Gezondheid alle pijlers

elke dag een glaasje drank...

07-03-2014 21:26 88 berichten
Het kost me enorm veel moeite om dit te typen. Viva is even de enige die dit probleem van mij weet, ik drink vrijwel elke avond alcohol. Maar 1 of 2 glazen op een avond, en soms 1 of 2 avonden per week niet. En dan google ik naar alcohol-probleem-websites en lees ik verhalen van bijv. 1 fles wijn per dag - al 8 jaar lang. En dan denk ik: zie je wel, het valt wel mee!

'Maar ondertussen doe ik dit nu zo'n 3 maanden (sinds ik niet meer bij mijn ouders woon en een eigen stekkie heb)

Ik heb een heleboel onrust in mij en heb hier in het verleden al professionele hulp voor gezocht. Ik ben mega-perfectionistisch door ervaringen in mijn verleden. Ik heb ook wat moeite om de dingen in het juiste perspectief te zien. Huis moet perfect schoon zijn, ik moet het juiste gewicht hebben, iedereen moet me aardig vinden enz. In het verleden kon ik met stress dealen door roken en lijnen. Nu ben ik perfect op gewicht en rook al 3 jaar niet meer. En heb dus blijkbaar een andere manier gevonden om met mijn stress om te gaan.. drank.

Sinds een aantal weken weet ik dat mijn moeder ernstig ziek is. Kanker, niet meer te redden. Overdag / met vrienden laat ik me niet gaan qua emoties. Maar met een glaasje wijn op komt dit pas los, Dat ik mijn moeder kwijt ga raken heeft een enorme impact op mij en ik laat bijna niemand wat merken. Ik huil liever alleen. En met dat ene (of soms 2 glaasjes) per avond gaat het wat makkelijker.

Ik weet even niet wat ik hiermee moet doen. Huisarts melden en een psych zoeken? Of stel ik me aan en is dit geen ramp? Ik durf dit echt niet aan vrienden of mijn ouders te zeggen. Ik ben heel bang dat ze me dan constant in de gaten gaan houden mbt alcohol. Mijn moeder heeft natuurlijk belangrijkere dingen aan haar hoofd ipv zich druk maken om haar dochter.

Ik wil door de week er vanaf blijven maar in het weekend wel gewoon een borrel doen en of en toe eens dronken worden. <-- dit is raar omschreven maar ik hoop dat jullie begrijpen hoe ik het bedoel. Met een alcohol-cursus is toch het doel om helemaal clean te worden en dat hoeft van mij ook niet.

Mijn ex had een alcohol-probleem en dat was een van de redenen om niet meer met hem verder te willen. Mijn opa was een alcoholist maar ik weet hier weinig van. Mijn moeder zegt dat ze hier weinig last van had toen ze klein was. Ze drinkt zelf niet veel en houdt mij enorm in de gaten.

Dus.... patroon.... familie.... ik ben zo bang dat ik diezelfde kant op ga. Nouja ik ben al zover dat ik geen hele week zonder kan. Wie hou ik voor de gek? Ik weet even niet wat ik moet doen.
Een of twee glazen per avond is niet zozeer het probleem. Wel dat je niet zonder kan. En dat je zoveel onrust in jezelf hebt en drank gebruikt tegen de stress. Daar moet je iets aan doen.

Een bezoek aan de huisarts is een goed begin. Stress is niet goed en zulke hoge eisen stellen aan jezelf ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zoveel mensen die iedere dag wijn drinken. Gewoon omdat ze dat gewoon vinden. Ik eet iedere dag chips en cuppa soup Schijnt ook reuze slecht te zijn. Maar ik doe er niemand kwaad mee en ik ben goed op gewicht.

Wel verschrikkelijk trouwens voor je dat het met je moeder zo slecht gaat.
Ik denk dat je geen alcoholverslaving hebt maar angst om controle te verliezen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik herken het wel. Ik heb ook periodes dat ik dagelijks wat drink. Dezelfde hoeveelheid als jij ongeveer. Heb nu weer met mezelf afgesproken dat ik 3 à 4 dagen per week niet drink. Lukt prima....

Het is er bij mij van huis uit ook met de paplepel ingegoten. Ik heb ook wel zoiets van patroon.......familie.....

Probeer met jezelf ook een aantal dagen af te spreken dat je niet drinkt. Dan blijf jij "De baas".
4-5 glazen is werkelijk echt geen ramp!

Daar hoef je echt niet meet op cursus of naar je huisarts.

Geniet van je glaasjes!
Ik vind niet dat je veel drinkt, maar als je niet zonder kan is dat wel een probleem. En ook als je drinkt vanwege je verdriet, daar moet je anders mee leren omgaan. En dan is de huisarts een goed idee, voor het een groter probleem wordt.
Ik denk dat het niet om de hoeveelheid gaat, maar de mate waarin je ervan afhankelijk bent/niet zonder kan. Je zegt dat je door de week niet wil drinken. Misschien kun je dat volgende week gaan proberen, kijken hoe je je erbij voelt. Als het niet lukt of je kan geen andere manier vinden om met je emoties om te gaan, dan kan het geen kwaad om eens te praten met de HA.
Wat vreselijk van je moeder. Zou de alcohol een symptoom kunnen zijn van je angst en verdriet? Heb je iemand waar je goed mee kan praten buiten je moeder? Ik ben benieuwd wat de huisarts daarvan denkt, misschien stuurt die je eerder naar een therapeut vanwege je zieke moeder.

Heel veel sterkte.
Ik zou wel met de huisarts gaan praten. En wel om je verdriet mbt jouw moeder kwijt te kunnen.

Waarom krop je dit in hemelsnaam op?

Het idee dat je door de alcohol het verdriet kan onderdrukken is verontrustend, niet het aantal glazen an sich.
Hoeveel drink je echt?

(ik las ooit dat huisartsen het genoemde aantal standaard verdubbelen. Iemand die zich schaamt of zorgen maakt over drinkgedrag zal in eerste instantie tóch het probleem bagatelliseren door een lager aantal te noemen. Zo ook jij in je topictitel en tekst.

Elke dag 1 glas. Soms 2.

Dat is niet 4-5 glazen per week, dat zijn er 7-14.

Soms een dag of 1,2 niet.

Dan kom je zelfs al boven de 4 a 5 uit.

Om 4 a 5 dagen per week maakt niemand zich zorgen hoor. Ook jij niet. Wees eerlijk, dan pas kun je aan je zorgen gaan werken.
Small changes, big differences.
Ik zie wel een hoop risicofactoren. Ik denk, zoals anderen, dat niet per se je drankgebruik nu zorgelijk is, maar wel wat er achter ligt. Je beschrijft een behoorlijke controle behoeftigheid en ook het pas loskomen emotioneel als je gedronken hebt. Je drankgebruik is wel een risico. Doorverwijzing naar een psycholoog zou geen overbodige luxe zijn. Je hoeft niet te wachten tot je echt diep in de problemen zit, liever ben je er op tijd bij omdat je (h)erkent dat je wat problemen hebt en daar tijdig in bij kan sturen. Vooral als je voor een moeilijke tijd staat.

Veel sterkte met je moeder
quote:Madderijn schreef op 07 maart 2014 @ 21:45:

Wat vreselijk van je moeder. Zou de alcohol een symptoom kunnen zijn van je angst en verdriet? Heb je iemand waar je goed mee kan praten buiten je moeder? Ik ben benieuwd wat de huisarts daarvan denkt, misschien stuurt die je eerder naar een therapeut vanwege je zieke moeder.

Heel veel sterkte.

Wat fijn dat er zo snel al reacties zijn! Zit nu een potje te brullen bij mijn 2e glaasje rose maar het is tenslotte weekend.

Toen het nieuws van mijn moeder verteld moest worden was iedereen heel begripvol. Maar nu gaat het leven weer verder voor iederen. Af en toe vraagt iemand naar haar. Dan praat ik over de behandeling enz maar eerlijk zeggen dat ik bang ben lukt nog niet. Ik wil niet huilen waar anderen bij zijn.

Iedereen lijkt het druk te hebben met hun werk / kinderen / whatever maar voor mij staat het leven even op een pauze-stand. Soms vraagt iemand naar mijn moeder en denk ik, verrek... ik heb al een week niet meer aan haar en haar ziekte gedacht. En dan voel me daar ook schuldig over. Maar elke avond huilen heeft ook geen nut dus is "het vergeten" misschien toch wat positiefs.
quote:lilalinda schreef op 07 maart 2014 @ 21:40:

4-5 glazen is werkelijk echt geen ramp!

Daar hoef je echt niet meet op cursus of naar je huisarts.

Geniet van je glaasjes!

Hoe groot kan het bord voor je kop zijn, zeg... Ze geniet helemaal niet van die glaasjes, ze heeft ze nodig om haar emoties de vrije loop te kunnen laten. Dat zegt ze letterlijk, hoe durf jij dat 'genieten' te noemen. Ongevoelig mens...

Deze reden is wel degelijk een risicofactor om een alcoholverslaving te ontwikkelen. Ik heb zelf altijd de regel dat ik niet mag drinken als ik me kut voel, omdat ik weet hoe makkelijk dat over kan gaan van een onschuldig glaasje naar dagelijks móeten drinken, naar dagelijks teveel drinken.

Je drinkt nu nog niet teveel nee, maar het is heel goed dat je nu al inziet dat het niet goed is dat je alcohol nodig hebt om je gevoelens te kunnen uiten. Mijn advies is dan ook, net als anderen hier, om naar je huisarts te gaan.

En ook: je hóeft niet te huilen hè? Het is ook een gezonde reactie van het lichaam om in de overleefmodus te gaan staan, waarbij het voelt alsof het je allemaal niks doet. Als het nodig is om te huilen, gaat je lichaam dat vanzelf een keer doen!
Occam's razor
Hoe oud ben je?
quote:versie2.0 schreef op 07 maart 2014 @ 21:54:

Hoeveel drink je echt?

(ik las ooit dat huisartsen het genoemde aantal standaard verdubbelen. Iemand die zich schaamt of zorgen maakt over drinkgedrag zal in eerste instantie tóch het probleem bagatelliseren door een lager aantal te noemen. Zo ook jij in je topictitel en tekst.

Elke dag 1 glas. Soms 2.

Dat is niet 4-5 glazen per week, dat zijn er 7-14.

Soms een dag of 1,2 niet.

Dan kom je zelfs al boven de 4 a 5 uit.

Om 4 a 5 dagen per week maakt niemand zich zorgen hoor. Ook jij niet. Wees eerlijk, dan pas kun je aan je zorgen gaan werken.

Heel eerlijk: 1 tot 1.5 fles wijn per week thuis op de bank. En dat is dus vrijwel elke avond. Soms een week 1 of 2 dagen niet. Maar 2 dagen achter elkaar zonder is nog niet gelukt.

Even niet meegerekend als we een zaterdag-avond naar de kroeg gaan. Dan zal t 4-5 glazen wijn op een avond zijn. Ik ben geen tiepje wat ladderzat wordt. Dankzij ex heb ik daar een hekel aan. Ik hou meer dan de tipsy fase, de roes.
quote:roosje1976 schreef op 07 maart 2014 @ 21:59:

Hoe oud ben je?32
Accepteer je van jezelf dat je je verdrietig voelt?
Als je drinkt omdat het je laat dealen met problemen heb je een probleem.
Minimaal 10 glazen per week. Terwijl je begon met er 4 of 5 te benoemen. Dappere stap van je.

Bel je huisarts, je hoeft namelijk niet te blijven malen of het met drank op te lossen. Beide lukt toch niet.

En verbied jezelf dit weekend te drinken. Koop het gewoon niet, schenk het gewoon niet in. Je kunt het namelijk wel, je wil het alleen niet. En dat ervaren helpt je om de stap naar de huisarts te zetten.
Small changes, big differences.
quote:versie2.0 schreef op 07 maart 2014 @ 22:19:

Minimaal 10 glazen per week. Terwijl je begon met er 4 of 5 te benoemen. Dappere stap van je.

Bel je huisarts, je hoeft namelijk niet te blijven malen of het met drank op te lossen. Beide lukt toch niet.

En verbied jezelf dit weekend te drinken. Koop het gewoon niet, schenk het gewoon niet in. Je kunt het namelijk wel, je wil het alleen niet. En dat ervaren helpt je om de stap naar de huisarts te zetten.Deze komt even binnen... drink altijd uit een frisdrankglas dus een fles wijn is in mijn ogen 4 glazen. En dat klopt dus niet
quote:melbrw schreef op 07 maart 2014 @ 22:12:

Accepteer je van jezelf dat je je verdrietig voelt?

Nope..

Ik accepteer het wel maar ik kan "nergens terecht" Ik heb het idee dat mijn directe omgeving het al druk genoeg heeft met hun eigen problemen.

2 goede vriendinnen die net bevallen zijn - druuuuuk leven en praten alleen maar over hun belevenissen.

1 goede vriendin die een ouder is verloren: ik moet me niet aanstellen want mijn moeder leeft tenminste nog, die van haar is door een ongeluk patsboem overleden dus ik heb nog geluk dat ik de kans heb om samen....- haar letterlijke woorden.

Een stel waarmee ik goed bevriend ben wat een aantal contacten in hun omgeving heeft laten verwateren omdat ze vonden dat al die vrienden steeds maar problemen hadden en daarmee bij aankwamen. Ik wil dan niet nog zo'n probleemgeval zijn.

Er zijn maar 2 vriendinnen die ik dag en nacht zou kunnen bellen en waar ik lekker kan uithuilen.

Voor mijn ouders moet ik me sterk houden, hun hebben genoeg aan hun eigen emoties en gevoelens. Toen mijn moeder het nieuws vertelde zei ze zelf dat het vertellen aan mij het grootste probleem was. Er is al 3x kanker gevonden bij haar (en 3x opgelost) DIe 2e keer hoorde ik een jaar nadat de operatie geweest was. Ik wist van niks, ze wilden me niet ongerust maken. Nu wil mijn moeder ook niet over haar ziekte praten. Ze lult het weg, het zal allemaal wel, "beetje bloedprikken en hopla . Ze wil dat mijn vader en ik doen alsof er niks aan de hand is.
quote:newname schreef op 07 maart 2014 @ 22:33:

[...]

Deze komt even binnen... drink altijd uit een frisdrankglas dus een fles wijn is in mijn ogen 4 glazen. En dat klopt dus niet Nee, idd. dat klopt niet. Maandag naar je huisarts.
Weet je wat het is? Doordat je er niet over praat bouw je een enorme spanning op en ben je bang dat dat tot uiting komt als iemand naar jouw moeder vraagt.

Door juist wel hierover te praten, op het moment dat jij dat wilt en met de persoon waarmee jij dat wilt delen, haal je wat van die spanning weg.

Natuurlijk, de levens van anderen gaan door, iedereen heeft nou eenmaal zijn eigen beslommeringen. Dat betekent niet dat ze jouw verhaal niet willen horen. Geloof me, ze luisteren graag naar je.
Ik lees nu jouw laatste post.. Laat die niet-vriendinnen even buiten beschouwing, je hebt ook goede vriendinnen. En schrijf hier van je af, valt ook een beetje onder praten :-)

En ja, ik typ nu ook met een wijntje ernaast, alleen geniet ik ervan :-)

Moet jij ook gaan doen, hier lekker van je afschrijven en dat niet koppelen aan dat wijntje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven