Gezondheid alle pijlers

Elke maand 'ziek' ?

30-08-2010 12:03 230 berichten
Ik ben 'pilmoe'. Slik/ring al 12 jaar en ben het eigenlijk wel zat. Toen van de week het zoveelste 'mijn libido is zooo geweldig sinds ik ben gestopt' topic voorbij kwam, maar weer eens bedacht dat ik het ook ga proberen.

Maar... ik ben ooit heel vroeg aan de pil gegaan vanwege hele heftige krampen waarvoor ik destijds weliswaar niet thuis bleef, maar wel regelmatig (nl ongeveer elke maand :p) 'ziek' naar huis ging.

Daarnaast heb ik bij eerdere 'stoppogingen' ontdekt dat ik inmiddels een soort premenstruele dysphorie heb ontwikkeld waardoor ik op de dag van mijn ovulatie niks, maar dan ook he-le-maal niks, kan hebben. Ik kan dan om werkelijk al-les wel janken.

Ik weet dus niet zo goed hoe het moet met de combinatie geen pil wel werken...

Vriend vertelde dat hij, vanuit zijn werk, het idee heeft dat het helemaal niet zo vreemd is als vrouwen zich ziekmelden vanwege cyclus klachten en stelde voor dat ik hier eens zou 'onderzoeken'.

Daarom een polletje!

Ziek vanwege cyclus?

Totaal aantal stemmen: 151

ja, vanwege menstruatie klachten (15%)
ja, vanwege ovulatie klachten (1%)
ja, twee keer zelfs (2%)
nee, maar weet van anderen dat die dit hebben (7%)
nee, zou het wel kunnen begrijp (23%)
nee, belachelijk (52%)
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ga me écht niet ziek melden omdat ik ongesteld ben. Zou lekker worden.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
overigens ben ik zeker niet van plan me elke maand ziek te gaan melden... maar wil graag een beetje een beeld hebben van hoe erg het is als het wel zou erg zou blijken te zijn dat ik soms niet kan werken.

Mijn werk is redelijk flexibel, ik snap ook echt wel dat het voor het ene beroep makkelijker is dan voor het andere.

Dus... dit is wel persoonlijk geinspireerd, maar vooral ook een vraag over hoe normaal mensen dit (zouden) vinden want ik was nogal verbaasd toen vriend dit vertelde.
Hmmm wat genuanceerder: ik heb heel soms (zo'n 2 a 3 keer per jaar) last van migraine doordat ik ongesteld moet worden. Dan meld ik me ziek, maar dan ben ik ook ziek, meestal een dag.

Met krampen en normale hoofdpijn meld ik me dus niet ziek, alleen als ik niet kan werken. Dat de ziekte wordt veroorzaakt door hormonen, is dan wat mij betreft eigenlijk bijzaak.
Ik wil me niet ziek melden vanwege een menstruatie, absoluut niet. Maar er zitten dagen tussen dat ik bijna niet meer op mijn poten kan staan.

Volgens mijn HA komt dat omdat ik door zware menstruaties maandelijks een paar dagen rondloop met een vorm van bloedarmoede.

Ik ga binnenkort aan de Mirena in de hoop dat daardoor de klachten minder worden.
Misschien dat je eerst kan gaan stoppen met de pil. Misschien is er - na 12 jaar - een hoop verandert en heb je er nu minder last van. Als het nog steeds zo erg is zou je dan niet een ander soort anticonceptie kunnen proberen? Spiraaltje misschien?

Ik ben zelf twee jaar gestopt met de pil. Ik heb ook erg veel last van buikpijn, maar dit is voor mij geen reden om thuis te blijven. Zou wat worden als alle vrouwen dat zouden gaan doen. Ik gebruik altijd ibuprofen, dat verlicht het een beetje.
Ik zou me nooit ziekmelden daarvoor. Heb ook regelmatig erge hoofdpijn en daar meld ik me ook niet ziek voor, dus ook niet voor buikpijn. Ik neem een pijnstiller en klaar. Door je erop te focussen wordt het alleen maar erger, vind ik.
Als je zicht hebt op het feit dat jouw cyclus de oorzaak kan zijn van terugkerende klachten, dan ga je daarmee naar de HA. Net als bij iedere andere klacht. Standaard en structurel ziekmelden wegens buikpijn om menstruatie zou er bij mij niet ingaan: de reguliere buikklachten zijn nl prima te verhelpen over het algemeen met diverse gewone en speciaal daarvoor ontwikkelde pijnstillers, en als dat niet helpt is het tijd om met deze klacht medische hulp in te roepen.
Ik zou het wel snappen maar....

Ik vind wel dat je er alles aan moet doen om te voorkomen dat je ieder maand beroerd bent.
Zonder pil idd ziek, als in overgeven, diarree, migraine, rugpijn, buikpijn. De pil is voor mij dus gewoon 'n medicijn.
Ik heb meestal ergens rond de menstruatie migraine en ja, dan ben ik dus ziek. Soms voor én na (zoals nu) Heb me vanmorgen ziek gemeld, maar ga nu zo nog wel heen, omdat hoofdpijn zo'n beetje weg is en op het werk een gekkenhuis. Vorige week heb ik op zondag ziek op bed gelegen, omdat menstruatie toen begon.

Mijn dochter is haar eerste menstruatiedag al 2x flauwgevallen (ze is 12) en daarnaast is ze al een keer van school naar huis gestuurd, omdat ze er zo ziek van was.

Als je niet meer in staat bent je normale ding te doen, vind ik het niet raar dat je je ziek meldt (ik heb ooit een keer doorgewerkt en moest de volgende dag alles overdoen, omdat ik allemaal fouten gemaakt had. dan kan ik beter een dagje thuiszijn)
Later is nu
Als het je dagelijkse functioneren in de weg zit moet je daar idd iets aan doen. Voor jezelf ook veel prettiger maar je kunt het ook niet verantwoorden naar je werkgever toe.
Ik heb eigenlijk nooit last van mijn menstruatie. Nooit gehad.

Geen stemmingswisselingen, 9 van de 10 19 van de 20 keer geen buikpijn. En als ik een pijntje heb is dat met een halve paracetamol weer over. Dus nee ik ben niet 'ziek' daardoor.

(Voordat iedereen jaloers wordt... ik heb weer andere dingen )
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik had trouwens vanmorgen al 2 uur voordat ik naar het werk moest een migrainepil geslikt, en die hielp toen nog niet. Voelde me alleen maar steeds beroerder.

Mijn teamleider is trouwens een man met migraine en snapt het gelukkig wel. En er is verder weinig tot niets aan te doen. Hoort erbij.
Later is nu
quote:Moonlight82 schreef op 30 augustus 2010 @ 12:12:

(Voordat iedereen jaloers wordt... ik heb weer andere dingen )Goed om te horen
...
Dreamer, wat zegt jouw huisarts van jouw klachten, en die van je dochter?
dat gaat hard!

Dank ook diegenen die met mijn persoonlijk meedenken. Het gaat me in dit topic niet zozeer om mijn persoonlijke klachten patroon. Ik heb destijds (en ook 4 jaar geleden nog) hele zware pijnstillers gehad zodat ik door de pijn heen kon slapen en HA zit er wel bovenop. Maar ik ben vooral 'bang' om weer te stoppen vanwege mijn eerder ovulatie klachten. W&S is niet echt de plek voor uitgebreide discussie daarover maar vrouwen met dit soort klachten wordt voornamelijk aangeraden dat je maar probeert om je agenda op die dag zo leeg mogelijk te maken, de pil gaat slikken of heel eventueel antidepressiva.

Agenda leeg maken is dus een optie waarvan ik me afvraag voor hoeveel vrouwen dat nou écht een optie is....
...
Met migraine wordt het een ander verhaal, dat is echt erg en begrijpelijk dat je dan echt niet kunt werken.
Ja, migraine vrouwen. Ik leef met jullie mee
Zeniiba, dan is de pil dus voor jou net als voor EN een medicijn.

Zet de voordelen daarvan eens af tegen de mogelijkheid van pilloos met veel klachten maar met een mogelijk ietwat hoger libido af.

Hoe dan ook: die keuze is aan jou. De consequenties daarvan kun je gewoonweg niet zo op je werkgever afwentelen.
quote:Tia Dalma schreef op 30 augustus 2010 @ 12:14:

Dreamer, wat zegt jouw huisarts van jouw klachten, en die van je dochter?

Mijn dochter is nog maar enkele keren ongesteld geweest. Ik had er zelf ook vroeger veel last van, dat werd geleidelijk minder. Daarom kijken we het nog even aan.

Ikzelf heb gewoon migraine, die had ik vroeger in minder ernstige mate (paar keer per jaar) Ik heb, helaas, daarnaast ook nog andere klachten, die niets met menstruatie te maken heeft. Ik probeer m'n agenda zo leeg mogelijk te houden rond die periode, maar dat lukt niet altijd.
Later is nu
Ik heb ook een zeer pijnlijke (maar geen zware als in veel bloed) menstruatie. Als ik er op tijd bij ben dan kan ik snel een hoop pijnstillers innemen en valt ermee te leven. Ben ik te laat dan voel ik me de rest van de dag redelijk beroerd. Ik studeer gelukkig nog dus hoef me niet ziek te melden maar kan me voorstellen dat dat wel eens kan gebeuren. Ligt denk ik ook aan de soort baan die je hebt (verpleegkundige is bv heel anders dan secretaresse oid).
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven