Gezondheid alle pijlers

Elke maand 'ziek' ?

30-08-2010 12:03 230 berichten
Ik ben 'pilmoe'. Slik/ring al 12 jaar en ben het eigenlijk wel zat. Toen van de week het zoveelste 'mijn libido is zooo geweldig sinds ik ben gestopt' topic voorbij kwam, maar weer eens bedacht dat ik het ook ga proberen.

Maar... ik ben ooit heel vroeg aan de pil gegaan vanwege hele heftige krampen waarvoor ik destijds weliswaar niet thuis bleef, maar wel regelmatig (nl ongeveer elke maand :p) 'ziek' naar huis ging.

Daarnaast heb ik bij eerdere 'stoppogingen' ontdekt dat ik inmiddels een soort premenstruele dysphorie heb ontwikkeld waardoor ik op de dag van mijn ovulatie niks, maar dan ook he-le-maal niks, kan hebben. Ik kan dan om werkelijk al-les wel janken.

Ik weet dus niet zo goed hoe het moet met de combinatie geen pil wel werken...

Vriend vertelde dat hij, vanuit zijn werk, het idee heeft dat het helemaal niet zo vreemd is als vrouwen zich ziekmelden vanwege cyclus klachten en stelde voor dat ik hier eens zou 'onderzoeken'.

Daarom een polletje!

Ziek vanwege cyclus?

Totaal aantal stemmen: 151

ja, vanwege menstruatie klachten (15%)
ja, vanwege ovulatie klachten (1%)
ja, twee keer zelfs (2%)
nee, maar weet van anderen dat die dit hebben (7%)
nee, zou het wel kunnen begrijp (23%)
nee, belachelijk (52%)
Je moet niet naar de huisarts, maar als jij van jezelf vindt dat het je functioneren in de weg zit (en zo te lezen is dat het geval) dan zou een bezoekje aan de ha wel aan te raden zijn.

Waarom blijven doormodderen, misschien is er een oplossing?
Alle reacties Link kopieren
Ehm ja? Andere optie is er niet echt he? Tenzij je door wil blijven lopen met de pijn.
quote:Lizzl schreef op 30 augustus 2010 @ 13:40:

QUOTE (handmatig, want met iPhone lukt het op n andere manier)

"Julus, 1 uur geleden

Ik zou me nooit ziekmelden daarvoor. Heb ook regelmatig erge hoofdpijn en daar meld ik me ook niet ziek voor, dus ook niet voor buikpijn. Ik neem een pijnstiller en klaar. Door je erop te focussen wordt het alleen maar erger, vind ik."

Wat een onzin. Het is duidelijk dat jij geen idee hebt hoe erg het kan zijn. En dat heeft geen reet te maken met focus-blabla.

Mijn zus was er elke maand een volle week ziek van - we hadden dan die week een verpleegster in huis.

Je hebt geen idee waar je het over hebt met je buikpijn Hoe weet jij nou of ik daar geen idee van heb? Misschien heb ik dezelfde pijnklachten die horen bij een menstruatie? Zo erg als jouw zus heb ik niet, dat geef ik toe. Maar ik heb ook spastische darmen, lig regelmatig dubbel van de pijn, maar ik wil daarvoor niet thuisblijven.
Ik ben 44 en nooit een grote kinderwens gehad. Ik heb vriend op latere leeftijd leren kennen en hij had ook geen grote kinderwens dus de beslissing wel of geen kinderen is een tijd geleden al gemaakt
Dank je wel voor je uitleg Bianca.
Bij mij komt het weleens voor dat ik me ziekmeld vanwege mijn menstruatie. Ik ben altijd maar 1 dag beroerd, vanaf dag 2 is zijn de ongemakken en pijn weer over. De ene maand gaat het wel redelijk en kan ik gewoon werken maar soms voel ik me zo beroerd dat ik alleen maar kan liggen.

Beschrijvingen hierboven van de foetushouding op bed en lage bloeddruk herken ik. Ik ben eigenlijk nog nooit naar de dokter gegaan met mijn klachten ( die aanvoelen als rugweeen) omdat ik altijd dacht ( en hoop) dat endometriose hebben niet betekend dat je klachten na 1 dag over zijn?
Ik vind dit soort discussies eigenlijk altijd lastig.

Want:

- je weet wat je zelf voelt, maar je weet niet wat een ander voelt

- iedereen beleeft eenzelfde pijn weer anders. Dat wil niet zeggen dat diegene die thuis blijft een aanstelster is, ze kan de pijn gewoon echt niet aan

- we hebben ook allemaal ander werk. Ik heb momenteel werk, waarbij ik met een beetje hoofdpijn wel kan werken. Bij m'n vorige baan lukte dat niet. Moest ik bijvoorbeeld notulen maken, maar kon geen normale zin formuleren. Dan legde ik m'n pijnlijk hoofd liever te ruste, dan mezelf te martelen met nutteloze aanwezigheid. Met voor de klas staan, bijvoorbeeld, moet je vaak goed fit zijn, om de jeugd onder de duim te kunnen houden.

- met een aantal pijnklachten, werkt bij mij inderdaad de afleiding van werken, totdat de pijn zo hevig is, dat deze me juist van andere bezigheden afleidt.

Mijn ervaring is trouwens dat juist mannen meer begrip hebben voor menstruatiepijn dan vrouwen. Het zijn (weer) de vrouwen, die behoorlijk hard naar elkaar toe kunnen zijn.

Over vrije dag opnemen of ziekmelden: m'n moeder werkte vroeger in een winkel. Daar stond in de CAO al vast dat de eerste ziektedag niet doorbetaald werd. Veel vrouwen en vaak 1 dagsziekte, 1x per maand.

Maar ik zou vooral willen oproepen elkaar niet zo te veroordelen. Dat jij zo sterk bent, dat je met heftige buikkrampen kan werken, wil niet zeggen dat je buurvrouw/collega/zus/medeforumster dit ook kan.
Later is nu
Isasue: jas en een doorverwijzing voor de gyn vragen. ik geloof dat vrouwen gemiddeld drie jaar met hun klachten leuren voor er een keer endometriose wordt vastgesteld, en jouw klachten klinken zeer bekend. Nogmaals: wil niet zeggen dát, maar laat het wel onderzoeken. Wie weet is het een vleesboom. Wie weet is het wat anders. Wie weet is het niets, maar ook dan is een gyneacoloog kundiger dan een huisarts.

En dat brengt me ook naar zeniiba: een huisarts is echt niet kundig genoeg om endo vast te stellen. Mijn huisarts vond ook dat ik het niet had. En goh: darmen verkleefd, eierstok verkleefd, baarmoeder verkleefd, blaas verkleefd. Maar gelukkig vond de huisarts dat er niets aan de hand was

Jules: het is bewonderenswaardig dat jij (met pijnstilling) kan functioneren. Indien mogelijk, werk ik ook op die manier. Maar pijn is ook iets subjectiefs. En hoewel ik hier ook projecteer ( ) lijkt het me wat stellig om te stellen dat een ander (met pijnstilling) kan werken omdat jij dat ook kan. Als het je duizelt en je niet weet waar je het zoeken moet van de pijn óndanks pijnstilling (been there, done that) dan wordt dat wat moeilijk.

O, en Zeniiba: ik heb kinderen en heb dus ook moeten stoppen met de pil. Het is geen aanrader, maar je weet waar je het voor doet. En als je bekend bent bij de gyn, kun je daar begeleiding vragen. Het zij pijnstilling die beter werkt dan ibu, het zij door sneller aan de beurt te zijn als het niet vanzelf lukt, het zij door te leren omgaan met de pijn. Maar wat helpt het je om nu te stoppen en tot de ontdekking te komen dat het nog steeds klote is? Stop je dan makkelijker als je zwanger wilt worden?
hear hear Dream
Roque, is ook zo, het is ook lastig om te oordelen over andermans pijn. Maar als het dan gaat om menstratuatieklachten an sich, denk ik al gauw dat je daarmee kunt werken. Bij extreme gevallen snap ik dat je thuisblijft.

Maar ik heb ook geleerd dat dit nou eenmaal iets is wat elke vrouw elke maand weer heeft en dat het erbij hoort. Niet iets waarvoor je thuisblijft.

Toen ik op de middelbare school zat en nog niet aan de pil, was ik 8 dgn lang echt ziek. Enorme krampen enz, maar mocht en wilde ook niet thuisblijven.
Weet je dat het dus helemaal niet boeiend is voor de insteek werk wat je pijn is en hoe die voelt? Enige dat van belang is is om vast te stellen of de pijn te beteugelen valt, dusdanig dat men niet arbeidsongeschikt hoeft te zijn, en of er aan de arbeidsongeschiktheid die anders wél ontstaat, een mouw valt te passen door aangepaste werkzaamheden/andere werktijden/andere indeling etc etc etc om de arbeidsongeschiktheid weer op te lossen en in de toekomst te voorkomen.

Daar is niks hards aan, dat vind ik dan weer zo'n rare. Heeft ook niks te maken met of iemand wel of niet stoer met buikpijn kan werken, of een ander veroordeelt.

Het vaststellen van en omgaan met arbeidsongeschiktheid kan redelijk objectief, hoor.
Ik ben vroeger ook aan de pil gegaan omdat ik zoveel pijn had tijdens de menstruatie. En met een examen in zicht is dat geen handige combinatie. Ik ben 15 jaar aan de pil geweest (Diane). Een enkele keer (ik denk misschien 1x per jaar) heb ik me ziek gemeld ivm ongesteldheidsklachten. Te beroerd om op mijn benen te staan, trillerig, misselijk, buikpijn. Maar echt te beroerd. Ik meldde me dan 1 of 2 dagen ziek.

Toen het plan kwam om aan kinderen te beginnen, was ik bang voor hele heftige ongesteldheid. Maar wat bleek: ik had minder klachten bij de ongesteldheid dan met pil. Ik was 3-4 dagen licht ongesteld. Geen buikpijn, geen misselijkheid of wat dan ook. Helaas moet ik weer aan de pil (acné), maar het liefst zou ik geen pil meer willen slikken. Ik voel me veel stabieler dan met pil en ik heb geen ongesteldheidsklachten meer.

Mijn zusje heeft endometriose en zij heeft een kinderwens. En elke maand dat het langer duurt om zwanger te raken, des te zieker wordt ze. En helaas is er geen andere keuze om zich ziek te melden als de klachten heel heftig zijn. Ondertussen zit ze ook in een medisch traject.
DeKenau: kijk eens op www.endometriose.nl om te kijken of er meer klachten zijn die je herkend, als je er bang voor bent . Bij iedereen verloopt de pijn anders. Er zijn zelfs vrouwen die geen pijn hebben (wel een uitzondering overigens!) en waar endo wordt geconstateerd als blijkt dat ze niet zwanger kunnen worden. En bij 80% wordt in eerste instantie een spastische darm geconstateerd. ik daarentegen heb eigenlijk weer geen darmklachten, maar wel 24/7 buikpijn.
En nogmaals: endometriose of al dat soort zaken vind ik niet vallen onder de noemer "bweeehhh ik ben weer ongesteld, mijn kop doet zeer, mijn buik staat op zijn kop en mijn cyclus zit dus nu even in de weg van werk". En daar ging het in de OP om bij de collega's van de vriend van TO.

Of we gaan het daar over hebben, of we gaan de boel verplaatsten naar Gezondheid, heur!
Maar Julus, die aanneme is dus verkeerd. enorme pijn met de menstruatie is niét normaal en het hoort niét. het betekent over het algemeen dat er meer aan de hand is. Veel vrouwen hebben wat zeurende pijn, of een zwaar gevoel. Veel vrouwen hebben wat last van obstipatie. Veel vrouwen hebben wat last van hoofdpijn. Maar pijn waarbij je wiegend in bed met een kruik ligt te huilen, dat is niet: "zet je er maar overheen". Dat is net zo erg als migraine, maar dan in je buik (wen ja, migraine ken ik ook).

Het probleem is dat het een vastgeankerd idee is, dat pijn bij menstruatie hoort. En dat idee zorgt er voor dat bijvolorbeeld een ziekte als endometriose veel te laat wordt vastgesteld (vaak), wat ongewenste kinderloosheid tot gevolg kan hebben.

