Gezondheid alle pijlers

Duizelig: onvoldoende vet energie?

28-12-2010 21:24 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het, er zijn geen doktoren hier, maar wil toch iets vragen.

Sinds een aantal weken word ik bij inspanning licht in mijn hoofd en krijg ik het gevoel dat ik flauw kan vallen. Ik ben inmiddels al bij de huisarts geweest, maar hij vond niks vreemds.

Het enige bijzondere is dat ik sinds een aantal maanden een ander eetpatroon heb. Volgens de richtlijnen van het voedingscentrum. Ik eet meer koolhydraten en meer groenten, maar minder vet. De huisarts had het over dat ik misschien te weinig vetenergie heb. Ik heb geen ondergewicht, en krijg voldoende voedingsstoffen binnen.

Zijn er mensen die dit herkennen of iets weten over te weinig vet energie?

Ik wil liever niet vetter gaan eten, ik zat zelf nog te denken aan een vitamine suplement. Ik wil binnenkort ook weer gaan sporten, maar daar zie ik nu een beetje tegenop omdat ik er dus last van heb bij inspanning. Ik sport op dit moment dus niet.
herkenbaar, zo ineens licht in je hoofd voelen. Kan het aan tekort aan suiker liggen? Bij mij hielp een glas cola of een snoepje wel.
doe je wel gewoon boter op je brood en wat mayo bij de friet? en ben je vet heel erg gaan vermijden of eet je nog wel gewoon?
Nog gewoon boter op brood en behoorlijk wat mayo bij de friet.

Ik heb bloed laten prikken en dat was goed. Bloeddruk is ook goed. Zoetigheid heb ik nog geprobeerd, maar ik krijg volgens mij ook wel voldoende suiker binnen.

Inspanning is trouwens niet hard lopen of zo. Meer als ik veel gelopen heb op een dag of een beetje snel loop.
Als het daar aan ligt, zou je ook gedurende de dag steeds wat noten kunnen eten. Zitten veel eiwitten (bouwstof) en goede vetten in. Bijv. amandelen, hazelnoten, walnoten, etc.
Ik ken dat duizelige ook, in twee gevallen:

- echte honger (maar dat voel je, ten minste, ik wel. Ik weet dan meteen dat ik iets moet eten en daarna is het ook over)

- een wat lagere bloeddruk. Maar je bent naar de huisarts geweest, dus ik neem aan dat dat het niet is? Als je voedingspatroon verandert, kan dat effect hebben op je bloeddruk. Bij mij gaat lage bloeddruk vaak samen met koude voeten/handen. Volgens mij kan het alleen dit effect hebben bij mensen die qua aanleg al een wat lagere bloeddruk hebben. Dat kan zonder dat je er erg in hebt, vooral bij (jonge) vrouwen komt dat wel vaker voor.

Overigens weet ik er het fijne niet van, maar de huisarts van m'n zusje vertelde haar dit (wij hebben erfelijk bepaald een lage bloeddruk).
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
hmm dat is het dus niet, had je laatste post niet gezien, sorry!
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Was je bloedsuiker ook goed?
Noten lijkt me wel een goed idee, dat kan ik wel eens proberen.
Bloedsuiker is dus niet gecheckt. Kan ik nog wel even laten doen.
Bij welke inspanning heb je het nu? Of moeten we dan naar een andere pijler verhuizen?
Ik denk eigenlijk dat het zo niet werkt, qua energie. Als het aan te weinig energie ligt, zou het beter moeten gaan nadat je gegeten hebt. Je lijf gebruikt wat er voor handen is, die denkt niet: oei, nu heb ik te weinig vet-energie, dus ik werk maar wat minder. Als jij in principe genoeg binnenkrijgt en het wordt niet beter van wat eten, dan zou ik het niet in die hoek zoeken.

Heeft de dokter naar je hart geluisterd? Niet dat je meteen iets ergs moet verwachten, maar het is in dit kader wel nuttig. Heb je de afgelopen tijd veel spanning of stress gehad? Daar kun je ook duizelig van worden. Is je schildklier nagekeken (denk het wel, aangezien je "bloed" goed was, daar zit meestal ook wel het schildklierhormoon bij, bij deze klachten). Ben je overigens echt duizelig of is het meer vermoeidheid en daarbij niet goed meer op je benen kunnen staan?
Snel lopen en als ik veel actief ben op een dag, maar geen sporten. Ik heb een zittend beroep en houd ook wel van zitten.
teveel koolhydraten zorgt idd voor bloedsuikerspiegelschommelingen waardoor je 'n stuk slechter in je vel komt te zitten dan wanneer je voldoende eiwitten/vetten eet en juist matigt met die koolhydraten

voedingscentrum sucks
Pelikaan: Het lijkt mij zelf dat mijn energie uit mijn koolhydraten komt, en dat het wat dat betreft alleen maar beter is geworden. Misschien is het een soort overschakelen van mijn lijf doordat ik nu heel anders eet.

De dokter heeft niet naar mijn hart geluisterd. Nog iets: toen ik verkouden was en ik mijn neus 'ophaalde' had ik het gevoel onvoldoende adem te hebben, dat was hetzelfde gevoel.

Ik word echt licht in mijn hoofd, krijg het gevoel wat uit de realiteit getrokken te worden. Ik heb vroeger last van hyperventilatie gehad, het begin daarvan geeft hetzelfde gevoel.
quote:elninjoo schreef op 28 december 2010 @ 21:44:

voedingscentrum sucksHet was via een dietist trouwens. We hebben een schema gekregen wat de dagelijks aanbevolen hoeveelheden zijn, volgens mij is dat hetzelfde als het voedingscentrum.
Ik had er last van bij bukken/opstaan of snel uit de auto. Bij de dokter bloeddruk laten controleren en die is inderdaad een tikje laag. Haar advies: voldoende drinken en wat vaker een zout dropje. Sinds ik daar rekening mee houd ben ik nagenoeg niet meer duizelig geweest.
Tinkeldel: Hm. Ik hoop niet dat ik je nu bezorgd gemaakt heb met mijn vraag of hij naar je hart geluisterd heeft. Is het mogelijk dat je weer aan het hyperventileren bent? Soms sluipt dat er weer zo schalks een beetje in. Geen spanning of stress? Wat ik al zei, daar kun je ook dit soort klachten van krijgen.

Ik vind het eigenlijk best vreemd dat je arts niet gewoon ook even naar je longen en hart geluisterd heeft. Is een kleine moeite en bij klachten als deze moet je toch screenend te werk gaan.

Beterschap, het is een vervelende klacht!
Je hebt geen ondergewicht schrijf je. Is je gewicht gezond of heb je overgewicht?

Wat is de reden dat je anders bent gaan eten?

Vet is op zich niet ongezond. En juist in de winter mag je best wat meer vet eten, je lichaam moet zich goed warm kunnen houden. Misschien een paar dagen extra vet eten en kijken of je dan die gevoelens nog steeds hebt?
BMI: 21.5. Dus gezond gewicht.

Reden om anders te gaan eten is omdat mijn vriend zijn cholesterol en dat mij niet helemaal in orde was. We zijn nog jong, maar wat gezonder eten is nooit verkeerd.

Ik vermoed inderdaad dat het hyperventileren is. Zoals ik het net typte legde ik zelf de link ook al een beetje. Weer wat meer op ademhaling letten dus.
Ik heb dit ook, en vaak ga ik ook trillen.

Bij mij is het bloedsuiker en ik neem dan wat fibre/vezels omdat die er voor zorgen dat het langzamer door je bloedsysteem gaat. Ik kan het niet uitleggen, maar ik heb de tip een keer gekregen en bij mij werkt het heel goed. Ik heb nu altijd zo'n granola reep in mijn tas zitten. Anders reed ik in de auto en moest ik stoppen bij het eerste tankstation. Flauwvallen terwijl je rijdt is een beetje slordig.
Seymour: ja is toch wat sneu
Te lage bloeddruk? Heb ik zelf een tijd gehad en zorgde voor dezelfde symptomen.
Bloeddruk =130/80. Normaal is het 120/80.

Ik vermoed echt dat het weer hyperventilatie is. Ook omdat ik er last van had bij passiviteit toen ik verkouden was: gewoon ademgebrek.

Ik herkende het niet gelijk, omdat het niet doorzet zoals eerder. Alleen dat licht in mijn hoofd gevoel.
Noten is een goede suggestie. Koolhydraten zijn niet verkeerd maar je moet goed kijken wat voor soort koolhydraten. Dus weinig suikers, liefst roggebrood of zuurdesembrood, geen witte pasta's en wel peulvruchten en zilvervliesrijst.

Maar ik lees dat je vermoed dat het aan iets anders kan liggen?

Zoals je in je laatste bericht beschrijft zou het dat best eens kunnen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven