eczeem en warmte

vrijdag 25 oktober 2013 om 11:04
Mijn zoon van 6 reageert erg op warmte( verwarming en inspanningen ) en heeft dan extra last van zijn eczeem. Na een dagbehandeling met koolteerzalf is er iets verbetering opgetreden. Zijn er o.a. Achter gekomen dat hij allergisch reageert op wolvetten en vetalcoholen. Nu smeert hij bij jeuk met koelzalf zonder rozenolie en vaseline paraffine. Maar ik heb het idee dat we zijn huid zo dicht smeren dat de warmte helemaal niet weg kan. Hij krijgt ook arius voor de jeuk maar dit lijkt ook niet echt te helpen. Iemand tips????

vrijdag 25 oktober 2013 om 11:25
Herkenbaar. Bij mij werkt talkpoeder met menthol goed na het sporten. Ik heb ook altijd bakjes water op de verwarming staan, en liefst ergens een raam open zodat de lucht niet te droog wordt.
Probeer ook op te letten wat hij eet. Eet hij dingen waar je het warm van krijgt? Zoals pittig eten (lijkt me niet als hij pas 6 is), of nootjes of cytrusvruchten? Bij volwassenen is alcohol een goed voorbeeld, of sambal, dan krijg je het warm van binnen. Er zijn wel lijsten met welke voeding dit effect heeft op het lichaam, misschien kun je daar eens naar kijken? Door die dingen niet meer te eten wordt je lichaam minder 'van binnen uit' warm, dat helpt ook erg.
Probeer ook op te letten wat hij eet. Eet hij dingen waar je het warm van krijgt? Zoals pittig eten (lijkt me niet als hij pas 6 is), of nootjes of cytrusvruchten? Bij volwassenen is alcohol een goed voorbeeld, of sambal, dan krijg je het warm van binnen. Er zijn wel lijsten met welke voeding dit effect heeft op het lichaam, misschien kun je daar eens naar kijken? Door die dingen niet meer te eten wordt je lichaam minder 'van binnen uit' warm, dat helpt ook erg.

vrijdag 25 oktober 2013 om 11:25
Nee volgens mij niet. T shirt met lange mouwen met dit weer. Gister gesport op de bso in zijn ondergoed. Van te voren ingesmeerd en erna maar het lijkt wel of hij ontploft. Wordt helemaal rood en krijgt dan veel jeuk. En volgens mij is dat sporten nog niet eens echt intensief. Hij heeft dan ook aerius gehad wat zou moeten helpen tegen een warmtereactie.

vrijdag 25 oktober 2013 om 11:29
In huis gaat het goed. Natte handdoeken opdr verwarming als deze aanstaat. (Bakjes schijnen vol bacteriën te zitten) op school is het inderdaad erg warm ze laten hem af en toe ook even afkoelen buiten. Maar is een centraal verwarmingsysteem. Qua voeding ga ik idd eens kijken al eet hij inderdaad niet pittig maar misschien staat er iets tussen!
vrijdag 25 oktober 2013 om 11:30
Zelf en dochter hier ook eczeem en ik neem aan dat je dat zelf ook wel weet, maar zorg dat je kleding en vooral ondergoed en pyama's en dekbedovertrekken 100% katoen zijn.
En inderdaad niet te warm kleden, als hij het koud krijgt dan trekt hij vanzelf wel een trui of vest aan.
Ik merk het nu zelf ook weer dat de verwarming weer aan moet en als je niet oppast gaat het weer broeien.
En inderdaad niet te warm kleden, als hij het koud krijgt dan trekt hij vanzelf wel een trui of vest aan.
Ik merk het nu zelf ook weer dat de verwarming weer aan moet en als je niet oppast gaat het weer broeien.
vrijdag 25 oktober 2013 om 11:33
vrijdag 25 oktober 2013 om 11:40
Zwemmen in de zee, kan me herinneren dat mijn moeder vroeger weleens een pak zeezout door het badwater gooide (dat hielp bij mij ook enigzins) of misschien dode zee producten kopen? Kan ook wonderen doen (maar is erg prijzig, misschien ergens een proefpakket bestellen...)
Verder katoenen kleding en niks te strak, maar daar let je al op volgens mij.
Verder is het ook iets waar je niet altijd wat aan kunt doen en dan is het vaak aanpassen, opletten enz, echt heel vervelend vooral voor een kind! Succes!
Verder katoenen kleding en niks te strak, maar daar let je al op volgens mij.
Verder is het ook iets waar je niet altijd wat aan kunt doen en dan is het vaak aanpassen, opletten enz, echt heel vervelend vooral voor een kind! Succes!

vrijdag 25 oktober 2013 om 11:43
Ik heb zelf ook altijd veel baat gehad bij het slikken van paardenmelkcapsules. Ze zijn wat duur, maar het werkte wel een hele poos. Je kunt er eens naar informeren bij je HA, of dat iets voor jouw zoontje is.
Heb je ook al eens mentholgel geprobeerd? Dat kan wel wat branden als zijn huid stuk is, dus pas ermee op. Ik weet ook niet zeker of dat voor kleine kinderen geschikt is, maar dat kun je uiteraard informeren.
Heb je ook al eens mentholgel geprobeerd? Dat kan wel wat branden als zijn huid stuk is, dus pas ermee op. Ik weet ook niet zeker of dat voor kleine kinderen geschikt is, maar dat kun je uiteraard informeren.
vrijdag 25 oktober 2013 om 11:51
Wij delen jullie ervaring met het Radboud en zijn uiteindelijk ook weggegaan. In Utrecht hebben ze een andere benadering, wel zalven, maar niet het ontzettend belastende teerzalven. Ons bevalt het meer dan teerzalven, het brengt veel meer rust en bewegingsvrijheid. Vind Utrecht ook heel patiëntgericht mbt jeuk, ze proberen echt alles om het te verminderen.
vrijdag 25 oktober 2013 om 11:55
Ik heb zelf ook zoiets en bij mij is het een warm water allergie en eczeem. Voor mij is het belangrijk dat ik niet elke dag douche (zeg 5 dagen per week) en dan vooral kort (5-10 minuten) en lauw water ipv goed warm. Daarnaast is het belangrijk om op voeding te letten. Kleurstoffen zijn voor vrijwel iedereen met eczeem een trigger.
Na het sporten altijd gelijk even douchen kan ook helpen.
Zwemmen in de zee kan inderdaad erg goed helpen, omdat eczeem plekken een soort van ontstekingen zijn en die worden schoon door het zoute water.
Na het sporten altijd gelijk even douchen kan ook helpen.
Zwemmen in de zee kan inderdaad erg goed helpen, omdat eczeem plekken een soort van ontstekingen zijn en die worden schoon door het zoute water.

vrijdag 25 oktober 2013 om 12:02
Mentholgel mag idd niet omdat de huid bijna altijd geïrriteerd is.
@bootje op de golven. Wat voor een zalven smeren jullie nu? Op zich hebben wij niet echt negatieve ervaringen in het radbout zeker niet op debafdeling dagbehandeling. Maar er is niet echt iets wat goed helpt en heb het idee dat zij het verder ook niet echt weten. Je krijgt ook elke keer een andere arts wat ook niet echt prettig is.
@bootje op de golven. Wat voor een zalven smeren jullie nu? Op zich hebben wij niet echt negatieve ervaringen in het radbout zeker niet op debafdeling dagbehandeling. Maar er is niet echt iets wat goed helpt en heb het idee dat zij het verder ook niet echt weten. Je krijgt ook elke keer een andere arts wat ook niet echt prettig is.

vrijdag 25 oktober 2013 om 12:03
Mijn ex had stevig eczeem, hij smeerde zich inderdaad ook altijd helemaal dicht.
Regelmatig douchen om te zorgen dat je de laag zalf echt kunt verversen kan helpen. Laat hem ook veel buiten spelen, buitenlucht is goed voor eczeem (sporten overigens ook, dus blijf dat wel doen, maar zorg dat hij na afloop goed afkoelt/doucht en weer insmeren met koelzalf). Inderdaad zeezout, en misschien wat tea tree olie op de ergste smetplekken? Heeft een ontstekingsremmende werking.
Tenslotte: slikt hij al anti-histamine? Dat zou ook wat verlichting kunnen geven. Verder zou ik zorgen dat hij veel dingen eet die goed zijn voor je huid (avocado, noten, vis e.d.). Baat het niet dan schaadt het niet!
Regelmatig douchen om te zorgen dat je de laag zalf echt kunt verversen kan helpen. Laat hem ook veel buiten spelen, buitenlucht is goed voor eczeem (sporten overigens ook, dus blijf dat wel doen, maar zorg dat hij na afloop goed afkoelt/doucht en weer insmeren met koelzalf). Inderdaad zeezout, en misschien wat tea tree olie op de ergste smetplekken? Heeft een ontstekingsremmende werking.
Tenslotte: slikt hij al anti-histamine? Dat zou ook wat verlichting kunnen geven. Verder zou ik zorgen dat hij veel dingen eet die goed zijn voor je huid (avocado, noten, vis e.d.). Baat het niet dan schaadt het niet!

vrijdag 25 oktober 2013 om 13:05
quote:fientje10 schreef op 25 oktober 2013 @ 12:02:
Dat zijn inderdaad onze ervaringen. Wij vonden de fixatie op het teerzalf smeren niet prettig. Als het erger werd was het advies altijd vaker smeren/dikker smeren/verbanden minder vaak verwisselen, we hadden niet het gevoel dat we veel verder kwamen met de behandeling. En de personeelswisselingen zijn ook niet fijn, steeds opnieuw uitleggen wat wel of niet werkt is vermoeiend.
Toen wij in Utrecht kwamen zijn de teerzalven helemaal geschrapt en zijn alleen de hormoonzalven overgebleven. Zij zeggen namelijk dat je met de huidige kennis van de zalven en de juiste zalf op de juiste plek jaren kunt smeren zonder de bijwerkingen die vroeger optraden bij hormoonzalven, zoals bijv. een dunne huid. En dat lijkt ook aardig te kloppen. We hebben aardig wat zalven geprobeerd en er wordt nog steeds wel eens wat aangepast bij de controle. Helaas was het eczeem zo erg dat er begonnen moest worden met immuunsysteemonderdrukkers.
Dat zijn inderdaad onze ervaringen. Wij vonden de fixatie op het teerzalf smeren niet prettig. Als het erger werd was het advies altijd vaker smeren/dikker smeren/verbanden minder vaak verwisselen, we hadden niet het gevoel dat we veel verder kwamen met de behandeling. En de personeelswisselingen zijn ook niet fijn, steeds opnieuw uitleggen wat wel of niet werkt is vermoeiend.
Toen wij in Utrecht kwamen zijn de teerzalven helemaal geschrapt en zijn alleen de hormoonzalven overgebleven. Zij zeggen namelijk dat je met de huidige kennis van de zalven en de juiste zalf op de juiste plek jaren kunt smeren zonder de bijwerkingen die vroeger optraden bij hormoonzalven, zoals bijv. een dunne huid. En dat lijkt ook aardig te kloppen. We hebben aardig wat zalven geprobeerd en er wordt nog steeds wel eens wat aangepast bij de controle. Helaas was het eczeem zo erg dat er begonnen moest worden met immuunsysteemonderdrukkers.

vrijdag 25 oktober 2013 om 13:18
Bedoel je dan ciclosporine? Wij smeren nu triamcinolon en protopic zalf. Werkte eerst heel goed maar lijkt steeds minder te doen terwijl we bij de hormoonzalf echt 4 om 3 dagen smeren. Als er toch eens een wonderzalf bestond.....
Ik heb ook wel eens gehoord dat het rond het 7e jaar meestal minder wordt, dus daar hoop ik in ieder geval maar op!
Ik heb ook wel eens gehoord dat het rond het 7e jaar meestal minder wordt, dus daar hoop ik in ieder geval maar op!
vrijdag 25 oktober 2013 om 13:22
quote:fientje10 schreef op 25 oktober 2013 @ 13:18:
Bedoel je dan ciclosporine? Wij smeren nu triamcinolon en protopic zalf. Werkte eerst heel goed maar lijkt steeds minder te doen terwijl we bij de hormoonzalf echt 4 om 3 dagen smeren. Als er toch eens een wonderzalf bestond.....
Ja, ciclosporine heeft hij inderdaad gebruikt, ivm bijwerkingen overgestapt op een ander soort. Wonderzalven, wat zou dat heerlijk zijn! Misschien over paar decennia?
Ik hoop voor je dat het minder wordt bij hem, maar om teleurstellingen te voorkomen: er is geen enkele garantie, bij mijn man is het alleen maar erger geworden.
Ja, ciclosporine heeft hij inderdaad gebruikt, ivm bijwerkingen overgestapt op een ander soort. Wonderzalven, wat zou dat heerlijk zijn! Misschien over paar decennia?
Ik hoop voor je dat het minder wordt bij hem, maar om teleurstellingen te voorkomen: er is geen enkele garantie, bij mijn man is het alleen maar erger geworden.
vrijdag 25 oktober 2013 om 13:38
Ik ben zelf 47,en al jaren bij tijd en wijlen
exceem gevoelig.
Bij ligt het niet zozeer aan warmte,maar meer aan droogte.
Heb dan ook overal van die bakjes aan de verwarming hangen.
Ook stress en voedsel (ik reageer heel sterk op varkensvlees en chocolade) zijn triggers bij mij.
Let op met al die zalfjes,vaak zitten er veel hormonen in,en wordt je huid er erg dun van,wat je exceem (in mijn geval) nog meer verergert.
Wat bij mij het beste werkt,voor het slapen gaan de droge plekken flink insmeren met vaseline.
Uierzalf niet,dat zit ook vol hormonen.
exceem gevoelig.
Bij ligt het niet zozeer aan warmte,maar meer aan droogte.
Heb dan ook overal van die bakjes aan de verwarming hangen.
Ook stress en voedsel (ik reageer heel sterk op varkensvlees en chocolade) zijn triggers bij mij.
Let op met al die zalfjes,vaak zitten er veel hormonen in,en wordt je huid er erg dun van,wat je exceem (in mijn geval) nog meer verergert.
Wat bij mij het beste werkt,voor het slapen gaan de droge plekken flink insmeren met vaseline.
Uierzalf niet,dat zit ook vol hormonen.

vrijdag 25 oktober 2013 om 14:07
Wij merken dat het helpt om geen zalf te smeren, maar wat vaker een dun laagje creme, dat is wat minder vet. Zalf sluit hier teveel af.
Luchtig kleden, en na inspanning proberen we hem even iets met korte mouw aan te doen. Hangt er even van af of hij het krabben kan laten. Hij is 19 mnd dus snapt nog niet dat krabben het erger maakt.
Heb je een antikrabpak? Als het heel erg is laten wij zoon ook wel eens daar in lopen. Reguleert de warmte wat beter.
Luchtig kleden, en na inspanning proberen we hem even iets met korte mouw aan te doen. Hangt er even van af of hij het krabben kan laten. Hij is 19 mnd dus snapt nog niet dat krabben het erger maakt.
Heb je een antikrabpak? Als het heel erg is laten wij zoon ook wel eens daar in lopen. Reguleert de warmte wat beter.