(okee, ik weet het: ik heb mijn stokpaardje. Maar nogmaals: ook een vleesboom, ogf een soa, of weet ik veel wat kan voor zulke buikpijn zorgen tijdens de menstruatie. En ook die kunnen nogal wat gevolgen hebben!)_
Maar Tia Dalma, ik heb het idee dat bij to het niet gaat om "blergh, ik voel me niet zo fijn want ik word ongesteld". In dat geval: ibu naar binnen gooien en schop onder de kont
Heb weleens collega's gehad die elke maand een dag of drie thuis bleven. Behoorlijk irritant. Verman je momenten, noem ik dat. Of neem lekker vrije dagen op.
quote:Tia Dalma schreef op 30 augustus 2010 @ 14:10:

Weet je dat het dus helemaal niet boeiend is voor de insteek werk wat je pijn is en hoe die voelt? Enige dat van belang is is om vast te stellen of de pijn te beteugelen valt, dusdanig dat men niet arbeidsongeschikt hoeft te zijn, en of er aan de arbeidsongeschiktheid die anders wél ontstaat, een mouw valt te passen door aangepaste werkzaamheden/andere werktijden/andere indeling etc etc etc om de arbeidsongeschiktheid weer op te lossen en in de toekomst te voorkomen.

Daar is niks hards aan, dat vind ik dan weer zo'n rare. Heeft ook niks te maken met of iemand wel of niet stoer met buikpijn kan werken, of een ander veroordeelt.

Het vaststellen van en omgaan met arbeidsongeschiktheid kan redelijk objectief, hoor.

Eens.

Ik heb voor mijn beroep dagelijks discussies over met welke klachten je wel of niet kunt werken. Om dat te beoordelen zet ik een medische keuring in en alles wordt duidelijk. Valt ook niet meer over te discussieren want medisch beoordeeld.
quote:Tia Dalma schreef op 30 augustus 2010 @ 14:16:

En nogmaals: endometriose of al dat soort zaken vind ik niet vallen onder de noemer "bweeehhh ik ben weer ongesteld, mijn kop doet zeer, mijn buik staat op zijn kop en mijn cyclus zit dus nu even in de weg van werk". En daar ging het in de OP om bij de collega's van de vriend van TO.

Of we gaan het daar over hebben, of we gaan de boel verplaatsten naar Gezondheid, heur!

Maar de eerste paar keer dat mijn zusje van die heftige ongesteldheidsklachten had, heeft ze zich wel ziekgemeld. Zonder dat ze wist dat ze endo had.

Maar wat jij beschrijft zou ik geen reden vinden om mezelf ziek te melden. Na werktijd is er nog genoeg tijd om mezelf zo te voelen en er aan toe te geven.
Migraine is idd verrot. Ik verkeerde in de gezegende omstandigheid dat dat bij altijd pas rond een uur of drie in de middag begon.
Heiantus: herkenbaar. de twee jaar ziektewet werd bij mij veroorzaakt door twee keer kinderwens . (En ja: ik liet mijn kinderwens de boventoon voeren boven mijn werkethiek).
Moeilijk te zeggen eigenlijk. Ik heb in de poll gelijk nee belachelijk ingevuld. Maar goed, ik ga dan uit van mezelf. Heb de eerste dag ook wel behoorlijke buikpijn en af en toe hoofdpijn, maar daar ga ik me echt niet voor ziekmelden, nee een para en c'est ca. Als ik dan hier verhalen lees dat je werkelijk niet meer kunt functioneren of zware migraine krijgt, tja dan ben je toch wel ziek en hebben ze op je werk ook niks aan je. Dus in dat geval zou ik zeggen, ja kan wel. Het ligt dus echt aan de persoon en situatie en kan dus niet algemeen gezegd worden.
Overigens neem ik verlof op, als ik me echt niet lekker voel maar niet echt ziek genoeg ben om thuis te blijven. Heeft niemand hinder van en is voor eigen rekening.

Voelt voor mij prettiger.
quote:fleurtje schreef op 30 augustus 2010 @ 14:21:

Migraine is idd verrot. Ik verkeerde in de gezegende omstandigheid dat dat bij altijd pas rond een uur of drie in de middag begon.Cup a soupje hielp niet
Julus, jij deed toch hetzelfde werk als ik doe? Of werk je als P&O-er?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven