eierstokkanker?
woensdag 20 juni 2012 om 19:11
Hallo iedereen,
Ik heb jullie hulp nodig, mijn moeder heeft maandag een echo van haar buik laten maken. Vandaag hebben we de de uitslag opgehaald bij de huisarts en moeten morgen naar de gynaecoloog.
In de verwijsbrief en de echo staat het volgende:
verwijsbrief:
RIP uitgaande van linker ovarium DD uitgaande van de uterus, geen lever afwijkingen en geen ascites. ook op de de longfoto waren er geen afwijkingen.
verslag echo:
Links in de onderbuik bevindt zich een deel solide, deels cysteus proces van ca. 6.2x4.5x5.2 cm mogelijk uitgaande van het linker ovarium, tevens nauwe relatie met de uterus. Ter plaatse ook drukpijnlijk. blaas wordt gering naar rechts opzij gedrukt. bij screening darmpakket geen grove pathologie.
Ik kom er niet uit wat dit kan zijn, we zijn erg in paniek en huilen al sinds maandag. ze is niet afgevallen, is ook niet ziek, ze had alleen last van haar Linker BOVEN buik waarna dit uit is gekomen.
De huisarts wil niets zeggen of het kanker kan zijn of niet.
Nu heb ik me rot gezocht op internet maar kan er niet veel wijzer van worden. Solide en deels cysteus is dit gelijk kwaadaardig?
ik heb begrepen dat mensen met ovariumkanker vaak te laat zijn en overlijden, klopt dit?? ik heb gewoon even hulp nodig mijn moeder en ik zijn erg in paniek.
We worden niet veel wijzer en een dag duurt eeuwen.
We hebben geen mensen in de familie met eierstokkanker ze slikt al jaren de pil en is 43 jaar. is ook niet in de overgang, haar menstruatie is wel licht geworden max 3dgn in een maand maar we dachten dat dit door de pil kwam.
Hoop dat iemand ons wil helpen
SVP jullie hulp, steun!
mijn dank is groot!!
Ik heb jullie hulp nodig, mijn moeder heeft maandag een echo van haar buik laten maken. Vandaag hebben we de de uitslag opgehaald bij de huisarts en moeten morgen naar de gynaecoloog.
In de verwijsbrief en de echo staat het volgende:
verwijsbrief:
RIP uitgaande van linker ovarium DD uitgaande van de uterus, geen lever afwijkingen en geen ascites. ook op de de longfoto waren er geen afwijkingen.
verslag echo:
Links in de onderbuik bevindt zich een deel solide, deels cysteus proces van ca. 6.2x4.5x5.2 cm mogelijk uitgaande van het linker ovarium, tevens nauwe relatie met de uterus. Ter plaatse ook drukpijnlijk. blaas wordt gering naar rechts opzij gedrukt. bij screening darmpakket geen grove pathologie.
Ik kom er niet uit wat dit kan zijn, we zijn erg in paniek en huilen al sinds maandag. ze is niet afgevallen, is ook niet ziek, ze had alleen last van haar Linker BOVEN buik waarna dit uit is gekomen.
De huisarts wil niets zeggen of het kanker kan zijn of niet.
Nu heb ik me rot gezocht op internet maar kan er niet veel wijzer van worden. Solide en deels cysteus is dit gelijk kwaadaardig?
ik heb begrepen dat mensen met ovariumkanker vaak te laat zijn en overlijden, klopt dit?? ik heb gewoon even hulp nodig mijn moeder en ik zijn erg in paniek.
We worden niet veel wijzer en een dag duurt eeuwen.
We hebben geen mensen in de familie met eierstokkanker ze slikt al jaren de pil en is 43 jaar. is ook niet in de overgang, haar menstruatie is wel licht geworden max 3dgn in een maand maar we dachten dat dit door de pil kwam.
Hoop dat iemand ons wil helpen
SVP jullie hulp, steun!
mijn dank is groot!!
donderdag 21 juni 2012 om 16:29
Vandaag langs geweest, toch niet veel wijzer geworden.
Ze weten het niet... moeten nu bloed prikken controleren op Ca125 als dat hoog blijkt is het kwaadaardig anders goedaardig.
Er zit iets in de linker eierstok, pfff nu tot dinsdag wachten... ik lees alleen op internet dat de Ca125 ook met andere dingen verhoogd kan zijn, snap niet dat ze met 1 waarde kunnen uitsluiten of het goed of slecht is.
