E bike
zaterdag 2 juli 2016 om 21:39
Hallo dames
Ik heb al een tijden pijnlijke knietjes en heb daarom een E-bike ( elektrische fiets) aangeschaft.
Het is een sportieve model van Batavus.
Ik ben altijd al gek op fietsen geweest en nu helemaal met mijn nieuwe E-bike!
Ik ben 53 jaar en vond mezelf daar eigenlijk nog te jong voor.
Alleen vraag ik me wel af of je conditie er hier niet mee op achteruit gaat. Want je hoeft je minder in te spannen met het fietsen.
Zijn er meer jongere vrouwen die E-bikes hebben?
Ik heb al een tijden pijnlijke knietjes en heb daarom een E-bike ( elektrische fiets) aangeschaft.
Het is een sportieve model van Batavus.
Ik ben altijd al gek op fietsen geweest en nu helemaal met mijn nieuwe E-bike!
Ik ben 53 jaar en vond mezelf daar eigenlijk nog te jong voor.
Alleen vraag ik me wel af of je conditie er hier niet mee op achteruit gaat. Want je hoeft je minder in te spannen met het fietsen.
Zijn er meer jongere vrouwen die E-bikes hebben?
zaterdag 2 juli 2016 om 21:42
53 jongere vrouw?? Haha, das met 1 been er al in hoor;) Ik zie kinderen van 14 zo'n ding hebben voor naar de middelbare school. Of bedoel je scootmobiel :p
Maar goed; ik heb biologie gestudeerd en mijn professor zei dat het niet zo zeer gaat om de kracht die je verzet maar de beweging die je maakt..
Maar goed; ik heb biologie gestudeerd en mijn professor zei dat het niet zo zeer gaat om de kracht die je verzet maar de beweging die je maakt..
zaterdag 2 juli 2016 om 21:45
Te jong? Nee joh, het is juist hip! Ik ben 33 en heb al geruime tijd een e-bike. Evenals mijn jonge buren (man en vrouw) en nog wat leeftijdsgenoten.
Met een gewone fiets kost het me te veel tijd naar m'n werk. Met e-Bike ben ik even lang onderweg als met de auto (staat vaak file, met de fiets geen last van). Het bespaart benzine, is beter voor het milieu, m'n gezondheid en m'n humeur.
M'n conditie zal er niet van verslechteren. Ik zat 5 dgn per week 1 uur in de auto. Nu zit ik 5 dgn in de week 1 uur op de fiets.
Met een gewone fiets kost het me te veel tijd naar m'n werk. Met e-Bike ben ik even lang onderweg als met de auto (staat vaak file, met de fiets geen last van). Het bespaart benzine, is beter voor het milieu, m'n gezondheid en m'n humeur.
M'n conditie zal er niet van verslechteren. Ik zat 5 dgn per week 1 uur in de auto. Nu zit ik 5 dgn in de week 1 uur op de fiets.
zaterdag 2 juli 2016 om 22:02
ik heb er ook een, sinds een jaar, heb artrose en daardoor erg fijn om zo te fietsen. Ik zet de fiets op zo weinig mogelijk ondersteuning, zodat ik zelf ook gewoon goed mee moet trappen, maar zodra ik meer last krijg, doe ik een 'streepje' erbij. Ideaal! Ik kan nu 20 km pijnloos fietsen, anders nog niet eens 5 km. Dus ik fiets meer, en krijg daardoor toch meer beweging.
zaterdag 2 juli 2016 om 22:03
quote:gizzmo-returns schreef op 02 juli 2016 @ 21:55:
Ik als 40-er heb er ook al een paar jaar een. En ja , je conditie wordt natuurlijk minder aangezien fietsen weinig inspanning meer kost.dat hangt er vanaf hoeveel ondersteuning je erbij doet. Op volle kracht vooruit, dan hoef je idd niet veel zelf te doen.
Ik als 40-er heb er ook al een paar jaar een. En ja , je conditie wordt natuurlijk minder aangezien fietsen weinig inspanning meer kost.dat hangt er vanaf hoeveel ondersteuning je erbij doet. Op volle kracht vooruit, dan hoef je idd niet veel zelf te doen.
zaterdag 2 juli 2016 om 23:18
zondag 3 juli 2016 om 00:25
zondag 3 juli 2016 om 10:22
quote:oudelady schreef op 03 juli 2016 @ 00:25:
Hahaha Stromboli, je hebt gelijk wat mijn nickname betreft. Alle namen waren al voorzien en heb dus maar deze gekozen. Fijn dat jullie er op hebben gereageerd trouwens!!
Ik zat net nog te kijken naar laadpunten voor de E-bikes. Hebben jullie daar ervaringen mee? Is het duur?als je een goeie accu hebt, kun je er zo 70-80 km mee fietsen. Weet niet hoe ver je wilt.
Hahaha Stromboli, je hebt gelijk wat mijn nickname betreft. Alle namen waren al voorzien en heb dus maar deze gekozen. Fijn dat jullie er op hebben gereageerd trouwens!!
Ik zat net nog te kijken naar laadpunten voor de E-bikes. Hebben jullie daar ervaringen mee? Is het duur?als je een goeie accu hebt, kun je er zo 70-80 km mee fietsen. Weet niet hoe ver je wilt.
zondag 3 juli 2016 om 10:35
zondag 3 juli 2016 om 22:10
Die laadpunten zijn niet meer dan stopcontacten waar je je oplader in kunt pluggen als je onderweg bent, maar die dan bijvoorbeeld aan de buitenmuur van een restaurant/museum/weetikwatvoorgelegenheid zitten. Daar heb ik nog nooit voor hoeven betalen. Maar tijdens een tocht opladen loont de moeite niet hoor, daarvoor moet de accu te lang laden. De mijne heeft een paar uur nodig om op te laden. Ik gebruik ze alleen als ik op fietsvakantie ben, of op vakantie als ik weet dat ik een paar uur in die gelegenheid blijf en ik voor de terugweg nog wel een hapje stroom kan gebruiken.
Mijn conditie ging juist vooruit, maar dat kwam omdat ik überhaupt niet meer kon fietsen anders. Als je van 20 km per dag op een gewone fiets naar 20 km per dag op een elektrische fiets overstapt, dan gaat je conditie wel achteruit neem ik aan ja. Fietsen is al geen zware inspanning en als je dan ook nog eens zorgt dat het je geen kracht kost, dan kan ik me niet voorstellen dat 'ie gelijk blijft in ieder geval.
Maar aan de andere kant: zonder elektrische fiets zou je conditie er waarschijnlijk nog harder achteruit gaan, omdat je door je pijnlijke knieën waarschijnlijk steeds minder zou gaan fietsen. Zo kun je het ook bekijken.
En verder: een E-bike hoort al lang niet meer thuis in het rijtje rollator-hoortoestel-kunstgebit. Al hoor ik wel dat er altijd mensen zijn die er wel flauw over doen. Lekker laten gaan en gewoon genieten van je nieuwe fiets.
Mijn conditie ging juist vooruit, maar dat kwam omdat ik überhaupt niet meer kon fietsen anders. Als je van 20 km per dag op een gewone fiets naar 20 km per dag op een elektrische fiets overstapt, dan gaat je conditie wel achteruit neem ik aan ja. Fietsen is al geen zware inspanning en als je dan ook nog eens zorgt dat het je geen kracht kost, dan kan ik me niet voorstellen dat 'ie gelijk blijft in ieder geval.
Maar aan de andere kant: zonder elektrische fiets zou je conditie er waarschijnlijk nog harder achteruit gaan, omdat je door je pijnlijke knieën waarschijnlijk steeds minder zou gaan fietsen. Zo kun je het ook bekijken.
En verder: een E-bike hoort al lang niet meer thuis in het rijtje rollator-hoortoestel-kunstgebit. Al hoor ik wel dat er altijd mensen zijn die er wel flauw over doen. Lekker laten gaan en gewoon genieten van je nieuwe fiets.
maandag 4 juli 2016 om 21:36
Het zal afhangen van wat jouw persoonlijke vertrekpunt is of je conditie achteruit gaat, verwacht ik. Fietste je eerst fanatiek en deed je elk weekend tochten van 130 km met een gangetje van dertig en al het dagelijkse verkeer op de fiets dan gaat je conditie achteruit als je alleen op een ebike gaat zitten voor het dagelijkse verkeer, omdat je niet meer kunt fietsen.
Is je persoonlijke vertrekpunt bankzitten, autorijden, OV en je gaat dan voor je dagelijkse verkeer een ebike gebruiken dan gaat je conditie erop vooruit.
Is je persoonlijke vertrekpunt bankzitten, autorijden, OV en je gaat dan voor je dagelijkse verkeer een ebike gebruiken dan gaat je conditie erop vooruit.
dinsdag 5 juli 2016 om 07:37
Hoi, ik ben 45 jaar en rijd al enkele jaren met een e-bike, een zeer handig vervoermiddel (in mijn geval voor woon-werk verkeer). Qua conditie is e-biken beter dan met de auto, je duwt ook mee, je kunt hem afstellen waarbij je wat meer moet duwen, je verbruikt toch ook wel wat calorieën. Toch een paar tips: tracht altijd een helm te dragen, door de hogere snelheid is de impact van een ongeval met je e-bike meestal groter, ik ben nu aan het revalideren van mijn ongeval met mijn e-bike, ben al bijna 3 maanden bezig , dus wees voorzichtig.