Eisprong bij spiraaltje?

vrijdag 11 december 2009 om 16:16
Ik zat na te denken hoe het (Mirena)spiraaltje werkte.....
Ik weet dat het Mirenaspiraaltje plaatselijk op het lichaamseigen progesteron lijkende hormoon afgeeft waardoor de baarmoeder in een rustfase komt en niet meer op het hormoon oestrogeen reageert.
De baarmoederslijmvlies wordt niet meer opgebouwd en de baarmoederhalsslijmvlies wordt taaier en dikker om het moeilijker te maken voor de spermacellen om door te dringen.
Daarnaast is het ook nog moeilijker voor het vruchtje om zich te nestelen vanwege het spiraaltje zelf (vreemdlichaameffect)
Maar is er nog een eisprong??
En geldt dat ook voor het koperspiraaltje?
Ik weet dat het Mirenaspiraaltje plaatselijk op het lichaamseigen progesteron lijkende hormoon afgeeft waardoor de baarmoeder in een rustfase komt en niet meer op het hormoon oestrogeen reageert.
De baarmoederslijmvlies wordt niet meer opgebouwd en de baarmoederhalsslijmvlies wordt taaier en dikker om het moeilijker te maken voor de spermacellen om door te dringen.
Daarnaast is het ook nog moeilijker voor het vruchtje om zich te nestelen vanwege het spiraaltje zelf (vreemdlichaameffect)
Maar is er nog een eisprong??
En geldt dat ook voor het koperspiraaltje?
anoniem_82224 wijzigde dit bericht op 11-12-2009 20:45
Reden: Aanvulling en aanpassing
Reden: Aanvulling en aanpassing
% gewijzigd
vrijdag 11 december 2009 om 16:30
Het is een misvatting dat een eicel bij de menstruatie afgevoerd wordt. Bij een gewone cyclus is de eisprong 14 dagen voor de menstruatie. Als de eicel niet rond de eisprong bevrucht wordt, sterft hij en gaat ten gronde, zoals dat zo mooi heet. Dat is dus al een aantal dagen voor je menstruatie. De cel wordt afgebroken en opgeruimd door je eigen lichaam, net zoals er overal voortdurend cellen sterven en opgeruimd worden.
Overigens krijg je bij de Mirena over het algemeen geen eisprong meer en als er toch een eisprong is, zijn de omstandigheden zo ongunstig dat innesteling niet mogelijk is(maar soms wel, op de pijler kinderen is er iemand met Mirena-spiraal zwanger!)
Overigens krijg je bij de Mirena over het algemeen geen eisprong meer en als er toch een eisprong is, zijn de omstandigheden zo ongunstig dat innesteling niet mogelijk is(maar soms wel, op de pijler kinderen is er iemand met Mirena-spiraal zwanger!)
anoniem_59773 wijzigde dit bericht op 11-12-2009 16:31
Reden: verduidelijking
Reden: verduidelijking
% gewijzigd
vrijdag 11 december 2009 om 16:35
Ik had geen menstruatie toen ik de Mirena gebruikte.
Ik ben er vanuit gegaan dat ik dus ook geen eisprong had.
Ik had wel last van: hoofdpijn, depressieve gevoelens, vocht vasthouden en aankomen, pukkels, mijn haar was droger en krulloos (niks mee te beginnen) ...
Kortom: ik ben blij dat ik geen mirena meer heb, maar die bijwerkingen hoef jij natuurlijk helemaal niet te hebben.
Inzetten en uithalen was een eitje. Niets van gevoeld.
Succes met je keuze!
Ik had wel last van: hoofdpijn, depressieve gevoelens, vocht vasthouden en aankomen, pukkels, mijn haar was droger en krulloos (niks mee te beginnen) ...
Kortom: ik ben blij dat ik geen mirena meer heb, maar die bijwerkingen hoef jij natuurlijk helemaal niet te hebben.
Succes met je keuze!
vrijdag 11 december 2009 om 16:39

vrijdag 11 december 2009 om 20:40
quote:sosofie schreef op 11 december 2009 @ 16:35:
Succes met je keuze!
Ik denk dat zij mij succes wenste, maar ik weet niet waarmee???
*krabt achter haar oor*
Succes met je keuze!
Ik denk dat zij mij succes wenste, maar ik weet niet waarmee???
*krabt achter haar oor*
vrijdag 11 december 2009 om 22:46
Wat qwertu zegt: het progesteron wat de mirena afscheidt voorkomt in de meeste gevallen de eisprong. Het kan nog wel soms dat er een eitje vrijkomt en deze bevrucht raakt, maar deze zal nooit in kunnen nestelen. Bovendien wordt het binnendringen van sperma in je baarmoeder en eileiders ook al grotendeels tegengehouden door een moeilijk doordringbare slijmlaag in je baarmoedermond die ook door de mirena komt.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
vrijdag 11 december 2009 om 23:50
Je uitleg klopt singalala, behalve dat je van geen enkel voorbehoedsmiddel kunt zeggen dat het 100% werkt. Mirena haalt een goede score voor de zogenaamde Pearl-index, ergens tussen de 0,5 en 3 %. Dit getal geeft aan hoeveel van de 100 vrouwen in een jaar tijd zwanger wordt met dit voorbehoedsmiddel. Zonder is het getal overigens 85%.
Ook met spiraal, Mirena, pil, sterilisatie wordt er een (klein) aantal vrouwen zwanger. Alleen maagdelijkheid biedt garanties, hoewel daar zelfs anders over gedacht wordt in katholieke kring
Ook met spiraal, Mirena, pil, sterilisatie wordt er een (klein) aantal vrouwen zwanger. Alleen maagdelijkheid biedt garanties, hoewel daar zelfs anders over gedacht wordt in katholieke kring
zaterdag 12 december 2009 om 08:53
donderdag 28 januari 2010 om 22:34
hallo,
ik vraag me al langere tijd af of het ook zo is dat door het voorkomen van de ei sprong je mogelijk ook langer vruchtbaar blijft? Zo lees ik bijvoorbeeld net op nu.nl dat vrouwen van 30 gemiddeld maar 12% van hun ei-cellen over hebben. Ik dacht altijd dat als je ei-cellen op zijn je in de menopauze komt, dit zou dus mogelijk jaren uitgesteld kunnen worden door het plaatsen van een mirena spiraaltje? in dat geval heb ik al 6 jaar winst:)
Niet dat ik er erg mee zit hoor, maar ik vroeg het me gewoon af!
ik vraag me al langere tijd af of het ook zo is dat door het voorkomen van de ei sprong je mogelijk ook langer vruchtbaar blijft? Zo lees ik bijvoorbeeld net op nu.nl dat vrouwen van 30 gemiddeld maar 12% van hun ei-cellen over hebben. Ik dacht altijd dat als je ei-cellen op zijn je in de menopauze komt, dit zou dus mogelijk jaren uitgesteld kunnen worden door het plaatsen van een mirena spiraaltje? in dat geval heb ik al 6 jaar winst:)
Niet dat ik er erg mee zit hoor, maar ik vroeg het me gewoon af!
donderdag 28 januari 2010 om 22:39
Ik heb nu bijna een jaar de Mirena en af en toe gewoon een eisprong. Vind ik zelf geen heel fijn idee, want er is dus wel een (kleine) kans op bevruchting als de spermacellen dan ook nog eens door het taaie baarmoederhalsslijmvlies weten te dringen.
Ik vind dat toch een naar idee. Wel een eventuele bevruchting, maar geen innesteling. Voelt voor mij niet goed, maar momenteel is de Mirena de laatste oplossing totdat mijn man oud genoeg is om zich te laten steriliseren.
Ik vind dat toch een naar idee. Wel een eventuele bevruchting, maar geen innesteling. Voelt voor mij niet goed, maar momenteel is de Mirena de laatste oplossing totdat mijn man oud genoeg is om zich te laten steriliseren.
vrijdag 29 januari 2010 om 00:06
quote:lien1 schreef op 28 januari 2010 @ 22:34:
hallo,
Niet dat ik er erg mee zit hoor, maar ik vroeg het me gewoon af!Zo werkt het tcch niet? Ook een deel van je eieren veroudert. Tegen de aftakeling helpt geen spiraal...
hallo,
Niet dat ik er erg mee zit hoor, maar ik vroeg het me gewoon af!Zo werkt het tcch niet? Ook een deel van je eieren veroudert. Tegen de aftakeling helpt geen spiraal...
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
vrijdag 29 januari 2010 om 09:28
Dat bedoel ik Courage, je kunt het verval toch niet uitstellen door maar een spiraaltje te plaatsen? Je eieren raken op door verbruik, maar ook omdat ze gewoon verschrompelen.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.

zaterdag 30 januari 2010 om 01:01
@Franknii: Ik vind dat toch een naar idee. Wel een eventuele bevruchting, maar geen innesteling.
Dat komt bij de mirena zelden voor. Veel vrouwen ruilen daarom hun koperspiraal in voor een Mirena spiraal.
Van de Bayer site:
De anticonceptieve werking van Mirena is gebaseerd op de volgende effecten:
• Het slijm dat zich in het baarmoederhalskanaal bevindt wordt ‘taaier’, waardoor zaadcellen er moeilijker doorheen kunnen.
• Door de afgifte van het hormoon levonorgestrel in de baarmoeder kunnen zaadcellen hier niet normaal bewegen en functioneren. Dit vermindert de kans op een bevruchting
.• Het baarmoederslijmvlies (dit is de ‘binnenbekleding’ van de baarmoeder) wordt niet of nauwelijks opgebouwd. Hierdoor kan, als er toch een bevruchting plaatsvindt, een bevruchteitje zich niet innestelen.
• Door de aanwezigheid van een vreemd voorwerp in de baarmoeder (het Mirena-IUD) kan een eitje dat eventueel is bevrucht zich niet innestelen.
• Bij sommige vrouwen wordt de eisprong (ovulatie) onderdrukt. Als er geen eitje vrijkomt, kan er geen bevruchting plaatsvinden
Het koperspiraaltje is maar 2-ledig: koper dient de zaadcellen inactief te maken, het spiraal zelf voorkomt innesteling. Voordeel is weer dat je geen hormonen binnenkrijgt.
Dat komt bij de mirena zelden voor. Veel vrouwen ruilen daarom hun koperspiraal in voor een Mirena spiraal.
Van de Bayer site:
De anticonceptieve werking van Mirena is gebaseerd op de volgende effecten:
• Het slijm dat zich in het baarmoederhalskanaal bevindt wordt ‘taaier’, waardoor zaadcellen er moeilijker doorheen kunnen.
• Door de afgifte van het hormoon levonorgestrel in de baarmoeder kunnen zaadcellen hier niet normaal bewegen en functioneren. Dit vermindert de kans op een bevruchting
.• Het baarmoederslijmvlies (dit is de ‘binnenbekleding’ van de baarmoeder) wordt niet of nauwelijks opgebouwd. Hierdoor kan, als er toch een bevruchting plaatsvindt, een bevruchteitje zich niet innestelen.
• Door de aanwezigheid van een vreemd voorwerp in de baarmoeder (het Mirena-IUD) kan een eitje dat eventueel is bevrucht zich niet innestelen.
• Bij sommige vrouwen wordt de eisprong (ovulatie) onderdrukt. Als er geen eitje vrijkomt, kan er geen bevruchting plaatsvinden
Het koperspiraaltje is maar 2-ledig: koper dient de zaadcellen inactief te maken, het spiraal zelf voorkomt innesteling. Voordeel is weer dat je geen hormonen binnenkrijgt.

zaterdag 30 januari 2010 om 02:13
jup, met mirena heb je nog steeds een eisprong en dat is precies de reden dat ik deze bij mij eruit wil/moet halen.
Je lichaam breekt de eicel normaal gewoon af, maar bij mij is er 1x een flinke cyste door ontstaan met een ziekenhuisopname in het buitenland tot gevolg. Daarna is het me nog een keer overkomen, maar toen was de cyste al geknapt (tijdens de seks....). Wederom aan dezelfde kant, waarschijnlijk door het littekenweefsel.
Volgens de gynaecoloog en huisarts is het stoppen van de eisprong de enige manier om dit in de toekomst te voorkomen..
Ongesteldheid heb ik al jaren niet gehad. Met het koperspiraaltje is dat volgens mij wel zo en zijn de periodes dan ook heftiger.
De maandelijkse stemmingswisselingen en onredelijkheid is nog wel van toepassing
Je lichaam breekt de eicel normaal gewoon af, maar bij mij is er 1x een flinke cyste door ontstaan met een ziekenhuisopname in het buitenland tot gevolg. Daarna is het me nog een keer overkomen, maar toen was de cyste al geknapt (tijdens de seks....). Wederom aan dezelfde kant, waarschijnlijk door het littekenweefsel.
Volgens de gynaecoloog en huisarts is het stoppen van de eisprong de enige manier om dit in de toekomst te voorkomen..
Ongesteldheid heb ik al jaren niet gehad. Met het koperspiraaltje is dat volgens mij wel zo en zijn de periodes dan ook heftiger.
De maandelijkse stemmingswisselingen en onredelijkheid is nog wel van toepassing