Als de waarde goed blijkt moet ze om de 4 weken langs kom te kijken of het kleiner of groter wordt? Dit gaat dus eeuwen duren....
echt geen kracht meer voor.
Ze weten het niet... moeten nu bloed prikken controleren op Ca125 als dat hoog blijkt is het kwaadaardig anders goedaardig.
Er zit iets in de linker eierstok, pfff nu tot dinsdag wachten... ik lees alleen op internet dat de Ca125 ook met andere dingen verhoogd kan zijn, snap niet dat ze met 1 waarde kunnen uitsluiten of het goed of slecht is.
Als de waarde goed blijkt moet ze om de 4 weken langs kom te kijken of het kleiner of groter wordt? Dit gaat dus eeuwen duren....
donderdag 21 juni 2012 om 18:19
Wish, wat naar al dat wachten. Maar je moet er de kracht wel voor opbrengen, niet alleen voor je moeder maar ook voor jezelf. Hoe erg ook, dit zal je sterken. Je kunt de tijd niet versnellen, je kunt het ziek-zijn niet stoppen. Het is zoals het is, hoe akelig ook.
Wat dat Ca125 betreft (wat ik verder niet ken): zo'n waarde op zich zal misschien van alles kunnen betekenen, maar ze kijken natuurlijk niet enkel naar die waarde. Het is die waarde SAMEN MET andere zaken, zoals een foto, echo, andere symptomen, etc.
Houd rekening met het ergste, maar blijf intussen wel vertrouwen houden. Gedachten zijn sterk, ook m.b.t. herstel.
Wat dat Ca125 betreft (wat ik verder niet ken): zo'n waarde op zich zal misschien van alles kunnen betekenen, maar ze kijken natuurlijk niet enkel naar die waarde. Het is die waarde SAMEN MET andere zaken, zoals een foto, echo, andere symptomen, etc.
Houd rekening met het ergste, maar blijf intussen wel vertrouwen houden. Gedachten zijn sterk, ook m.b.t. herstel.
donderdag 21 juni 2012 om 21:34
Sorry hoor, wat een geneuzel over het wel of niet vertalen door mensen die weten wat er staat.
De ene arts / medisch deskundige zou dat wel op een forum doen, een ander weer niet. Dat mag wat mij betreft iedereen lekker voor zichzelf bepalen.
Wish, ik en ik denk zeker ook een aantal andere forummers zouden het fijn vinden als je het even laat weten wanneer je meer weet!
De ene arts / medisch deskundige zou dat wel op een forum doen, een ander weer niet. Dat mag wat mij betreft iedereen lekker voor zichzelf bepalen.
Wish, ik en ik denk zeker ook een aantal andere forummers zouden het fijn vinden als je het even laat weten wanneer je meer weet!
donderdag 21 juni 2012 om 22:20
Lasvegas je kunt toch best zeggen dat er staat dat het nog niet helemaal duidelijk is wat het precies is, en dat daarom verder onderzoek nodig is? Dat is het enige wat belangrijk is voor TO, niet letterlijk wat elke term betekent.
En helaas, de medische wereld betekent vaak lang wachten op een definitieve diagnose. Niet leuk en erg stressvol, maar het is niet anders. Probeer vertrouwen te hebben in de artsen. Vraag ze de hemd van het lijf als je in het ziekenhuis bent, maar ga er ook vanuit dat ze echt wel weten wat ze doen.
En helaas, de medische wereld betekent vaak lang wachten op een definitieve diagnose. Niet leuk en erg stressvol, maar het is niet anders. Probeer vertrouwen te hebben in de artsen. Vraag ze de hemd van het lijf als je in het ziekenhuis bent, maar ga er ook vanuit dat ze echt wel weten wat ze doen.
vrijdag 22 juni 2012 om 10:26
Het moet me toch even van mijn hart:
MAAK JE TOCH NIET ZO DRUK!
Ik snap dat het spannend is maar de gyneacoloog zit er met de neus bovenop.
Er is een cyste geconstateerd.
Daarin kunnen goedaardige of kwaadaardige cellen groeien. Dat proberen ze oa door middel van het analyseren van het bloed te achterhalen.
Het is niet zo dat dit perse levensbedreigend is. Wacht even het onderzoek af en stel je vragen bij de gyneacoloog.
Echt, als het slecht zou zijn, dan hoeft dit nog steeds niet levensbedreigend te zijn!
Kijk misschien voor verdere informatie op de site: www.kankerwiehelpt.nl :
http://www.kankerwiehelpt ... r/eierstokkanker-230.html
MAAK JE TOCH NIET ZO DRUK!
Ik snap dat het spannend is maar de gyneacoloog zit er met de neus bovenop.
Er is een cyste geconstateerd.
Daarin kunnen goedaardige of kwaadaardige cellen groeien. Dat proberen ze oa door middel van het analyseren van het bloed te achterhalen.
Het is niet zo dat dit perse levensbedreigend is. Wacht even het onderzoek af en stel je vragen bij de gyneacoloog.
Echt, als het slecht zou zijn, dan hoeft dit nog steeds niet levensbedreigend te zijn!
Kijk misschien voor verdere informatie op de site: www.kankerwiehelpt.nl :
http://www.kankerwiehelpt ... r/eierstokkanker-230.html
vrijdag 22 juni 2012 om 14:59
Precies @Plurque pfff met recht jezelf al vooraf gek maken en van alles in je hoofd halen ,daar is het vroeg genoeg voor als mocht blijken dat het echt foute boel is, met deze instelling help je,je moeder ook niet ik begrijp zo te lezen dat je 22 bent(heb zelf een dochter van 23) maar kom op zeg blijf positief ook als het eventueel wel foute boel is ,anders is het leven een zware last nu al voor je!
vrijdag 22 juni 2012 om 17:45
[quote]lasvegas84 schreef op 22 juni 2012 @ 09:48:
[...]
Had ik idd ook kunnen zeggen..
Maar er viel wel iets meer te interpreteren en ik wilde niet daar iets over later doorschemeren, dat moet de gyn gewoon zelf doen. Daarom snapte ik ook überhaupt niet waarom ze de verwijsbrief zo mee kreeg.
TO: een hoog CA125 + het echobeeld is wel erg specifiek voor iets kwaadaardigs, vandaar dat ze daar nu eerst wel genoeg aan hebben. Is het laag, is het zeker geen eierstokkanker.
Sterkte met wachten.[/quote]
Het zgn 'vertalen' van de OP vond je te ver gaan maar bovenstaande kop je zo even in. Stuitend.
[...]
Had ik idd ook kunnen zeggen..
Maar er viel wel iets meer te interpreteren en ik wilde niet daar iets over later doorschemeren, dat moet de gyn gewoon zelf doen. Daarom snapte ik ook überhaupt niet waarom ze de verwijsbrief zo mee kreeg.
TO: een hoog CA125 + het echobeeld is wel erg specifiek voor iets kwaadaardigs, vandaar dat ze daar nu eerst wel genoeg aan hebben. Is het laag, is het zeker geen eierstokkanker.
Sterkte met wachten.[/quote]
Het zgn 'vertalen' van de OP vond je te ver gaan maar bovenstaande kop je zo even in. Stuitend.
vrijdag 22 juni 2012 om 17:52
Wish veel sterkte, en ik geloof meteen dat je je moeder wel steunt. Het is niet niks om 'ineens' in die medische mallemolen te zitten en vooral dat wachten is vreselijk.
Maar wat al gezegd is; vertrouw op de behandelend artsen, maar blijf altijd kritisch en vraag ze gerust het hemd van het lijf, desnoods 3 keer dezelfde vraag, mocht het antwoord geen duidelijkheid scheppen.
Nogmaals heel veel sterkte!
Maar wat al gezegd is; vertrouw op de behandelend artsen, maar blijf altijd kritisch en vraag ze gerust het hemd van het lijf, desnoods 3 keer dezelfde vraag, mocht het antwoord geen duidelijkheid scheppen.
Nogmaals heel veel sterkte!
vrijdag 22 juni 2012 om 22:07
Ik vrees dat ik het niet duidelijker ga maken....Ik heb óók cystes op mijn eierstokken. Deze worden veroorzaakt door endometriose. Dit wordt ook altijd geprikt op CA125 en als die waarde hoog is wil dat zeggen dat mijn endometriose erg actief is. Endometriose is goedaardige groei van lichaamseigencellen. Zeker niet kwaadaardig of levensbedreigend (wel heel erg vervelend).
Met andere woorden: een hoge CA125 hoeft helemaal niet per definitie slecht nieuws te betekenen.
Laat je niet gek maken TO, wacht gewoon rustig af. Je kunt er nu toch niets aan veranderen.
Met andere woorden: een hoge CA125 hoeft helemaal niet per definitie slecht nieuws te betekenen.
Laat je niet gek maken TO, wacht gewoon rustig af. Je kunt er nu toch niets aan veranderen.
vrijdag 22 juni 2012 om 22:47
quote:lasvegas84 schreef op 22 juni 2012 @ 21:53:
[...]
Oooow menn, tis hier echt ook nooit goed he.. Ik word weer meelezer geloof ik.
TO vraagt toch iets specifieks nu?
Namelijk hoe ze aan alleen CA125 wat kunnen hebben, omdat het ook hoog kan zijn bij iets anders.
Verder denk ik dat je mijn post verkeerd interpreteert, want ik heb het niet over het echobeeld van de moeder van TO, want dat heb ik niet gezien he.. Laat ik dan zeggen dat een eierstokcyste + een hoog CA125 samen wel redelijk de verdenking leggen op iets kwaadaardigs. Is er een cyste en is het CA125 laag, is het niet iets kwaadaardigs. Ga je bij de hele bevolking alleen maar het CA125 prikken, zegt het minder idd.
Zo duidelijk?
TO, ik hoop niet dat jij het ook verkeerd opvatte en er alleen maar ongeruster door werd.
Je mist mijn punt.
Uiteraard heb jij het niet over het betreffende echobeeld, dat lijkt me nogal duidelijk.
Het viel mij gewoon op dat je gisteren nogal omtrekkende bewegingen maakte aangaande het zgn. vertalen van de OP, dat kon wat jou betreft absoluut niet. Het verbaast mij dan dat je jouw uitleg over bovenstaande blijkbaar wel vindt kunnen.
Ik zal verder niet meer op je reageren want dat vind ik niet kies in dit topic.
[...]
Oooow menn, tis hier echt ook nooit goed he.. Ik word weer meelezer geloof ik.
TO vraagt toch iets specifieks nu?
Namelijk hoe ze aan alleen CA125 wat kunnen hebben, omdat het ook hoog kan zijn bij iets anders.
Verder denk ik dat je mijn post verkeerd interpreteert, want ik heb het niet over het echobeeld van de moeder van TO, want dat heb ik niet gezien he.. Laat ik dan zeggen dat een eierstokcyste + een hoog CA125 samen wel redelijk de verdenking leggen op iets kwaadaardigs. Is er een cyste en is het CA125 laag, is het niet iets kwaadaardigs. Ga je bij de hele bevolking alleen maar het CA125 prikken, zegt het minder idd.
Zo duidelijk?
TO, ik hoop niet dat jij het ook verkeerd opvatte en er alleen maar ongeruster door werd.
Je mist mijn punt.
Uiteraard heb jij het niet over het betreffende echobeeld, dat lijkt me nogal duidelijk.
Het viel mij gewoon op dat je gisteren nogal omtrekkende bewegingen maakte aangaande het zgn. vertalen van de OP, dat kon wat jou betreft absoluut niet. Het verbaast mij dan dat je jouw uitleg over bovenstaande blijkbaar wel vindt kunnen.
Ik zal verder niet meer op je reageren want dat vind ik niet kies in dit topic.
zaterdag 23 juni 2012 om 13:31
Het probleem is dat ze een cyste hebben gevonden met deels solide ( vast ) materiaal en deels cysteus ( met vocht ) ik weet dat dit dan op een tumor kan duiden alleen weet ik niet of het gelijk kwaadaardig is. ook zei ze dat er nog wat kleinere cystes eromheen zijn gevonden tijdens de inwendige onderzoek. hoe groot die zijn etc.. heeft ze niets over gezegd, was een gyn in opleiding. toen we binnen kwamen wat het enige wat ze kon zeggen, ik weet het niet, ik weet het niet...
Helaas zit er niets anders op dan tot dinsdag te wachten....
Helaas zit er niets anders op dan tot dinsdag te wachten....
dinsdag 26 juni 2012 om 10:46
Gyn heeft gebeld CA125 waarde is goed die was 10 MAAR kan nogsteeds niet zeggen of het goed of kwaadaardig is, nu moeten we wachten tot de volgende inwendige echo en die is op 30 juli terwijl ze net vorige week al een inwendige echo heeft gehad. Erg verwarrend allemaal.
Nog steeds in onzekerheid dus.
Nog steeds in onzekerheid dus.