voor fijn pilletje hij nu weer heeft gehad.Ikdus87 schreef: ↑21-08-2018 08:32Ik denk dat er veel meer mensen wel eens wat gebruiken dan iedereen denkt. Alleen zegt niemand het en terecht want het gaat ook niemand wat aan... ik gebruik ook wel eens wat en bespreek dat met Mn vriend vriendinnen broers zussen en ouders die zelf allemaal ook wel eens wat gebruiken. Verder zijn we allemaal hele normale mensen met banen en gezinnen
dinsdag 21 augustus 2018 om 08:48
Alcohol is ook een drug dacht ik, en verslavend voor een X percentage mensen
In Amerika staat xtx tot mijn verbazing in de meest verslavende categorie:
https://americanaddictioncenters.org/pr ... fications/
dinsdag 21 augustus 2018 om 08:51
Mijn ouders gebruiken ook niets. Ze drinken wel veel en vinden dat normaal en gezellig.
Ik heb 2 vrienden waarvan ik weet dat hun ouders wel eens een pilletje of lijntje nemen thuis of op een feestje. Die ouders zijn inmiddels tussen de 60-70 jaar en hebben goede banen (gehad). Het gebeurt op alle leeftijden en in alle lagen van de bevolking.
dinsdag 21 augustus 2018 om 08:53
Ja vooral Mn stiefvader gebruikt wel eens wat. Bij ons thuis is iedereen er ook heel open over. Ik heb nooit iets stiekem hoeven doen zeg maar... mijn moeder had liever dat ik Mn eerste pilletje bij haar op de bank probeerde dan ergens op een of andere straathoek.
T is ook niet dat we er buiten de familie ook zo open over zijn, mijn schoonfamilie weet bijvoorbeeld van niks
dinsdag 21 augustus 2018 om 08:53
Het hangt af van de omgeving waarin je zit. Toen ik in het buitenland studeerde waren er andere Nederlanders die daar verkondigden dat iedereen wel eens een pilletje had gebruikt, maar in mijn omgeving is dat niet zo.
Als een van mijn collega's dat zou zeggen zou ik toch wel gek opkijken. Een vertelde laatst dat ze in een weekend zo 30 biertjes wegtikt. Daar heb ik dan ook een mening over. Had het niet hoeven weten.
Zelf heb ik een keer geblowd. Maar omdat ik niet rook ging dat gepaard met een hoop gehoest en was het niet heel prettig.
Als een van mijn collega's dat zou zeggen zou ik toch wel gek opkijken. Een vertelde laatst dat ze in een weekend zo 30 biertjes wegtikt. Daar heb ik dan ook een mening over. Had het niet hoeven weten.
Zelf heb ik een keer geblowd. Maar omdat ik niet rook ging dat gepaard met een hoop gehoest en was het niet heel prettig.
dinsdag 21 augustus 2018 om 08:58
je bent wellicht nog wat jong en vooral naïef.
Je collega's zijn je vrienden niet, vertel ze vooral niet alles. En vooral geen zaken die (semi)illegaal zijn. En ook geen dingen die tegen je gebruikt kunnen worden.
En zie het vooral ook niet als 'stoer' om het wel te doen, meeste mensen vinden drugsgebruik vooral puberaal. Stoer als je 16 bent, kennet als je 20 bent, na je 25e niet meer doen.
Je collega's zijn je vrienden niet, vertel ze vooral niet alles. En vooral geen zaken die (semi)illegaal zijn. En ook geen dingen die tegen je gebruikt kunnen worden.
En zie het vooral ook niet als 'stoer' om het wel te doen, meeste mensen vinden drugsgebruik vooral puberaal. Stoer als je 16 bent, kennet als je 20 bent, na je 25e niet meer doen.
dinsdag 21 augustus 2018 om 09:01
Ik blowde eerder regelmatig, en af en toe nam ik een pilletje als ik naar een housefeest/hardcore ging. Maar toen was ik tussen de 17 en 21, ik ben nu 39.
ik groeide op in een omgeving waar blowen best normaal was, en een pilletje of een lijntje coke tijdens uitgaan ook.
Maar ook toen wist ik al dat dit redelijk normaal was binnen deze groep, maar zeker niet voor veel anderen.
Hoe oud ben je? Want ik kan me haast niet voorstellen dat jij niet weet dat dit voor de meeste anderen helemaal niet normaal is.
En met collega's bespreken zou ik al helemaaal nooit doen!
ik groeide op in een omgeving waar blowen best normaal was, en een pilletje of een lijntje coke tijdens uitgaan ook.
Maar ook toen wist ik al dat dit redelijk normaal was binnen deze groep, maar zeker niet voor veel anderen.
Hoe oud ben je? Want ik kan me haast niet voorstellen dat jij niet weet dat dit voor de meeste anderen helemaal niet normaal is.
En met collega's bespreken zou ik al helemaaal nooit doen!
dinsdag 21 augustus 2018 om 09:02
Persoonlijk hoef ik dit niet te weten van collega’s. Begrijp mij niet verkeerd, het mag zeker gezellig zijn maar drugs, seks en dat soort dingen zijn voor je privé. Als ik je collega was zou ik niet anders tegen je aankijken maar ik denk dat een bepaalde soort collega wel een mening zal hebben. Ik heb ook een tijdje wild geleefd en ik merkte wel dat bepaalde mensen anders naar mij keken dan wie ik eigenlijk ben. Soms gebaseerd op uiterlijk of leeftijd. Sommige mensen zijn nou eenmaal wat sneller met oordelen dan de ander. Niet meer over hebben, je werk goed doen en privé doen wat jij wil.
dinsdag 21 augustus 2018 om 09:05
Ik ben altijd gewend om een pilletje te nemen zegt eigenlijk wel dat je zonder niet kunt feesten en eerlijk gezegd wanneer er gewenning is dan zie ik dat wel als een probleem. Nee, drugs zijn niet normaal. Het is strafbaar, is staat in connectie met een criminele wereld via je dealer en je weet eigenlijk ook nooit helemaal zeker wat je je lichaam aandoet. Waarom zou het dan normaal zijn?
Ik vind trouwens de vergelijk met alcohol niet opgaan en ik ben ook niet voor vaak drinken.
Bij mij op het werk hebben een aantal mensen met drugs geëxperimenteerd maar niet tot het punt dat men niet meer zonder kon uitgaan. Daarnaast is iedereen het hier wel eens dat je het niet moet doen wanneer je kleine kinderen hebt, verslavingsgevoelig bent en dat je boven een bepaalde leeftijd 35-40 de fase wel een beetje gehad moet hebben omdat je ook minder goed herstelt.
Het zegt vooral iets over de kringen waarin jij verkeerd.
Ik vind trouwens de vergelijk met alcohol niet opgaan en ik ben ook niet voor vaak drinken.
Bij mij op het werk hebben een aantal mensen met drugs geëxperimenteerd maar niet tot het punt dat men niet meer zonder kon uitgaan. Daarnaast is iedereen het hier wel eens dat je het niet moet doen wanneer je kleine kinderen hebt, verslavingsgevoelig bent en dat je boven een bepaalde leeftijd 35-40 de fase wel een beetje gehad moet hebben omdat je ook minder goed herstelt.
Het zegt vooral iets over de kringen waarin jij verkeerd.
viva-amber wijzigde dit bericht op 21-08-2018 09:06
0.32% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 21 augustus 2018 om 09:06
Met je collega's praat je over het weer, het nieuws en alles wat maatschappelijk geaccepteerd is. De rest alleen met hele goede collega's, ddie je naast je werk ook ziet. Het was wat naïef van je. Ja, sommigen zullen anders tegen je aankijken. Maar het is al gebeurd. Haal je schouders op en leer ervan.
dinsdag 21 augustus 2018 om 09:29
Nee, ik ken ook niemand die dat doet eigenlijk. Maar als ik jou was zou ik mezelf in mijn werk dus gewoon professioneel gedragen. Iets uit je privé leven delen kan best maar delen dat je wel eens drugs gebruikt is niet 'algemeen gebruik' en kan je zakelijk in je vingers snijden simpelweg omdat niet iedereen even open-minded is en het je carrière of eventuele promotiekansen in de weg kan staan. Ik vind het dus een beetje naïef gedrag eigenlijk.
dinsdag 21 augustus 2018 om 09:35
Ik ben weer eens net terug van Lowlands met hele grote groep met best veel nachtfeesters.
De hoeveelheid vrienden die pilletjes slikt door de jaren heen is nog geen kwart van de groep.
Ik vind het niet raar maar het is zeker niet de norm zoals jij blijkbaar denkt. Zelfs daar niet.
Al is het in bepaalde scenes wel normaler. Daarbuiten echt minder normaal.
De hoeveelheid vrienden die pilletjes slikt door de jaren heen is nog geen kwart van de groep.
Ik vind het niet raar maar het is zeker niet de norm zoals jij blijkbaar denkt. Zelfs daar niet.
Al is het in bepaalde scenes wel normaler. Daarbuiten echt minder normaal.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 21-08-2018 09:38
2.69% gewijzigd
dinsdag 21 augustus 2018 om 09:46
[quote=Zeeepje post_id=28922712 time=1534829437 user_id=373403]
Ik neem ook af en toe een pilletje, of wat keta of speed. Rook af en toe een jointje. Moet kunnen, toch. Is allemaal minder erg dan mensen denken.
Noem eens een bron wat vermeld dat drugsgebruik helemaal niet zulke gevolgen heeft als dat de maatschappij weet.
Hoe kom je aan jouw wijsheid of roep je maar wat, zodat je jouw drugsgebruik een beetje kan bagatelliseren?
Ik neem ook af en toe een pilletje, of wat keta of speed. Rook af en toe een jointje. Moet kunnen, toch. Is allemaal minder erg dan mensen denken.
Noem eens een bron wat vermeld dat drugsgebruik helemaal niet zulke gevolgen heeft als dat de maatschappij weet.
Hoe kom je aan jouw wijsheid of roep je maar wat, zodat je jouw drugsgebruik een beetje kan bagatelliseren?
dinsdag 21 augustus 2018 om 09:47
Ik ken mensen die weleens een pilletje nemen of een lijntje snuiven. Normaal vind ik het niet, maar ook niet wereldvreemd. Ik zou ze dus niet direct anders aankijken alleen maar hierom.
Zelf heb ik nooit wat anders gebruikt naast alcohol en sporadisch een joint (max 1x per jaar).
Ik kom ook nooit bij technofeesten en grote festivals. Ik weet wel dat het daar heel gewoontjes is om stoned en straalbezopen rond te lopen, vandaar dat het ook niet mijn ding is. Bespreken met collega's met wie je verder geen band heb buiten het werk om is niet professioneel.
Zelf heb ik nooit wat anders gebruikt naast alcohol en sporadisch een joint (max 1x per jaar).
Ik kom ook nooit bij technofeesten en grote festivals. Ik weet wel dat het daar heel gewoontjes is om stoned en straalbezopen rond te lopen, vandaar dat het ook niet mijn ding is. Bespreken met collega's met wie je verder geen band heb buiten het werk om is niet professioneel.